{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.348 visninger | Oprettet:

Bud på diagnose -hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg ville lige høre om kloge HG ikke har nogle bud på hvad min hest mon kan fejle. For jeg er ved at få grå hår i hovedet af en manglende diagnose.

Og sorry det er meget langt, men håber I vil hjælpe mig med at lege detektiver..

Symptomerne er følgende:
Kort og stiv bagtil (stive bagben), når han selv vælger tempo, balleforskydning (ene side af hov mases pga forkert tryk), han taber engang imellem bagparten under rytter og hans bagben bliver mere og mere udadvendte (ja ok fotoet er taget når han står værst, men så kan I se min pointe).
Herudover vrider han på venstre baghov når han sætter den i jorden. Og han har en tendens til at gå på 2 spor + han parerer ofte skævt, når man beder ham standse.

Ben: http://hest.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812573-skaden
Hans bagben roterer udad helt oppe ved bagknæet (altså helt oppe fra hvor benet sidder fast på kroppen)

Baghov: http://hest2.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812575-skaden
http://hest.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812576-skaden

Han har umiddelbart ingen smerter, leger på folden og er flink under rytter. Han kan godt få bagbenene ind under sig, hvis man beder ham om det, men hans foretrukne gang er korte/stive skridt med bagbenene. Han er ikke halt, heller ikke i bøjeprøve.

Jeg har fået foretaget følgende undersøgelser: røntgen af alle 4 ben + ryg (intet at bemærke), thermografi (intet at bemærke). Jeg har desuden en scanning af v baghas, fordi han har været i hegnet igen intet at bemærke.
Han har været til 2 forskellige kiropraktorer. Ingen af dem har fundet noget kiropraktisk galt. Hans muskler er flotte og symmetriske, dog bemærkede den ene at han går vældigt skævt til tider og den anden bemærkede at han er kort bagtil. Den ene kiropraktor foreslog sædstrengsfibrose (arvæv efter kastration), som min dyrlæge dog sagde hun ikke mente det var.
Min dyrlæge mener at problemet skyldes hans balleforskydning, men det mener de 3 smede jeg har spurgt dog ikke det er, de mener der er noget kiropraktisk galt eller eksteriørmæssigt. Dog skal det siges at jeg prøvede at give ham specialsko på, som var banket flade i den ene side, og det hjalp altså!
I dag har jeg så haft dyrlæge til hans tænder og jeg spurgte ham og hans kone, som også er dyrlæge, hvad de tænkte, og de tænkte begge sædstrengsfibrose og anbefalede at jeg fik ham scannet for det.

Så kort fortalt:

Alle 3 smede mener at det er noget eksteriørmæssigt eller kiropraktisk.

Begge kiropraktorer siger at det ikke er kiropraktisk, den ene sige at det kan være sædstrensfibrose.

Min egen dyrlæge siger det ikke er sædstrengsfibrose, men derimod skyldes balleforskydningen. Hun foreslog sko, som indtil videre er det eneste, der har afhjulpet problemet.

De to dyrlæger jeg talte med i dag, mener det kan skyldes sædstrensfibrose, og anbefalede at jeg fik ham scannet for det.

Så næste stop er Faxe Dyreklinik for at få ham scannet for sædstrengsfibrose.

MEN jeg tror personligt ik at det er sædstrengsfibrose.. men hvad er det så? nogen der har et bud? Alle bud modtages med kyshånd, da jeg er træt af at mangle en diagnose.

Alle de fagfolk jeg har talt med er enige i at der er noget galt med min hest... men hvad.....?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bud på diagnose -hjælp!
  • #1   23. maj 2013 jeg ved ikke hvad det hedder men havde engang en vallak der havde noget hvor der kom en masse store klumper af et eller andet i hans diller-værk. måske det der sædstens halløj du beskriver. han havde præcis de symptomer du beskriver. det eneste vi kunne gøre var at møve en hånd op i dilleren når den vendte ind ad hvis du forstår, og så pille klumperne ud og skylle godt . han fik det hele tiden og vi kunne ikke behandle det på andre måder end at fjerne klumperne når han begyndte at tabe bagparten.

    ved godt det lyder super mærkeligt men den er sgu god nok. han havde virkelig ondt når han fik de der. og de forsvandt ikke når dilleren kom ud. det var HELT oppe de sad


  • #2   23. maj 2013 kender en hest som også så sådan ud hun fik en sko på der rettede op og efter 1 år med støtte sko eller hvad de hedder kunne hesten gå med normale sko og havde ingen problemer mere, syntes klart du skal få en dygtigt smed til og ordne det

  • #4   23. maj 2013 Hvis jeg var dig ville jeg få en fysioterapeut eller osteopat ud og gennemtjekke hesten. De kan ofte fine fejl dyrlæger ikke kan se.

  • #5   23. maj 2013 Nu må vi se hvad scanningen siger.. men hvis den siger at det ikke er sædstrengsfibrose så ville jeg personligt arbejde videre i balleforskydningen..

    Jeg ville ringe til tine fra horsemind.dk og bede hense se på hesten. Hun er uddannet barfodstrimmer og beslagsmed og ved alt der er værd at vide om heste-fødder.
    Hun kan varmskoer og tilpasser beslaget til hesten på stedet så det er lavet til den hest det skal gå med det.

    Hun gjorde min "sko-hest" til barfods med gode og jævnlige beskæringer. Hun er pisse dygtig!!

    Og ellers kunne en kraneo sekral terapeut måske være en løsning, de kan løsne nogle bitte små punkter som nogle gange bare lige er det der skal til..

    Ellers kunne jævnlig (1 gang o mæneden ca) massage måske være en idé..


  • #6   23. maj 2013 er hesten ren i bøjeprøve?

  • #7   23. maj 2013 Det kunne være et skævt korsled, er det tjekket.? de er ofte kort skridtede bagtil og nogle har tendens til at tabe bagbene.

  • #8   23. maj 2013 Jeg ville give hesten ringsko på, så ballen ikke blev belastet. Ihvertfald indtil årsagen er fundet smiley

  • #9   23. maj 2013 Tenna: Det er Tine, som beskærer ham nu. Hun vikarierer for min smed.

  • #10   23. maj 2013 nu har jeg ikke lige læst hvad de andre har skrevet, så laver jeg gentagelser beklager jeg. vi havde en gang en hest, hvor vores dyrlæge simpelhen ikke kunne finde ud af hvad der var galt. vi valgte at sende ham på højgård på fyn og fik foretaget scigentigrifi, og vupti fandt man fejlen. måske det kan hjælpe dig og din hypper, ved godt han ikke bliver helbredt af det, men så finder du ud af med 100 procent sikkerhed hvor det er galt smiley

  • #11   23. maj 2013 LadyBlacksheep: Kan være jeg skulle prøve det, nu hvor de andre ik har kunne hitte ud af problemet. Min træner er massør og hans muskler er tjekket.

    Anne J: Ja, han er ren i bøjeprøve.

    Kirstine: Skævt korsled, hmm er det ik sådan noget en kiropraktor tjekket om de har?

    Lisa: Ringsko har jeg også tænkt på. Jeg har købt og læst beslaglærebogen, for selv at hitte ud af det med hans hove og det er også det de anbefaler i den..


  • #12   23. maj 2013 Heidi: Hvad fejlede hesten så?

  • #13   23. maj 2013 ja det kan jeg faktisk ikke huske ;( altså han havde ikke de symtomer din har, han var halt, og var både i røngten og scanning osv, men der var intet, på højgård fandt de så udaf hvor præcist det var galt, så blev han behandlet og kom sig efterfølgene,

  • #14   23. maj 2013 Sig: Okay, jamen så er du jo i gode hænder på smede-fronten smiley hun ved i hvert fald hvad hun snakker om..

  • #15   23. maj 2013 Tenna: Sidste gang hun var der bankede hun noget kaldet "seven nails" i hans baghove bare for at se om det ville have en effekt.. Synes nu desværre ikke at det har gjort nogen forskel. Men må jo prøve mig frem.

  • #16   23. maj 2013 Er spændt på at høre om de finder noget med sædstrengsfibrose... Det skulle være ret mange vallakker der døjer med det, men er det sidste der tjekkes, da det ikke lige er "logisk" og ligger først for ved adfærdsændringer og bevægemønster....

  • #17   23. maj 2013 Jeanette: Det er bare sådan en kontroversiel diagnose.. Nogle dyrlæger mener at det ofte ses og skaber problemer, andre mener at det er noget pjat og en så kaldet skraldespandsdiagnose = noget man får at vide, når de ik lige ved hvad hesten fejler, ala "spændingshovedpine" ved mennesker.

    Og jeg er bare loren ved at lægge ham under kniven for noget der stadig er så omdiskuteret, suk!


  • #18   24. maj 2013 Kan jeg sagtens følge dig i.... Det er altid svært med sådan noget smiley

  • #19   24. maj 2013 Sig: Ej hvor sjovt, så var hun faktisk ved mig lige efter hun havde været ved dig, hun fortalte nemlig at hun havde brugt dem samme dag, men at det ikke er noget hun gør så tit..

    Neej, det er også lidt en lidt speciel metode jeg er heller ikke helt overbevist om at det er en vidundermiddel, men hellers kunne sige at man har prøvet og at det ikke virkede, end at man frasiger det inden man har forsøgt..


  • #22   27. maj 2013 Hej alle

    Så er der bestilt tid på Faxe Dyrehospital d. 26. til scanning, så vi kan se om det er sædstrengsfibrose.
    Jeg prøvede selv i går at stikke hånden op ved arret (jo ikke det sted jeg oftest har min hånd) og jeg kunne godt se at han reagerede mere voldsomt end jeg havde forventet. Han er en utrolig sød hest, som man kan gøre alt ved, så det at han lossede ud, bare da min hånd ramte arret, får mig til at tænkte, hmm ja ok... Nåede ikke engang at mærke på det, da han lossede ud med det samme jeg satte hånden der.

    Jeg skriver igen, når vi har været til scanning.


  • #23   27. maj 2013 Okey ja det var da en rimelig klar reaktion han kom med.... Er spændt på at høre hvad de finder ud af den 26 så...

  • #24   27. maj 2013 Ja, jeg vidste heldigvis godt at det er sådan de reagerer, da jeg har set en kiropraktor og to dyrlæger mærke på ham. De har bare altid stået og følt godt efter og trykket på ham, så jeg har altid tænkt, nå ja, hvem kan lide at blive klemt på sædstrengen. og kiropraktor sagde endda at han reagerede men at han ikke reagerede så voldsomt som dem hun som regel mente havde problemer med arvæv. Men jeg rørte vitterlig bare blidt deroppe, så sagde det slam bagben. Hvilket jo tyder ret meget på at han enten er usædvanlig følsom der (hvilket vil undre mig, for han finder sig normalt i alt og er ik kilden) eller at det gør nas.

    Jer med valakker kan jo prøve selv at røre der hvor stenene skulle have siddet og se om I får en reaktion. Men sørg for at stå ved hestens skulder så hesten ik kan nå jer med bagbenet.


  • #25   27. maj 2013 Jeg roder rundt på mine jævnligt i forbindelse med at smøre insekthalløj på, de har endnu ikke reageret, heldigvis!! smiley

  • #26   26. jun 2013 Nå, men så har jeg været til dyrlæge med Cardo.

    Han blev først mønstret og set i longe. Han gik fint i longen, men da han blev mønstret gik han på to spor, som han har tendens til at gøre. Han var ren i bøjeprøve.
    Jeg fik taget røntgen af hans ben igen og der var INGEN knogleforandringer, hans ben så rigtig fine ud.
    Så blev der mærket på hans ar ved sædstrengen (de kunne åbenbart ikke scanne det, som den dyrlæge jeg bruger til tænder mente de kunne). Og eftersom min hest er enormt flink og rar og ikke reagerede på nogle af de andre undersøgelser, men lossede ud flere gange, når han pillede ved arret ved sædstrengen, sagde dyrlægen at det var hans konklusion at han har generende arvæv på sædstrengen, dog med det for øje at han ikke kunne være helt sikker uden at åbne arret.
    Han mente dog ikke at sædstrengsfibrosen alene kunne være skyld i at min hest går/står forkert. Men der er intet at sætte en finger på hverken i scanning, røntgen eller termografi. Eftersom det hjælper at sætte sko på mente dyrlægen at der af ukendte årsager er lidt ømhed i La Cardos haser på bagbenene. Og det at min hest står mere og mere udadvendt på bagbenene er lidt et mysterium eftersom det normalt er en medfødt eksteriørfejl, men så burde det jo ikke blive værre med tiden....
    Så konklusionen er at han får sko på igen for at aflaste haserne og at jeg skal tænke mig godt om, om jeg vil have ham opereret for sædstrengsfibrose.

    Sædstrengsfibrose er en nogen omdiskuteret diagnose og der er desværre ikke rigtig noget forskning på området. Min hest har ifølge dyrlægen ikke kronisk ondt, men kan have lettere ømhed ved visse (primært samlende) øvelser. Ifølge dyrlægens erfaring er der bedring ved 50 % af de heste der bliver opereret. Det er en nem/rutine operation. Operationen koster 8000 kr. og dækkes ikke af forsikringen.

    Så kære HG, hvad havde I gjort? Ladet hesten operere?

    Jeg ender sgu nok med at gøre det, for jeg er ved at løbe tør for andre ideer til undersøgelser og hvad han kunne fejle... Det eneste jeg ved er at alle er enige om at han fejler noget..


  • #27   26. jun 2013 Jeg havde gjort det! Uden tvivl......

  • #28   26. jun 2013 Uh, det er så let aT sidde her og sige enten eller, for vi kender ikke hele situationen og dit forhold til din hest osv..
    MEN jeg ville nok også give det et forsøg!


  • #29   26. jun 2013 Bliver sikkert haglet ned nu, men hvis jeg var dig, ville jeg få en telepat , ex. Britt Menne til at finde ud af, hvad der er galt.

    Tænker tit, at når folk giver så mange penge for haltheder osv, er de penge måske givet godt ud?

    Men klart, det er dit valg. Og jeg siger ikke, de absolut ville finde årsagen.

    Men Britt har hjulpet mig meget med mine, også helt ned i detaljer hvor der er noget galt i hoven osv. Jeg er selv clairvoyant, og ser det samme som hende. Men jeg stoler bare ikke på mig selv. Men når hun ser det samme, og fys, dyrlæge også gør, så er der nok noget om snakken. smiley

    Sammen med fys, dyrlæge osv. giver det et rigtig godt billede.


Kommentér på:
Bud på diagnose -hjælp!

Annonce