{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.724 visninger | Oprettet:

Ridning, træning og hestehold - USA vs DK {{forumTopicSubject}}

Jeg har været medlem af et amerikansk hesteforum i et halvt års tid nu i håb om at lære noget nyt og er blevet meget overrasket over de enorme kulturelle forskelle indenfor hestevelfærd og ridning.

Hvad jeg har oplevet er, at det er helt normalt at;
Man aldrig lukker sine heste på fold. Mange steder har de kun en lille indhegning udenfor deres boks. (link fjernet) en "paddock" mener jeg det hedder.

At man starter tilridning på 2-årige, sommetider 1,5/næsten 2-årige! Indenfor westernverdenen er det normalt at 2 årige er stabile i alle gangarter og starter shows/stævner.

At alle har ret til at ride lige den hest de har lyst til, også om de så vejer 200 kg. Der er RIGTIG mange svært overvægtige ryttere, hvilket også er helt acceptabelt.

At man generelt rider med stærke bid. Visse bid eksisterer slet ikke i danmark. Bare lige et par eksempler;
(link fjernet)
http://www.horsetacknow.com/assets/images/212456-slow-twist-eggbutt.jpg
(link fjernet)
det er selvfølgelig ikke de ovenstående bid som de fleste rider med, men det er generelt acceptabelt at ride med dem. Her ville man nok blive meldt til dyreværnet! smiley
Almindelige snaffles og westernbid med lange stænger nok det mest brugte. Ofte også med port/tungefrihed som ved nogen bid er designet til at trykke hesten i ganen. Kombinationsbid som dette er heller ikke udsædvanlige; http://images.equestriancollections.com/is/image/EquestrianCollections/PF29208R?$productimage$

Rodeo af enhver art er i de flestes øjne helt okay, og de vil absolut ikke høre tale om at dyrene lider overlast, det er noget pjat. Tænk, her i danmark er det ulovligt.

De virker meget korte og kontante i deres træning af heste, ikke så meget pis, hestene skal bare sættes på plads og lære hvem der er "lederen" - et udtryk de bruger meget. Træningen skal ikke tage for lang tid, hvis et problem kan løses med fysisk styrke/straf/vold eller ekstra udstyr, er det at foretrække fremfor en lang og rolig proces i hestens tempo. Jeg tænker det udspringer af at heste i stor grad er brugsdyr i USA og altid har været det, på ranches og den slags. De snakker også meget om at "køre hesten træt" når den er uopdragen og at man aldrig må stoppe før man har "vundet". Altså for eksempel at drive den rundt i en round pen i flere timer, indtil den giver op af udmattelse enten mentalt eller fysisk.


Det hele er selvfølgelig lidt groft opsummeret og det er ikke for at bashe amerikanernes hestehold(!), men for at vise de kulturelle forskelle mellem vores og deres hesteverden. Syntes både det er chokerende og spændende. Jeg blev i hvert fald meget overrasket!
Det er ikke alle der træner/holder hest som ovenfor, og jeg har heldigvis også skrevet med mange søde amerikanske ryttere, med hestehold lige efter min smag smiley De ting på min liste bare mit generelle billede, efter at have fulgt med i et stykke tid.

Tænkte det kunne sparke en debat igang.
Er vi for blide? Er de for hårde? Er nogen af os helt rigtige på den? Eller skal der bare være den forskel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning, træning og hestehold - USA vs DK
  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 283
    #1   24. aug 2013 Der er jo også store kulturelle forskelle mellem USA og Danmark når det gælder menneskerettigheder, politik og tolerence, så det er jo ikke helt unormalt at vi også har forskellige måder at holde heste på og behandle heste på.

    Man kan håbe på mere oplysning om emnet, men skulle jeg vælge, ville jeg måske bevidne USA om andre ting først: Menneskerettigheder, racisme osv... Bare min mening smiley


  • #3   24. aug 2013 Må man være så nysgerrig at spørge hvilken side det er du er inde på? smiley
    Kunne godt selv tænke mig at læse lidt.


  • #4   24. aug 2013 JJ - Jeg tror bare ikke jeg havde forventet SÅ stor en forskel i hestehold mellem danmark og USA, i og med at vi begge er en del af den vestlige verden. Også fordi USA har så mange dyrevelfærds organisationer, dyrepoliti og hårdere straffe for dyremishandling. Men der er vores definition af dyrevelfærd selvfølgelig også forskellig. Blev også overrasket over at mange aldrig lufter deres hunde.

    Det handler nok også om at det kan være svært at forestille sig andet end det man selv er vokset op med.

    Trine - Det udtryk har jeg også tit studset over. "Tilridning" lyder lidt mildere smiley


  • #5   24. aug 2013 Smut - Horseforum.com smiley Der er også en del englændere og lidt fra andre lande, men størstedelen er vidst amerikanere. De er rigtig søde til at tage imod folk fra andre lande, også de der ikke lige er en haj til engelsk.

  • #6   24. aug 2013 Super, mange tak. Det vil jeg lige kigge på - så kan jeg måske også få trænet mit engelsk smiley

  • #7   24. aug 2013 Deres hestekultur har jo rødder i det gamle western, hvor hestene ofte var vildheste der skulle knækkes og havde en funktion som transportmiddel og/eller kvægdrivere.
    Der er en grund til, at USA er så lavt repræsenteret i bl.a. spring- og dressurkonkurrencer. Det er alment kendt, at hvis man virkelig vil noget med ridning, så skal man til europa.


  • #8   24. aug 2013 Jeg har ikke læst andre svar smiley .

    Jeg synes selvfølgelig at det du skriver, er dyremishandling i den forstand, at jeg ikke ville udsætte noget dyr for eks. sådan en bid eller bliver ved til dyret/hesten "falder" om af udmattelse. Synes det er for meget og at ingen burde udsættes for den slags smiley -

    Når det så er sagt synes jeg generelt at hestefolk herhjemme er meget pyldrede omkring deres heste (INKL. MIG SELV !!!) - Mange af de problemer man står med i dag bla. at hestene skal have dækken på (hvilket min er afhængig af - har prøvet uden og det går ikke), men også bare med foder, sygdomme, det ene og det andet. Mange af disse ting er menneskeskab - hestene avles simpelthen mere og mere sarte i dag, desværre.

    Når jeg tænker tilbage på mine pony år og de første år jeg havde hest. Havde jeg altså ingen til at komme og tjekke om det nu var den rigtige sadel, og hesten fik det rigtige foder (min gamle fuldblod, som jeg træne MB-spring på, og red stævner på fik kalvefoder og det fungerede helt fantastisk!), om dæknet havde det rigtige antal gram, om de fik de rigtige tilskud osv. - og der er altså ingen af mine tidligere heste der led overlast eller havde det dårligt smiley .

    Jeg synes man burde tage en slapper herhjemme en gang imellem, trække vejret og tænke en ekstra gang inden man hiver fat i 200 eksperter, "fordi hesten lige vipppede underligt med det ene øre smiley .
    OG DETTE GÆLDER IGEN OGSÅ MIG SELV smiley .

    Jeg har ikke lyst til at blive hagler ned over det jeg skriver, men det er min mening og andre har selvfølgelig lov til at have deres smiley .

    God lørdag aften allesammen smiley .


  • #9   24. aug 2013 Jeg vil lige slutte af med at sige, at ingen hest tager skade af at blive sat på plads - det er et stort dyr og kan "nemt" slå en ihjel.
    Min havde brug for at blive "knækket", da den havde fået lov til at bestemme alt fra den var 1/2 til den var 5 - og var hun ikke blevet sat på plads, var jeg helt sikkert kommet til skade eller det der var værre.
    (Og bare rolig hun blev ikke "knækket på den måde, som de gør i USA smiley ).


  • #10   24. aug 2013
    Jeg lagde en gang videoerne ind, på et international forum, de videoer som Epona.tv har optaget der hedder " warming up or breaking down ". Og flertallet kunne intet galt se i, hvad der foregik på videoerne. Trods vi i Danmark ville definere det som roll kur/hyperflexion.

    Det var bare opvarmning, en hest der blev sat på plads, gennembøjet osv.



  • #11   1. sep 2013 Nu håber jeg ikke, det gør noget at jeg svarer i en "gammel" tråd.

    Jeg har været i USA mange gange, og jeg har oplevet lidt af hvert med måden hvorpå de holder hest.
    Der er forskellige "typer" ligesom i Danmark. Jeg gætter på, at mange på det forum er konkurrenceryttere, og der er det ikke så anderledes end i dk synes jeg.
    I væddeløbssporten melder du dit føl til 2 års løb så snart det er født. De bliver trænet og tilredet ligeså hurtigt som amerikanernes heste. Om det så er specielt sundt for hesten er en anden sag.

    Et rodeo er jo ikke kun at sidde fast på et bukkende dyr, det er også hestekonkurrencer/stævner og marked.
    Faktisk meget hyggeligt af hvad jeg kunne se fra vejen (jeg turde ikke gå ind).

    Der er vitterligt flest hesteejere i USA, der er fornuftige, men jeg har så mødt en helt 3. type, der har hest, fordi de kan.
    Jeg skulle passe en hest og et æsel et par dage for et ældre par, og de var i den grad fejlfodret, usoignerede og deres hove var i forfærdelig stand. De blev ikke brugt, men var der bare "for sjov". Det synes jeg næsten er værre.


Kommentér på:
Ridning, træning og hestehold - USA vs DK

Annonce