{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.088 visninger | Oprettet:

Bud på diagnose -hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg ville lige høre om kloge HG ikke har nogle bud på hvad min hest mon kan fejle. For jeg er ved at få grå hår i hovedet af en manglende diagnose.

Og sorry det er meget langt, men håber I vil hjælpe mig med at lege detektiver..

Symptomerne er følgende:
Kort og stiv bagtil (stive bagben), når han selv vælger tempo, balleforskydning (ene side af hov mases pga forkert tryk), han taber engang imellem bagparten under rytter og hans bagben bliver mere og mere udadvendte (ja ok fotoet er taget når han står værst, men så kan I se min pointe).
Herudover vrider han på venstre baghov når han sætter den i jorden. Og han har en tendens til at gå på 2 spor + han parerer ofte skævt, når man beder ham standse.

Ben: http://hest.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812573-skaden
Hans bagben roterer udad helt oppe ved bagknæet (altså helt oppe fra hvor benet sidder fast på kroppen)

Baghov: http://hest2.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812575-skaden
http://hest.webgallerier.dk/album/1763/628/471/8812576-skaden

Han har umiddelbart ingen smerter, leger på folden og er flink under rytter. Han kan godt få bagbenene ind under sig, hvis man beder ham om det, men hans foretrukne gang er korte/stive skridt med bagbenene. Han er ikke halt, heller ikke i bøjeprøve.

Jeg har fået foretaget følgende undersøgelser: røntgen af alle 4 ben + ryg (intet at bemærke), thermografi (intet at bemærke). Jeg har desuden en scanning af v baghas, fordi han har været i hegnet igen intet at bemærke.
Han har været til 2 forskellige kiropraktorer. Ingen af dem har fundet noget kiropraktisk galt. Hans muskler er flotte og symmetriske, dog bemærkede den ene at han går vældigt skævt til tider og den anden bemærkede at han er kort bagtil. Den ene kiropraktor foreslog sædstrengsfibrose (arvæv efter kastration), som min dyrlæge dog sagde hun ikke mente det var.
Min dyrlæge mener at problemet skyldes hans balleforskydning, men det mener de 3 smede jeg har spurgt dog ikke det er, de mener der er noget kiropraktisk galt eller eksteriørmæssigt. Dog skal det siges at jeg prøvede at give ham specialsko på, som var banket flade i den ene side, og det hjalp altså!
I dag har jeg så haft dyrlæge til hans tænder og jeg spurgte ham og hans kone, som også er dyrlæge, hvad de tænkte, og de tænkte begge sædstrengsfibrose og anbefalede at jeg fik ham scannet for det.

Så kort fortalt:

Alle 3 smede mener at det er noget eksteriørmæssigt eller kiropraktisk.

Begge kiropraktorer siger at det ikke er kiropraktisk, den ene sige at det kan være sædstrensfibrose.

Min egen dyrlæge siger det ikke er sædstrengsfibrose, men derimod skyldes balleforskydningen. Hun foreslog sko, som indtil videre er det eneste, der har afhjulpet problemet.

De to dyrlæger jeg talte med i dag, mener det kan skyldes sædstrensfibrose, og anbefalede at jeg fik ham scannet for det.

Så næste stop er Faxe Dyreklinik for at få ham scannet for sædstrengsfibrose.

MEN jeg tror personligt ik at det er sædstrengsfibrose.. men hvad er det så? nogen der har et bud? Alle bud modtages med kyshånd, da jeg er træt af at mangle en diagnose.

Alle de fagfolk jeg har talt med er enige i at der er noget galt med min hest... men hvad.....?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bud på diagnose -hjælp!
  • #1   23. maj 2013 vil jo sige ud fra det du skriver at sko har hjulpet på det, så må det jo stamme fra den balle forskydning?? eller har jeg misforstået noget i din tekst?? ellers hjælper den sko på noget længer oppe i benet på ham... men kan godt forstå du er træt af det.. for det er da træls med alle de undersøgelser uden at få et konkret svar på ham...

  • #2   23. maj 2013 Skoene hjalp ja. han gik meget pænere på bagbenene.
    Der er bare to problemer..
    1) min hest er umulig at sko. Han smider skoene konstant.
    2) Balleforskydning skyldes jo at hesten går forkert. Så er det mon nok bare at rette op på hoven...

    Men ja, det er det eneste, der har gjort nogen forskel indtil videre. Men i dec smed han alle 4 sko på en måned, så der besluttede jeg mig for at droppe skoene vinteren over. Men han får sko på igen, når min smed kommer tilbage fra barsel om et par mdr. (bruger pt hendes vikar)


  • #3   23. maj 2013 uhh kender det alt for godt med smidt sko i utide.. fik rådet at give biotin som hjælper super godt på svage hove, som jo er der problemet ligger i når de smider skoen. (min smed´s forklaring på hvorfor min gamle hoppe altid smed hendes sko) det hjalp og de blev på smiley der går jo en go rum tid inden det hjælper på hoven...
    men ta en snak med din smed når hun kommer tilbage, at når sko hjælper på det, om man så evt ikke kan rette hoven op og se om det er nok...


  • #4   23. maj 2013 Jeg tænker også at der må være et eller andet galt oppe omkring bagparten - det kunne godt være sædstrensfibrose, men jeg tænker nærmere at hente nogle flere fagfolk ud a la Kiropraktik; Massør, fysioterapeut, Equine Touch og osteopati og hvad det alt sammen hedder. Det er faktisk vidt forskellige uddannelser. Og så ville jeg nok gå så vidt som til at kun at tage populære og anerkendte fagfolk ud, selvom de er dyere... Nogen gange er der en grund til at de er populære smiley

    Men et stort HELD OG LYKKE fra mig - hold os gerne opdateret, når han har været på Faxe smiley


  • #5   23. maj 2013 Jeg ville få nogle flere til at tjekke den for sædstrengsfibrose.. det er desværre et meget almindeligt problem.

  • #7   23. maj 2013 jeg ville få en hestefysioterapeut og osteopat ud til ham.. han har temmelig sikkert en låsning i hoften som gør at han drejer helt der oppe, for at aflaste og dermed går forkert og laver balleforskydningen på hoven. muligvis sidder problemet længere oppe eller helt fremme i skulderen som så påvirker ham ned af..

  • #8   23. maj 2013 Har ikke lige låst de andre forslag;) Men jeg vil starte med at sige at jeg ikke har forstand på balleforskydning. Men ellers lyder det til at der er nogen galt med korsleddene, evt bare låsninger. Men en sædstrengsfibriose kan det også sagtens være. Du kan sagtens risikere at få 5 dyrlæger til at vurdere ham og konkludere at det ikke er sædstrengsfibriose, MEN at han i virkeligheden har det. Hvis man kan scanne arvæv, er det da helt klart en god ide, i stedet for at åbne ham op for at kigge og evt. operere. Det andet lyder billigere;)

  • #9   23. maj 2013 Kan se du bor i KBH. Alternativt kan du jo købe en lektion ved Eva Tirstrup, for hun kan bare spotte mange ting på en hest, det er helt uhyggeligt:) Hun har et hav af kurser indenfor menneske kroppe og heste kroppe. Hun har selv en hest der lige er blevet opereret for sædstrengsfibriose. Jeg tror det vil være fornuftigt at få hende til at kigge på din hest i bevægelse og så kan hun guide dig til en slags behandling. Hvis det "bare" er låsninger kan hun give dig nogle øvelser du selv kan lave med din hest.

  • #10   23. maj 2013 Morkaren: Det er så desværre ikke korrekt. Jeg har fra 3 smede og 2 dyrlæger at han er balleforskudt og den måde jeg holder hoven på er den som man ifølge bogen "beslaglære" skal holde hoven for at se det -en bog som bruges til at uddanne smede på 500 sider, som jeg har læst fra ende til anden for bedre at forstå hans problemer. Så det er helt bevidst at billedet er taget som det er.

    Og til jer andre: tak for jeres gode bud smiley Det giver mig lidt flere ideer til hvad det mon kan være og hvad jeg kan gøre ved det.


  • #11   23. maj 2013 Jeg har gået til nogen kurser, som handlede om hestens anatomi og efter min mening vil jeg sige at alt dette skyldes stivhed i bagbenene. Grunden til hans "balleforsjydning" kan være fordi han "tværer" ballen ud i jorden, når han går og drejer hoven indad. Det du kan gøre ved det, er selvfølgelig smidigheds øvelser i overlinjen, som også går ned i bagenden og korrekt anatomisk ridning smiley

  • #13   24. maj 2013 Har du fjernet eventuelle smegmasten/penissten?
    http://www.equinetouch.dk/smegmasten/
    hvis ikke det løser problemet så kan du prøve: http://www.123hjemmeside.dk/Klinik-Skovlykke/39641224 ->så kan hesten selv fortælle dig hvor der evnt sidder ømheder som der tydeligvis er, ellers ville der jo ikke ændre stilling på ben/hove


  • #14   24. maj 2013 ANG Biotin .. Det er fin til tøre hove fx, men tørre hove stammer fra en større ubalance.. Hvis man kun symptom behandler hvad så med årsagen?
    Det vil jo komme igen eller udarte sig som noget andet på sigt.
    fx Leveren styre smørring af led, muskler og negle så hvis der er ubalancer i energi niveau IKKE organetfejl men energi ubalance i længere tid, vil det ses fysisk. Dårlige/svage hove sener led og muskler kan stamme fra psykiske tilstande som kan bearbejdes og arbejdes med ved meridian pleje.

    Men det er blot min ekstra viden gennem min udd TCM (traditionel Kinesisk Medicin)


  • #15   25. maj 2013 Ikke læst de andre indlæg, men jeg hopper på sædstrengsfibrosevognen. Det er desværre overset af mange dyrlæger og bliver for hurtigt afvist af dem...

  • #16   27. maj 2013 Hej alle

    Så er der bestilt tid på Faxe Dyrehospital d. 26. til scanning, så vi kan se om det er sædstrengsfibrose.
    Jeg prøvede selv i går at stikke hånden op ved arret (jo ikke det sted jeg oftest har min hånd) og jeg kunne godt se at han reagerede mere voldsomt end jeg havde forventet. Han er en utrolig sød hest, som man kan gøre alt ved, så det at han lossede ud, bare da min hånd ramte arret, får mig til at tænkte, hmm ja ok... Nåede ikke engang at mærke på det, da han lossede ud med det samme jeg satte hånden der.

    Jeg skriver igen, når vi har været til scanning.


  • #17   27. maj 2013 Krydser fingre for jer smiley Vil meget gerne høre om hvilken scanner de bruger, for da min blev opereret for sædstrengsfibrose kunne man ikke scanne først men måtte bare åbne op og kigge.

  • #18   27. maj 2013 Katrine: Jeg antager det bare er en ultralydsscanning. Men skal nok fortælle mere om det, når vi har været afsted smiley

  • #19   27. maj 2013 Uff, det lyder som en voldsom reaktion! Prøvede du efterfølgende ae lidt frem og tilbage (andre steder) for at få ham til at falde ned, så du præcist kunne mærke på aret, eller var det lige på og hårdt?

    Håber det lykkedes for jer at finde den reelle årsag, det lyder til i virkelig har kæmpet!!


  • #20   28. maj 2013 Jeg har netop lært min vallak at blive rørt ved kønsdelene - det troede jeg faktisk at jeg kunne, men en dag, jeg ville fjerne noget skidt opdagede jeg med et los at DET kunne jeg ikke bare lige gøre. Især nu her når der er fluer. Jeg lærte ham det på en uge, men de første reaktioner var også voldsomme, fordi det kilder som en stor flue.

    Prøv igen og se om du får lov, ved at lære ham det (ligesom når man skal lære en hest at bliver rørt på ørene) Så bliver det sikkert også nemmere at scanne ham smiley

    Er det d. 26/6 ?


  • #21   28. maj 2013 Silverflake:
    Han kommer ikke rigtig op at køre. Han er en ret nervefast hest, så han losser egentligt bare ud uden at køre op. Ligesom vi selv ville gøre, hvis der kommer en pludselig smerte.

    Claire:
    Ja, det er den 26/6. Jeg skal til Belgien og Frankrig med job i de næste par uger, og jeg tænkte at han ikke døde af at vente lidt længere, nu hvor det har været et problem i flere år.

    Han reagerer ikke på at man rører ham ved eller rundt om kønsdelene, det er der hvor stenene skulle have siddet, altså hvis man fører hånden op imod hans baller eller hvad man nu skal kalde det. Han er jo vant til at blive striglet under maven, og det har han ik reageret på. Men jeg kan prøve igen i dag og se. Det var bare en meget voldsom reaktion, så jeg skal lige passe lidt på. Kan være jeg skal prøve med en strigle i stedet for min hånd og se om han reagerer på det.

    Men er ret sikker på at de bedøver ham godt og grundigt inden de scanner.


  • #22   26. jun 2013 Nå, men så har jeg været til dyrlæge med Cardo.

    Han blev først mønstret og set i longe. Han gik fint i longen, men da han blev mønstret gik han på to spor, som han har tendens til at gøre. Han var ren i bøjeprøve.
    Jeg fik taget røntgen af hans ben igen og der var INGEN knogleforandringer, hans ben så rigtig fine ud.
    Så blev der mærket på hans ar ved sædstrengen (de kunne åbenbart ikke scanne det, som den dyrlæge jeg bruger til tænder mente de kunne). Og eftersom min hest er enormt flink og rar og ikke reagerede på nogle af de andre undersøgelser, men lossede ud flere gange, når han pillede ved arret ved sædstrengen, sagde dyrlægen at det var hans konklusion at han har generende arvæv på sædstrengen, dog med det for øje at han ikke kunne være helt sikker uden at åbne arret.
    Han mente dog ikke at sædstrengsfibrosen alene kunne være skyld i at min hest går/står forkert. Men der er intet at sætte en finger på hverken i scanning, røntgen eller termografi. Eftersom det hjælper at sætte sko på mente dyrlægen at der af ukendte årsager er lidt ømhed i La Cardos haser på bagbenene. Og det at min hest står mere og mere udadvendt på bagbenene er lidt et mysterium eftersom det normalt er en medfødt eksteriørfejl, men så burde det jo ikke blive værre med tiden....
    Så konklusionen er at han får sko på igen for at aflaste haserne og at jeg skal tænke mig godt om, om jeg vil have ham opereret for sædstrengsfibrose.

    Sædstrengsfibrose er en nogen omdiskuteret diagnose og der er desværre ikke rigtig noget forskning på området. Min hest har ifølge dyrlægen ikke kronisk ondt, men kan have lettere ømhed ved visse (primært samlende) øvelser. Ifølge dyrlægens erfaring er der bedring ved 50 % af de heste der bliver opereret. Det er en nem/rutine operation. Operationen koster 8000 kr. og dækkes ikke af forsikringen.

    Så kære HG, hvad havde I gjort? Ladet hesten operere?

    Jeg ender sgu nok med at gøre det, for jeg er ved at løbe tør for andre ideer til undersøgelser og hvad han kunne fejle... Det eneste jeg ved er at alle er enige om at han fejler noget..


  • #23   26. jun 2013 Jeg lod min operere og har ikke fortrudt en eneste gang.
    Hvis du bor i Jylland så kør den til Frijsenborg så Søren kan ordne den. Han er virkelig, virkelig dygtig og langt fremme på netop det område.

    Jeg nægter at tro på at en hest med sædstrengsfibrose kan gå smertefrit rundt.


  • #24   26. jun 2013 Som din dyrlæge siger kan du ikke gøre andet end at operere for at se om der er en virkning. Hvis du skal bruge ham til dressur (altså samlede øvelser og det er der han får irritationer, så synes jeg du skal lade ham operere. Det er forsøget værd.
    God bedring med ham smiley


  • #25   26. jun 2013 Jeg ville også helt klart få ham opereret og også få det gjort inden han får sko på. Måske det hænger sammen. Du kan jo ikke ride på ham et par uger efter operationen, så måske du skal vente med at få sko på ham. Operationen kan altså udføres til et meget mindre beløb. Har en elev der lige har fået opereret sin hest for det. Skriv PB hvis du vil vide mere om pris og dyrlægen. Det blev i øvrigt udført i stalden.

  • #26   26. jun 2013 Jeg ville også tage operation. Det er mange penge, men helt ærlig, du har vist allerede smidt en halv bondegård efter ham smiley

    Og ligesom Katrine, så tror jeg ikke på at de kan gå smertefrit rundt m det. Flere har arvævet fikseret ind i muskler/fascier, så hver gang de bruger musklerne, så niver det. Og selvom nogen muskler bruges mere end andre under samlet arbejde, så husk på at alle muskler bruges i større og mindre grad næsten hele tiden = det vil nive det meste af tiden ..

    Og specielt når hans adfærd er så kraftig som du nævner (ift ellers at være totalt cool), så virker det til rigtig at genere ham.

    Derudover, så har jeg hørt bedre succesrater end 50%.....


  • #27   26. jun 2013 kroppen hænger sammen med hvert et fiber. Et arvæv kan klæmme på fibrer og det giver større udfald/tonus(spændsstighed) jo længere ud i fiberkæden man kommer. Det giver større tonus i den ene side af benene og slap i den anden side af benene (inderside/yderside)

    Sko kan rette symptomet. Men hvad med årsagen?? en operation lyder til her at være en fordel ! ophobning af problemer er fremtiden uden årsagsbehandling!

    det samme kan ske hvis der rides med forkert bid så kan det også give nakkespændinger pga for lidt tungefrihed og derved skabe dårlig ryg som er kædet til ben ofte haser- herved slidgigt pga forkert belastning.


  • #28   27. jun 2013 Svar til alle:

    Katrine P:
    Jeg håber også, at det kan hjælpe. Jeg bor i København, men kører dog gerne min hest hen der hvor de er dygtigst, uanset hvor det er. Han er alligevel så vant til at blive kørt til dyrlæge efterhånden smiley

    Triss:
    Jeg bruger ham til dressur. Jeg starter dog ikke stævner på ham, men jeg har altid elsket dressur og udvikling. Så jeg ville synes det var ærgerligt hvis jeg ikke kunne få min hest samlet pga. skavanker, selvom jeg selvfølgelig ville acceptere, hvis det var sådan det var og jeg ikke kunne gøre mere.

    Horsemagic:
    Jeg har aftalt med dyrlægen at vi først lægger sko på ham og så opererer. Så der går nok lige et par mdr før jeg lægger ham under kniven (hvilket jeg mest hælder til at gøre). Og jeg ville ikke turde lade ham operere i stalden.. Vil gerne have ham på klinik, sæt noget gik galt....

    Silverflake:
    Ja, haha min hest har været pissedyr, undskyld mit sprog. Men det ligger nok efterhånden over 50.000 kr i dyrlægeregninger. Og så kan man lige lægger specialsko osv oven i det smiley Nå, det vælger jeg at lade være med at spekulere så meget over. Han koster det han koster smiley
    Og mht succesrate, så sagde han at succesraten var 50% på alle de heste de opererede, men på de heste hvor der vitterlig var alt for meget arvæv var raten på 80-90 %. I nogle tilfælde var problemet at arvæven sad op af en nerven og det var lidt svære at rette op på end bare at skære en masse væv væk. Dyrlægen ville dog have at jeg selv tog beslutningen om jeg lod ham operere, så han ville ikke anbefale at jeg gjorde det ene eller det andet. Dog sagde han at han var tæt på stensikker på at min hest har sædstrengsfibrose pga hans reaktion.

    Skovlykke:
    Han har ingen muskelspændinger eller problemer i den dur. Og selvfølgelig er vi klar over at sko er årsagsbehandling, men problemet er jo at vi ikke helt kan hitte ud af hvad årsagen er.. Og så må man jo årsagsbehandle så godt som man kan for at mindske hestens problemer og eventuelle ømheder.
    Og mht til dit eksempel med bid; jeg rider uden bid, så jeg kan i hvert fald udelukke, at det skulle være et bid der er skyld i ømheden i hans haser smiley Og slidgigt havde han 7, 9, 13 ikke, det var jeg ellers bekymret for pga hans måde at gå/stå på.

    Og tak for jeres råd smiley Jeg ender som sagt nok med at gøre det. Så håber jeg bare, det har en effekt, åhh, så jeg ikke smider 8000 kr ud af vinduet og får skåret i min hest uden grund...


  • #29   27. jun 2013 Hvis du vil have min hests 'historie' og mine oplevelser med Frijsenborg-dyrlægerne, så skriver du bare til mig smiley Kender andre der har fået opereret deres af Søren med succes.
    Mener at han sidste sommer sagde at hans succesrate på operationen var 98 %.


  • #30   27. jun 2013 Spændingerne er der oftest i bevægelse.
    Sko er symptom behandling, symptomer viser sig pga årsagen ikke er behandllet/fundet. men det afhjælper da lidt.

    Bidet var kun en eksempel, men ja hvis næseremmen er løs nok til at der kan smaskes så er det ihvertfald ikke derfor!

    Pøj pøj med ham :0)


  • #31   27. jun 2013 Skovlykke: Sko er symptombehandling ja. Det var også det jeg mente haha. Jeg prøver lige igen, for det var vist noget vrøvl jeg skrev til dig:

    Skovlykke:
    Han har ingen muskelspændinger eller problemer i den dur. Og selvfølgelig er vi klar over at sko er syntombehandling, men problemet er jo at vi ikke helt kan hitte ud af hvad årsagen er.. Og så må man jo symtombehandle så godt som man kan for at mindske hestens problemer og eventuelle ømheder.

    Og ja jeg rider med sidepull for tiden og den er fin løs, så det burde ikke være et problem smiley


  • #32   27. jun 2013 Haha det var det jeg tænkte, så lige et par tusinde fra eller til smiley
    Men kender fornemmelsen. Jeg diskuterede sko med min smed i dag, da vi har shuflet lidt rundt i dem på min hoppe og der er desværre ikke nogen som 100% virker til at "gøre alt for hende". Så jeg sagde til smeden "læg det på du synes vil være bedst for hende... hvis ikke andet, så kan du tænke på din egen pengepung" xD
    De søde små hestebasser, godt de giver os så meget andet igen smiley

    Håber et eller andet virker for din dreng. Opdater gerne smiley


Kommentér på:
Bud på diagnose -hjælp!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce