{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Sommereksem, erfaringer + gode råd? {{forumTopicSubject}}

Har en mistanke om at min shetter har fået sommereksem eller er overfølsom overfor "kryb"......Sidste vinter kløede han helt vildt, og der fandt vi ud af at han havde lus, så det blev han behandlet for. I år er den gal igen, han har altid været en pony der har gnubbet sig meget, især på rumpen, men syns godtnok det er blevet værrer her de sidste par år.
Som sagt mistanker jeg ham lidt for at have en form for sommereksem, så har prøvet at læse en del om det på nettet, og det der virker underligt er at han klør mest når han kommer ind i vinterperioden....sommereksem skulle efter sigende være værst i maj og sep, eller mens de går udenfor på døgnfold, så kan ikke helt finde ud af om det er det han fejler.
I år startede det med at han kløede sig på bagparten og fik to pletter hvor pelsen blev gul og klistret. Jeg vaskede ham i desificerende shampoo og smurte ham med itch stop, og det har hjulpet, så pletterne nu er helt væk. han blev desuden klippet og vasket over hele kroppen, da han virkede meget fedtet/ trist i pelsen, og ja så tænkte jeg at det måske kunne hjælpe at få ham vasket GODT igennem inden vinterperioden. Da jeg vaskede opdagede jeg nogle aflange små gule æg i pelsen lige ved manen hvilke blev klippet af. Kan nu her se at der ligesom er små "fluer" i hans pels. Troede først det var lus, men kan se at de har vinger....syns ikke det ligner mitter, men mere aflange rigtig små fluer...nogen der har en ide om hvad det kan være??

Jeg er desuden meget interesseret i at høre om andres erfaringer med behandling, og så kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre noget om hvordan disse "insektdækkener" virker, hvornår hesten skal have det på og om man samtidig med dette dækken skal behandle på andre måder også??

Kan man desuden fodre med noget tilskud der er godt for "kløheste" (skal lige tilføjes at han døjer med forfangenhed også, så det er ikke alt han må få desværre :S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommereksem, erfaringer + gode råd?
  • #1   1. okt 2011 Hvis jeg var dig ville jeg kontakte en dyrlæge og finde ud af hvad det er..
    Det lyder ikke som det sommereksem min Beo har - han klør meget, når han bliver bidt eller stukket eller hvad det nu er der sker, men han har ikke noget i pelsen..

    Med hensyn til dækkener plejer jeg at bruge Thermo Master's og de er rigtigt gode.. Næste gang vil jeg dog prøve Boett, idet jeg er meget tilfreds med de hætter jeg har derfra, og håber at de kan holde lidt bedre..

    Men umiddelbart, lyder det mere som noget utøj i pelsen end sommereksem..


  • #2   1. okt 2011 altså sommereksem kommer om sommerenm pga alle de smådyr der er i luften, som kan sidde og bide hesten især ved man og hale.. det er de bid hesten kan bliver overfølsom overfor og få kløe af.

    Får han det om vinteren er det ikke sommereksem, men for formentlig en form for lus.

    de gule flueæg er bremseæg og de skal ned i maven før de klækker, så det er heller ikke dem, fluerne kommer af.

    jeg synes det lyder som om, at han får svamp om vinteren udfra det du beskriver og fluerne så sætter dig i det. Svamp klør og er irreterende for hesten, så det er naturligt at han vil gnubbe og klø sig.


  • #4   1. okt 2011 Min hest gnuber både manen og halen, men dyrelægen siger at det IKKE er sommereksem. Vi gav hende forrige år en zink-kur (sådan nogle piller) og det må man sige hjalp. Sidste år glemte vi det og nu er den gal igen. Vi har prøvet alverdens... Nogle siger hjemmelavet saltvand skulle være godt. Men vi har prøvet at købe noget creme med noget krokodille olie i. (kan købes på apoteket) det har været mirakelcreme til min!!


Kommentér på:
Sommereksem, erfaringer + gode råd?

Annonce