{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kronisk bronkitis????
  • #1   28. mar 2008 jeg har haft en hest der har haft bronkitis
    han stod i en stald hvor loftet var forlavt og var pakket ind i undertrøje tæpper og deækken så han blev fugtigt
    så da vi købte ham valgte vi at han skulle gå ude hele året rundt og det hjalp på hans bronkitis


  • #2   28. mar 2008 Ved heste med bronkitis, skal de helt gå udenfor døgnet rundt. De går rundt og hoster og hoster og kan have ondt.
    Lige som når mennesker har bronkitis


  • #3   28. mar 2008
    COPD

    Af dyrlæge Tine Mangart Søland

    Hvad er COPD hos heste?
    COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) er en kronisk sygdom, hvor hesten lider af nedsat lungefunktion. Sygdommen kaldes også engbrystighed. Den opstår, fordi indlejring af arvæv i lungerne medfører, at lungevævets elasticitet nedsættes eller helt forsvinder. Hesten har svært ved at presse luften ud af lungerne. Herved nedsættes den mængde luft, som fornyes ved hver vejrtrækning. Dette medfører, at blodet ikke iltes tilstrækkeligt, således at respirationsfrekvensen øges, da dette er kroppens naturlige respons på iltmangel i blodet. Luften "fanges" i lungevævet og kan ikke fornyes. Dette resulterer i at hesten får forstørrede lunger (emfysem).

    Hvad er symptomerne på COPD?
    Symptomerne er:

    Hoste.
    Nedsat præstationsevne.
    Åndenød i hvile, hesten bruger bugen til at presse luften ud.
    Forstørret lungefelt.
    Evt. flåd fra næsen.

    Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
    Dyrlægen stiller diagnosen udfra den kliniske undersøgelse sammenholdt med sygdomshistorien.

    Ofte vil man foretage en kikkertundersøgelse (endoskopi) af de øvre luftvej.

    En arbejdsprøve kan også komme på tale. Ved en arbejdsprøve ser man på hesten i arbejde. Man måler puls- og respirationsfrekvens, lytter på lungerne, ser på hestens vejrtrækning, kigger på slimhinderne og ligeså vigtigt, undersøger hesten efter ophørt arbejdsprøve. Hvis man har mulighed for det, kan man måle iltspændingen i blodet.

    Hvis der er mistanke om, at en allergisk tilstand er involveret, kan der udføres en allergitest på hesten.

    Hvordan behandles COPD?
    COPD behandles primært ved at få kontrol med den tilgrundliggende lidelse f.eks. bronchitis eller lungebetændelse. Her behandles med antibiotika og eventuelt binyrebarkhormoner. Det kan være nødvendigt med slimløsende midler og midler, som udvider bronchierne. Ofte er dette ikke nok. Man skal optimere de forhold, hesten er opstaldet under. Støvfrit miljø er et af de vigtigste punkter. Dette kan opnås ved at hesten står på spåner. Alt stråfoder vandes eller udelades helt. Wrap er et udmærket alternativ. Det allerbedste er, at hesten er ude i det fri hele døgnet.

    Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har COPD?
    Fremtiden er afhængig af, hvor svær en grad af COPD hesten har.

    Der findes heste, som helbredes helt.

    Andre heste har forandringer, der kan helbredes lidt, det vil sige hesten kan overleve uden at komme tilbage til arbejde på det niveau, den var før sygdommen.

    Nogle heste har dog så voldsomme forandringer i deres lunger, at det er umuligt at helbrede dem.

    Hvorfor får heste COPD?
    Ofte er en kronisk bronkitis indledningen til et sygdomsforløb, der ender i COPD. Heste får bronkitis som følge af luftvejsvirus f.eks. influenza-, rhino-, og herpesvirus.

    Allergi kan ligeledes udløse COPD. Dette skyldes indånding af allergener, f.eks. svampesporer og generel støv fra stalden.

    Det er væsentligt i udviklingen af COPD, at heste, der har haft en luftvejsinfektion, ikke får en tilstrækkelig rekonvalescensperiode bagefter.

    Nogle mener endvidere, at COPD er arveligt.

    Hvad er risikoen for, at din hest får COPD?
    Risikoen for, at din hest får COPD, er ikke stor, hvis man er opmærksom på symptomer fra luftvejene, og reagerer på dem. Det er som regel heste over 5 år, der udvikler COPD. Rideheste og ponyer angribes hyppigere end trav- og galopheste.

    Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får COPD?
    Du kan sørge for optimale staldforhold. Det vil sige frisk luft uden støvgener.

    Herefter er det vigtigt, at hesten er regelmæssigt vaccineret, det vil sige beskyttet mod influenza- og evt. herpesvirus.

    Hvis hesten får en luftvejsinfektion, skal man sørge for, at hesten får en lang arbejdsfri periode bagefter. Denne periode skal minimum være på 3 uger.

    Anden viden om COPD:
    COPD er en af de hyppigste lidelser, som gør hesten uhelbredelig syg og uegnet til ridebrug.



  • #4   28. mar 2008 lad for guds skyld være med at købe den ! når den er så billig er det fordi det er slemt! jeg fik min pony aflivet i efteråret pga af det smiley det er ikke et værdigt liv for en hest, og det er meget dyrt i medicin! selvom du vander høet og holder stalden støvfri, er det ikke altid nok smiley desværre smiley og uanset hvad kan du ikke ride den fordi at når de har bronkitis trækker de vejret med nuen (derfor kan den ikke have en sadel på)

    så hvis du vil spare dig selv for at komme til at holde af hesten, og så skulle af med den så gør det ikke smiley jeg købte en billig pony (vi blev snydt) og den havde det smiley og det var ikke sjovt da hun skulle væk igen smiley


  • #5   28. mar 2008 en af mine venner, har en hest som har kronisk bronkitis.
    Den skal aflives, fordi det er så slemt, og den kan ikke bruges til noget, og det er ikke et værdigt liv .


