{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
560 visninger | Oprettet:

Kolik {{forumTopicSubject}}

Idag var jeg ude og ride jeg mødte en veninde og spurgte om hun ville med det ville hun gerne!:-)
Jeg sat min hest ind i en af deres bokse og hjalp hende med hendes hest.
Lige pludselig ser jeg så min hest ligge ned jeg går selvfølgelig ind til den og hjalp den med at komme op.
Den gjorde det så to gange mere!

Vi red en kort tur da jeg var lidt usikker med henden ( da hun ALDRIG ligger sig ned. Kun om morgen hvor jeg ser det når jeg stå op klokken 3-4 stykker når vi skal på ferie ellers aldrig)

Da vi var på vej hjem ligger hun sig ned igen!
Jeg gik totalt i panik skyndte mig af hun lagde hovedet næsten som det ser ud når de er (døde).

Min veninde har så en søster der læser til dyrelæge hun sagde der kunne være tegn på det!

Jeg er nu kommet hjem og hesten har stadig ikke drukket noget!

Jeg har fået af vide At jeg skulle prøve og sætte henden ind i boksen og vente en time og give hende et æble!
Og hvis hun blev urolig som at skrabe i gulvet lig sig ned rejse sig op o.s.v
Skulle vi ringe til dyrelægen!

Er der noget jeg kan gøre
Gode tips eller noget?:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kolik
  • #1   31. maj 2012 hvis det er kolik, skal du gå med den ind til den skider eller spiser, lad den aldrig stå stille og under ingen omstændigheder rulle sig, da der er meget stor sansynlighed for den får tarmslyng

  • #2   31. maj 2012 Hun har skidt?
    Da vi var på tur men efter det lagde hun sig igen?

    Du siger den ikke må stå stille?
    Hva gør jeg så om natten?


  • #3   31. maj 2012 Jeg fik afvide da min gjorde det samme, at jeg skulle trække med hende i en halv time, og hvis hun blev ved skulle vi tilkalde dyrlægen. Hun skulle ikke have aftens mad, for hvis det var en forstoppelse, hun måtte kun få morgenmad hvis vi kunne se hun havde skidt i løbet af natten. smiley
    - Håber det hjalp en smule, og at din hypper snart er frisk igen. smiley


  • #4   31. maj 2012 Få den til at spise æbler! smiley
    også gå æidt med den evt. indtil at den gøder, men lad være med at gå med den så den bliver mega træt... Den må gerne være i boksen UNDER OPSYN den må gerne ligge ned men bare IKKE rulle sig !!!

    Dette er erfaringer fra min gamle hoppe der på et tidspukt fik kolik 4-5 gange inden for et år! smiley

    Og hvis det bliver være så kontakt dyrelægen! smiley


  • #5   31. maj 2012 nåe ja, så ingen fodder da det kan være en forstoppelse! smiley ¨

    Hvis det er så tilbyd den Mash som det første måltid efter kolik altså i morgen smiley


  • #6   31. maj 2012 Mash?:-)

    Da hun stod i stalden med sadle og det andet udstyr prøvet hun jo og rulle sig op til flere gange!


  • #7   31. maj 2012 Skal jeg lukke henden ud imorgen?:-)
    Vi har ingen jordfold så det er svært?
    Vi har en hvor der nok står 10 cm græs


  • #8   31. maj 2012 Ring til dyrelægen!! smiley man kan (næsten) aldrig være for forsigtig!!!!

  • #9   31. maj 2012 Ked af at sige det, men du bliver nok nød til at få ødelagt din nattesøvn og holde øje med hende hele natten. Hvis hun bliver ved med at vise tegn på kolik ville jeg sige du skulle ringe til dyrlægen.

  • #10   31. maj 2012 Ring til dyrlægen - hellere en gang for meget end en gang for lidt!!

  • #11   31. maj 2012 Okay!:-)

    Tak for hjælpen.
    Jeg må lave noget te og finde dyne frem i holde øje!:-)

    Godnat!;-)


  • #12   31. maj 2012 Og holde øje*

  • #13   31. maj 2012 Det skal lige siges at den sagtens kan have kolik selvom den vil spise og kommer med lidt afføring, det gjorde min gamle hoppe, og dyrlægen blev tilkaldt med det samme! Troede ikke det var kolik når hun både kom af med noget og ville spise, men dyrlægen sagde, at det kunne ske på denne måde og nogle tilfælde.... Tag aldrig nogen chancer for det kan ende gruelig galt... sørg for at gå nogle ture og hold øje med den til dyrlægen kommer!
    Og drikker den ikke, så ville alle mine alarm klokker ringe, for så ender den med at blive dehydreret.
    Håber den snart kommer ovenpå igen smiley


  • #14   31. maj 2012 Hvis den har gæringskolik kan der sagtens komme afføring. Det kommer af græs der har opsamlet sig i maven og begynder at gærde, og så får de ondt..

  • #15   1. jun 2012 tag nogle guleroder/æbler i noget madolie bland det godt sammen så der er olie over det hele.


    olie er med til at smøre hel sytemet, og de fleste heste elsker det. går nogle tur med den ind til den slapper af, og ellers bare holde øje med den.

    vis den ikke kan lide olie, så put nogle gulerode/æbler i en spand med vand, så får hesten atomatisk lidt vand ind med den forsøger at fange guleroderne/æblerne


    held og lykke


  • #16   1. jun 2012 undskyld jeg siger det, men jeg fik engang af en meget dygtig dyrlæge (den gamle af slagsen, dem der virker så sjusket og gør en masse mærkelig ting som altid virker) at det er med at gå hjælper ikke hesten med at skide, men det gør at den får opmærksomheden over på noget end smerterne når den går, så den glemmer at den har ondt. og når en hest ikke har ondt i maven mere så kan den slappe af og skide.

    det skal siges at jeg ved ikke om det 100% sandt, men i mit hovede virker det meget logisk, det var også hende der fortælte mig dem æbler i en spand med vand og det virker smiley


  • #17   1. jun 2012 Hesten har drukket lidt vand!:-)
    Og har lagdt sig engang ned .
    Virker til at det går en smule bedre!;-)

    Mange tak for hjælpen Hg!:-D


Kommentér på:
Kolik

Annonce