{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.303 visninger | Oprettet:

Sadel til kort, overbygget pony... suk {{forumTopicSubject}}

Hej
Kunne virkelig godt bruge lidt hjælp - igen igen.

Jeg har haft en sadelmager til at kigge på min hest. Hendes ord: "Overbygget, dyb ryg, enormt kort, enormt bred fortil og vommet - bliver SVÆR at finde sadel til. Windsor 16" fit 4 er nok dit eneste håb."

Mit problem: Jeg elsker windsor eliten, den er lige min smag mht. støtte. MEN! Det dybe sæde er skyld i, at jeg med scoliose og svajryg får rigtig ondt i ryggen af den.

Jeg hentede selv en brugt silhouette, specialbygget bred, som sadelmageren så på og derefter sagde god for. Derfor har jeg håb endnu - der findes måske andre sadler derude, som sadelmager ikke lige har taget højde for findes, der kan ligge på den hermed besværlige pony. :')

Silhouetten var der bare næsten ingen støtte i, så den blev leveret tilbage.

Så nu har jeg siddet og kigget lidt rundt på nettet, men det er svært at finde noget. Måske nogle kan komme med forslag, som jeg så kan undersøge nærmere omkring?

Mine krav:

Rimelig stor støtte til rytteren, der er kortbenet
Middeldybt sæde
Buet bom grundet ponyens dybe ryg
KORT anlægsflade
BRED
Til dressur

Alle forslag modtages med kyshånd og sendes videre til sadelmageren smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til kort, overbygget pony... suk
  • #1   1. jun 2011 Hvis du finder en sadel som ikke har nok støtte i sig, kan du bare få en sadelmager til at sætte ekstra i smiley Det har vi altid gjort i min familie, og det virker perfekt smiley

  • #2   1. jun 2011 Hvad med en Passier sadel? smiley
    Har haft en meget bred, kortrygget pony, som vi bare ikke kunne finde sadel til, så fik vi speciallavet en Passier Young Champ, der kan du også helt selv bestemme størrelse på knæpuder og hvor dybt sædet skal være smiley


  • #3   1. jun 2011 RORK: Tak for forslag. Desværre har jeg læst at passier young champ ikke er særlig god i opbygningen til de overbyggede (og dermed lidt svajryggede) heste. Den skulle dog ellers være super til de korte og brede, som du siger smiley

    laura: Ja, det er smart smiley Mit problem er, at jeg godt kan lide stor støtte, men det matcher bare ikke med min ryg, som bør have så lidt støtte som muligt - og ydermere matcher det med lidt støtte (et fladt, lige sæde) så ikke med min hest, som skal have en buet bom (som normalt kræver dybt sæde).


  • #5   1. jun 2011 Jeg har i øvrigt kigget på både HDR (Henri De Rivel) og Kentaurs sadler, da de skulle være specielt gode til korte heste. Hvilke modeller vil være gode til dem, der også er overbyggede og dybe i ryggen?

  • #6   1. jun 2011 Kentaurs knæstøtte og sædedybde er meget voldsom, synes næsten der er mere i Kentaur end i Windsor Elite smiley

  • #7   1. jun 2011 RORK: TAK! Lige den info man behøver smiley Så skal det i hvert fald ikke være Kentaur.

  • #8   1. jun 2011 Hvad med en specialsyet sadel?
    Nu ved jeg jo ikke hvad dit budget er, men ellers så er der jo Christoffer Hubertus, mener sågar du kan få din gamle sadel med i handlen når du skal handle med ham..

    Eller hvad med en sadel med læderbom, den kan du også få lavet på special mål lige til din hest...
    http://lusitano.mono.net/10149/Dressursadler - mener det er der hvor der står anlægsflade, det er hvor kort lang sadlen er..
    Men ellers så skriv derind, ejeren er yderst hjælpsom!


  • #9   1. jun 2011 Pas på med Albion - de bliver hurtigt for lange, hvis din hest hat kort saddelleje. Det har min også. Vi har, efter vejledning fra sadelmager, fået anbefalet en Stubben Maestoso som jeg personligt er rigtig glad for. Giver god støtte og er ret billig i forhold til kvalitet smiley Og er altså godd til korte, brede heste.

  • #10   1. jun 2011 kan kun anbefale passir! vi har haft danmarks dygtigste sadelmager ude til min pony! og han sagde der findes en passir til alle heste! og hvis du køber en og sender den ind til ham vil den med karenti ligge godt bagefter, han har aldrig været udsat for at han ikke har kunne løse et problem!! top rytterene bruger ham :-)))

  • #11   1. jun 2011 Skal lige siges mht. passier osv. - at jeg altså ikke lige har 20.000 at smide efter en sadel smiley


  • #12   1. jun 2011 Vil også indskyde at Kentaur bestemt ikke er til dem med kort ryg.

    Vi har selv været hele junglen igennem da vi har en med totalt manglende sadelleje og kort ryg + lidt vom. Mest optimale løsning og det bedste vi nogensinde har gjort for ham + rytter er en OS Dynamic T. Du skriver godt nok du ikke har 20+ til en sadel, men er det eneste mulighed som det var for os, så er der jo ikke så meget at stille op.


  • #13   1. jun 2011 Hvis vi nu tager fx en Passier Young Champ, den koster kun ca. 12.000,-
    Passier kan specialsyes til hesten, gav ca. 11.500,- for min Young Champ INKL. skræddersyning smiley


  • #14   1. jun 2011 Jeg har en pony med nogenlunde de samme "problemer" som din. Kort ryg, overbygget og ret bred. Vi havde sadelmager ude, og det var ikke nemt, men vi fandt en der passede - en Stübben Scandica. Den har store knæpuder, middel dybt sæde og en ikke alt for lang anlægsflade på trods af, at den er 17". Den er dog til salg nu, da jeg ikke rigtig rider med saddel længere..

  • #15   1. jun 2011 wintec 2000 de ligger altså godt på de fleste heste -det er bare med at finde det kopfjern der passer:O) de er gode til hest med kort ryg -derfor har jeg netop sådan en ti min dsp og jeg har ligeledes en til min fjordhest som slet ik kan passe andre sadler da hun det mærkeligste sadelleje

Kommentér på:
Sadel til kort, overbygget pony... suk

Annonce