{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

Når smeden laver fejl! {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vil lige høre jeres mening i denne sag.

Sådan meget kort er sagen den, at jeg skiftede smed i foråret og kort efter begyndte min hest at virke lidt uoplagt og korte sig i traven, jeg fik tjekket tænder, havde kiropraktor på og fik taget blodprøver for at se om der var noget i vejen og intet fandt vi.

Så da det er en hest med et mildest talt specielt temperament og jeg på det tidspunkt kun havde haft hesten et havlt, valgte jeg at ride videre og ha benene xtra godt ved, men efter et par uger var hesten decideret halt!
Jeg kørte hende på Ansager og med det samme ku de se at smeden ikke havde afballanceret hende ordentligt, hun sled skoen skævt og den var også for snæver bagtil. Ansager undersøgte hende selvfølgelig til bunds med røngten og det hele for at være sikker på der ikke var andet og det var der ikke.

Dette kostede 8 ugers boksro, adskillige aflyste stævner og 8 uger genoptræning, ud over det økonomiske.
Min smed fik alligevel chancen igen, da jeg mener alle kan begå fejl og på betingelse af at han ringede til Ansager og gjorde nøjagtig som de sagde!
Dette gjorde han også indtil dec., hvor han vist havde været på kursus og syntes han ville ligge en anden sko på og igen ikke fik hende afballanceret ordentlig. allerede dagen efter ku jeg mærke det på min hest og måtte putte min hest i en trailer og køre til "akutsmed" langt væk i snestorm. 2 ledbehandlinger igen, den har stået stille hen over vinteren og jeg har lige været på Højgaard og fået den gennemtjekket igen i hoved og røv, både for at være sikker på den er 100% ok nu, inden jeg begynder og forlange for meget af hende og for at være sikker på det kun har været skoene det var galt med og ikke andet og at der ikke er sket skader pga forkert skoning, dette kostede yderligere kassen:-(

Jeg har alt i alt brugt over 20.000 på dyrlægeregninger det sidste halve år, pga. den smed og mit spørgsmål er nu, kan jeg tillade mig at forlange han som min. betaler de to x 2 ledbehandlinger a 6.000 kr. stykket, altså 12.000 kr.

Har skrevet et pænt brev til ham og går ud fra han er forsikriet, han er registreret?

Kh. Søs


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når smeden laver fejl!
  • #1   29. jan 2013 Har ikke lige læst om det hele, men du burde da kunne få din forsikring til at dække?

  • #2   29. jan 2013 Ja men tror sgu ikke han gør det desværre.

  • #3   29. jan 2013 Du skal kontakte smedenes forbund. Jeg mener der ligger en klage formular på dyrenes beskyttelses hjemmeside.

    Men som start vil jeg kontakte smeden selv.


  • #4   29. jan 2013 Jeg ville kræve fuld erstatning fra ham.

  • #5   29. jan 2013 Når smeden er registreret, kan du gå vejen via Ankenævnet:
    http://www.hovpleje.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=123


  • #6   29. jan 2013 Tak:o) Jeg sende ham et pænt brev i første omgnag og reagerer han ikke på det, vil jeg da prøve at kontakte smedeforbundet:o)

  • #7   29. jan 2013 Du kan tjekke, om smeden er medlem af DS på forsiden af den side, som jeg linkede til.. :o)
    Håber, at I finder en løsning..


  • #8   29. jan 2013 Den smed skal have et licens nr som du kan tjekke her på nettet, hvis hN ikke har er han slet ikke registreret smed, og så hænger du helt selv på den.

    Det er så forbandet cogtig ja undskyld mit sprog at tjekke om smeden man vil bruge er registreret som beslagssmed og er forsikret.

    Vi har her i Sønderjylland utallige "smede" som ødelægger heste, fordi de ikke aner en skid om at beskære og besko en hest korrekt.

    Mange vælger en smed som er billig, det er også okay, men tænk på jeres hest.