  • #6   28. mar 2008 min hest som havde bronkitis han kom sig fuldstændig
    så hvis du vil vide mere så skriv en pb


  • #7   28. mar 2008 buen*

    når hesten er så billig må det være fordi den aldrig bliver ridehest igen


  • #8   28. mar 2008 betina : nogle heste kan helbredes, ja . men ikke alle

    når en så dyr og god hest bliver så billig så må den altså være slemt ramt smiley


  • #9   28. mar 2008 selvom hesten er behøver det ikke ligefrem at være slemt


  • #10   28. mar 2008 Oki tak for svarene alle sammen- jeg vidste ikke at det kunne være så alvorligt. Jeg takker nej-jeg tør ikke købe den så(Selvom nogle kan helbredes) Jeg tænkte bare at hvis det ikke var så galt, kunne den få et godt heste-liv hjemme hos mig.

  • #11   28. mar 2008 altså Faxi har haft kronisk bronkitisk siden vi købte ham ( Vi vidste det ikke)
    og han går altså som fint ride pony ö, han skal bare ud HVERDAG! dette er MEGET vigtig!!
    og så self. vandet hø, eller helst wrap, også er det vigtig at den bliver redet, det har den bedst af (:


  • #12   28. mar 2008 Jeg har jooo 3 heste i forvejen, så jeg vil ikke købe den hvis der kun bliver problemer(o;

  • #13   28. mar 2008 ej det kan jeg godt forstå (:

    - men det er altså ikke umuligt at ride på en hest med den trælse sygdom , vil jeg bare lige sige xD


  • #14   28. mar 2008 Jeg rider en hest (10 årig hoppe) med kronisk bronkitis.. Så længe man husker at ride hende i naturen (ikke på bane) så efter et 2-4 dage, alt efter vejret, i ridehus, så går det fint uden hoste. Samt husker at varme godt op i både skridt og trav, evt. galop for løse tøjler inden man begynder på samling.
    (Det er så en fjordheste blanding, som jeg måske tror ikke har det vilde inden for ganache frihed).
    Og hun rides i spring ca. 1 gang om ugen, dressur 3-4 dage, og skovtur de andre dage..


  • #15   28. mar 2008 Samt f.eks. ikke står og ryster halm eller lign. op, eller fejer, lige foran hovedet på hende.

  • #16   28. mar 2008 hvorfor får du ikk en dyrlæge med ud og ser på hesten. Så du kan finde ud af hvor alvorlig sygdommen er.

    Var det mig havde jeg nok givet det en chance.....for man kan jo også være en af de heldige......Så har du mod og pengene til det, så køb den da X)



  • #17   28. mar 2008 enzo
    enig


  • #18   28. mar 2008 ..ENZO . : tror du folk der har en hest som har gået på høj plan og er vurderet til 150.000 kr, sælger den til slagtepris hvis den kan helbredes ? tror du helt ærligt det ? smiley nej vel? smiley hehe smiley når man har en så dyr hest, såå vil man nok gøre hvad man kan for den smiley

    jeg synes det er fornuftigt at du takker nej, for det er ikke sjovt at få sådan en hest som ikke er til andet end besvær og sorg. Den vi havde med kronisk bronkitis gik ude hele sommeren og blev ikke redet, og alligevel skulle den have medicin smiley det er meget dyrt, og hesten har det ikke 100% godt, og det går KUN nedad smiley og man kan ikke ride den, kun vente på at hesten får det dårligere.

    alle jer med heste som har det, - det er jo ikke så slemt? men når en hest er vurderet til 150.000 kr, og den sælges til slagtepris SÅ er det nok ret slemt ik ? kan i følge mig ? smiley


  • #19   28. mar 2008 når jeg siger 'ikke så slemt' mener jeg at jeres heste har en mild form for det smiley

  • #20   28. mar 2008 DU ved da heller ikke hvor syg hesten er, du har da ikke set den har du??

    Jeg skriver bare hvad JEG ville gøre i den pågældende situation. Hvorfor ikke give en hest en chance, Hvis Anne-sofie kan give den et godt liv uden den lider, så er det sq da fint efter min mening.

    Når heste er oppe i de priser er det desuden fordi folk ikke ligefrem er fattige og hvorfor have en hest hvis fremtid er uvis hvis man har penge til at købe en hvis fremtid ER!

    SÅ NEJ kan ikke følge dig.


  • #21   29. mar 2008 brøstrupgård
    ja den er vuderet til 150,000 men den kan ikke bruges på høj plan da den har kronisk bronkitis
    også kan ejer ikke bruge den så hvad med at gi hesten en chance vi mennersker får da også en chance når vi fejler noget vi bliver da ikke slagtet eller aflivet


  • #22   29. mar 2008 Fordi en hest måske ikke har en fremtid med intensiv ridning, er det vel ikke en holdbar grund for at aflive den. Det kunne jo være, at personen bare ville have den som selskab til en anden hest. Det er jo ikke alle der rider på de heste de har..

  • #23   31. mar 2008 Det kunne også være den ville være en fremragende avlshoppe? (hvis det da ikke er en vallak, hehe)

    Og det kunne også sagtens være den kunne gå som halv skovturs hest og halv dressur/spring hest?
    Men at dem der rider top-plan, ikke har råd eller tid til at have sådan en hest stående?


Kommentér på:
Kronisk bronkitis????

Annonce