{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
600 visninger | Oprettet:

Gode råd omkring avl? {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley
Nu vi har gang i alt den snak omkring avl og farver osv. så får jeg helt lyst til at få et føl på min ismule. Jeg ved ikke hvordan man finder en hingst, som er god til hende, så nu spørger jeg.
Jeg ville bare høre, om folk herinde havde nogle idéer til hvilken hingst man skal bruge til en hoppe som:
- Er 137 høj (men ønsker gerne lidt mere højde på føllet, hvis det er?)
- Er 5-gænger og vælger tølten (ville være super hvis føllet kom til at vælge tølten - hun har svært ved trav, men kan det godt hvis man hjælper hende MEGET)
- Hun er kraftigt bygget - bruger xx-wide i kopfjern.

Hvad mere kigger man efter ved hoppen, som hingsten skal matche? Hvilke fejl ved hoppen skal man kigge efter, og hvad bør man ikke avle på?

Jeg aner ingenting om avl, så nu kan jeg ligeså godt spørge smiley
Skulle jo helst ikke begive mig ud i noget uden at vide noget om det.
Såe.. Nogen der kender en god hingst, som kunne matche min hoppe? (Gerne med en cool farve som Vindott, palomino eller musegrå, HVIS kvaliteterne også er der ! )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd omkring avl?
  • #1   7. dec 2011 Hej smiley
    Min egen plag er efter Blöndal fra Isafold - Og det er jeg ret glad for.. Stjarni er Natur tølter nemlig :O)

    Søg på ham på google, så kommer stutteri virkelyst frem.. det er ham som ejer ham smiley


  • #2   7. dec 2011 Min egen er efter ham her
    (link fjernet)

    Han er ligesom Blöndal kendt for at give super sind. Min hoppe er desværre pasagtig i tölten. Den er god når den er der, men den er ikke trænet ordenligt, så den er ikke heeelt på plads endnu (men det er den snart). Så umiddelbart er hun ikke den der vælger tölten, men iflg sælger var tölten stortset ubrugt af rytteren da vi købte hende.

    Alle hendes gangarter er til gengæld lækre (også tölten), og sindet er helt fantastiskt.


  • #3   7. dec 2011 Der er mange ting du skal kigge efter. Kvaliteten af hver gangart. hvilke har din hest svært ved og hvilken er den god til, så skal du finde en hest der er modsat. Sind! -meget vigtigt! Vilje (hovedsageligt fremdrift) og så er der bygning. Hvis du har en lang, tyk, kortbenet hoppe skal du finde en slank, høj, kort og smal hingst. Du skal kigge på de samme punkter som de ser på til kåringen, overlinie, hals, skulder/manke og benkvalitet er de vigtigste

  • #7   7. dec 2011 Hingsten skal gerne kunne dække nolge af de huller som hoppen har, men på samme tid må den heller ikke være alt for svag på hoppens svagpunkter.


    Du skriver at din hoppe har en stærk tølt og svært ved trav.
    Så vil jeg nok vælge en hingst med en rigtig stærk trav.
    Kan klar anbefalde Greifi frá Àrbæjarhjáleigu, han giver afkom med en rigtig god størrelse og nogle bevægelser på fold som sparker røv.
    Han er kåret som 4 gænger, men har også passen.


  • #8   7. dec 2011 * Der skulle stå:
    Hingsten skal gerne kunne dække nolge af de huller som hoppen har, men på samme tid må den heller ikke være alt for svag på hoppens styrker.




  • #9   7. dec 2011 Mange tak for de dejlige svar ! Det kunne da bestemt bruges.
    Jeg skal lige spørge... flere af jer skriver, at man skal kigge på viljen også..
    Men.. hvis jeg nu har en hoppe med vilje over middel, og som man KONSTANT skal holde tilbage, hvis man ønsker en rolig tur, ville I så vælge en hingst med mindre fremdrift?
    Hun har et fantastisk sind og virker ikke bange for noget, og hun vader bare igennem alt og vil allerhelst bare styrte derud ad smiley


  • #10   7. dec 2011 Ja, så burde du nok vælge en der var lidt roligere eller i hvert fald en som var meget følsom på signaler -den slags går også i arv.. Der findes flere gode hingste der avler godt temperament uden for meget fremdrift, mest af den ældre generation, da den slags desværre ikke er så populært længere :S

  • #11   7. dec 2011 Skal lige siges at hvis du avler efter at lave en konkurrencehest så kan du godt tillade dig at bruge en hingst med meget fremdrift, men til helt almindelige rideheste er der større behov for rolige og nemme heste!

  • #13   7. dec 2011 Hehe, min hoppe, som jeg overvejer at få bedækket, har været avlshoppe for Stutteri Bjarup. Lidt sjovt at du lige nævner det for hun har faktisk allerede fået et føl med Stjarni frá Dalsmynni, som hedder Ásta.
    Mange tak for jeres svar, endnu engang. smiley



  • #15   7. dec 2011 ja hun er også til salg. smiley
    Jeg har ikke mødt Ásta, så jeg ved faktisk ikke hvordan hun er, har bare set billeder af hende.


Kommentér på:
Gode råd omkring avl?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce