{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
204 visninger | Oprettet:

Hvornår skal en hest tilrides? {{forumTopicSubject}}

jeg synes ikke man skal begynde med noget sadle halløj før hesten er godt de 3. synes den skal tilrides mellem 3 og 4, så den er godt færdog ud viklet, og det første lange stykketid skal det kun være letridning, så unghesten ikke får de bump i ryggen...

hvad synes i, kunne forstille mig, at der er mange forskellige meninger (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår skal en hest tilrides?
  • #1   16. dec 2006 Synes det er mega synd for galophestene, de bliver tilredet ALLEREDE som 2 års.. Mega synd.. -efter min mening..
    Mener at når en hest/pony er 3 år, er den klar.-.


  • #2   16. dec 2006 For galopheste er det ikke så galt, de er jo avlet til det og desuden; hvis en 2-3 årig vinder 4 løb i træk SKAL den (ifølge loven) have en pause til den er 5 og derefter trænes stille op igen..,.

  • #3   16. dec 2006 Synes hesten skal være mindst 3 år, før man overhovedet prøver at sætte sig op på den!
    Det med hovedtøj og sadel, synes jeg godt man må begynde med i 2' års alderen.


  • #4   16. dec 2006 kenner nogle der tilrider deres heste , hvis de er fuldt udvirkelet som4-5 års

  • #5   16. dec 2006 Tja - da heste jo er forskellige, og udvikler sig forskelligt, så kan man altså ikke sætte en alder på hvornår de er klar.

    En hest skal først tilrides, når den er nogenlunde færdig med at vokse, og begynder hesten pludselig at vokse igen, så skal man give den en voksepause.


    Min unghest skal først tilrides næste sommer, fordi han stadig vokser så meget at han er alt alt for "umoden" til at få en rytter på nakken.


  • #6   16. dec 2006 Glemte at skrive, at min unghest er 3 år nu, og bliver 4 år til maj.

  • #7   16. dec 2006 Altså det afhænger a hesten. hvis den er klar tidligt kan man begynde at arbejde med den tidligt. hvis den er sent udviklet så venter man til hesten er klar.

  • #8   16. dec 2006 jeg kender en som til ride hendes hest da den var 2 år og den fik en masse døj med ryggen.. tror ikke den bliver reddet mere og den er 6 - 7 år pga. det..

  • #9   16. dec 2006 Sys det lidt svært at svare på spørgsmålet : "hvornår SKAL en hest tilrides".
    For det første er det meget individuelt hvor hesten selv er klar...
    Men sys man skal vente til den er 3 år mindst.. sys den skal ha' lov til at være "barn og ung" ligesom vi skal ha lov til at være børn og unge uden for meget ansvar, arbejde osv osv.. hvis i forstår ?
    Hvis ik, er det bare ægeligt smiley


    <b>Glædelig Jul Fra Katja & Wariant smiley <3<b>


  • #10   16. dec 2006 Hesten kan godt holde til en rytters vægt allerede som 2-årig, det er benene der ikke kan holde til små volter. Derfor skal man undgå feks longering før hesten er omkring de 5 år.
    Personligt synes jeg 3,5-4 er en god alder at tilride. Min ene hoppe blev først tilredet som 5,5 årig. Det var nu rart nok da jeg ikke skulle tænke over noget med små volter, voksepauser etc.


  • #11   16. dec 2006 rositta lærte jeg at gå med trense da hun var 1,5 år. kunne se at hun ville blive ca. 170 og det er bare ikke fedt at stå med en hest man ikke kan nå og prøve at overbevise den om at trensen altså skal på! men hun havde den også kun på 4 gange så kunne hun og har kun haft den på 3-4 gange siden.

  • #12   16. dec 2006 Når hesten er fysisk og psykisk klar smiley

  • #13   17. dec 2006 Personligt ville jeg først tilride som 4 års.
    Så ville jeg bruge tiden fra 3-4 på mental og fysisk forberedelse.
    men som Lise siger er det jo forskelligt hvornår en hest er klar, både fysisk men også mentalt.
    Men jeg tror nu stadig ikke jeg ville gå igang før den var 4.
    Og 3 år er absolut aller aller tidligste i mine øjne.


Kommentér på:
Hvornår skal en hest tilrides?

Annonce