{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Brug af pisk og spore?? {{forumTopicSubject}}

hvad synes i om at bruge pisk og spore?

Jeg var oppe og se spring stævne i går og så hvordan en ung kvinde gik amok på sin hest med pisk..! Den ville ikke over et spring på 1.20 ca og så gik hun helt i sort og piskede løs på den arme hest. Så fik hun en advarsel for alt for meget brug af den, og så ville den gerne over! Folk skulle fandme selv prøve at blive slået så meget af en pisk og se hvor ømt det er!

det burde være forbudt at kunne gøre sådan noget eller hvad synes i????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug af pisk og spore??
  • #1   27. nov 2006 Jeg syntes ikke at sådan en person burde ride.
    Jeg syntes at det kommer an på hvordan man bruger udstyret. Og om hvad ens hest siger til at det bliver brugt på den.
    - Det at gakke ud på sin hest med pisk og spore, gør det kun værre. Det hjælper ikke, det kan sagtens være at hende rytteren du nævnte, ikke kan få hesten godt over et spring næste gang. Eller bliver bange for pisken eller hende.

    /Nmf


  • #2   27. nov 2006 ER imod spore, men det er jo kun min holdning.. Pisk er ok, hvis man kan finde ud af at bruge den rigtig

  • #3   27. nov 2006 Jeg bruger sporer

  • #4   27. nov 2006 - Man kan selvfølgelig gøre fejl, hvor en klap går ned for en. Men man skal lære at beherske sig. Og reagere på en anden måde.

  • #5   27. nov 2006 Har ikke noget imod det, så længe det bruges rigtigt.

    Rider selv både med spore og pisk. Sporene for at forfine hjælperne så jeg kun lige skal prikke i stedet for at sparke og pisken som et hjælpemiddel, så hun bruger hendes bagpart rigtigt.


  • #6   27. nov 2006 Jeg bruger ALDRIG pisk på min hest, synes ik der er nogen grund til det.... Den eneste grund til at den hest sprang var af frygt for flere slag...stakkels dyr.

  • #8   27. nov 2006 Syntes også sådan noget er HELT forkert at gøre. HVis man gør sådan tænker man sq da ikke.. =( Det er virkelig syndt for hesten ='( Fatter ikke nogle folk kan gøre der.!?
    Rider da selv med pisk og nogle gange spore på min 2 små for at gøre mine hjælper mere tydeligt.
    Men rider meget sjældent med pisk på Sally, men har da sometider spore på hende. ( Misforstå mig ikke bruger det ikke på en dårlig måde, kun få at få mine hjælper tydligere. )


  • #9   27. nov 2006 Charlotte : Du har pisk med på nogle af dine billeder.

  • #10   27. nov 2006 ja og det værste, der var en dame som slog ud efter en hest på banen med en longe pisk fordi den ikke ville frem.. hun fik også at vide med det samme at lægge den fra sig!!
    det gør man bare ikk...


  • #11   27. nov 2006 Marie, Musse, Sally og Hannibal <´3 § BLK §
    , Tror vist iek helt du ved hvad det går ud på hvis det er SÅ syndt ! :bb'
    Jeg har min pisk med for at hun skal gå stærkere jeg "slår" hende iek med den ! ,
    Mange bruger den slet iek , men har den med for og få fremdrift


  • #12   27. nov 2006 jeg har aldrig i mit liv haft spore på... og jeg synes det er en LATTERLIG regl at man SKAL ride med spore i dressur... hvad nu hvis ens hest går bedst uden??? en fra min klub kunne starte LA dressur hvis hun måtte starte uden spore... nu starter hun LX, fordi hendes hest løber afsted med hende, selvom hun ikke bruger sporene

  • #13   27. nov 2006 syns det kommer and på hvor rutineret man er . og hvordan man bruger det . . rider selv med spore NOGLE gange og med pisk . . det kommer and på hesten . .

    såå Mann skal Fanme kunne finde ud af at buge tingene . . ellers ikke

    Min mening


  • #14   27. nov 2006 er hverken imod pisk eller spore...

    men er imod den måde de nogen gange bliver brugt på...


  • #15   27. nov 2006 ~Tas&&'Frenja~ .:
    Fårstå ikke hvor du vil hen med det.?


