{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.416 visninger | Oprettet:

Part rider ikke hest.. {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Sagen er den, at jeg står i en rigtig dum og bøvlet situation, og er temmelig meget i vildrede.

Det er sådan, at jeg her for tre uger siden fik en part til den ene af mine vallakker, da han simpelthen ikke bliver rørt nok. Jeg valgte at tage 100,- kr. om måneden for det, og parten havde så hesten for sig selv 2-5 gange om ugen. Grunden til den billige pris var, at jeg virkelig manglede en part til ham, da jeg simpelthen ikke kan nå alle mine heste hver dag.

Og jeg fik så en henvendelse fra denne her 14-årige pige, som virkede super sød og dygtig. Hun kom ud og prøvede ham 2 gange, og alt var fint. Så hun begyndte som part, og vi havde aftalt, at hun skulle tage min vallak 3 dage i den første uge. Da ugen er slut ringer jeg og spøger hvordan det er gået - hun siger, at det er gået super fint, at de trænede dressur og red en dejlig tur i skoven. Det lyder jo godt. Jeg kom så ud ugen efter til min opstaldning, og ejeren af stedet spørger mig, hvornår min nye part begynder. Jeg svarer overrasket, at hun jo er begyndt og har været der hele tre gange i denne uge. Opstaldningens ejer siger så, at hun altså ikke har set min part derude en eneste gang - og hun bor jo på stedet.

Jeg tænkte umiddelbart, at der bare er tale om en misforståelse, men så kom den følgende uge, hvor parten stadig jævnligt ringer og fortæller hvordan det går - men ingen i opstaldningen ser hende derude mere end én gang.

Og nu idag kommer så min nære veninde fra opstaldningen og fortæller mig, at hun har set min part i byen, på det tidspunkt hvor part foregav at være ude ved min hest..
For at gøre en lang historie kort, så har jeg fundet ud af, at min part langt fra møder op på alle de aftalte dage. Jeg konfronterede hende stille og roligt med det idag, men hun benægtede det bare.

Og nu synes jeg jo så, at min situation er noget møg; min part betaler det månedlige beløb, men hun møder ikke op på de aftalte dage og rider. Nogen ville måske se det som, at hun har lov til det, da hun jo betaler, osv. Men de vigtigste for mig er altså ikke de 100 kroner om måneden. Det vigtigste er at få min hest motioneret, og det får jeg ikke. At tale med hende om det får jeg intet ud af, for hun benægter det simpelthen.

Så her er mit spørgsmål til jer - hvad ville I gøre? Smide hende af parten? Og kan man overhovedet tillade sig det, på dét grundlag, synes I?

Negative kommentarer frabedes - inputs, meninger, erfaringer og foreslag ville være en super hjælp.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part rider ikke hest..
  • #1   23. mar 2013 Hvis det ikke ændrer sig, så burde du virkelig droppe hende. Jeg tror helt klart, at du kan finde en anden person, som vil brænde mere for det. smiley

  • #3   23. mar 2013 Hmm, det er en rigtig dum situation. Men prøv at snakke med hende om det igen og sige, at det er vigtigt for dig, at du kan stole på hende.
    Og hvis hun så stadig ikke møder op, så ville jeg smide hende af parten.


  • #4   23. mar 2013 synes også du skal droppe hende. du forventer jo hun motionere ham, så er det altså lige meget om hun betaler.

  • #5   23. mar 2013 Jeg ville sempelhen forsøge at tjekke hende fx sætte stigebøjerne ned pille den af og ligge den over sadlen spænde en spænde op i hovdetøjet
    og så se om din part rent faktisk opdager det og sætter det på
    også konforontere hende med at hun jo ikke kan have redet hesten hvis hun ikke har opdaget at stigebøjlerne først skulle sættes på sadlen


  • #6   23. mar 2013 Jeg havde sagt til hende at hun ikke skulle komme mere.. Jeg har også mine parter for at få motioneret hesten, hvis de ikke gør det, kan jeg som sådan ikke bruge dem til noget.
    Det syntes jeg sagtens at du kan tillade dig.


