{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.015 visninger | Oprettet:

økonomi {{forumTopicSubject}}

hej alle heste folk. jeg har brug for nogle svar ang. økonomi af heste hold.

lad os antage det er en lille hest/pony. f.eks islænder eller fjorhest.

hvad koster det at holde sådan en?

nu snakker vi foder.

hø/halm/spåner

forsikring (kun lovpligtig)

årlig dyrelæge

andet?

opstaldning er jeg ligeglad med da jeg har familie den skal stå hos.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  økonomi
  • #1   27. jan 2011 ca. 700-800 kr om måneden til halm/hø/foder
    smed kommer an på om den skal have sko. Min fjordhest gik uden og det var 400 kr per gang. Dyrelæge kan blive rigtig rigtig dyrt hvis hesten bliver syg..


  • #3   27. jan 2011 pris for den islænder jeg rider:

    foder ca 400,-
    spåner 160,- (2 baller om måneden)
    adgang til fri hø: 150kr
    wrap: 100kr
    smed uden sko: 150,- (300,- hver 8 uge)
    ansvarsforsikring: 0,- den er dækket af indboforsikringen - tjek med dit forsikringsselskab
    årlig vaccinacion 450,-


  • #4   27. jan 2011 har islænder og bruger

    foder 250 pr mdr
    hø halm ca 400

    ansvar via indbo / sygeforsikring dækker 50000 og livsforsikring 50000 giver 2550

    dyrlæge er svært for der kan altid komme noget men tænder og vacc og ormekur plus det løse ca 500 på mdr

    smed min har sko på alle 4 850 hver 6-8 uge


  • #5   27. jan 2011 Foder: ca. 100 kr (får kun naturmüsli for kraftfoder er ikke nødvendigt)

    hø: ca. 50 kr (tror jeg)

    spåner: mellem 100-200 kr

    forsikring: aner jeg ikke.

    dyrlæge: kan man ikke sige hver måned da man jo kun har dyrlæge til vaccine osv. og det er jo ikke hver måned og ellers kun hvis den bliver syg. Så det er ikke en fast pris jo.

    smed: 150 kr (u. sko - heller ikke hver mdr. da det er efter behov)


  • #8   27. jan 2011 okay super tak for de finde svar, kom gerne med flere.

    jo flere jo bedere ;o)


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #9   27. jan 2011 Har ikke islænder men en ligeså easykeeper og her er mit bud i runde tal

    Hest i boks

    min. 4 pakker spåner/tørv/halmpiller pr. mdr. ca. 300 kr. opstart min. 4 pakker

    Hø/wrap anbefalet min. dosering 1,2 kg. tørt hø/2 kg. wrap (Hesteloven 2010) din hest ca. 400 kg. altså min. 8 kg. wrap dgl. af min 1 kr. per kg. hvis du får det billigt = ca. 250 kr. pr. mdr.

    Skal hesten på halm så skal du ikke regne med så mange penge i strøelse men evt. noget bortsanskaffelse med vognmand.

    Krybbemad, ca. 200 kr. per mdr. alt inkl. gulerødder, godbidder, og krybbefoder

    Dyrlæge:

    Læg min. 500 kr. fra pr. mdr. der kan være mange mdr. hvor du ikke får brug for dem men der kan komme en dag hvor du skal bruge mange tusind og så er det dejligt at lagt til side.

    Smed:

    Min. 600 kr. hver 6. uge (ingen sko) ellers 1200 kr. (4 sko) på regning

    Forsikring:

    Alt efter hvor dyr en hest ville jeg forsikre den en sygeforsikring kan også være en god ting tjek priser hos div. selskaber eks. Kongeriget DK, Tryg etc. Ansvarsforsikring går via din indboforsikring.





  • #10   27. jan 2011 Tja:
    Spåner bruger man typisk 4 pakker hver måned = ca. 300kr.

    Smed kommer meget an på hesten, nogle heste skal have smed hver 2. måned, andre kan nøjes med smed hvert ½år. Jeg giver selv 300kr. for en beskæring.

    Skal du have ansvarsforsikring på en hest, er den meget ofte dækket ind af din indboesforsikring.

    Ang. foder kommer det igen meget an på hvad du vil fodre med, vil skyde på at du kan gøre det for ca. 150-200kr. om måneden med et alm. gennemsnitligt billigt foder, fx horselux-produkter. Så kommer det også an på om den skal have diverse tilskud som fx loppefrø mod sand i tarmene, biotin mod dårlig hovkvalitet osv, osv.

    Dyrlæge kan man aldrig sætte en årlig pris på, men en rigtig god ide er at sætte fx 300-400kr af hver måned til dette, da det er hundedyrt når han endelig skal ud. I år har jeg fx haft dyrlæge til følgende til mine to:
    Pas + chip + vaccinationer ca. 2.200kr. (så vidt jeg husker).
    Kolik/ forstoppelse 1 gang ca 1.100kr.
    Forfangenhed 1 gang 1.000kr.
    Ormekure til to ponyer ca. 500kr. (og man skal jo så have tjekket for orm 2 gange om året...


    Af andet kan komme div. udstyr. Nu har jeg fx en pony der døjer med forfangenhed, derfor har han brug for en mundkurv, man skal ofte bruge et par dækkener når det er så koldt som det er nu, + en hulens masse andre ting smiley Men selvfølgelig behøver man ikke købe hele butikken med rideudstyr hver gang smiley


  • #11   27. jan 2011 Vi har 8 heste her hjemme og vi bruger:
    ca. 8baller halm i måneden - giver 125kr pr. balle
    ca. 3baller wrap i måneden - giver 250kr pr. balle
    Henter foder ca. 4gange om måneden - ca. 5-600kr pr gang.

    Det vil sige: ca. 300kr pr hest i foder, ca. 125kr for halm, ca. 100kr til wrap.
    ca. 525kr pr hest i måneden, derud over kommer smed ca. hver 8. uge
    giver 500kr for to sko, og vidst 350 kr uden, det vil sige 175kr i måneden. '

    så er vi oppe på 700kr

    så vaccination en gang om året = ca. 4-500kr - ca. 40kr i måneden.

    Derudover kommer der de uforudsete udgifter og dyrlæge kan man jo aldrig være sikker på..
    Ville nok sige ca. 1000kr i måneden og så er der lidt du kan sætte til side til dyrlæge hvis der skulle ske noget smiley


  • #12   27. jan 2011 vil sige at det er meget forskelligt alt efter hvor du køber men vil mene at det ligger på omkring 700-1000 kr pr mdr. men som sagt er det jo forskelligt

Kommentér på:
økonomi

Annonce