{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.228 visninger | Oprettet:

Vallak eller hoppe? {{forumTopicSubject}}

Mit spørgsmål går kort og godt på, om i syntes der er væsentlig forskel på en hoppe og en vallaks temperament?
Hvad ville i vælge hvis i skulle ud at købe hest, hvor det er vigtigt at den er rolig nervefast?

Eller er det måske fuldstændig ligegyldigt, men mere et spørgsmål om den enkelte hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vallak eller hoppe?
  • #1   9. nov 2012 Altså jeg syntes det er den enkelte hest som afgøre det smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #3   9. nov 2012 Jeg foretrækker klart vallakker, men ville ikke være afvisende for en hoppe, hvis det bare var HESTEN. (-:



  • #4   9. nov 2012 Min vallak har flere humørsvingninger end min søsters hoppe. Han er en rigtig diva! smiley

  • #5   9. nov 2012 Det er jo forskelligt fra hest til hest.
    Jeg ville dog altid gå efter en vallak, men hvis drømme hesten viste sig at være en hoppe, så ville jeg da ikke lade være med at købe den smiley


  • #6   9. nov 2012 Jeg har oftest oplevet hopper som mere tossede og med deres egne meninger, hvor de vallaker jeg har redet har været mere stille og rolige og bare gjort hvad der blev sagt.
    Men det er meget forskelligt, heste har jo lige så forskellige personligheder som mennesker smiley


  • #7   9. nov 2012 Det eneste "problem" med hopper er, når de kommer i brunst. Ellers kan de sgu være lige så søde, som man siger vallakker altid er.

    Som andre skriver, kan vallakker være lige så syge i hovedet, som nogle mener hopper er.

    Hvis jeg kunne vælge, ville jeg have en hoppe eller en hingst, da jeg bare selv er mere til hingste og hopper.


  • #8   9. nov 2012 En hoppe kan sagtens være rolig og fin, men der er jo lige den detalje med at de bliver hingstegale en gang imellem og så bliver de sgu alle sammen lidt skøre smiley

  • #9   9. nov 2012 Ja de er selvfølgelig forskellige, men måske det er rigtigt at en vallak har knap så mange humørsvingninger :). Så ved man det er den samme hest hver gang...

  • #10   9. nov 2012 Ja nemlig smiley jeg har selv en rød dame og en gang imellem er det da en udfordring men det kan jeg personligt rigtig godt lide,

  • #11   9. nov 2012 Kommer an på den enkelte hest

  • #12   9. nov 2012 Min erfaring er at vallakker typisk er mere rolige, hvor hopper er nogle (nogen gange) hidsige sataner.
    Men som der bliver skrevet, kan der jo godt være vallakker som er helt oppe i skyerne, og hopper der er helt nede på jorden :).


  • #13   9. nov 2012 Ja der er stor forskel.. Hopperne er jo styret af hormoner, det er vallakerne jo ikke.. smiley Så jo der vil altid være forskel.. Hopperne er tit mere oppe på dupperne end en vallak er.. selvfølgelig er der tilfælde hvor hopperne også har et godt temperament.. Men det vil stadig ikke stikke en vallaks temperament.. En vallak er bare mere godmodige og roligere, nogen er dog mere kedelige end andre. Men igen det er SÅ forskelligt..



  • #14   9. nov 2012 Hopper og hingste bliver tit stemplet som hysteriske og utilregnelig, og vallaker bliver tit stemplet som dovne og kedelige.. Som det er blevet nævnt er hopper/hingste mere hormonforstyrrede end vallakker, som tit er roligere.
    Men det handler helt sikkert også om, hvordan de er opdraget, bliver redet osv.
    Personligt synes jeg det er spænende at komme ud til min hoppe, som ofte skifter humør fra den ene til den anden dag smiley


  • #15   9. nov 2012 genrelt vil jeg sige vallak, men det kan variere SÅ meget fra hest til hest

  • #16   9. nov 2012 min hoppe er totalt nede på jorden og ALTID god i hovedet! alle kan håndtere hende, selv når hun er i brunst. det eneste med hendes brunst er, at hun er en lille smule mere vågen. men hun er ALTID nem og virkelig sød at ride, overalt! smiley så der er undtagelser smiley

  • #17   9. nov 2012 Kan ALDRIG mærke på mine hopper hvornår de er i brunst.. Kun min fars hoppe bliver lidt mere vågen, men det er sjældent vi mærker det i arbejdet, kun ser det på folden..
    Min vallak er derimod lidt fimset og ham skal vi alle sammen rende rundt og passe på ikke at "træde over tæerne".. Jeg har også haft en vallak der var virkelig sød og medgørlig, men noget mere nervøs af sig..

    Der er himmelvid forskel på den individuelle hest og det har ikke noget med kønnet at gøre..


  • #18   9. nov 2012 Mange tak for alle jeres gode input smiley

  • #19   9. nov 2012 En hingst skal man diskutere med. En vallak kan man overtale. En hoppe skal man spørger.

    Det sys jeg er meget passende. Jeg har kun hopper og ingen af dem kan man mærke er i brunst


  • #20   9. nov 2012 Personligt synes jeg at dit bånd til en hoppe føles stærkere end til en vallak. Nu ejer jeg en af hver, og kan mærke klar forskel smiley

  • #21   9. nov 2012 Kommer an på den enkelte hest for har et vildt stærkt bånd til min vallak og ikk et så stærkt forhold til min hoppe...

  • #22   9. nov 2012 Og har også haft 2hopper jeg har haft meget stærkt bånd sammen med der ville gå gennem ALT sammen med mig..

  • #23   9. nov 2012 forestrækker en hoppe. har aldrig ejet en vallak og kommer aldrig til det. der er simpelhen for lidt muligheder i en vallak. Når det er sagt tror jeg mener det handler om race hvad temperment ang.

  • Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Svar: 11
    #24   9. nov 2012 Det er et temperament spørgsmål. Hopper kan være søde og vallakker ligeså og det modsatte. Det afhænger af afstamningen også, opdragelsen og rytteren indvirker på både vallakker og hopper. Er du rolig og i balance, har du som regel en dejlig hest. Jeg foretrækker hopper. Jeg synes de er spændende at arbejde med og ride på, samt hvis de får en skade og ikke kan rides længere kan man avle på dem. En vallak får du slagteprisen for, hvis den får en skade, som gør den ikke kan rides mere.

Kommentér på:
Vallak eller hoppe?

Annonce