{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.152 visninger | Oprettet:

Bæreevne {{forumTopicSubject}}

Her i danmark er vi jo meget forskrækket over at mindre heste og ponyer bærer meget vægt. Man kan jo forage folk på det groveste hvis man rider en pony, men måske vejer 10 kg " for meget" i følge den holdning vi er vokset op med. At ponyår går til 16 år, og at små ponyer og shetlænder er for små børn. Det er jo til trods for at man i andre lande ofte har en størrelse pony som alle rider, feks i monogliet.

Mange her bruger 20 % reglen som jeg tvivler stærkt på er kendt i andre lande.

Nå, men så var det at lå og læste i et gammelt nr tilbage fra 92, hippologisk tidsskrift, hvor bla ponyere og æsler fra monogliet er omtalt, og her mener man at deres æsler og ponyer kan bære op til 180 kg, altså feks frugt, matrialer, tæpper og andet der skal fragtes.

Man bruger jo ponyer i mange lande til fragtdyr, altså hvor de bærer på megen vægt, nogen gange også mennesker samtidig.

Jeg siger ikke at vi bare uden at blinke skal kaste vores 180 kg tunge krop op på naboens shetlandspony, men giver det ikke lidt stof til eftertanke ??

Er vi ikke lidt for hysteriske og sarte ?

Jeg ved godt at vi ved meget mere om hesten krop, men jeg synes også det tit tager lidt overhånd. Jeg tror vores heste kan bærer meget mere end vi selv tror.

Hvad tænker i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bæreevne
  • #1   1. mar 2011 selvfølgelig skal man tænke på hvor meget man vejer i forhold til hestens str. Men synes godt nok at folk er meget hysteriske med det..

    jeg hører tit om jeg ikke burde få en større hest i forhold til min vægt...:/


  • #3   1. mar 2011 ... nu skal du også huske, at de fleste arbejdsponyer og æsler i mongoliet som oftest ikke bliver ret mange år før de er slidt ned.

  • #4   1. mar 2011 jeg mener generelt vi er meget hysteriske her i danmark, med de fleste ting omkring heste

  • #6   1. mar 2011 Jeg mener jo ikke man kan bruge fingerregel!!
    Eks. Islænderne er små og kan nemt bære en grand voksen mand i høj og sikker fart.Til samligning vejer en welsh B næsten det samme men er en helt anden type-spinkel og smal.

    Brede ponyer med korte ben og massivt udseende kan bære mere.

    Udseendet og forholdet mellem rytter og hest er en anden snak. Men helt ærligt ser det åndsvagt ud hvis ikke evipagen passer nogenlunde sammen :O)
    mvh merete


  • #7   1. mar 2011 ej hvor sjovt det bliver taget op nu, det står i det nye equipage.

    Citeret direkte;

    Så meget må rytteren veje-

    Selv store heste har en øvre grænse for, hvor meget de kan bære. I et nyt forskningsprojekt blev 8 heste på mellem 400-625 kilo testet i at bære mellem 15-30% af deres kropsvægt. Når de bare 15 og 20% af deres kropsvægt, viste hestene ikke nogen særlige tegn på anstrengelse, men når de bar derover, begyndte de at vise tydelige tegn på stress. De havde tungere vejrtrækning og højere hjertefrekvens- og dagen efter var deres muskler markant mere ømme. På baggrund af forsøgene anbefaler forskerne at en gennemsnitshest med en vægt på 545 max bør bære 109 kg.
    Kilde: Journal of Equine Veterinary Science....


  • #9   1. mar 2011 selvfølgelig reagere de på størrer vægt, det kræver ikke den store kædestrammer eksamen, at vide.

    lige så vel som heste der bare skridter en rolig tur er mindre stresset en feks heste der springer....


  • #11   1. mar 2011 ja tor dog vi skal passe på med at kalde kroppens naturllige reaktioner for stress.

    det er naturligt at når man slæber noget tungt, bevæger sig hurtigt, eller på anden måde er fysisk, så reagere vores hjerte, lunger og muskler. og er man ikke trænet til det, så bliver man øm og forpustet.



  • #12   1. mar 2011 Dén grund vil jeg sige til manden-når jeg knokler med fyldt trillebør :O)

  • #14   1. mar 2011 ja og det er da logik at et øget pres på divs. organer giver diverse følgesygdomme. Derfor må man da kunne konkludere at det så er bedst for hesten at bære under 20 % af sin vægt... smiley

  • #15   1. mar 2011 jeg er ikke enig, den bør kunne trænes.



  • #16   1. mar 2011 smiley Uenighed skal der jo også være plads til smiley

  • #17   1. mar 2011 lige præcis

  • #18   1. mar 2011 Der må jo også efterhånden være noget i snart de fleste racers avlsmål - altså flere og flere af selv de robuste racer avles mere og mere dressurpræget og ikke længere hen imod at være en god arbejdshest der kan klare lange og hårde dage i marken osv.
    F.eks. bare se på Haflingere og fjordheste som efterhånden er mere henne og ligne en robust sportspony smiley

    Når det er sagt synes jeg nu at 20% reglen er god og have i baghovedet og at equipagen bør harmonere i højde og drøjde. Men en hest/pony i god form med gode muskelsætning vil jeg nu ikke mene har de store kvaler med en lidt tungere rytter så længe rytteren kan ride og ikke belaster ryggen unødigt. Med mindre vi taler tilridning synes jeg ikke store piger og voksne har noget at gøre på ryggen af de helt små ponyer.


  • #19   1. mar 2011 findus- enig smiley

  • #20   1. mar 2011 Findus - er enig med dig..bruger også 20 % reglen som pejlemærke.

    og med hensyn til vægt så er det også vigtigt at se på om rytteren kan ride eller ej....en tung rytter i balance er nemmere for hesten at håndtere end en tung i ubalance..
    jeg har en veninde som udlejer sine islændere til, turister, hun har en vægtgrænse på 90 kg, da hun tit har set at hestene bliver trætte i flere dage efter en tur med en tung rytter (over 90 kg), hun går dog indimellem på kompromi og tager en håndhest med som den tunge rytter kan skifte med... (en anden problematik er så at få en rytter på 90+ over på en anden hest, når vedkommende er nybegynder smiley


  • #21   25. apr 2011 Hvis nu man fx. vejer 90 kg. hvor stor vil i så sige hesten skal være?

    Er bar lidt nysgerrig =)


  • #22   25. apr 2011 en vægt på 350-450 alt efter racen..

Kommentér på:
Bæreevne

Annonce