{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kørsel med hestetrailer bil???
  • #1   12. sep 2010 Altså vi har en citroën C5 stationcar, og vi køre normalt med hestetrailer med 2 ponyer(kat. 1) i, og det kan vores i hvert fald godt trække smiley

  • #2   12. sep 2010 kommer an på om du har trailer kort

  • #3   12. sep 2010 Kommer an på hvor meget bilen må trække og om du har trailerkort..



  • #4   12. sep 2010 det er ikke så meget om bilen kan trække det er mere om kørekort kan trække det og om det er loveligt smiley

  • #5   12. sep 2010 Da jeg skulle til stævne med min frieser som vejer ca. 600 kg, der kørte vi en citroen C5 stationcar, og med en stor trailer med en totalvægt på 2200 kg :o)


  • #6   12. sep 2010 Det er nemmere at se på hvilken motor der ligger i bilen smiley

  • #7   12. sep 2010 Du skal overholde flg. regler for at køre med heste trailer - forskellige faktorer spiller ind vedr. kortet men det er også vigtigt at undersøge om bilen må trække læsset og om du eventuelt kører med overlæs - og det er UANSET om du har BE eller ej - husk det er <b>ikke</b> kortet der bestemmer hvad du må:

    pkt 1) Find bilens vægt og det den må trække på reg. attesten.
    ex.: min personbil vejer 1300, den må trække 1300. Jeg sætter en Brenderup trailer på der totalt vejer 1500 og har en nyttelast 780 kg (dvs. den må laste hest op til de 780 kg). Men da min bil kun må trække 1300 kan jeg læse traileren indtil trailer + hest vejer 1300.
    Traileren vejer 720 kg og min hest vejer 500 kg. Trailer og hest vejer derfor totalt 1220. Jeg må gerne køre med omtalte trailer og hest der jo vejer 1220 (både med og uden et BE kort)

    Pkt 2) 50 kg reglen. Det du trækker må ikke veje 50 kg mere end bilens egenvægt
    ex.: Min bil må som sagt trække 1300 og bilens egenvægt er 1300 derfor overskrider jeg ikke 50 kgs reglen (jeg må køre uden BE kort).

    Pkt 3) Bilens totalvægt + trailers totaltvægt = må på et B kort ikke overstiger 3500
    ex.: min bil = 1850 + 1500 = 3350 der jo så betyder at jeg må køre uden BE kort.
    ex.: min 4hjulstrækker 2500 + 1500 = 4000 der betyder at jeg skal have BE kort

    Alle 3 punkter konkluderer derfor at jeg må køre med min familiebil (citroen Xsara 1.6hd), min hest og en trailer uden BE kort
    Men når jeg kører med min 4 hjulstrækker (som jeg gør normalt) overstiger jeg pkt. 3 og skal derfor have BE kortet


  • #8   12. sep 2010 En C5 har en egenvægt på 1300 kg og må sikkert have omtrent det samme på krogen 1250 kg/1300 kg. Så det er de tal du skal kigge på hvis du ikke har kort.
    Har du ikke kort er det trailerens totale vægt du falder på hvis det er.

    vil du køre lovligt med trailer efter en C5 så skal du nok have fat i en trailer med totalvægt 1300 kg som så kan tage en enkelt hest eller pony hvis egenvægten er omkring de 550-600 kg.


  • #9   12. sep 2010 så derfor:

    <i>kan en citroen C5 trække en hestetrailer med en hest i??</i> Tjek hvor meget den vejer og hvor meget den må trække hhv pkt 1 og 3 afgør svaret

    <i>har kigget lidt rundt på nettet, men det kommer jo op og veje omkring de 2000 kg. og den citroen C5 der kan trække mest kan max. trække 2000 kg..</i> hvilket bliver svært i følge pkt 3 at du kører med en tung trailer der betyder at vogntoget vejer mere end 3500 - men hvis bilen må trække 2 t og du har BE kort skulle det ikke blive et problem

    <i>hvad kan der ske hvis trækket bliver for stort?</i> hvis du trækker mere end bilen må får du en bøde på 3500 UANSET om du har BE kort eller ej - overlæs er forbudt....


  • #10   13. sep 2010 Tina & Djinn

    Punkt 1: Hvis din bil har en egenvægt på 1300 og må trække 1300 - må du ikke køre med en trailer der vejer 1500 i total selvom du ikke laster den til totalen, det vil du få en bøde for. Det er den totale vægt der gælder uanset om den er tom eller ej.

    Hvis man som jeg med en datter der er ponyrytter vil slippe for at tage BE lige med det samme, skal jeg ud og finde en trailer med lav total for at køre lovligt. Reglen med de 3500 gælder kun hvis bilen har en høj egenvægt f.eks. kassevogn eller lign.

    Jeg var sikker på at jeg ville køre lovligt så længe jeg ikke læssede traileren til max, men den går ikke - har undersøgt sagen.

    Lizet smiley


  • #11   13. sep 2010 Uha ..
    Disse regler er ikke lige til at gennemskue.

    Hvis du ikke har trailerkørekort:
    Ligemeget hvad, skal du altid kigge på, hvad din bil må trække.
    Uden trailerkort, må du ikke sætte mere på krogen end din bils egenvægt.

    Med trailerkort:
    Du skal stadig tjekke, hvad din din må trække.
    Du må ikke sætte en trailer på som har en større totalvægt end din bils totalvægt.


  • #12   13. sep 2010 Med BE kort må man vel gerne køre med en trailer med større total end bilens egenvægt, så længe man ikke læsser den over hvad bilen må trække?

    Hvis man ikke må det er der jo ingen pointe i at tage et BE kort med mindre man kører stor kassevogn eller 4x4.
    Selv store personbiler, stc. osv sniger sig jo sjældent over de 1500 i total egenvægt.

    Et eksempel: Her i weekenden var jeg til stævne med en som har BE kort. Hendes bil var på værksted og derfor kørte vi i min (hun kørte). Traileren vi havde på var en 2000 kg med en egenvægt på 750 kg Den var så læsset med en enkelt hest = ca. 1250 kg som er hvad min bil må trække. Her vil jeg mene hun ar kørt fuldt lovligt med BE kort. Men jeg ville ikke kunne have kørt med den trailer lovligt uden BE kort.


  • #13   13. sep 2010 Hun har desværre kørt ulovligt !
    Når man har BE kort må man køre med et vogntog på max 7000 kg, men dog kun 3500 kg bil og 3500 kg trailer.
    Dog må trailerens totalsvægt ikke være større end bilens totalvægt. Traileren må veje det samme eller mindre.

    Jeg har lige selv taget kortet, så har de lært alle reglerne smiley


  • #14   13. sep 2010 Man bliver klogere hver dag smiley

    Men så må min pointe jo klart være god nok.
    Med mindre man kører stor kassevogn eller 4x4 og som jeg har en alm. større personbil med en egenvægt på knap 1300 kg - så er der absolut ingen grund til at kaste penge ud af vinduet til et BE kort.

    Men hold da fast hvor er der mange som kører ulovligt så.


  • #15   13. sep 2010 Ja, det kan man egentlig sige, at så længe man kan finde en trailer som har en totalvægt på 1300 kg og man ikke har brug for at køre med mere, så er det "spild af penge".

    Der er rigtig mange som kører ulovligt.
    Jeg har en 4x4 og derfor var det fuldstændig ondssvagt at jeg ikke havde BE kort, så jeg bare måtte køre med det hele


  • #16   13. sep 2010 Igen- igen

    Nu har jeg undersøgt sagen helt til bunds.

    Specifikke oplysninger på min bil.

    Køreklar vægt/egenvægt: 1275 kg
    Tilladte totalvægt: 1925 kg
    Koblingsvægt med bremser: 1200

    Trailer køreklar vægt/egenvægt: 750 kg
    Trailer totalvægt: 2000 kg

    Jeg MÅ GODT køre med denne kombination og køre lovligt - så længe jeg ikke laster mere end 450 kg i traileren.

    Så jeg kan sagtens leje den 1600 kg total jeg havde i tankerne og køre fuldt ud lovligt med vores pony (450 kg) uden BE kort


  • #17   13. sep 2010 Ps. man skal kigge på registreringsattesten - tror at flere har gjort som jeg og kun kigget på bilens egenvægt frem for tallet for bilens tilladte totalvægt som jo lige er noget højere.

    Er man i tvivl er der en super fin beregner på

    sikkertrafik.dk


  • #18   13. sep 2010 Hvis jeg tager det du har skrevet og taster ind på sikkertrafik.dk, så kommer den frem og siger at du IKKE må køre med denne kombination.

  • #19   13. sep 2010 Det kan jeg ikke forstå, vi må da taste de samme oplysninger - har lige prøvet igen og der får jeg samme resultat - at jeg gerne må.

  • #20   13. sep 2010 Hvad taster du med kørekortet, hvornår har du taget det ?
    Hvilken farve har registreringsattesten, grøn eller blå ?


  • #21   13. sep 2010 Jeg er en voksen dame på 38 år, så jeg har taget kort før 2009 *S*
    Registreringsattesten er af den nye slags og er blå. Der er dog ingen angivelse af køreklar vægt.

    Der er egenvægt på 1275.
    Tilladt totalvægt på 1925.
    Koblingsvægt på 1200 m. bremser.


  • #22   13. sep 2010 Eftersom jeg har et kørekort fra før 2009 kan jeg vel egentlig også benytte mig af reglen for koblingsvægt idet jeg kan opfylde denne regel:

    3.500 kg-reglen: Bilens Totalvægten og Påhængskøretøjets totalvægten må ikke overstige 3.500 kg.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du benytte den eventuelt lavere koblingsvægt i stedet for påhængskøretøjets totalvægt.

    Hvis reglerne er opfyldt med "Koblingsvægten"
    Hvis enten 50 kg-reglen eller 3.500 kg-reglen er opfyldt med "koblingsvægten" betyder det, at du må køre med et påhængskøretøj med en totalvægt der er større end koblingsvægten. I det tilfælde, må den faktiske vægt (egenvægt+last) af anhængeren aldrig overstige koblingsvægten.

    Koblingsvægten må kun benyttes hvis du har erhvervet dit kørekort før 1. maj 2009

    Hvilket jo så vil sige jeg må køre med en tungere trailer - hvis bare jeg ikke laster mere end min bil kan trække + ikke overstiger 3500 kg.



  • #23   13. sep 2010 Uha - Jeg er slet ikke inde i hvilke regler der er, hvis man har taget kørekort før der, men der er nemlg nogle helt andre regler, så det kan godt passe, at der må du gerne kører med den trailer og også gerne en der er større, bare du ikke fylder den helt op

Kommentér på:
kørsel med hestetrailer bil???

Annonce