{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Dårlig samvittighed {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg vil lige dele min dårlige samvittiged med jer.

Jeg har min fantastiske dejlige hest Lady Alette på 18.
En meget speciel hest, men MIN absolut bedste hest nogensinde. Hun har dået her de sidste år med en del småskade. Almindelige haltheder, seneskade osv. Hun har gigt mus og en dårlig hofte. Hun har gået alt hvad man kan gå i springning og har ført både danske og udenlandske ryttere til tops i sit hårde liv. Bla. Daniel Cassøe Jacobsen.

Nu har jeg efter mange måneders overvejelse besluttet at aflive hende. Hun har ikke kunnet springe i snart et år på det plan hun er vant til. Så vi har startet noget dressur i stedet for. Som sidste resultat en MB1 til Christmas Show sidste år i november måned.

Men sagen er nu at hun ikke kan lave de forskellige øvelser uden at være rengående. Jeg kan se og mærke på hende at der er noget i vejen. Hun vil utroligt gerne arbejde, men kan bare ikke, og jeg kan se at det piner hende rigtig meget.

Hun er en glad hest over for mig, men jeeg ved bare at hvis hun ikke kan ride/arbejde, bliver hun deprimeret. Hun har været konkurrencehest hele sit liv og uden at have et mål med den hårde træning, gider hun ikke mere.

Det piner mig så meget at skulle tage den beslutning og har det så dårligt over det. Men jeg ved bare at hvis hun får lov til at gå som foldbums, dør hun af en deprission.
Jeg vil hellere have at hun stadig har det godt inden hun skal herfra. Og det gar hun nu.

Jeg kan ikke sidde og skrive det her uden at stor tude. Jeg ved bare at det er det bedste for hende i hendes sutation.

Jeg ville bare lige dele min sorg med jer...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig samvittighed
  • #1   13. feb 2011 ja, hun er jo en rigtig skøn hest, og hun har gjort sit.
    Du har gjort hvad du kunne for hende det sidste år.
    18 år er da også en flot alder når hun har været så længe i sporten.

    Forstår godt du er ked af det smiley



  • #3   13. feb 2011 Jeg føler med dig.
    I maj 2010, tog jeg den sværeste beslutning nogensinde.
    Min bedste ven måtte herfra, af samme grund som din.
    Han var over 20, ikke længere rengående, begyndt at blive sur overfor alle andre end mig, han ville arbejde og kunne heller ikke gå som foldbums, da han elskede at lave noget. Han blev ved med at være urengående, nogle gange lidt halt andre gange bare lidt stiv i betrækket og havde heller ikke længere luft til at ride ret meget andet end skridt og trav. Hver gang jeg kom med hovedtøjet begyndte han at gabe eller fleme og tog selv bidet når jeg gav ham det, hvilket som regel betød at var glad og ville med ud.. Den sværeste beslutning nogensinde, men det var den rigtige og det er det også for din, heller have en lykkelig slutning, end ulykkelig! :O)


  • #4   13. feb 2011 ej hvor er det trist og høre i sær når det er en rigtig god ven man snakker om...

    jeg føler med dig det er aldrig sjovt og tag den bestultning...

    trøste knus her fra...


  • #5   13. feb 2011 Tak smiley Det hjælper lidt på det. når i også bekræfter mig i mit valg.
    Men stadig. Det sværeste valg at tage når man jo har haft dyret i snart 4 år. Man knytter sig jo meget til de skiderikker. smiley


  • #6   13. feb 2011 det er kun naturligt at de ændre adfærd når de går fra daglig træning og motion til bare at gå på fold..

    er du sikker på, at det ikke er dig, der har svært ved at se din hest ændre sig helt naturligt?
    tvivler på den vil blive deprimeret, det er nu de færreste der bliver det, men den skal sikkert vænne sig til ikke at blive brugt


  • #7   13. feb 2011 Har det samme problem med min nu, han har dog ikke gået så højt som din men er vant til at arbejde hårdt hver dag..
    Jeg prøver at holde humøret oppe på ham med klikker træning og gåture samt turridning, men det er ikke muligt lige pt pga vejret.
    Klikkertræningen er super til ham og han bliver rigtig ivrig når i gør det, selvom det ikke er hver dag længere han laver noget syntes jeg at han holder humøret oppe for det meste, selvom det dog dykker lidt til tider.
    Jeg giver ham af min Equi Mobility jeg har ikke haft problemer med haltheder eller låste knæ som han døjer med, siden smiley


  • #8   13. feb 2011 Du lyder som en meget ansvarsfuld hesteejer, som kender sin hest og ved hvornår det er bedst at sige stop.
    Jeg synes du gør dig nogle fornuftige tanker omkring, hvordan hun vil trives, hvis hun levede videre.
    Forstår til fulde din beslutning og føler på samme tid med dig.

    Det er bare den allersværeste beslutning at tage.


  • #9   13. feb 2011 Ja det er så og jeg hader den.

    Hun har prøvet at stå på marken i 6 måneder på grund af en skade.
    Hun ville ikke æde, ville ikke snakkes med. Men så snart hun var klar igen og kunne komme på skridt ture blev gladere. men ikke som hun ellers plejer at være. Bare at gå ud fra boksen og blive striglet et blevet et problem. Hun kan ikke mere.

    Hun er totalt slidt ned. Og som sagt vil jeg hellere have at hun kommer herfra som en glad hest, i stedet for at jeg bliver egoistisk og siger hun lige kan gå et år mere som fold hest og så er helt nede i kuldlælderen.

    For min side af sagen, synes jeg ikke at det er forsvarligt.


  • #10   13. feb 2011 om ikke andet, så er 18 år også en fin alder og hvis hun er slidt er det formentlig det bedste at gøre..
    vi står selv og skal have aflivet en indenfor et par uger, det er virkelig trist


  • #11   13. feb 2011 hvis hun derudover ikke kan gå uden smerter selv som foldhest, så synes jeg helt klart også, at den aflivning er det bedste du kan gøre for hende.

  • #12   13. feb 2011 tak.. det er bare så svært. hader at jeg skulle være den der skulle tage den besluning. men hun kan bare ikke mere.

    hun har været den bedste hest for mig. min første rigtige store spring hest og har hjulpet mig til toppen i spring. så det er nok den eneste store tjenste jeg kan give tilbage. alt lade hende få fred. ;´(

    kan næsten ikke se hvad jeg skrivr for tårer, så bær over med mig for trykfejl..


Kommentér på:
Dårlig samvittighed

Annonce