{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  først gangs hest- gode råd
  • #1   2. feb 2013 du skal huske at sige til ejeren at du vil have at hesten skal handelsundersøges inden du køber den hvem af jer der betaler er noget i skal blive enige om. jeg har altid sagt at hvis hesten går igennem betaler jeg men hvis den ikke gør betaler ejeren. men det er meget forskelligt hvordan man gør. undersøgelsen koster ca 600-1000 kr.

    tag altid en med når du skal se på hest, to ser bedre end en:)

    spørg om du må skridte en lille tur på den hvis din plan er at du gerne vil have en hest du kan ride ture på, så ved du hvordan den reagerer når den er ude:)

    tænk over det et døgns tid inden du køber, man bliver jo som regel smask forelsket når man ser den og så er det godt lige at tænke tingene igennem.

    og så håber jeg at du finder den hest du søger, rigtig meget held og lykke med det, er glad på dine vegne da det er en helt speciel følelse at have sin egen hest:)


  • #2   2. feb 2013 Få den handelsundersøgt af din egen dyrlæge!
    Vær opmærksom på atypisk adfærd under håndtering såvel som ridning. Bid dig ikke an på, at det "bare er dårlig opførsel og kan trænes væk" hvis den eksempelvis bukker, virker stresset under opsadlen eller sveder meget. I værste tilfælde, kan hesten have en skade.
    Hesten skal helst være tryk og afslappet i sine omgivelser.


  • #3   2. feb 2013 Hvor spænde.... Mit gode råd vil være at tage ud og kigge på et par stykker, så du har noget at sammenligne med, så du er sikker i dit valg at hest. Og at du selvfølgelig skal have bestemt dig for hvad hesten skal bruges til..
    For mig vil det være vigtig at vide hvordan den regere på trafik, og over for nye ting, Men jeg er også tur rytter smiley i tilfældeaf at du på sigt ville trække føl, vil jeg selvfølgelig også være opmærksom på stamtavlen, og om den tidliger har været i fol, Hvis altså det er hoppe du kigger på smiley
    jeg ville spørge til om den tidligere har været syg, hvordan den tager foderskift!
    Held og lykke med kig af hest, det er altid spænde..


  • #4   2. feb 2013 equus har fuldstændig ret.
    brug din EGEN dyrlæge. du skal vælge dyrlægen.


  • #5   2. feb 2013 Jeg synes også, at det er en god idé at komme ud og se hesten og evt. prøve den to gange eller mere. I sommers ledte jeg efter en lille pony, og faldt over en skøn sag på 2 år. Første gang jeg var ude og se den, var jeg overbevist om, at det var den rette pony. Tog så hjem og sov på det, og en uges tid efter fik vi lov til at komme og se på den igen. Denne gang gik jeg lidt rundt med hesten, gav den seletøj på, trænede lidt med den m.m. og indså så, at selvom den var skøn, var der meget arbejde i den, og jeg vidste, at jeg ikke ville få tid til den, så det blev ikke den hest, vi købte. Hvis man har set hesten en dag, kan man ikke vide, om hesten vil være lige så skøn den næste dag, så det er en fordel, hvis man kommer og ser hesten på forskellige dage smiley


  • #6   2. feb 2013 Jeg har næsten lige købt min føste hest, fik den hjem for 4 dage siden, så kan udmærket forstå hvordan du har det.

    Gode råd:
    1. Tag ikke den første og den bedste, tag ud og se flere heste, og giv dig tid til at finde den rette hest for dig. Nogen gange kan det være frustrerende at vente, men vent endelig hvis du er i tvivl, det betaler sig! (det tog mig 2-3 måneder at finde min hoppe, og jeg skulle igennem ca. 10 heste)

    2. Gør dig KLART hvilken hest du søger. Hvad skal du bruge den til? Hvordan skal den være temperementsmæssigt, rolig, eller mere opmærksom, og måske endda varm? Skal du bruge den til spring, dressur, skovture, eller det hele? Hvilket niveau skal hesten være på, hvor meget er du selv villig/kyndig til at træne den op, hvor meget hjælp for du evt. brug for, og har du mulighed for at få denne hjælp til hesten hvis det er?

    3. Naturligvis en anden hestekyndig med ud og kigge. Hvis dine forældre ikke er hestemennesker, så få din underviser eller lignende til at komme med. En person der kender dig og dine rideevner, og kan hjælpe dig med at vurdere om det er den rette hest.

    4. Tænk over fremtiden for hesten. Skal du have den for altid, eller skal den måske sælges engang når du er blevet for stor/dygtig til den? Hvis den skal sælges, er det godt at investere i en hest hvor du har bedre muligheder for at sælge den videre (fx. en hoppe med gode papirer der kan bruges til avl, eller en hest der er på et forholdsvis højt niveau og som har vundet nogle stævner allerede). Dette er ikke så vigtigt, men alligevel godt at have med i tankerne, da en hest jo er en økonomisk udgift under alle omstændigheder.

    5. Endnu et økonomisk råd, du kan stort set altid presse prisen! Husk dette, og jeg siger det igen - du kan stort set altid presse prisen! Jeg var meget genert og turde ikke rigtigt at snakke om pris med de sælgere jeg var ude hos, men så blev jeg lidt uenig med den gamle ejer af min nuværende hoppe - og så blev jeg sur, og så bød jeg det halve af hvad hesten stod til. Jeg endte med at få hende for det halve+2000kr, med lidt udstyr og kørsel oven i købet. Som de andre også siger, de fleste vil jo gerne af med disse heste, og hvis du viser du kan give hesten et godt hjem og at de kan få penge for den her og nu - ja, så er de fleste sq til at handle med. Som min papfar sagde til mig, du er HR. Køber = du har pengene i hånden, og magten over dem (pengene) indtil de er givet væk. Når de først er givet væk, er det slut. Måske du ikke ligefrem kan få alle heste ned til halv pris, men et par tusind eller fem vil jeg vove og påstå du kan få de fleste heste ned - og så kan du bruge de penge til noget andet.

