{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
760 visninger | Oprettet:

Aflive eller genoptræne? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at min pony på 18 for en måned siden fik konstateret spat i højrebagben, hovledsbetændelse i venstreforben og kissing spine. Hun har nu været igennem en behandling for hovledsbetændelse og vi skal nu beslutte om vi vil fortsætte med at behandle.
Jeg er i tvivl og jeg synes det er værd at behandle da jeg gerne vil vidre med min ridning. Og i år er mit sidste ponyår og så kan jeg ikke komme til at starte stævner efter jul.
Dyrelægen mener godt at vi kan træne hende op til at starte stævner i vinter. Men da vi i november 2011 begyndte med seriøs træning og muskel opbygning var det stadig langt fra optimalt i april 2012, så efter et halvt år med seriøs ridning, og muskler stadig var langt fra på plads, er jeg i stor tvivl om det kan nåes inden året er omme?
Jeg vil gerne høre jeres mening om det. Skal jeg gå i gang med genoptræningen velvidende at det godt kan være at vi ikke bliver klar til vinter, eller skal jeg siger at hun har haft et godt liv og aflive hende?

Håber i kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflive eller genoptræne?
  • #1   29. maj 2012 Jeg ville vælge at aflive. Ponyen har en pæn alder med en del lidelser. KS kan være en lidelse, hvor du aldrig vil kan komme til at ride på dyret igen.
    Hvis du virkelig brænder for at komme ud til stævner, hvorfor så ikke finde dig et pony du kan låne resten af året?


  • #2   29. maj 2012 Hej Anne-Sofie smiley ... Altså min mening er nok, at hun har haft et godt langt liv, og er en gammel pony, og det bedste ville være og give hende fred ! Os nu når hun har kissing spines ! Og hvis du vil videre i din ridning, ville det nok være det bedste for jer begge smiley

  • #3   29. maj 2012 Altså hvis dit spørggsmål er om du burde aflive din pony fordi at du ikke har tid/lyst eller beholde den, så er svaret nok ret åbenlyst.

    Selvfølgelig skal du ikke aflive en pony der ikke har ondt dagligt og som har en chance for at få det godt igen smiley


  • #5   29. maj 2012 Altså jeg synes ikke man skal aflive hesten fordi man ikke har tiden til at genoptræne den. Er der mulighed for den kan komme over med lidelserne synes jeg du skal give den chancen. 18 er ikke vildt gammelt for en pony.

    Men hvis du vil starte stævner bør du nok finde en du kan bruge til det, for tvivler på den du har bliver klar. Men synes det er en egoistisk grund til at aflive en hest, no offence.

    I forhold til KS så lyder det ikke som om det er så alvorligt at den ikke kan bruges igen, og derfor er det ikke grund nok til at aflive den. Hvis det gør så ondt på den at den ikke havde udsigter til at kunne genoptrænes eller rides igen ville jeg aflive, men "bare" fordi den ikke kan nå det inden dine ponyår er slut synes jeg er en anelse egoistisk og ikke for ponyens ve og vel. Undskyld det lyder hårdt...


  • #6   29. maj 2012 Ellers syns jeg altså du skal tage et kig på denne hjemmeside : (link fjernet)

    Jeg bruger Marianne og en der hedder Joeltil min skadet DV som har stået i 1 år nu, de arbejder sammen, og det er med kæmpe fremskridt smiley ! Og Joel skal op på ham på Fredag smiley


  • #8   29. maj 2012 Nu har vi ikke lige muligheden for at have 2 ponyer.
    Ved godt det er egoistisk at tænke på hvad jeg selv vil, og ikke hvad ponyen kan. Men jeg tror bare ikke min pony kan det jeg vil. Hun er blevet brugt på højt plan hele hendes liv.
    Jeg synes samtiding også det vil være syndt at sælge hende, jeg har kun haft hende i at år. Og jeg vil ikke have hun kommer ud og er kastebold, og ligepludselig ender hos en hestehandler og bliver solgt som ridehest hvis hendes ryg ikke kan holde til det.


  • #9   29. maj 2012 altså ..
    jeg synes ikke der er så meget at rafle om smiley
    selvfølgelig skal ponyen have fred, det tager SÅ lang tid at genoptræne en gammel hest, og er det besværet værd?!
    tænk ikke kun på dig selv, men mindst ligeså meget på dyret.. den kan umuligt gå rundt uden smerter nu ?

    håber du finder en god løsning smiley


  • #11   29. maj 2012 Altså jeg holder stadig på det er meget egoistisk at aflive en hest fordi man ikke gider have den mere... Det er altså en HEST vi snakker om, ikke et stykke legetøj man kan smide ud når det ikke virker.

    Hest = Ven.
    Og hvis man mener dette så må det også betyde man støtter sin ven i modgang :).S e evt. den video ejg har lavet der hedder."Når hesten er vigtigere" end ridning, den forklarer vidst fint min holdning til dette område.

    Nu mener jeg jo self ikke at en hest der har kronisk ondt skal leve bare for ejerens skyl, men hvis hesten ikke har ondt i sin naturlige vanding, så ser jeg ikke hvorfor den så skulle aflives. Herregud, hesten er 18år, siden hvornår er 18 blevet en gammel pony? Den har da sikkert 10 gode år i sig endnu smiley

    Kan kun håbe du vælger det rigtige for di hest.


  • #12   29. maj 2012 det er aldrig egoistisk at aflive! tvertimod!
    der lider hesten ingen nød, så hvordan kan det være egoistisk? smiley


  • #13   29. maj 2012 Enig med fie!:)

  • #15   29. maj 2012 jeg konstaterer ikke den har smerter, men ud fra hvad hun beskriver skyder jeg på den har smiley

    det kan da aldrig være egoistisk at aflive? hesten tænker da ikke bagefter? nu må i holde op .. det er egoistisk at lade hesten leve hvis den ikke har et optmalt liv.... meget egoistisk endda smiley


  • #17   29. maj 2012 Jeg tror ikke som sådan hun har smerter så længe hun bare går på fold, men så snar vi begynder at ride bagger hun af og bliver helt underlig.
    Jeg synes heller ikke rigtig hun er sig selv mere, hun går bare rundt på folden, den eneste tidspunkt hun ser rigtig glad ud er når der kommer nogen og hun kan få noget socialt kontakt.


  • #19   30. maj 2012 Når du siger hun ikke længere virker til og være sig selv skyldes det måske alligevel smerter som gør hun ikke kan det hun kunne førhen, og det er ikke alle heste/ponyer som kan affinde sig med og blive foldbums når de altid har været vant til og blive brugt.

    Dette kunne lyde som tilfældet med din pony, så hvis hun ikke trives ser jeg ingen skam i og aflive hende. Det ville være mest retfærdig for hende, og du kan komme videre med din ridning som du ønsker.

    En død hest har ingen smerter, det er den eneste måde du kan sikre det på, for og sælge hende, så vil hun måske gå en uvis fremtid i møde hvor hun igen vil blive redet forkert og få smerter.


  • #21   30. maj 2012 Jeg ville aflive..
    Hun er 18 og hvis det virker til hun ikke kan affinde sig med og vær foldbums så det bedste for hende nok og få fred, så helt enig med stald vestergaard smiley

    Har selv haft en der ikke kunne affinde sig med og være foldbums.. Har oss kendt en hoppe på 18 som.ikke kunne det fold ting..
    Men ellers spørg dyrlægen hvad han/hun vil anbefale smiley
    Men som du skriver hun fejler + hun.har ændret sig ville jeg gi den fred..
    Og ville aldrig sende den vider som selskabs hest, men det fordi jeg har dårlig erfaringer med det smiley

    Held og lykke med det, håber du finder den bedste løsning for dig og din pony, selvom det er svært og stå i den situation!:-/.


  • #22   30. maj 2012 Der er jo ingen heste der kan tåle at være "foldhest" hvis man bare stiller dem ud på en fold og ignorere dem.Altså jeg har da en tidligere stævnerhest der har været ude hver weekend.

    Han har nu KS, mus i knæet og et øje... Han bliver aktiveret på alle mulige andre måder. Selvfølgelig skal du ikke aflive en hest de har været dig en god ven bare fordi du ikke gider den mere og priotere konkurrencer over hestens liv smiley


  • #23   30. maj 2012 Camilla: Det er bestemt heller ikke alle heste der affinder sig ved kun blive jordtrænet. Og man er da bestemt ikke en ond person fordi man afliver en 18 årig hest med så mange skader. Det kan jo også være for dyrt at holde sådan en hest i live vis den skal i ledbehandlinger ofte bare for at kunne gå.
    Derfor er det fint nok at aflive i denne siutation.


Kommentér på:
Aflive eller genoptræne?

Annonce