{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.596 visninger | Oprettet:

Fodring på jordfold {{forumTopicSubject}}

Vi har mistanke om at min hest er ved at få insulinresistens og begyndende forfangenhed og da han er en MEGET nøjsom type og overvægtig flytter jeg ham på jordfold.

Men hvordan fodre jeg min hest nemmest på jordfold, når nu jeg ikke har mulighed for at komme mere end én gang om dagen.

Han kommer i boks om natten og der bliver givet morgen og aftensmad. Han skal sammenlagt kun have 7 kg wrap pr. dag, men da han har spist dette i løbet af få timer, vil han altså stå mange timer helt uden mad.

Jeg har småmasket hønet, som han kan få sit wrap/hø i, men han æder det stadig for hurtigt og jeg har kun mulighed for at lægge noget klar til om morgenen og til om aftenen - altså ikke af flere omgange.

Jeg har overvejet at hænge en balle halm/frøgræs op i finmasket hønet, så kan kan æde det, hvis sulten bliver for stor, men jeg er jo også bange for at han vil æde det hele og det er jo heller ikke godt for ham.

Hans krybefoder 2 gange om dagen består primært at vitaminer og mineraler samt mash og speedibeet til at holde maven mæt, men igen kun 2 gange.

Jeg har overvejet om man kunne sætte en foderautomat op ude på folden, så han få lidt at spise hele tiden, men hvad skulle jeg så fodre med, for den kan ikke klare våde ting(mash/speedibeet) eller lucerne og han skal jo ikke have korn...

En hest må jo ikke stå mere end 4 timer uden mad for at undgå mavesår og på jordfold er der jo intet at tygge i. På græsfolde er der jo trods alt lidt de kan gå og tygge i.

Er der ellers andre beskæftigelsesmuligheder til ham, så han ikke keder sig?

Kom frisk med alle jeres bud på hvad jeg kan gøre for ham smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring på jordfold
  • #1   23. jun 2015 Hvorfor kun 7 kg? smiley

    Mvh TT


  • #2   23. jun 2015 Gå over til næringsfattigt hø, og giv ham kun vitaminer i krybben. Ingen mash eller lignende. Desuden er der meget sukker i mash, dog alt afhængigt af slagsen.

    Hvis du gør sådan, vil han have mad til meget længre tid smiley


  • #3   23. jun 2015 Ja som Nicoline siger plus at du kan blande høet med frøgræs så det holder længere smiley

    Mvh TT


  • #4   23. jun 2015 Han vejer kun 400 kg. 1,5 kg pr. 100 kg hest = 6 kg aka. 7 kg.

    Det sted han står og det sted jeg flytter ham til har kun mulighed for wrap.
    Jeg har dog mulighed for at supplere med hele baller halm eller frøgræs ad gangen...


  • #5   23. jun 2015 Hans mash er selvfølgelig uden melasse eller sukker fra st. Hippolyt.

  • #6   23. jun 2015 Men hvad er meningen med at han får mash? smiley
    Jeg tænker stadig at han kun skal have vitaminer. Så kan du også tillade dig at give ham 2 kg. pr. 100 kg.

    Bland wrappen med frøgræsset, såfremt det ikke er for dårlig kvalitet. Det er også godt til deres maver med noget struktur smiley


  • #7   23. jun 2015 Hvorfor kun give minimum anbefalinger af hø? Dyrlæge anbefalingerne lyder på 1,5-2 kg pr 100kg. Og hvis du får fat i noget næringsfattigt hø så burde han da stadigvæk undgå forfangenhed.. smiley

    Mvh TT


  • #8   23. jun 2015 min får også kun 7 kg wrap hun får et i et slowfeeder net blander det så med halm så hun får halv af hvert...

    sørg for nettet hænger så han ikke kan presse det op af væggen og derved bare flå ud. mit hænger så det kan svinge derved sværere bare og køre ind.. mine står rigtig meget og piller ned nettet og tømmer ca 1 om dagen..
    mine tages ind morgen go aften til mad.. og går så ellers ude

    min tykke for roepiller for at fylde lidt i maven og give mætheds fornemmelse (ved ikke om det er tilladt til din)


  • #9   24. jun 2015 Han får mash af samme grund som de fleste andre heste i den situation formoder jeg. For at styrke modstandsdygtigheden i kroppen og for at give en god tarmflora. 90 % af alle heste der er ved at blive eller er forfangene har en følgesydom i maveregionen.

    Som før skrevet vil der blive fodret med wrap og den kan jeg ikke skifte ud.

    TT: Citat "Hvorfor kun give minimum anbefalinger af hø? Dyrlæge anbefalingerne lyder på 1,5-2 kg pr 100kg."
    Han vejer 400 kg, så hvis jeg giver ham mellem 6-8 kg, så giver jeg ham da lige præcis det dyrlægen anbefaler! Da det er wrap og han er lige som en labrador eller guldfisk, så vil han spise til han dør - derudover er han overvægtig - derfor bliver jeg nød til at sætte en restriktion på hvor meget han indtager.

    Ja, jeg kan måske også godt give ham 8 kg wrap, men det ændre ikke ved at det max vil tage ham 3 timer at konsumere. Og hvis jeg giver ham det ad 2 gange (morgen og aften), så går der 1 1/2 time efter morgenmad, så er det væk og næste måltid er først ca. 8 timer senere. Jeg har sandsynligvis ikke mulighed for at opbevare hverken grøgræ, frøgræshalm, hø eller halm andre steder end på folden. Dvs. jeg kan ikke blande det - han kan få en hel balle ad gangen i et finmasket net. Rigtig god idé med at hænge det frit, så han ikke kan bruge væggen smiley Det vil helt sikkert tage ham længere tid, så smiley

    Ang. tildeling af Speedi beet, så består det netop af varmebehandlede roefibre fra sukkeroer, hvor sukkeret er fjernet. Det er 95% sukkerfrit. Det giver en god fylde og mæthedsfornæmmelse og indeholder fordøjelige fibre, der understøtter mikrofloraen i fordøjelsessystemet

    Foderplan forslag?:
    Morgen:
    1/2 dl Mash
    1/2 dl Speedi beet
    5 dl vand
    1 lille håndfuld lucerne
    Vitaminer og mineraler

    3 kg wrap i finmasket hønet hængt frit - gives på folden
    1 balle frøgræs i finmasket hønet, hængt frit på folden og vare så længe det varer

    Eftermiddag (kl. 16.00)
    1/2 dl Speedi beet
    2,5 dl vand

    Aften
    1/2 dl Mash
    1/2 dl Speedi beet
    5 dl vand
    1 lille håndfuld lucerne
    Vitaminer og mineraler

    5 kg wrap i finmasket hønet - gives i boksen

    Den mash jeg benytter er St. Hippolyt Pre Alpin AlpenGrün Mash:
    http://shop.hippolyt.dk/shop/pre-alpin-alpengrun-856p.html


  • #10   24. jun 2015 Det er et forskningsresultat fra England der viser at overvægtige heste er og bliver overvægtige fordi de stresser omkring maden da de ved den forsvinder. De fandt ud af at når man fodrede disse heste ad libitum i småmasket hønet over flere måneder så i starten spiste de utrolig meget. Men efter nogle måneder så spiste de utrolig mange kilo mindre og begyndte at tabe sig og blev i fin stand. smiley
    Jeg har selv gjort dette med Tindur og det virkede smiley nu har han desværre begyndt at tage på igen da græsset jo forsvinder så nu skal han jo spise mest muligt af det før han bliver taget væk smiley
    Desværre kan jeg ikke finde det resultat igen.. smiley
    Mvh TT


  • #11   24. jun 2015 Det ville også være vildt fedt, hvis jeg bare kunne fodre ham ad libitum med en blanding af hø og frøgræs, men den mulighed har jeg ikke - Netop fordi jeg ved at han sætter ædehastigheden op, så skal jeg finde en måde at beskæftige hans mave ad flere gange end der kommer mennesker på stedet smiley

  • #12   24. jun 2015 Hvorfor ikke hænge flere net op? smiley Tindur havde to net i boksen smiley
    Jeg var der en gang om dagen og ordnede det smiley
    Og efter nogle måneder holder han jo op med at være så forslugen smiley
    Mvh TT


  • #13   24. jun 2015 Hvordan tænker du at flere net hjælper?

  • #14   24. jun 2015 Så vil han jo ikke løbe tør for hø/frøgræs og efter nogle måneder har hans hjerne lært at maden ikke forsvinder og at han bare kan tage det fuldstændig med ro. Så spiser han mange færre kilo og taber sig hvis høet ikke er for kraftigt smiley

    Mvh TT


  • #15   24. jun 2015 Jeg har bare ikke mulighed for at han i nogle måneder overspiser - det er det han har gjort hele hans liv og det er derfor vi står hvor vi gør med en hest på 4,5 år, med insulinresistens og begyndende forfangenhed. For 14 dage ville jeg have været enig med dig, men fordi han er SÅ nøjsom som han er har jeg fodret ham forkert hele hans liv ved at tilbyde ad libitum til ham. Han har levet under "alle heste tåler græs og hø", men desværre har han fyldt sig med "chip, pizza og cola"... Og det kan en hest også sagtens leve af, men ikke hvis den ikke løber et maraton hver dag... og det har han ikke gjort. I 4,5 år har jeg set ham spise, og spise og spise fordi maden ALDRIG slap op og nu står vi der hvor han næsten har spist sig ihjel smiley

  • #16   24. jun 2015 Vil det sige at han har fået hø ad libitum indtil nu hvor han aldrig har løbet tør ? smiley har høet været for kraftigt med for meget sukker i eller hvad?

    Mvh TT der er lidt forvirret..


  • #17   24. jun 2015 Han har stået på kæmpe græsmarker, og det sidste sted han stod (3-4 år) fik de også hø ad libitum så længe de gad at æde det. De meste af hans liv (0-3 år) har han stået på kæmpe areal (islands hingstefold med 3 andre hingste) og fået 20 kg wrap hver tildelt hver dag, så længe de gad at æde det. Der hvor han kommer til at stå den næste måneds tid og har stået det sidste halve år, har de haft ret meget græs og derudover fået wrap tildelt flere gange dagligt.

  • #18   24. jun 2015 Græs.. Hmm ok, så giver det mening.. Græs er en farlig ting, mindre farlig hvis det er specielt udviklet til heste.. Men de færreste marker har blevet sået med heste græs smiley puha.. Så ved jeg ikke hvad jeg rigtig kan sige andet end at jeg stadig tænker at det ville hjælpe på sigt med hø ad libitum i småmasket hønet blandet med frøgræs og nul græs... Men jeg kan også se du er bange for det.. I vinters var jeg også bekymret da han i tillæg til at være for tyk så stod han nærmest stille pga problemer i kroppen. Men jeg havde bestemt at give det en chance og det hjalp, men jeg var bekymret smiley han tabte over 30 kg ++ og sådan så han ud for to måneder siden smiley

    profilbillede
  • #19   24. jun 2015 Det værste er jo at jeg aldrig har synes at han var tyk eller overvægtig, men blot en lille kraftig muskelhest. I søndags for 14 dage siden fik jeg sandheden at vide af en dyrlæge - "Han er smældrende fed"! Selv nu når jeg kigger på ham, kan jeg ikke se det...

    profilbillede
  • #20   24. jun 2015

    profilbillede
  • #21   24. jun 2015 Nu er jeg jo så uheldig at Tindur er tøndeformet.. Så jeg følger disse ting, når jeg stryger ham langs siden med en finger skal jeg uden at presse mærke alle ribben, samt at jeg skal holde øje med at han ikke får hjerterøv og at han ikke bliver for indhulet på bagparten for så er han for tynd.. For en og halv vinter siden blev han nemlig alt for tynd, det eneste jeg kunne se det på (min mand der nævnte det da jeg slettes ikke havde set det smiley ) var der.. smiley

    Mvh TT


  • #23   25. jun 2015 Hej Trine

    Jeg skriver jo netop dette indlæg for at høre forslag til hvordan i andre gør for at hesten ikke kommer til at stå i længere tid uden foder, så jeg er i tvivl om hvorfor du gentager mig ang. slowfeeder og mavesår - jeg er jo helt enig.