  • #16   27. nov 2006 Marie, Musse, Sally og Hannibal <´3 § BLK §:

    Det er ik mig der rider på billederne, det er Maria....hende der passer ham... hva hun gør bestemmer hun selv, har sagt til hende at han ik er så glad for at man har pisk med...og hun har oss fået nogle ture


  • #17   27. nov 2006 Jeg rider ikke med spore på min hest, fordi den selv går for meget fremad uden spore og pisk..

    rider nogen gange med pisk på min shetlandspony..

    når jeg træner til vognkørsel og køre vogn, så bruger jeg pisk..


  • #18   27. nov 2006 synes det er iorden, og ride med begge dele, så længe man ikke misbruger hjælpemidlerne.

  • #19   27. nov 2006 syndes det er vildt ondt... jeg syndes at man ikke skal bruge pisken eller sporene fordi man bare vil have hesten frem.. jeg syndes det er okay at bruge pisk og spore men så skal man bruge den ordenligt ( det vil sige at man trykker med sporene og IKKE sparker med sporene.. man skal heller ikke slå hesten med pisken men give dem et tryk/eller et lille smæk.... men ikke slå hårdt ) man skal huske at spore og pisken er et hjælpemiddel til at få hesten frem ,men også som hjælpemiddel til f.eks øvelser. jeg læste alt det her i blad !



  • #20   27. nov 2006 Jeg syntes det er helt iorden at ride med både pisk og spore, bare man bruger dem korrekt..
    Jeg bruger selv spore for at forfine hjælperne, men ikke pisk..

    Med hensyn til rytteren; Det viser mere om hende end det gør om noget andet, hun er ikke klar ´til at ride, måske har hun mindre værd(hedder?) Så hun må lade sine fustrasioner ud over hesten ?


  • #21   27. nov 2006 hej

    nu har jeg en hest der er pisse ligeglad med pisken og det med at lære dressur fra jorden dur abre ikke når ingen respekt har hverken for mennesker eller pisk.

    men jeg vil ikke tæve hende en når hun gakker ud jeg vil gi en (ikke hårdt) for at marker at det var forkert og det er hun begyndt at fatte.

    nu rider jeg islænder og der har man ikke brug for spore for de er så følsomme ved shencklerne at det er grusomt. bare jeg rør min så er hun i fuld gallop. *SS*

    men jeg har haft en ridetime på en anden rideskole hvor læren sagde at eleven bare skulle smække hesten en (den begyndte at bukke) der var det ligesom lige lidt for meget for mig. for der må jo være en grund til at hesten gør det den gør.

    min stoppede op på et tidspunkt men hun fik ikke med pisken fordi hun ikke ville frem. det viste sig at hendes ene sko var trådt skæv.

    men i det store hele så er pisken der for at understrege og ikke for at afstaffe hesten.


  • #22   27. nov 2006 Jeg rider med sporer hver gang.

    Pisk går Amigo amok over - så det er yderst sjældent den tages i brug.


    smiley


  • #23   27. nov 2006 I nogle situationer synes jeg det er iorden at bruge den .
    Fx. hvis din hest stejler lodret , så er der sq ik så meget andet at gøre . Hesten kan jo også selv komme alvorligt til skade i sådan en situation. Men nu stejler min pony så aldrig (:


  • #24   27. nov 2006 bruger kun sporer, da min er TOTALT bange for pisk, (tidliger mishandlet hest) Han mærker også min cinkel bedre når jeg har dem på smiley

  • #26   27. nov 2006 Men i sådan en situation som du forklarer er det forkert. Men nu vil jeg lige sige at min pony engang stoppede på ALT , ikke fordi han var bange for det , men fordi han drillede. Der var han altså nød til at få en for at forså at han skulle .Han kan jo godt li at springe , og han springer jo også uden at stoppe nu, ( eller han stopper lidt pa kasse ) Men jeg rider også med både pisk og sporer .

  • #28   27. nov 2006 Ja . I sådan en situation skal man nok bare indse at det ikke er idag man løber med sejren . Ligesom de profesionelle , de rider jo som regel ud hvis hesten stopper

  • #29   27. nov 2006 Der er MEGET tit en GOD grund til heste ikke vil, usikkerhed, bange, skadet, har ondt, ja der kan være mange grunde.
    Nu r jeg også så blød min han skal ikke,hvis han ikke vil, pga. han har været mishandlet før hen!
    Så ja han får titi sin vilje.....


  • #30   27. nov 2006 Rider med sporer til springtræning og når jeg rider dressur herhjemme. Nogle gange bruger jeg en dressurpisk til dressur (f.eks om jeg ikke kan finde mine spore) men den bruges ikke, kun til at prikke ham lidt på røven med.. Til stævner rider jeg ikke med noget, der er han tændt nok af sig selv!
    Tiril R


  • #31   27. nov 2006 jeg vil sige at hesten ikke altid skal have sin vilje da det er mennesket der er føren men man ksal heller ikke bruge viold til at få den til at forstå det.

  • #32   27. nov 2006 Jeg rider altid med spore og pisk..

    Hun overegeret nok, men det er mange af de mindre ryttere hvor det ser meget voldsomt ud, men de kan jo ikk slå hårdt nok!! Er selvf. imod voldsom brug af både pisk og spore, men må da inrømme at Grey Boy fik en ordenlig en i røven da han ikke ville springe her i weekenden!!


  • #33   27. nov 2006 Holder på at de er ok at bruge pisk og sporer så længe at man kan behærske sin vrede hvis det skulle komme så langt.
    Selv rider jeg kun med sporer til springning da det er en nødvendighed for mig. :]


  • #34   27. nov 2006 Jeg bruger pisk i dressur, men det er til at vejlede hende.

  • #35   27. nov 2006 Det er meget afhængit af hvordan man bruger det og hvis man bruger det fornuftigt sys jeg da ikke det er synd men man <b>skal</b> have styr på balance og ben hvis man ridder med spore og så skal man også have styr på arme hvis man ridder med pisk. (bruger selv stick som ligner en longe pisk lidt)

  • #36   27. nov 2006 Det er okay! ;D
    Hvis man bare kan styre sig!


  • #37   27. nov 2006 Jeg rider selv med spore.. Og nogen gange med pisk på Avila, for at hjælpe hende.. :)..
    Så længe man husker det er en hjælp og ikk en straf sys jeg det er okey at bruge det..

    Det med man skal ride med spore til dressur stævne, min gamle veninde skær sine af, så det faktisk kun var selve det der sidder rundt om støvlen der var tilbage.. Det hjalp hendes hest så den ikk blev "bange"..


  • #38   27. nov 2006 Har helelr ikke noget imod sporer ellers pisk, bare det bliver brugt med omtanke. smiley

  • #39   27. nov 2006 Bruger det ikke, er ikke nødvendigt...

  • #40   27. nov 2006 Jeg rider aldrig med pisk på Frits da det ikke er nødvendigt og kunne ville have en negativ effekt. Men på dovne rideskole ponyer har jeg da redet med det før lige at kunne give dem et ekstra rap som støtte til schklerne når de fx. ikke vil sætte i galop eller whatever det er de ikke vil.
    Sporer har jeg redet lidt med på Frits efter han engang ikke lyttede nok til mine ben/spark og når var stejlet ud i en bil (han blev bange for noget bygge materiale og ville vige ud på vejen) Men har netop pillet dem af fordi jeg har opdaget hvor uroligt jeg nogen gange sidder med benene (dvs han snarer ville blive døv i siden af hele tiden at blive prikket)
    Men fx. en hest der ikke reagerer på schenklerne synes jeg det kan være en god ide at ride med det på, da man måske der vil kunne nøjes med at give signalet én gang i stedet for flere gange..

    Bruger man det rigtigt og sparsomt synes jeg begge dele kan være en god ting, har man meget temperament skal man nok holde sig fra især pisk.


  • #41   27. nov 2006
    Frederikke (Design) F

    enig (x


  • #42   27. nov 2006 Man skal kun bruge spore hvis man har styr på sine ben, på min pony brugte jeg stort set spore HVER dag, da jeg er meget seriøs dressur rytter, så kræves dette.

Kommentér på:
Brug af pisk og spore??

Annonce