{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.835 visninger | Oprettet:

Ridning og Vægt {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Har lige et spørgsmål angående vægt på rytter og hestens bæreevne.

Påstand:

En "tyk" rytter der er god og let i sædet kan være bedre end en normal-vægtig rytter der sidder tungt, ude af balance og rider dårligt.



Jeg har set dette tilislænderstævne.

Tænkte først. åh gud. hun skader hesten, men da de red ind på banen var hun let i ridning og hesten gik perfekt. Der blev jeg flov over min første tanke.

Rytteren efter hende var normalvægtig og havde gjort meget ud af udstyret og looket, men f... hvor hun sad grimt på hesten under ridning,, hesten smed ryggen og var tydelig frustreret over forvirrennde signaler i sædet

Spørgsmål:

Hvor meget vægt må/kan en Islænder på godt 350 kg bære?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning og Vægt
  • #2   7. okt 2013 For meget vægt slider på hesten uanset om den er besværet af det eller ej.
    En hest bør ikke gå med mere 20 % af sin idealvægt.


  • #3   7. okt 2013 Stor Rytter vil aldrig komme til at veje mindre, men kan måske lægge trykket et andet sted, end klodset alm vægt rytter..

  • #4   7. okt 2013 Regner som en snebold i helvet... vil det sige at en atletisk islænder på 300 kg må bære ca. 60 kg?

    Syntes bare MEGET tit at jeg ser islændere med tunge ryttere.
    Også mænd. Det er da de færeste mænd der vejer under 70 kg.




  • #5   7. okt 2013 Korrekt. De fleste islænderryttere mener at islænderen er en super hest der kan bære hvad som helst -_-

  • #6   7. okt 2013 Så skal jeg godt nok have tabt mig igen.

    Har lige født og vejder derfor 71 kg.

    Min islænder er godt nok i super kondi og markedede muskler takket være en kanon god part mens jeg var gravid, men han vejer kun 350 kg....

    Må gå nogle laaaaaange ture med barnevognen så. smiley


  • #7   7. okt 2013 Men hvis din islænder vejer 350kg, så er 20% af dens vægt 70kg, så du er ikke langt fra målet smiley
    Dog skal man huske også lige at beregne sadel osv smiley


  • #9   7. okt 2013
    For mig og se er det vigtigst at kunne have bagdelen i sadelen inkl. en håndsbredde bag ved. Og det passer for det meste meget godt med 15-20% af hestens vægt.
    Og det er også her mange islænder ryttere får problemer, fordi mange islænder har et ualmindeligt kort sadelleje.


  • #10   7. okt 2013 Jeg ville lige gøre opmærksom på at mennesker var mindre for i tiden og desuden ved vi intet om hvordan hestene havde det i vikingetiden, de kan have haft kraftige smerter, låsninger fra hoved til hale og nedslidte ben. Vi ved det ikke. Hesten dør ikke af at bære for meget nej, men det betyder ikke at det ikke er skidt for den.

    Vi har et problem med vores islændere fordi det kan være svært at mærke på dem at de har ondt. De siger ikke fra på samme måde som mange andre racer der vil lave bukkespring og stikke af ved ubehag. Islænderne kan bide en enorm mængde smerte i sig. Derfor opdager vi ikke altid at der er noget galt.
    Dette har jeg fra min dyrlæge og kiropraktor Anders Kragh.


  • #11   7. okt 2013 Hva så med en fjordhest på 500 kg, med en rytter på omkring de 80 kg? smiley
    er jeg også for stor så?...
    Det skal lige siges at han ikke er såååå muskuløs endnu, men at jeg også kun rider skridt på ham og kun 2-3 gange om ugen! smiley


  • #12   7. okt 2013 Så det med at islændere kan bære mere end andre hesteracer, er altså noget tunge ryttere har fundet på for at have et "Helle"

  • #13   7. okt 2013 Jep. De små robuste racer som shetlænder, fjordhest og den gamle type islænder er meget stærke og kan Trække mere end andre racer i samme størrelse, men der er intet der peger i retningen af at de kan bære mere på ryggen.

  • #15   8. okt 2013 Tænker osse, det er en utrolig stor fjordhest.
    Når min små robuste hest på 175 vejer ca 600kg

    Mht. islændere vil jeg ik mene, de ka bære mere end andre i den størrelse.
    De er i dag avlet meget sporty end i vikingetiden og har korte rygge.
    Så vil sige max en 60 - 70 kg, ved alm. ridning.
    Undre mig osse tit over, hvorfor de blir brugt til turistridning, hvor der kommer større mennesker end de burde bære.
    Har dog set et par steder med vægtbegrænsning.

    Mangler stadig at se et bevis for, at de ka bære næsten dobbelt så meget som ponyer i den størrelse....


  • #17   8. okt 2013 Han er overvægtig ja, men aner ikke hvor meget han vejer. Det var bare sådan et skud i tågen.

  • #18   8. okt 2013 Også sådan som jeg hører det sidder i og siger at overvægtige mennesker ikke skal ride, for hestene kan ikke bære dem.. Om de er klodsede eller gode...


  • #19   8. okt 2013 Min fjordhoppe vejer ca 420 kg (målt med vægtmålebånd) Jeg vejer ca 90 kg (vil dog gerne ned under 80 kg)

    Jeg rider hende uden problemer. Min anden hoppe vejer ca 500 kg og er 10 cm højere.

    Hende red jeg uden problemer da jeg vejede 117 kg.

    Man skal lytte til hesten, virker den glad når man sidder på den så vil jeg ikke mene man skal hoppe af den smiley


  • #20   8. okt 2013 Line, husk at i 20 % reglen er det ikke hestens vægt, men hestens idealvægt. Det er vigtigt. Hvis hesten er overvægtig slæber den allerede på ekstra vægt og så kan den altså ikke bære lige så meget.

    Jeg synes bestemt at overvægtige mennesker også skal have lov at ride. De skal bare vælge en hest der passer til dem, som ikke lider overlast af at slæbe rundt på dem. Der er masser at vælge imellem blandt de store racer.


  • #21   8. okt 2013 Jo tungere rytteren er i forhold til hesten jo stærkere og mere muskuløs skal hestens overlinie være.



  • #22   8. okt 2013 Hvor meget vil I tro at en 'normal' (lidt muskelfattig) frederiksborger af den gamle type, som er ca 172 i stang, vejer? smiley
    Eller hvad dens ideal vægt er?


  • #23   11. okt 2013 Tror bare man skal være selvkritisk og se sig selv i spejlet oppe på hesten og se om det ser ok ud. Hvis man ser en hest der knap nok kan gå, går med sænket ryg og bliver forpustet efter 15min (i ok form), vil jeg mene der er et problem. DVS at hesten kæmper sig rundt med en rytter.

    Men ja, jo større rytter og stærkere hest kræver det.

    Jeg har en hoppe på 170, vejer nok 600 og skulle man gå efter de 20%, så må rytter på 120kg ca ride hende. GLEM DET. Ikke engang en rytter på 100kg kom op på hende. Men det er også min egen hest og jeg kan selv bestemme hvem jeg giver lov.

    Så vær kritisk og tænk på hesten. Synes det med de 20% er noget fis. Synes desværre man rundt på stævnepladserne ser flere og flere heste/ponyer har ryttere på der er for store. Og det er et problem. Det er nok derfor, at nogle rideskoler har indført vægtgrænser. Simpelthen for at skåne hestene. Det tager jeg hatten af for.

    Men jeg synes samtidig, at større rytter kan ride lige så pænt som en alm vægt kan. smiley Man kan godt være større og ride pænt, men det er egoistisk ikke at tænke på hesten. Vi byder dem nok i hverdagen og hele deres liv. smiley


  • #24   20. okt 2013 Jeg har en islænder på 300-350 kr hun er sporty bygget og er ikk den største jeg er 177 og vejer 71 kg da jeg købte hende spurgte jeg min dyrlæge som også selv har islænder og er en mand om jeg var for stor og tung til hende og så sagde han nej da hun ville også uden problemer kunne ride med ham på sagde han så jeg er tryk ved og ride på min ismule med min vægt . Og jeg er ikk overvægtig jeg er bare høj.
    Hun kommer fra Island og har boet der over de første 8 år af hendes liv og på Island rider selv de tunger mænd på islænderne og da jeg købte hende fik jeg tager rynken af hendes ben og der var intet og se og hendes ryg var super fin så hvis hun ikke kunne holde til en voksen rytter med normal vægt red hende tror jeg man kunne se på hende nu hvis hun have taget skade .


  • #25   20. okt 2013 Kg skulle der stå smiley

Kommentér på:
Ridning og Vægt

Annonce