    6. Noget andet, kunne fx. - som i mit tilfælde - være handelsundersøgelse, evt. m. røntgen. Jeg fik gjort det på min hoppe, og er SÅ glad for jeg gjorde det. Nu VED jeg at jeg står med en 100% rask hest, der oven i købet er ren i røntgen. Alt efter hvad du skal bruge hesten til, og hvilket niveau den ligger prismæssigt, samt hvad dyrlægen siger - kan du evt. fravælge røntgen, men altid, altid, altid få den handelsundersøgt af egen dyrlæge. Vær med under handlesundersøgelsen, så kan du også se hvordan din kommende hest tager alt det mærkelige en dyrlæge gør ved den. Sikrer dig at hesten for tjekket alt, reflekser, bygning, tænder, hove, hjerte, øjne, bøjeprøve, mønstring, longering....alt... Ikke bare en bøjeprøve, og så er den i vinkel. Spørg dyrlægen hvornår den igen trænger til at få ordnet tænder, og om den har sine vaccinationer på plads (du kan ikke starte stævner uden).

    7. Hav dig klart hvor hesten skal stå, og sørg for at sikre dig at de stadig har plads når du får fundet hesten (hvis den vel og mærke ikke skal stå hjemme).

    8. Tjek pas og ejercercifikat på den! Det SKAL du have med, så det er en god idé at sikre dig at sælger rent faktisk har disse papirer.

    Hvis der er andet - ud over mit kilometer lange indlæg her - så spørger du bare smiley

    Og held og lykke med det, det hele betaler sig når hesten først står og gumler hø inde i boksen, og du ved den er DIN smiley


  • #7   2. feb 2013 Jeg synes at du tasha fortæller og forklare rigtig godt!
    der er nogle rigtig gode overvejelser!

    Jeg vil lige tilføje når alt kommer til alt skal du føle det er 99,9% rigtigt, føle dig tryg og glad, det er det vigtigeste! For det er dig som skal bruge hver dag flere timer om dagen med dyret og det skulle jo helst være en fornøjelse for både dig og hesten...


  • #8   2. feb 2013 Tak Mille, og det er HELT rigtigt det du siger - det burde faktisk have været aller øverst på min liste (det var det nemlig da jeg kiggede på heste) for det er virkeligt det aller, aller vigtigste.

    Så TS, tag dig god tid når du er ude og se på den enkelte hest, gør den selv klar, rid den selv, mærk efter om det her er noget du "tør" og kan håndtere, også alene.
    Det gør ikke så meget hvis du fx. ikke føler dig 100% tryg i galopen. Så længe du kan ride en volte eller to er det fint. Eller ikke tør springe lige med det samme. For det kan komme med træning. Så længe du ikke føler hesten løber med dig, og er tryg ved den ellers, så behøver du ikke at kunne alt perfekt på den fra dag et. Men det er vigtigt du har et godt fundament for at arbejde videre med hesten, og derfor af aller højeste betydning at du føler dig tryg.

    Det nytter INTET at få en hest hjem som du fx. er blevet forelsket i udelukkende fordi den er super smuk, bare for at blive bange for den efter en uge, husk det!


  • #9   2. feb 2013 Tak for alle jeres svar:-) vil tage det hele til mig, når jeg skal ud og prøve hest idag.
    synes i kom med nogle rigtig gode råd! tusind tak!!! smiley


  • #10   2. feb 2013 Det var så lidt, du siger bare til hvis der er andet, det er super spændende at skulle ud og købe hest, men kan nogengange også virkeligt føles som en jungle med alt det man skal huske! smiley

    Prøv at slappe af og nyd det, du kan mærke inde i dig selv når det er det rigtige, du vil fx. ikke kunne lade være med at smile ved tanken om at købe lige præcis den hest ;-).

    Held og lykke med det!


  • #11   2. feb 2013 Har dog ikke læst det hele så ved ikke om det er blevet sagt. Men prøv evt også at lukke den til og fra fold. For så kan du se hvordan den er på en hel dag, ved at du henter den på fold, striller, sadler op, rider og hvis det ikke er mørkt så luk den på fold igen.

  • #12   2. feb 2013 Tak Tasha- skal jeg nok huske smiley

  • #13   2. feb 2013 Enig med alle de andre - der er mange ting at tage stilling til, og det er vigtigt, at du får set hesten fra alle dens sider. Hvis den f.eks står klar til dig, når du kommer, så kan det være fordi den er svær at få i stalden....og er der altid selskab i stalden, når du kommer - så kan det være fordi hesten ikke kan stå alene, og ejeren har så sørget for, at du kun ser den sammen med andre, osv....der er mange ting at holde øje med - og som alle de andre kan jeg kun tilslutte mig, at du prøver hesten flere gange, inden du beslutter dig. smiley God fornøjelse. Det er fantastisk at skulle have sin første hest:)

  • #14   2. feb 2013 tak jeg er meget spændt smiley

Kommentér på:
først gangs hest- gode råd

Annonce