{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

At sælge forfangen shetlænder til rideskole. {{forumTopicSubject}}

Ja det var så den idé min far har fået nu smiley

Min pony Lucky er til salg og min shetlænder Blomst skal aflives, pga. forfangenhed. Jeg vil gerne beholde hende men ja..
- Det er ligesom den info i skal have, for at tja.. Kunne forstå meningen i emnet.

Ihvertfald, sad jeg og snakkede med min far og han siger så at vores nabo ville spørge en rideklub i vejle om de ville købe Lucky OG blomst. Allerede her tænker jeg bare "Nej nej nej" For Lucky væver hvis der sker for meget om hende når hun er i boksen. Og på en rideskole, kommer der jo hele tiden nogen forbi og efter hvad jeg har erfaret, så tilbringer hestene det meste af deres tid i boksene, fremfor folden.
Men så siger han at Blomst jo også kan blive solgt dertil istedet for at blive aflivet.
- Arh hvor bliver jeg ked af det så.
Det er MIN pony og hun er for fanden forfangen hvert forår og sommer. Hvad skulle en rideskole bruge hende til? Hun kan jo heller ikke rides, for hendes hove er jo ødelagt af sygdommen og desuden har hun jo ikke været redet i de 6 år vi har haft hende?

På den rideskole jeg gik på, havde de to shetlænder. Deres bokse var ikke størrer end at de lige kunne stå derinde. De kunne næsten ikke vende sig og der blev nærmest aldrig muget ud. Der stod de så i de fleste timer af døgnet og kom måske ud 2-3 timer.

Det skal bare ikke ske for min lille pony.
- Jeg tror også jeg fik meldt ret klart ud, at hun ikke skulle sælges.

Årh hvor jeg bliver ked af det over sådan noget, selvom det er ment i en god tro.
- Bare et lille frustrations emne fra mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge forfangen shetlænder til rideskole.
  • #1   15. jul 2011 Forhåbentlig ingen rideskoler der køber heste der døjer med forfangenhed ! :s

    Ang. det med boksene, så er der efterhånden kommet en del stramningskrav omkring hestehold, og i 2020 bliver det for alvor gjort godt..

    Men hold da op, sorry, men din far burde da få en ordentlig skider for at tænke sådan, at salg til en rideskole, er bedre for en forfangen hest, end at aflive den.. Oh my!


  • #2   15. jul 2011 Det med boksene, tror jeg egentlig ikke at der bliver gjort noget ved. I vinters da jeg sidst var deroppe, stod de stadig i de samme bokse som de har gjort i de 5 år jeg har gået der oppe.. Men nu er det også ved at være lang tid siden at jeg har været der oppe, så det kunne godt være de har lavet dem om.

    Jeg ved ikke helt med min far.. Altså han mente det jo godt og han ved ikke rigtig bedre. Min far tror ikke rigtig at der sker noget med hestenes hove efter at de har været forfangne. Han ved ikke at det kan være kronisk og sådan noget, så det er bare mangel på viden..


  • #3   15. jul 2011 Tror ikke du skal være bange for at en rideskole køber en forfangenhest, de køber sig ikke til flere udgifter, tværtimod smiley

  • #4   15. jul 2011 Kan du ikke bare forkare ham det så? Han vil sikkert forstå det, og lade hende aflive istedet.

    Men stakkels dig at skulle af med en pony du har kendt så længe :s


  • #5   15. jul 2011 Simone og Stachus
    - Ja det kan være rigtig nok smiley

    Melisa M. .
    - Jeg har prøvet at forklare ham det. Jeg håber også at det er synket ind, men jeg kan ikke rigtig finde ud af det.
    Egentlig ville jeg ikke selv aflive hende, men det ser ikke ud som om at der er andre muligheder smiley


  • #6   15. jul 2011 Har den taget skade af dens forfangenhed, altså halter den, er dens hovben sunket? For man kan altså godt have en hest med tildens til forfangenhed, uden den bliver forfangen, hvis man holder den under rette vilkår?? smiley
    Hvordan er din pony blevet fodret siden den bliver ved med at blive forfangen? smiley


  • #8   15. jul 2011 Semine & Pretty (: smiley
    - Vi ved faktisk ikke hvor meget hun har taget skade, men hendes hovben er sunket lidt, tror jeg. Hun halter ikke, når det går 'godt' for hende men hun bliver stort set forfangen hvert år smiley
    Hun får ikke særlig meget foder, jeg kan ikke lige huske mærket, men det får hun ihvertfald kun i den sidste tid af efteråret og vinteren. Ellers får hun hø og går på en meget nedbidt græsfold med mundkurv på.


  • #9   15. jul 2011 Der er problemet nok, nedbidt græs err ikke til heste, og specielt ikke til heste med forfangenhed. Jordfold og god græs smiley
    Nedbidt græs er enormt stresset og indeholde ofte meget mere fruktan en normal god græs gør smiley
    Min egen pony går på god græs 1½ time om dagen (meget meget langsom indgræsning, og mærker puls hver eneste dag før at tilpasse græsmængden og sørger for motion) også jordfold resten af tiden smiley


  • #10   15. jul 2011 Semine & Pretty (: smiley
    - Okay smiley Jeg vidste faktisk ikke at det indeholdte mere fruktan, men man lærer jo noget nyt hverdag! smiley


  • #11   15. jul 2011 Ja det er rigtig. Den fejl begår mange desværre smiley

  • #12   15. jul 2011 Semine & Pretty (: smiley
    - Ja, men så er det heldigt at der er folk som dig, som gider at hjælpe smiley


  • #13   15. jul 2011 vejle rideskoel købe pony af martin kye

  • #14   16. jul 2011 trine og mads M
    - Undskyld, men jeg forstår ikke dit indlæg..? smiley


  • #15   16. jul 2011 Sigyn V
    - Tak for svaret smiley
    Ja, jeg håber også at der ikke er nogen rideskole i Danmark som har tænkt sig at købe en forfangen pony..
    Det er bare så svært at tænke på at ens lille pony, måske ikke er her om en måned eller et år, når hun nu har det fint ligenu. Men det er nu nok det bedste for hende smiley


  • #16   17. jul 2011 synes bestemt også at det ville være meget trist at sælge hende til en rideskole men det med forfangenhed kan der gøres noget ved smiley Mange afliver deres forfangene heste uden grund, simpelthen fordi man ikke ved hvordan man helbreder det men man har faktisk fundet en løsning hvis man kan sige det sådan smiley hvis man sørger for at de ikke får græs overhovedet men i stedet hø og får trimmet hovene rigtig så vil naturen næsten sørge for resten smiley

  • #17   17. jul 2011 Personligt havde jeg selv valgt at give slip og sende dem til de evige græsmarker. Nu er jeg en meget stor fan af at en hest skal have det så frit og naturligt som det ligger i deres natur og mit eget indtryk er at det er ikke en rideskole..
    Min har været forfangen og går på græs med alle de andre da de er flok dyr. Jeg er påpasselig, men bliver hun forfangen og skal leve under stramme forhold, så får hun også fred.


  • #18   17. jul 2011 Betina N
    - Jeg tror at vi næsten har den samme tankegang, da jeg også mener at hestene skal have det så naturligt som muligt. Derfor har vi heller ikke rigtig lyst til at holde hende inde hele dagen eller sætte hende på jordfold smiley


Kommentér på:
At sælge forfangen shetlænder til rideskole.

Annonce