  • #8   23. mar 2013 Jeg ville godt nok blive sur over sådan en opførsel fra parts side.. Smid hende af og søg en ny smiley
    Der er intet problem i det smiley


  • #9   23. mar 2013 Selvfølgelig kan du tillade dig det, det er din hest. Du behøver ikke have nogen grund til at opsige hende.

  • #10   23. mar 2013 Det kan jo bare være at dem du har opstaldet ved ikke har set hende, eller måske er det dem der lyver? smiley
    Ville bestemt ikke smide hende af parten, medmindre jeg var 110% sikker på, at det opstalderen siger er sandt.


  • britt s
    britt s Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #11   23. mar 2013 planlæg det således at du tager hende på fersk gerning man skal altid have beviser for at hun virkelig ikke udføre arbejdet som jo ellers sakkens kunne foregå på tidspunkter hvor der tilfældigvis ikke er nogen til at se det.. for det ville da være mærkeligt for hende at betale et beløb uanset størrelsen og så ikke benytte sig af de goder hun betaler sig til at have lov til... derudover har du vel skrevet en kontrakt med hende hvor der står punkter på hvad og på hvilke dage hun har parten på hesten så du således har retten til at lade hende ryge til højre med god samvittighed da hun så ikke overholder jeres gældende kontrakt.. men i første omgang ville jeg lade tvivlen komme hende til gode..

  • #12   23. mar 2013 jeg er selv part og jeg mener man skal overholde aftaler... det kan godt være man har haft en travl dag og ik nået at ride eller longere men bare man så har striglet og hygget om hesten.. jeg ville tjekke parten feks hvis hun har mandag så ville jeg være der en mandag og når hvis hun ik dukker op men siger hun har været der så kan du sige at du selv har været der og hun ik var der og da man skal have et sammarbejde og det tydligvis ik fungere ja så er du nødsaget til og finde en anden part...

  • #13   23. mar 2013 Det lyder ikke til, at hun er moden nok til det ansvar. Sådan en pige, ville jeg ikke bruge min tid på. Man skulle gerne kunne stole 100% på sin part. Det er jo trods alt, ens egendom, man lejer ud. Og så skal tingene forhåbenligt gerne køre uden problemer.. Forstår slet ikke, hvorfor hun ikke bare har fortalt dig, hvis hun har været forhindret i at komme ud til din hest.. Det er meget respektløs af hende, efter min mening.. Jeg ville finde mig en anden part, hvis det var mig.. smiley

  • #14   23. mar 2013 Synes egenlig Pernilles metode er meget fin. jeg ville dog gøre noget som var sådan mere "normalt" fx underlaget af, biddet af, gjorden af osv.

  • #15   23. mar 2013 Jeg syndes du skal tage en lidt alvorlig snak med hende om det. Hvis ikke hun kan overholde aftalerne så er det jo bare ikke det du søger.

    Hvis hun, efter en snak, stadig ikke overholder aftalerne så ville jeg sige parten op, og finde en part der opfylde dine krav og overholder aftalerne


  • #16   23. mar 2013 Jeg havde sagt hende op på stedet.

    1) Hun rider ikke hesten som aftalt.
    2) Hun ringer alligevel og siger alt er fint.
    3) Når du så konfronterer hende med det, lyver hun dig lige op i ansigtet.

    For mig, betyder det alt at have en part man kan stole på, og det lyder ikke som om det her er tilfældet. Der kan selvfølgelig ligge noget andet bag det, og hun kan komme på tidspunkter hvor resten af optaldere/ejer ikke er i stalden - har du forklaret hende, at det er vigtigt at din hest bliver motioneret?


  • #17   23. mar 2013 Jeg ville igen tage en snak med hende, og sige du med sikkerhed VED hun ikke rider som aftalt, og at hun er set i byen, på det tidspunkt hvor hun påstår at havde redet. Såfremt dette ikke ændrer sig, og hun ikke kommer som aftalt, eller som min. melder afbud, så er du nød til at finde en anden part til hesten, da dette ikke var en del af aftalen.

  • #18   23. mar 2013 At pille bøgler af, satte dem op ned osv. virker ikke i min verden, for reelt kan hun jo sætte dem i samme hul igen, eller piller bøjlerne af igen, osv. da hun måske ønsker at efterlade udstyr som hun modtog det.
    Underlaget kan måske gå, hvis du skifter dette, for måske man netop ville tænke, nå rent underlag, så lader jeg det blive på.


  • #19   23. mar 2013 Jeg er selv "part" eller har part på nogen heste, og jeg over holder alle mine aftaler! Det er det vigtigste af at have part! Hvis jeg en dag har meget travlt og skal nå to heste på samme dag, jamen så ringer jeg til ejeren og siger til hende jamen jeg kan ikke nå og ride men strigle og staldarbejde kan jeg godt nå. Nu rider jeg nogen gange på en super dejlig særlig hest, hvor jeg ALTID ringer til ejeren før jeg rider hesten eller går hen til hende da jeg alligevel skal hente saddelen, og siger til hende jeg går ud og rider nu, efter ringer jeg også ALTID til hende, da jeg SKAL være sikker på at jeg ikke har glemt noget eller skulle gøre noget med ham, og for at fortælle ejeren at han enten har været dum eller sød smiley

    At holde aftaler er det vigtigste af det hele!!


  • #20   23. mar 2013 jeg ville opsige hende, med begrundelsen at du har en dårlig mavefornemmelse, og du ik synes jeres samarbejde har været optimalt.

    det er din hest, du bestemmer, længere er den ikke.


  • #21   23. mar 2013 og så ville jeg vælge at tage flere penge for den næste part, da du får nogle mere seriøse henvendelser.

    hvis jeg sku betale 500 kr pr måned for 2-3 gange om ugen, så ville jeg ikke bare sjofle hesten. Så ville jeg også være mere bevidst om at det er noget der har kostet mig penge, og dumt hvis jeg ikke bruger det.

    100 kr er for lidt - nårh ja, det er lidt koldt, tror jeg blir på sofaen.


  • #22   23. mar 2013 Hun kan ikke være taget ind til byen inden eller efter hun har været ude ved hesten?

    Hvis hun ikke er ude ved hesten at motionere den anyway, synes jeg du skal "fyre" hende. Det er da åndssvagt at have en part, som ikke gør det de er til smiley


  • #23   23. mar 2013 Ville også lave et "snyde" nummer så du er 100% sikker i din sag..

  • #24   23. mar 2013 man behøver da ikke snyde sig til det?

    det er da helt fair at melde ud, at kemien og den sikre mavefornemmelse er forsvundet, og at du ikke ønsker hun skal fortsætte som part.


  • #26   23. mar 2013 kan hun være bange for at ride hesten, men være for flov til at indrømme det?

  • #27   23. mar 2013 Tak for svar!

    Dette var ikke hele historien, jeg er helt sikker i min sag. Det var aftalen, at hun skulle ride ham igår, og jeg tog derud for at se om hun kom. Det gjorde hun ikke. Alligevel ringede hun om eftermiddagen og sagde at de havde sprunget, og det var gået ih og åh så godt.. Jeg tror egentlig I har ret i, at jeg skal smide hende ud. Især fordi jeg også fik en del andre henvendelser på min daværende annonce, så jeg skulle nok kunne finde en anden smiley

    Line T. Sieg - Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på. Han er en tændt hest, ingen tvivl om det. Men intet ustyrligt, voldsomt eller uopdragent. Måske skulle jeg tage en snak med hende om det. Tak for dit bud, det vil jeg tage til eftertanke.


  • #28   23. mar 2013 Det var så lidt smiley



  • #29   23. mar 2013 Jeg ville så sige til hende at jeg ville skaffe mig endnu en part på hesten da jeg følte at hun ikke red ham så ofte som jeg håbet. Og hvis hun virkelig ville ride ham fik hun to/tre bestemte dage og den nye pige/dreng de andre dage. Hvis dette så ikke fik hende til at tage ansvaret og mosjonere den på sine dage ville jeg sige hende op og tilbyde den nye part flere dage/valgfrihed ift dagerne:-) På denne måde får hun et valg som hun på ingen måde kan bebreide dig for senere hen så du har dit på det tørre....

  • #30   23. mar 2013 jeg synes personligt at du skal skrive en højere pris på din nye annonce, hvis det er dette du bestemmer dig for, den part som jeg muligvis skal have skal jeg betale 1200 kr, godt nok er der også tre ridehuse, tre udendørs baner, fede stalde osv, det er et rimeligt stort sted+ jeg kender ejeren rimelig godt og det er en fantastisk hest som jeg har kendt før hen i rimelig lang tid efter hånden smiley
    men jeg synes da i hvert fald at du skal sætte prisen højere op så du får flere seriøse henvendelser og så kan i altid snakke om prisen bagefter smiley

    HUSK endelig at kemien mellem dig, part og parten og hesten SKAL være helt iorden! smiley sæt evt en prøve tid på parten smiley


  • #31   23. mar 2013 JoeJoe - Det med at sætte prisen op kan jeg ikke se skulle løse problemet. Jeg har ALDRIG betalt for mine halvparter (kun den ene jeg havde helpart på) Jeg har ALTID overholdt aftaler og behandlet hestene ordentlig. Og når jeg også får det gratis så er ønsket om at træde til når lokkummet brænder eller gøre lidt ekstra også tilstede....

  • #32   23. mar 2013 nu ved jeg ikke hvor i bor eller noget, men jeg ved at klart de fleste tænker at 100 kr, ej det er lidt kold i dag, det blæser what ever, så kan jeg godt blive hjemme, nu er jeg slet slet ikke på den måde! jeg passer missya og shaman helt gratis og hjælper ejerne med glæde! smiley f.eks avanti passede jeg i to år før jeg begyndte at ride ham (læs på hans profil, hvis du vil vide mere)

    men jeg kommer med forslag, og jeg ved i hvert fald at man kan skrive en pris og så "forhandle" med prisen efter de har været ude og prøve hesten evt, efter en lille periode hvor man aftaler dvs ting


  • #34   24. mar 2013 ts: du ska på ingen måde ha dårlig samvittighed, hvis du siger en part op.
    Din hest, du bestemmer. Men gør det nu, for har du først syltet det 6 mndr blir det akavet.


  • #35   24. mar 2013 Vis det var mig ville jeg finde en ny part til hesten da det tydeligt at du ikke kan stole på hende smiley

    Ved ny part ville jeg så os stille det krav at istedet for i kun ringer sammen om hvordan det gået skal der os skrives en mindre dagbog altså på den måde at du har en kalender liggende i dit Sadel skab og så skriver hun kort om hvordan det gik ud fra den dag hun har været der

    På den måde kan du os holde øje med om part har været der og hvordan det går med dem



  • #36   24. mar 2013 non**
    Nu var det også kun et forslag med de penge, altså jeg kender mange som der betaler lidt og så slet ikke kommer for man er lige glad med pengene, men dem der betaler meget for parten er ikke lige så ligeglade. Godt nok melder dem der betaler lidt fra, når de så ikke kommer.


  • #37   24. mar 2013 Jeg synes du skal droppe hende. Hun er åbenbart ikke gammel/moden nok til, at tage ansvar. Ud med hende!

  • #38   24. mar 2013 Drop hende, det kan hun simpel hen ikke være bekendt... Og hvis hun lyver om det... Hvad vil så være det næste, man skal kunne stole på de mennesker man har omkring sine heste;-) eller også sig til hende at inten kan hun gå, eller også rider hun den hest!!!!! Ved godt jeg lyder barsk men bliver bare så vred!!!!! Tænk at nogle mennesker kan finde på det!! Men så benægte det, det er åndssvagt... Undskyld de hårde ord...

  • #39   25. mar 2013 drop hende der er så magne andre der søger en part og så billigt ja det finder du hurtigt


Kommentér på:
Part rider ikke hest..

Annonce