{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

? til bomløse sadler. {{forumTopicSubject}}

Min mand skal ud at have ny sadel og jeg overvejer om hans skal have bomløs, sadel, men jeg ved intet om de bomløse sadler. Mine spørgsmål forudsætter selvfølgelig at der ER trykfordelende underlag under.

Kan man stige op i stigbøjlen i disse?

Hvilke sadler mærker+ modeller kan man ride letridning i uden på nogen måde at belaste rygsøjlen.

han er 187 cm høj og vejer 88 kg. Hvilken str. skal han vælge.

Heste er Sussi som er på mit galleri. 146 i stg, smal/slank fjordhoppe med tydelig manke og sadelejde. De rider tur i tærræn alt fra stejlt til sandstrand og med små hop over smalle grøfter. Er det overhovedet en ide med bomløs?

Hvordan vælger man den rette.






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ? til bomløse sadler.
  • #1   3. dec 2011 Barefoot London er en fantastisk sadel...den kan du stige op i, lave letridning i osv. faktisk viser undersøgelser at Barefoot modellerne påvirker ryggen mindre ved letridning end almindelige sadler (undersøgelsen er sågar lavet uden trykfordelende underlag).
    Jeg havde en str. 2 da jeg vejede over 90 kg. men jeg vil tro han kan passe en 1'er og den vil nok også passe hesten bedre i længden (og så er der også flere 1'ere brugt til salg ;O)
    Man sidder fantastisk dejligt i den uanset om man rider i natur eller dressur ;O) og den har rimelig god støtte af en bomløs at være...samtidig så er den godkendt til stævnebrug hvis man skulle få lyst til det en dag ;O)


  • #2   3. dec 2011 Total enig med Mette K smiley

  • #3   3. dec 2011 Jeg er også 100% enig med Mette K!:D
    Jeg har også en Barefoot london og det er bare verdens dejligste sadel:)


  • #4   3. dec 2011 Jeg er så af den mening, at bomløse ikke er gode. Men det kan da være der er kommet modeller, der er mere skånsomme for hestens ryg.
    Hvorfor skal det være bomløs. Hvad er hans begrundelse for det valg?


  • #5   3. dec 2011 Har lige investeret i to bomløse sadler og undersøgt de samme ting som du spørger om. Hvis man køber en bomløs af god kvalitet, og bruger et specielt underlag beregnet til bomløse sadler, kan man bruge stigbøjlerne som normalt og man behøver ikke bekymre sig om at belaste hestens ryg, for de gode, nyere modeller har alle paneler under sadlen som fordeler rytterens væg og sørger for at man ikke rører rygsøjlen under letridning.

    Se evt. naturhesten eller optimalsadel, der er gode råd om hvorfor og hvilken bomløs man skal vælge alt efter hvilken hest den skal passe, og hvilken type ridning den skal bruges til.

    Jeg endte med at købe en Barefoot Lexington (til dressur og tur) og en Karlslund Kari flex (til gangartridning/tölt). De er selvfølgelig begge med paneler (som barefoot kalder VPS) og begge giver meget større fornemmelse af hestens bevægelser end nogen bomsadel jeg før har prøvet. Og ja - hestene elsker dem!


Kommentér på:
? til bomløse sadler.

Annonce