{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
635 visninger | Oprettet:

Smidigheds/løsgørende træning.. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen.. Er der nogen af jer der har nogen gode ideer til noget løsgørende/smidigheds træning? smiley Jeg rider i forvejen en masse volter, overgange, slangegange og versader, men sig endelig til, hvis I kan komme på nogen andre ting smiley


- Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smidigheds/løsgørende træning..
  • #1   18. sep 2011 Det som løsgører min den ene, det er at lave masser af tempovekslinger og gør hende opmærksom på mig.

  • #2   18. sep 2011
    Restitution - hvile smiley
    Dagen efter hård træning, så musklerne kan få lov til at " sætte sig " så og sige og selvfølgelig en hest der ikke fejler noget fysisk - ikke er låst, ikke har ondt i tænderne osv.


  • #3   18. sep 2011 Ja det øver jeg også lidt smiley Men ikke så meget når min underviser ikke er der, for er bange for at gøre noget forkert når hun ikke er der Hehe smiley

  • #4   18. sep 2011 Hehe ja det jo det. Men så vidt jeg ved, så fejler min hyp ikke noget smiley Men den har også lige haft et par velfortjente fri dage, så nu er det igang igen i næste uge, hvis altså vejret tillader det, for vi har kun udendørsbane hvor min står og så et lille ridehus som er meget støvet ;/

  • #5   18. sep 2011 Også longerer jeg gerne i kapsun i et par dage hvis jeg mærker hun går for højt og har svært ved at slappe af. Så slapper hun helt af i overlinjen og vender sig rigtigt igen, så har jeg en lækker smidig hest igen smiley

  • #6   18. sep 2011
    Bare på med noget regntøj og ud i vejret smiley


  • #7   18. sep 2011 I mine øjne er det ikke så meget hvilke øvelser der erløsgørende men hvordan øvelser rides.
    Løsgørende hos os drejer sig om at han skal bruge sig korrekt og få det rigtige stræk i hele overlinjen.
    alle gangarter både skridt, trav og galop i godt grundtempo og så skal han søge den lange tøjle så der lige præcis er kontakt og et let men konstant sug på tøjlen. Hele overlinjen strækkes og vejrtrækningen bliver afslappet og helt i takt med gangarten, ryggen svinger og musklerne strækkes. Alt dette udføres så i volter både store og små, 8-taller, volte tilbage, skråt igennem og hvad man ellers kan finde på, men hele tiden med fokus på strækket og den halt afsllappende vejrtrækning hvor man kan høre at han virkelig nyder at arbejde.


  • #8   18. sep 2011 haha jaaa smiley Har også lige anskaffet mig en god regnjakke , så jeg burde overleve smiley hahahaha

  • #9   18. sep 2011 Findus & Pedersen :
    Okay, det lyder da godt. Det kunne være jeg skulle prøve det, selvom jeg ikke er ret god til at se når den overlinje du snakker om er der korrekt smiley


  • #10   18. sep 2011
    Jeps - en hest der har røven med er smidig og løsgjort smiley
    Så fremt inte theller er galt med kroppen eller tænderne.


  • #11   18. sep 2011 Løsgørende ridning på den måde kræver også en god rutine som rytter for at opnå det konstante lette sug på tøjlen med en lang og dyb hals i alle gangarter. Vi har min datters underviser til at lave det rigtige løsgørende arbejde med vores pony, for han er rigtig dygtig til det men det kræver at rytteren kan. Min datter lærer det så i små etaper og kan f.eks. trave ham af løsgørende og bruge det bedre og bedre i skridten.

    Strækket i overlinjen kommer når hesten strækker halsen mod jorden og stadig har næsen lige foran det lodrette plan. så man ser på hele hesten som en banan. laver man løsgørende arbejde i longe som jeg f.eks gør med ham, så kan man se hvordan ryggen svinger rytmisk i takt lige bag ved sadelunderlaget


  • #12   18. sep 2011
    Okay smiley Lyder da meget godt. Men ja man lære jo lidt hen ad vejen smiley jeg er også lidt lært at ride versader og kan for det meste mærke at det hjælper rigtig fint smiley


  • #13   18. sep 2011 helt enig med Pedersen og Findus!

  • #14   18. sep 2011
    Ja selvfølgelig skal man ha en hvis rutine for at gøre tingene rigtigt smiley Øvelse gør mester, som man plejer at sige hehe


  • #15   18. sep 2011 ligesom øvelse gør mester er det også en kunst at kunne se sin egen begrænsning og bede om hjælp før man gør skade frem for gavn.
    Vi købte jo desværre en dybt fejlredet pony der praktisk talt sprang i luften den dag min datter endelig begyndte at kræve noget af ham.
    Alle sagde vi skulle komme af med ham og hun skulle have noget der bare bøjede i nakken og gik som det skulle. Men har man sagt A må man også sige B og selvfølgelig skulle han ikke endnu engang videre i systemet og blive misforstået og jeg sender ikke aben videre.
    Men det hat kostet oceaner af tid, kærlighed, tårer, smerte, frustration, dyre regninger til dyrlæger, kiropraktor, sadelmager, undervisning og ridning af anden rytter for overhovedet at være nået hertil hvor vi er med ham nu.

    Hele min pointe er at uanset hvor gerne man vil alt det fine og sjove, så opnår man aldrig dette på en velredet, glad og arbejdsivrig hest hvis man presser den til noget den ikke er klar til eller forsøger sig med en masse rytteren ikke har erfaring til. Så hellere spare på det fancy udstyr, finde en billigere opstaldning osv. og bruge pengene på den uunværelige undervisning og evt. en dygtig rytter der kan være med til at ride hesten indimellem.


  • #16   18. sep 2011 Ja det vil jeg give dig ret i smiley
    Jeg har haft tre undervisere i de år jeg har haft min hyp og ingen af dem har sådan passet til os, men nu har vi endelig fundet en der passer perfekt og det går fremad ligeså stille , og det er dejligt bare at kunne mærke den lille smule fremskridt der kommer engang imellem smiley


  • #17   18. sep 2011 for at du kan fornemme det stræk jeg omtaler i det løsgørende arbejde vi gør i, fandt jeg lige et billede af min datter der rider ham løsgørende. som sagt er hun ikke så rutineret i det endnu og han må gerne få næsen lidt længere frem, han er en smule bag lodret her. men bemærk tøjlekontakten, det må ikke foregå med slasketøjler, hesten skal arbejde villigt bagfra og selv søge den lange tøjle.

    (link fjernet)

    her er et ældre billede kun af pony hvor den longeres frit men stadig med god strækning af overlinjen

    (link fjernet)

    håber det giver dig lidt et billede af hvad jeg mener og når man bliver dygtig nok kan man bevare strækningen af halsen til den lange tøjle i alle 3 gangarter


  • #18   19. sep 2011 Tusind tak skal du ha smiley Kigger lige på det, og tak for hjælpen smiley

  • #19   19. sep 2011 Ja nu kan jeg sagtens fornemme hvad du mener med den overlinje smiley Det har gjort mig meget klogere, og det skal du ha tak for hjælpen for smiley altid godt med lidt indput og hjælp ind i mellem ;D

Kommentér på:
Smidigheds/løsgørende træning..

Annonce