{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

Gode råd omkring seperations angst? {{forumTopicSubject}}

Jeg ser det ikke så tit, men når min hest's makker, bliver taget fra hende, så begynder hun at stresse helt op. Hun vrinsker og går frem og tilbage.

- Idag gik de også inde i hallen sammen, og ejeren skulle bruge hesten, så Ruby blev inde i hallen. Hun gik helt amok, og ville slet ikke falde ned. Hun vrinskede, og bukkede rundt, og løb konstant hen mod udgangen.

- Har i ikke nogle gode råd til at hjælpe os? Kan desværre ikke bare 'tage makkeren' ud som det passer mig, for at træne det. - Og hvad kan jeg gøre under longen, når hun stresser op og ikke vil lytte til mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd omkring seperations angst?
  • #1   18. jan 2012 Det er også bare træls, fordi stalden puttede dem overfor hinanden, netop pga. at de ikke kunne leve uden hinanden, de kommer også på fold sammen hele tiden.. Lidt irriterende.
    - På gamle stald bandt hun sig også rigtig meget med tidligere makker. Der var ikke så meget når Ruby selv blev taget væk, og det er der stadigvæk ikke. Men hvis hun kan se at makkeren forsvinder, så kan hun godt finde på at stejle.


  • #3   18. jan 2012 okay, tager lige en snak med stalden så smiley

  • #5   18. jan 2012 Ville også se at få dem adskildt, har godt set, hvad det dér kan udvikle sig til. En gang for en del år siden var jeg på ridelejr med et søskendepar, der havde hver deres hest, og de heste var uadskillige og det var kommet så langt ud, at de ingenting kunne hvis ikke de var på den samme bane. Det var ikke nok, at de kunne se hinanden på forskellige baner, de skulle være på den samme. De havde virkelig problemer. Havde aldrig set noget lignende smiley

  • #6   19. jan 2012 Så det er kun den ene hest, hun ikke kan lide at være væk fra?
    I så fald er det vidst ikke rigitg seperationsangst, men bare en hest der har knyttet sig til en anden hest. De skal skilles ad, og så burde det begynde at gå bedre. smiley


  • #7   19. jan 2012 Altså, ja hun knytter sig meget, men hun kan bare generalt ikke lide at være alene! smiley

  • #8   19. jan 2012 Okay, men så er det dét du skal træne.
    Men du siger du godt kan trække din hest væk fra de andre, uden at den gør noget? Hvad hvis I er på banen med en anden hest, end dens makker, og den hest så bliver trukket væk fra banen? Hvordan reagerer den så?


  • #9   19. jan 2012 Og der er ikke ret mange heste der bryder sig om at være alene, det er meget unaturligt for dem og potentielt 'farligt'.

  • #10   19. jan 2012 Kan ikke rigtig trække hende væk fra de andre, hun bliver let ophidset, men så efterhånden slapper hun af.
    - Vi har før været på banen uden makkeren, hun går fint, men hvis makkeren kalder, så stresser hun op.
    - Har også prøvet at ride med makkeren, og da den gik, sagde hun ikke så meget til det.


  • #11   19. jan 2012 Så tror det forholdsvist nemt kan trænes væk, for hun har ikke ret meget seperationsangst.

    De to heste skal skilles ad - hver sin fold og boks langt fra hinanden. Og så skal du træne at trække din hest væk fra de andre. Ros så snart hun er rolig, og gå tilbage til de andre. Øg langsomt distancen.

    Med tiden vil hun ikke reagerer på at 'makkeren' vrinsker osv. og så tror jeg ikke du har de problemer længere.

    Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at hesten går med mere end én hest, da den åbenbart knytter sig meget til den hest den går med. Så hvis du bare lukker den ud med en anden hest, på en anden fold, så vil du få det samme problem igen.


  • #12   19. jan 2012 Hvor længe går din hest på fold, kommer den af med al sin energi hver dag?
    Min har lige haft en periode, hvor han næsten ikke har været på fold og oven i hatten næsten ikke er blevet redet. Så han blev meget urolig og begyndte at vrinske efter de andre inde i ridehuset hele tiden, var nervøs når han var alene i stalden osv.
    Nu kommer han ordentligt på fold og bliver redet igen, og der er ingen problemer mere smiley


  • #13   19. jan 2012 Hun kommer tit ud på fold, men det gjorde hun ikke med tidligere ejer, så hun bandt sig rigtig meget til sin gammel kammerat ved sideboksen. Så flyttede jeg, og så bandt hun sig bare til en ny smiley
    Problemet ER jo at hun kommer på fold med netop den nye kammerat, og stalden har sat dem sammen fordi at hun ikke kunne undvære den efter noget tid.


  • #14   21. jan 2012 Bortset fra at adskille dem, så ville jeg også begynde at bruge meget længere tid på staldgangen hvis jeg var dig, med nus og kæl og samvær

    En periode jeg havde med min tidligere pony, hvor han også følte sig alene med mig .... så brugte jeg kun 20 minutter på ridning hvis jeg var hos ham 2 timer, og jeg var hos ham 2 timer hver dag ! indtil han ikke længere følte sig alene sammen med mig, så begyndte vi at lave flere andre ting og øvelser, men den periode stod på børstning, massage osv, hvor jeg bare gav af mig selv og fik ham til at nyde mit selvskab, uden krav


  • #15   21. jan 2012 Jeg bruger rigtig meget tid på at nusse hende, hun står skadet, smiley Jeg øver tricks, og mere tid på staldgangen er udelukket, der er simpelthen for smalt! smiley

  • #16   21. jan 2012 Øv , det er ellers "billige" point at binde hesten fast og så give den nydelse smiley

  • #17   21. jan 2012 tjaaa... på min gamle stald, havde jeg hende også stået bundet, men det kunne hun ikke lide, det skadede mere end det gjorde gavn, hun sprang 2 grimer, og kunne aldrig stå stille.

  • #18   21. jan 2012 åh nej ! Stakkels hyppe, hun må virkelig stresse meget smiley

  • #19   21. jan 2012 hun har heller ikke haft en nem fortid, før jeg fik hende smiley

  • #20   21. jan 2012 så giver det mere mening, måske har hun ikke brug for at få sit bånd brudt til den anden hest, men at lære at hendes relationer ikke forsvinder ?
    (((((obs obs obs jeg ved ikke meget om heste, dette er en tanke)))))


Kommentér på:
Gode råd omkring seperations angst?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce