{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.104 visninger | Oprettet:

Vil gerne lære HMS {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære det der horsemanship. Jeg er blevet introdukteret i det af min veninde men føler ikke rigtig at jeg helt kan finde ud af det endnu smiley
Så nu søger jeg lidt viden her, gerne videoer man kan lære af osv. smiley
Jeg har en part som mangler lidt "respekt" for mig, hun napper mig ret meget, så det vil jeg gerne have lidt hjælp til, hvordan man får stoppet det smiley
Hvordan lære man en hest at den skal stå stille når man spænder gjord på den i ridehuset eller på ridebanen? Min part vil nemlig ikke stå stille når jeg spænder gjord og det irritere mig ret meget smiley

Håber i kan hjælpe mig med mine 2 problemer med min part og det med at finde ud af hvordan jeg gør det der horsemanship på den rigtige måde smiley
Og håber at det er den rigtige gruppe jeg skriver det her i xD


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil gerne lære HMS
  • #1   9. feb 2014 Dejligt du har fået øjnene op for HSM! smiley Tror det kan hjælpe dig og din hest tættere på hinanden! smiley

    I starten skal du måske "vække" hende Fx. med en nem øvelse, så hun hurtigt opdager hvor sjovt det er og blive rost og gøre dig glad. smiley

    Der er en rigtig god video herinde et sted med en pige der lader hesten bestemme selv om den har lyst til at lege. Kan ikke finde den lige nu, men det handler om og "spørge" hesten om den er interesseret i et lege, og at man ikke tvinger den til at være sammen med dig...

    Rigtig meget held og lykke til jer! Håber I finder glæden ved det og fortsætter! smiley


  • #3   9. feb 2014 Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: horsemanship er al omgang og kontakt, du har med din hest, det er ikke noget, man kan træne.

    Jeg "jager" min hest væk, når han napper, hvis jeg kan komme til det, for jeg tolererer ikke, at han bider. Han er meget ivrig, og hvis jeg f. eks. trækker ham fra fold, kan han finde på at bide ud efter min lomme. Når han gør det, vender jeg mig om mod ham og bakker ham ved at ryste/svinge med torvet foran ham. Reagerer han ikke, øger jeg presset og går hen imod ham, for det er vigtigt, at han flytter sig med det samme.

    Hvis min hest ikke står stille, når jeg spænder gjord, bliver jeg ved med at holde presset (altså holde i gjorden så at sige) og give min stå-kommando i form af verbal kommando "stååå" og evt. tøjlepres, hvis han ikke reagerer, til han står stille, hvorefter jeg roser. Det samme med opsidning: hvis ikke han står stille, bliver jeg bare ved med at "hænge" i sadlen, til han gør, selvfølgelig medmindre det bliver farligt af en eller anden grund ...


  • #4   9. feb 2014 Prøv evt at kontakte Marianne Gotfredsen smiley
    Hun har hjulpet mig meget smiley
    http://www.gotfredsen.dk


  • #5   9. feb 2014 Du kan ikke som sådan lære HMS?

    Det er alt omgang med hesten.. smiley


  • #6   9. feb 2014 Der er ikke noget magisk ved horsemanship, det er nemlig alt omgang med hesten på hesten præmisser. Tænker du muligvis på jordtræning? smiley

    Det er relativt let at træne hesten til at stå stille, hvis du bruger positiv forstærkning (dvs. tilfører noget positivt, når hesten gør det rigtige. Fx godbidder/klø ell. lign). Stil din hest, og gå om på siden af den, ros den for at stå stille. Går den rundt, så prøv at vejled den, ved at give et stop-signal. Idet den står stille, og du står ved siden af den, tilføres den positive forstækning. Når den forstår dette, kan du begynde at hive lidt i gjorden - samme procedure, ros når hesten står stille. Den vil hurtigt forstå pointen.


  • #7   10. feb 2014 Man kan da sagtens lære HMS, for dem der ikke kender det, da er det nødvendig med indlæring.. Feks konfliktadfærd, stadier af pres osv kommer ikke af sig selv, med mindre man har god tid til at afprøve. Du lærer da heller ikke dressur ved "bare" at kunne sidde på hesten.. NÅ men det er min mening.. Få fat i en dygtig underviser smiley

  • #9   10. feb 2014 Det er dejligt at du vil prøve dig med jordtrænning smiley

    Det med at din hest napper når du spænder gjord, kan jeg lige hjælpe lidt med.
    Jeg har selv prøvet det med min tidligere part, hun nappede i luften og ud mod en når man spændte gjord og steg op, hun begyndte så også at gå når man steg op.
    Jeg fik at vide at jeg skulle daske hende og sige nej, det hjalp for hver gang, men jeg tænkte om man ikke kunne få hende til at respektere gjorden og at man steg op på en anden måde.

    Jeg startede med gjorden, jeg prøvede at ligge sadlen på hende -hvilket hun ikke siger noget til- og tog fat i gjorden, hvilket forsagede at hun begyndte at nappe. Jeg prøvede så bare at holde den der, ligeså stille og ventede på at hun ville stoppe med at nappe ud.
    Da hun endelig stoppede for bare et sekund, gav jeg med det samme slip på gjorden og roste hende overdrevent, samt gav hende en godbid.
    Dette gentog jeg igen, og jeg fandt ud af at hun nappede ud i luften i kortere og kortere tid for hver gang.
    Til sidst gjorde hun næsten slet ikke noget.

    Næste dag prøvede jeg så at sætte kravet op, så jeg tog gjorden op til spændedimserne og bare holdt den der. Hun nappede rigtigt meget også der men så gjorde jeg bare som sidst.

    Så jeg satte kravet længere og længere op for hver dag, ligeså stille og roligt og tålmodigt og tilsidst kunne man spænde gjorden uden hun sagde et pip, hvorefter jeg selvfølgelig roste hende meget og gav hende godbidder.

    Husk på at jeg ikke kender din part, så du kan tilpasse denne metode til hvordan din part er smiley

    Hvis din part også har problemer med opsiddning, deler jeg også gerne min metode der smiley

    *På billedet spænder jeg gjord, uden hun gør noget, bare kigger :)*


    profilbillede
  • #11   10. feb 2014 Jeg er rigtig glad for alle jeres gode råd. Tak for det! smiley
    Og jeg tror mest det er det med jordtræningen jeg mener med at lære HMS smiley
    Min part virker interesseret i at lege osv men jeg tror at jeg har lidt svært ved at få den til at forstå hvad jeg gerne vil have den til.
    Jeg får hjælp af min veninde når hun kommer på besøg hos mig og der lære jeg en del om jordtræning osv og har ikke råd til en underviser desværre smiley

    Og min part napper ikke kun når man spænder gjord, det er også når man bare står ved siden af hende eller går ved forbi hende og når man renser hove (kun når man renser forhovene) smiley


  • #12   10. feb 2014 Godt valg med hensyn til HMS! Jeg har selv ret problematiske ponyer og de har virkeligt flyttet sig den positive vej!

    Nappe problemet kan måske være fordi du/i giver den for meget med hånden?

    Kan anbefale bogen, som er skrevet af Monty Roberts - Fra mine hænder til dine. Den er rigtig god at læse. Hvis det er videoer du helst vil have, så gå på youtube eller google og se hans træninger med heste som han har i træning.

    Håber du for styr på din part smiley


  • #13   10. feb 2014 Jeg ved ikke hvad andre gør med hende i undervisningen. Hun går med i rideskolen mandag-torsdag.
    Men jeg vil følge dit råd og se efter bogen og videoerne. Vil helst have videoer så jeg kan se lige præcis hvordan man gør tingene men bøger kan også være nyttige smiley


  • #14   10. feb 2014 Jeg vil bestemt ikke anbefale Monty Roberts bog. Vil i stedet anbefale Ute Lehmans bog 'I harmoni med hesten'. Letforståelig og godt illustreret og starter helt fra begyndelsen smiley

  • #15   11. feb 2014 Altid smag og behag hvad man vælger smiley

  • #16   11. feb 2014 Nu når du siger h*n napper meget bare når man står ved hende er det ikke helt det samme smiley

    Giver du ham - hende mange godbidder? Og tigger h*n? smiley
    Træner du med godbidder?


  • #17   13. feb 2014 Vil kigge på begge bøger smiley

    Nej, giver ikke ret mange godbidder, for det meste får hun sliksten men ved ikke om de andre der rider hende i undervisningen giver hende mange smiley
    Og ja, hun tigger, men kun hvis man begynder at skramle med en pose eller noget smiley
    Og nej, jeg træner ikke med godbidder smiley


  • #18   14. mar 2014 Går hun altid når du spænder gjord? Kan hun have gjordkrampe evt.?

  • #19   16. mar 2014 Ja, det gør hun men tror ikke at det er gjordkrampe smiley

Kommentér på:
Vil gerne lære HMS

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce