{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.650 visninger | Oprettet:

Hvornår skal en hingst kastreres? {{forumTopicSubject}}

Hvornår skal en hingst kastreres?

Jeg har hørt at nogle ejere mener, at hesten udvikler sig bedre, hvis man venter med at kastrere den, til den er ældre?

Og andre mener det modsatte?

Jeg har også hørt at hvis man kastrerer før puberteten, bliver den unge han ved med at vokse i længere tid, end den ellers ville have gjort, og man får et højt, tyndt individ med alt for lange lemmer i forhold til kroppen!

Jeg er lidt forvirret - kan nogen hjælpe? Evt. med hvor jeg kan læse om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår skal en hingst kastreres?
  • #1   26. okt 2010 Hejsa..

    Det er meget forskelligt, hvad holdningen er til det..
    Nogle mener, at hingsten skal kastereres tidligt - Andre venter..

    Jeg er selv en "venter".. Vi har pt. 4 hingste, hvor de 3 er under 3 år.. Vi lader dem gerne gå som hingste så længe som muligt, da det jo kan være, at der er avlsmateriale imellem..
    Hvis det viser sig, at de ikke er brugbare i avlen (eller "brugt nok" som Farchynys Carwyn) - fint nok - Så er kasteration en mulighed.

    Vores Welsh Mountain-hingste er efter de gamle Coed Coch-linjer, som er længe om at udvikle sig, så det ville være lidt surt at kasterere som 3års og så finde ud af 2 år efter, at de ville have været super at bruge i avlen.


  • #2   26. okt 2010 Så hurtigt som muligt, så snart den har lagt begge sten.

    Har selv lige fået kastereret en hingst på 4, da han var hingste da jeg købte ham. Kan ikke anbefales, det er meget mere smertefuldt jo ældre de er. Og de blir jo ikke syet bagefter, så de har os et meget større "sår" som skal lukke sig. Og der går meget længere tid inden de er klar igen efter operationen.


  • #3   26. okt 2010 jeg har hørt at hvis man kasterere tidligt så bliver hesten ikke så bred igen, da den ikke når at vokse i bredden, dog vil den vokse mere i højden, end den ville have gjort hvis man ventede med at kasterere den. Men jeg ved det ikke. smiley

  • #4   26. okt 2010 Jeg har også læst at tidligt kastrerede hingste bliver højere.

    Hvornår du kastrerer afhænger for mig ad hesten og dens temperament. Jo længere den kan gå uden at stresse over hormoner og stadig kan håndteres, jo bedre synes jeg. Med dem jeg har haft har det tidspunkt været ligeomkring 1½ års alderen. Der har de allerede lidt hingstepræg, ekstra muskelfylde og 'her-kommer-jeg' attitude uden at rende igennem hegn og udfordre menneskerne.


  • #5   26. okt 2010 At kasterere hingste tidligt giver samme resultat som at kasterere hunde tidligt, mange af dem risikere at stoppe deres udvilkling, og de kan komme til at se ufærdige og spinkle ud.
    Syntes ikke man skal kasterere Hingste før de mindst er fyldt 3.


  • #6   26. okt 2010 Puha...det var mange forskellige svar - så der findes altså ikke en videnskablig forklaring på hvornår det er bedst?

    Pia A: Er det forskelligt hvornår den har lagt begge sten? Altså hvilken alder?

    Passer det virkelig at hesten ikke udvikler sig normalt - jo tidligere den bliver kastreres?


  • #7   26. okt 2010 ja jeg er som i kan se på min hest også tilhænger af hingste.... smiley men som andre har skrevet det kommer an på temprament om de kan styre det og om man selv får trænet nok med sine hingste og at omgivelserne passer til hingste hegn og stald skal være i orden så de ikke kommer i kontakt....
    selvfølgelig får hesten et anderledes præg hvis den går længere tid som hingst og jeg syntes godt en hest kan få drede selvom den bliver kastereret tidlig...
    men rigtig nok er det hårdere for en ældre hest at blive kastereret end en ung men syntes ikke at en tre fire års tager det hårdere end en på 1½ det er først når de er længere oppe i alderen jeg syntes de har haft det hårdere smiley
    ( har været i en væddeløbsstald hvor mange blev kasterede på forskellige tidspunkter)
    hvis jeg var dig ville jeg kasterere ham når du ikke føler du kan styre ham og så tænk dig om for om sommeren er det et meget dårligt tidspunkt pga fluer og varme smiley


  • #8   26. okt 2010 3 hingste basser:

    Så den vil ikke forandre sig i sin udvikling af kroppen uanset på hvilket tidspunkt den bliver det på?

    Er det af hensyn til temperamentet man gør det?


  • #9   26. okt 2010 Ja meget forskelligt smiley

    Mit første føl lå først den sidste sten som 1 1/2 års, så jeg var ret bange for han var klaphingst, men den kom, og han er nu avlsgodkendt hingst smiley

    Mit føl fra i år er 7 mdr og har haft lage begge sten i en månede nu :), han skal dog ikke kastereres, da han også stilles til hingstekåring som 2 års.

    Min dyrlæge siger den gerne skal ha lagt begge sten inden de blir 1 år, ellers kan de godt være klap, men har os hørt enkelte tilfælde hvor de først har smidt den sidste sten som 3 og 4 års, lidt vildt synes jeg smiley

    Jeg har spurgt min dyrlæge ang udvikling ved tidlig kasteration, og han siger de til blir højere og lidt smallere i det, knap så kraftig hals nogen gang. Men han anbefaler klart så tidligt som muligt, da operationen er meget mindre jo yngre de er smiley

    Håber det kan bruges smiley



  • #10   26. okt 2010 Gennem tiden har jeg oplevet begge typer, de fleste vokser som de skal, men den tidlige kastereret har så knap så meget fylde og muskler.

    Min dyrlæge siger, at tidlige kastereret hingste bare er lidt længere tid om det.

    Erfaringer i USA er at hingste bruger testeron til afsætning af bygning og som også skulle være med til at give bedre/holdbare knogler (Hørt via Tv), så der anbefaler man at den får lov at udvikle sig færdig.

    Nemo kastereres som 3 årig, men han har allerede nu afsat bringe, bygning og musklatur og er nu klar.

    Personligt synes jeg man skal gøre hvad man selv synes og efter hingstens temperament. Nemo er stadig ligeglad med hopper, så ingen problemer her og så er han bare sød af natur, så derfor venter jeg også fordi jeg håber han bliver en kanon springpony og har derfor brug for god bygning, muskulatur og knoglebygning.


  • #11   26. okt 2010 nu kan man heller ikke se hvilken type hingst du har hvis han på nuværende tidspunkt er lidt smal og ranglet ville jeg vente men hvis han er kraftig af natur ville det ikke bekymre mig smiley der er jo rigtig mange hingste der bliver kastereret tidligt det vigtigste er at du kan styre den og at han ikke bliver farlig for dig hvis du ikke er så vant til hingste

  • #12   26. okt 2010 3 hingste basser: Det er en Frieser..

    Camilla Stormont: Mister den sin udstråling? På hvilken måde?


  • #13   26. okt 2010 Jeg er tilhænger af at vente til ihvertfald 3års alderen.
    Jeg har selv en dejlig hingste basse på 4år, han er uden papir, men han skal have lov at forblive hingst, da han bare er så rolige, og han kan gå med alle.
    Han bedækker hellere ikke hopperne medmindre de er meget hingstegale. Han kan lugte/mærke hvis de ikke er klar (tror jeg selv) Det er det samme som han prøver hellere ikke at bedække små ponyer hopper, på under 125. Han er virkelig altid så sød ved dem han går med, om det er andre hingste eller vallakker.
    Derfor mener jeg han skal have lov at forblive hingst, når han er så nem og så sød så ser jeg ingen grund til at han skal gøres til vallak, for han kan sku ikke blive mere rolig end han er, så falder han død om hehe ej.

    Men jeg synes bestemt man skal vente til de er omkring 3-4 år
    Jeg har prøvet at stå med 2 3års hingste hvor de skulle gøres til vallak, og de helet altså hurtigt op igen.


Kommentér på:
Hvornår skal en hingst kastreres?

Annonce