{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.711 visninger | Oprettet:

Kronisk Bronkitis? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Er der nogen der ude der har erfaring med sygdommen "kronisk bronkitis"?
Jeg havde nemlig en dyrlæge ude til min hest, i forbindelse med noget andet, og der stod hun og kiggede på hende og lagde mærke til hun havde en smule udflåd i næsen og spørger til det. Jeg svarer at hun har haft en lungeinfektion på begge lunger sidste år og at hun efter det, har døjet med udflåd i næsen og hoste, men den dyrlæge der normalt kommer ud til hende, har raskmeldt hende.
Den nye dyrlæge der kom idag, sagde så at jeg skulle holde øje med det og ellers skulle hun have foretaget en kikkertundersøgelse..
Har nu siddet og googlet det lidt men synes ikke jeg kan finde ud af hvordan hendes fremtidsudsigter er, hvis det er sådan at hun har kronisk bronkitis.. Så er der nogen der kender en hest med det og ved noget om hvordan de har det og hvad man kan gøre for at hjælpe hesten lidt..

Håber der er nogen der ude med lidt erfaring omkring emnet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kronisk Bronkitis?
  • #1   9. jun 2011 Jeg har kendt flere heste der har levet med det dog med regler der skulle overholdes. Som strøelse og mad og daglig motion og fold. Men kender en som afliver hendes hest pga det nu fordi hun skal være stor springrytter og mener ikke det er nødvendigt. Så hellere sælge den ville jeg sige....

  • #2   9. jun 2011 Ja man kan da ikke aflive en hest, der ikke er nogen grund til at aflive..
    Men det er godt at høre at der er håb forude.. smiley
    Hun har jo som sagt haft en lungeinfektion, hvor hun så skulle stå på spåner i et halvt års tid også skulle hun over og stå på halm igen, men tror jeg prøver at begynde at vaske hendes hø igen, så er der i hvert fald ikke noget støv i det..
    Kan man måske komme et eller andet i foderet, som kan hjælpe? Lige nu får hun Raket, der er i pille form, fordi hun ellers sortere i det..


  • #3   9. jun 2011 Hmm ja hun kan jo få noget som skal blandes med vand. Det støver i hvert fald ikke smiley JEg brugt irish mash en gang til mine og det er super fint. Men ellers har dyrlægen også nogle fif er jeg sikker på.

  • #4   9. jun 2011 Har også overvejet mash, bare for at prøve det smiley

    Åh, nogen gange er det så besværligt at have de kære heste, der er så mange bekymringer, men man vil jo heller ikke undvære dem smiley


  • #5   9. jun 2011 Nej det er rigtig. Men synes min venindes beslutning om aflivning er voldsom bare fordi det ikke blir en top hest....

  • #6   9. jun 2011 Min hest har sandsynligvis kronisk bronkitis. Han er 15 år, og i vinters døjede han med to slemme omgange lungebetændelse. Min dyrlæge siger at det måske har sat sig til kronisk bronkitis idet han hoster meget ved blot let arbejde og da det var værst kunne han ikke engang holde til en halv times skridttur. Det går dog bedre nu og han er kommet i lidt træning igen med nogle ture og dressur ca. 1 gang i ugen (dog meget let arbejde). Vi vil gerne have ham undersøgt om det er kronisk bronkitis og om i så fald om hans lunger eller hjerte er forandret da det kan have betydning for om han nogensinde bliver ridehest igen.

  • #7   9. jun 2011 Min pony (soelbergs pretty soul) lider af kronisk bronkitis.
    Hun har tendens til at hoste under hårdere ridning og ved støvet miljø.
    Hun bliver fodret med müsli, roepiller og wrap. Dette fungere hun fint på, da hun går på løst-drift er det ikke et problem med halm som strøelse.
    Så ja, hun kommer aldrig til at gå de større klasser, men ellers generes hun faktisk ikke af det smiley


  • #8   9. jun 2011 Frk. Jylland - Ja, jeg synes godt nok også det er en meget drastisk beslutning, så kan hun da sælge den til hygge hest i stedet for.. Nogen ser bare deres hest som en middel til at komme til tops, i stedet for at de den som et levende væsen smiley

    Josefine - Okay, det lyder også meget voldsomt at den knap kan fungere som en let ridehest.. Håber du får fra dyrlægen så.. gør I så noget sådan i hverdagene for at gøre det bedre? Min hoppe bliver hurtigt forpustet, men hun hoster ikke når man rider, kun hvis der er støvet, men når jeg har redet hende så kommer der snot i næsen også hoster hun nogen gange i boksen og på folden..


  • #9   9. jun 2011 Nui ved jeg godt det er lidt anderledes men min søn har astmatisk bronkitis og motion og træning af lunger kan holde det nede så ijeg vil mene at hvis den holdes i gang og der tages hensyn med støv osv så skulle det ikke være et problem

  • #10   9. jun 2011 Frk. Jylland - det er selvfølgelig rigtigt nok, det burde jo hjælpe smiley Tak for det råd smiley

  • #11   9. jun 2011 Vores står pt. på træpiller, men vi regner med at skifte til tørv, da det er noget af det mest støvfri. Halm derimod er noget af det værste for heste med lungeproblemer. Derudover går han længe ude, og han har et vidue i hans boks som står åbent de nætter hvor det er varmt nok. Foderet har vi ikke ændret på, han får müsli fra tjørnehøjmølle. Han får også almindelig hø.

  • #12   9. jun 2011 Josefine - Har slet ikke hørt om tørv, er det også i pilleform så? Hvad med spåner, det er jo også godt for allergi heste smiley Men efter hvad jeg ved omkring emnet, så kan du jo ikke rigtig gøre mere..
    Det svære ved min, der har dyrlægen sagt at hun ikke må blive kold fordi hun er halv fuldblod også var det noget med at varmblodsheste ikke må blive kolde, så bliver de hurtigere syge.. Så i princippet skal jeg pakke hende ind og sørge for hun ikke fryser men hun skal stadig have masser af luft og have et godt staldmiljø.. Men finder nok ud af det smiley

    Malik - åh det er dejligt at få en succes historie smiley Det er selvfølgelig en tilvæningssag, så håber jeg at det snart begynder at gå fremad smiley


  • #13   9. jun 2011 Tørv er et mørkt naturprodukt som i bund og grund er det samme som det spagnum man giver planter som gødning. Det skal kun skiftes en til to gange årligt og ellers skal der bare fjernes klatter hver dag. Det er lettere basisk så det modvirke sur stråle og urinlugt, hvilket giver et rene og mindre støvende staldmiljø. Jeg har engang haft den stående på spåner, men jeg synes det lugter meget af urin og ammoniak efter kort tid.

  • #14   9. jun 2011 Det var så lidt smiley

  • #15   9. jun 2011 Jeg har en hest, der har astmatisk bronkitis. Hun har altid haft lidt støvallergi.

    Hun må ikke få frøgræshalm mere, pga. alle svampesporerne i det.


  • #16   9. jun 2011 Josefine - det lyder da godt nok som et vidunderprodukt smiley Hvad giver du så for det?

    Lone - Okay, så det er bare småændringer, også fungere din hest optimalt?


  • #17   9. jun 2011 Vi gav ca. 1.325 for 18 baller af 250 L. Jeg mener at man gav 5-6 baller som start og efter noget tid fyldte vi på med ½ i ugen. Nogle lidt mere hvis de sviner meget. Vi havde dog nogle problemer med det idet at det muknede og irreterede luftvejene. Vi er dog klar på at prøve det igen fordi vi ikke er tilfreds med træpillerne da de støver og lugter for meget smiley

  • #18   10. jun 2011 Okay, det er jo et forsøg værd så smiley Min hest bliver flyttet til et nyt sted i slutningen af måneden, hvor der er bedre luft og ikke særlig meget støv i stalden, så det kan jo også være det hjælper smiley

Kommentér på:
Kronisk Bronkitis?

Annonce