    Jeg bruger selv en tysk smed, som. Er billig, dog er han uddannet og uddanner også selv smede i Tyskland, alt hvad han laver er han forsikret imod.

    Det er os som hesteejer der vælger smeden, det vil så sige det også er vores ansvar at vælge den rette, vores forsikringer dækker ikke forkerte valgte smede og dyrlæger, det du kan gøre nu er at finde ud af om han er registreret og om han er forsikret pg hvis han er det skal du derpå ligge sag an på ham, for grov skade på din hest, så skulle hans forsikring dækker alle dine udgifter, du har jo ansager med på din side. Held og lykke.


  • #9   29. jan 2013 Hva er det for en smed ? Vi abdre vil helst ikke lave samme fejl jo smiley

  • #10   29. jan 2013 Jeg har en hest, som jeg købte for halvandet år siden - i sommer fik vi rigtig godt gang i stævnerne, og hun og jeg rykkede os lynhurtigt. Hun elsker at springe og hopper over alt, hvad jeg beder hende om....
    Men i efteråret fik hun en seneskade, og jeg troede i første omgang, at det bare var en overbelastning, fordi hun var landet forkert eller lignende.

    Synes dog, at hun gik lidt mærkeligt, nu hvor hun er i genoptræning, som om hun afviklede forkert på det skadede ben. Jeg troede, at det skyldtes skaden - indtil jeg så fik en ny smed.....Han var rasende! Min hest overbelaster sine sener, gaffelbånd og led med den beskæring, hun har fået - og hun afvikler komplet forkert på det skadede ben som følge deraf. Skoene var slet ikke ordentligt tilpasset, og alt i alt var det forfærdeligt smedearbejde.

    Det korte af det lange er, at det med 90 % sikkerhed er den tidligere smed, der har beskåret hende så forkert, at hun netop har overbelastet sin sene og fået skaden. Ved korrekt beskæring havde hun afviklet anderledes over benet, og dermed var risikoen for, at skaden skulle opstå, minimal.
    Min hest kommer aldrig til at springe stævner igen - kan måske hoppe max 50 cm for sjov, men belastningen af arvævet ved større spring tør jeg ikke risikere.

    Tror i lige, jeg er bitter??? Og yderligere bittert er det, at dyrlægen har kigget på hovene og ikke sagt en lyd. Burde hun ikke vide bedre?

    Efter at have tjekket smeden nærmere (fik ham anbefalet af nogle bekendte, så jeg troede jo, at han var dygtig) viser det sig, at manden ikke er uddannet. Derfor har jeg ingen mulighed for at klage......

    Så lektien her må være at tjekke, tjekke og dobbelttjekke, at smeden kan sit kram. 90% af alle haltheder skyldes dårligt smedearbejde....


  • #12   29. jan 2013 Hvis smeden er registeret, og det er bevist at det er smedens arbejde, der er skyld i dyrlægeregningerne, så kan du få smeden til at betale de regninger.

  • #13   29. jan 2013 Er din smed registeret?? Forgår det uden regning?? Hvis ja, så kan du ikke få dækket regningen, og det bliver dig selv der skal betale.. smiley

  • #14   29. jan 2013 Christina: Det der kan jag sagtens genkende, min fik bare en slidskade i kodesenebenet i stedet smiley

  • #15   29. jan 2013 Team Grafik - ja, man ærgrer sig virkelig. Især fordi min hest var så fantastisk til både spring og military - vi var lige kommet godt i gang, og hun er så ærlig og modig - så er det simpelthen så synd, at hun er færdig med det....


  • #16   29. jan 2013 Du skal have den/de involverede dyrlæger til at lave en erklæring på alle de dyrlægeregninger der direkte eller indirekte har været forårsaget af smedfejl, og så kan du kræve penge tilbage for de dyrlægeregninger.
    Du skal have styr på papirerne og retten på din side, så de der private aftaler om, at han skal betale halvdelen, kan jeg slet ikke anbefale dig at springe ud i. Det er alt eller intet.


Kommentér på:
Når smeden laver fejl!

Annonce