{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.335 visninger | Oprettet:

lotte b
lotte b
Tilmeldt:
22. sep 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20

Hvinsk hoppe {{forumTopicSubject}}

Hejsa
vi har en pony hoppe på 10år, som dyrelægen siger er hvinsk....
Først troede vi den var gal på den hest den stod ved siden af, den begyndte at sparke helt vildt inde i boksen, og den Sparker ALDRIG, er den sødeste hest i stalden...... Vi flyttede den hest som stod ved siden af, så der slet ikke stod en hest ved siden af hende... Det resulterede i at hun sparkede begge hove i stykker, så de flækkede så hun kunne ikke støtte på det ene hov :O(( så måtte tilkalde dyrelægen som gav hende antibiotika og smertestillende samt forbinding og boksro i 14 dage ;O(( hun var så og skifte forbindingen, og ponyen begyndte at støtte på benet igen.
Vi fik så smeden til at lægge bagsko på under bedøvelse og kunst hov på, da der ikke var så meget at skoen kunne holde fast i, da hjørnerne manglede...
Vi anede ikke at det var fordi hun var hvinsk at hun havde sparket sådan.... Den dyrelæge vi havde ude er ikke den vi plejer at bruge, da vores dyrelæge var på kursus...... En dag fik en af de andre ponyer raspet tænder, og der så dyrelægen hvordan den pony opførte sig, han sagde med det samme, at han troede hun var hvinsk.... og han kom så dagen efter og scannede hende, og der var 3 kæmpe cyster på det ene æggestok og flere små på den anden.....han tog en blodprøve og sendte ind for at få svar på hormon tallene.... den var god nok, den havde så mange hormoner i kroppen, og han sprøjtede den med noget som skulle give ægløsning, men efter en uge opførte hun sig på samme måde, så han mente at han skulle prøve en hang til, da nogle skulle have 2 gange....men uden held igen, og jeg var fuldstændig frustreret over at hun sparkede sådan om natten, vi løb flere gange over i stalden om natten, og nogle gange lukkede vi alle heste på fold om natten, så ikke hun skulle ødelægge sine ben og hove... pu ha det er hårdt......
Jeg ringede så til Højgaard på Fyn, da vi også har brugt dem hvis der var større ting i vejen med vores heste..... så de snakkede sammen med vores dyrelæge,.......og de blev enige om at hun skulle prøve en sprøjte mere..... for man går ikke bare sådan ind og laver en operation med det samme, man afprøver alt inden...... selvfølgelig..... men jeg synes,at jeg er så magtesløs, synes jo at jeg bare ser på imens hun kan sparke sine ben istykker.... og nu hvor det er så koldt ude om natten vil jeg helst have dem inde i stalden, selv om de har dækken på...
Er der nogle som kender til lignende historier, og skulle have nogle gode ideer til mig????? Når hun rider ponyen er der intet galt, den er sød og rar.
Ponyen er min datters konkurrence pony og den plejer også at være på rideskolen om vinteren, da vi ikke har en hal her hjemme, så den kan blive brugt....men tør nærmest ikke sætte den der ud, for så kan vi ikke holde øje med den hele tiden ....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvinsk hoppe
  • #1   2. dec 2012 min havde også cyster på æggestokken fandt jeg ud af efter 10 års undren. Det siges, at det ikke anbefales at fjerne dem, da de kan komme dobbelt så mange tilbage)-:
    Får den havre?? Det hjalp på min at tage havre fra den og fodre med foder til varme heste. Ved ikke om Zylkene kunne hjælpe?? Var ikke på markedet dengang.


  • #2   2. dec 2012
    Skal de cyster hesten har ikke fjernes?
    Hvad med at blive syet - det gør man ved hopper der sluger luft bag til?

    Fandt lidt om det her;
    http://www.hesteklinikherning.dk/?pid=50&sub=30


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #3   3. dec 2012 Mit råd er at virker den sidste sprøjte ikke, så få den aflivet og køb en anden pony !!!
    Hårdt og kontant ja rigtigt . Men tror bare ikke at sådan en operation virker ordentlig alligevel i sidste ende. Og så har I bare fået brugt en masse penge .


  • lotte b
    lotte b Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #4   3. dec 2012 Hold da helt kæft mand...undskyld mit sprog...er der virkelig ikke noget at gøre imod det, kan det ikke blive godt igen???
    Karina K ved du hvad du snakker om????
    Det er jo ikke en pony til 10000kr , vi har givet mange penge for den pony.....så ville da være kedafdet hvis det gik den vej med den...


  • lotte b
    lotte b Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #5   3. dec 2012 ponyen får ikke havre....

  • #6   6. aug 2013 Jeg står selv med en hoppe der er meget påvirket i forhold til ridning når hun er i brunst men er lige så sød som en engel ellers. Jeg undersøger personligt selv muligheden (prisen) for en fjernelse af æggestokkene, for hvis ikke man ønsker at avle og vil have det bedste ud af sin ridning tror jeg personligt selv det er den billigste løsning. Jeg har haft min på stoffet regumat som er en slags p-piller for heste, ved ikke om det virker på cyster? Ellers ved jeg en veninde har fået lagt guld i ørene på sin vinske pony (ja lyder rimeligt skørt!) men skulle være noget med nogen akupunktur punkter i ørene osv. Jeg vil meget gerne høre hvad i selv har fundet ud af! (Evt. læs en artikel af Jesper Møller Nielsen fra ansager, den er i ridehesten og handler om hestens brunst oh kontrol af denne)


Kommentér på:
Hvinsk hoppe

Annonce