    Som jeg også har beskrevet så er det ikke muligt at blande stråfodertyperne, da det ikke er muligt for mig at have stråfoder stående. Det bedste jeg kan gøre for ham er at have en hel lille balle i net inde hos ham. Den kan jeg nemlig kører ud og købe én ad gangen og hænge i net med det samme inde på hans fold.

    De vitaminer og mineraler som jeg henviser til i min foderplansforslaget er
    SemperCube fra st. Hippolyt og derudover begyndte vi for 14 dage siden på GlucoGard og LaminForte også fra St. Hippolyt for at styrke mavefunktionerne og hjælpe ophelingsprocessen i benene, hvis der skulle være sket noget og hvis han skulle have inflammatoriske områder i kroppen. Disse produkter til sammen og sammen med mashen og Speedi Beet indeholder mindre sukker end Equigard når man regner faktiske mængde g indtaget pr. dag. Derfor synes jeg ikke at jeg har lyst til at gå over på Equigard, men jeg har den i tankerne.

    Jeg spørger egentlig til hvordan jeg kan sørge for at han har foder hele tiden og havde håbet på vakse svar a la "hæng nettet så det ikke hænder op ad muren" eller "benyt foderautomat på folden" og at folk havde gode erfaringer med kreative løsninger smiley

    Men tak for dine inputs smiley

    Jeg er i tvivl om hvor du har dine oplysninger om stivelsesindholdet i Pre Alpin AlpenGrün Mash, for jeg finder nogle helt andre oplysninger, hvor stivelsesindholdet er 0,6%: http://hippolyt.dk/files/AGROBS_2015_DK.pdf


    profilbillede
  • #24   25. jun 2015 Hej igen Trine
    Du har nok fundet dine oplysninger om mash fra st. Hippolyt fra Irish Mash, hvor stivelsesindholdet ganske rigtigt er på 23,3%, men det er ikke den mash jeg benytter som angivet ovenfor, men Pre Alpin AlpenGrün Mash smiley


  • #25   25. jun 2015 Velkommen i klubben af nøjsomme heste. smiley

    Min shetlænder blev meget let forfangen november 2014 pga. wrappen.
    Jeg synes egentlig heller ikke at han var overvægtig som sådan, men det fik min dyrlæge manet til jorden. Han havde fået wrap ad lib., dvs. han fik måske spist 6-8 kg om dagen, vitaminer, lucerne, Speedi-Beet og en smule mash. Jeg fik klar besked om af dyrlægen, at han skulle tabe sig, og det var nu.
    En lille bitte håndfuld lucerne + vitaminer, 1½ kg hø + ½ halm om dagen, var hvad han måtte få. smiley
    Jeg gik med det samme hjem og læste på nettet om forfangenhed. Dernæst blev Brogaardens hjemmeside surfet tyndt og jeg var inde på samtlige af deres produkter og læse om dem.
    Jeg dannede mig min egen foderplan i hovedet, og tog dernæst til Brogaarden for at få lidt råd og vejledning.
    Det viste sig, at jeg heldigvis havde ret i størstedelen af min egen foderplan. De havde kun en enkelt tilføjelse, der ville give maven flere fordøjelige fibre at arbejde med samt mindre sukker og stivelse - nemlig Fibre-Beet. smiley

    Nullers foderplan:
    75 g Racing Minerals
    300 g Safe & Sound
    150 g Fibre-Beet (opblødes i vand)
    2,5 kg hø
    ½ kg halm

    Foderet er fordelt på 3 måltider og hø+halm på 3-4 måltider.
    Kombinationen af Safe & Sound og Fibre-Beet giver en utrolig god mæthedsfornemmelse, og er særlig godt til forfangne og heste med tendens til forfangenhed pga. meget kontrollerede mængder af sukker og stivelse.

    Fibre-Beet:
    http://www.brogaarden.eu/media/Fibre-beet0215_1.pdf

    Safe & Sound:
    http://www.brogaarden.eu/ref.aspx?id=2629

    Ovenstående foderplan har gjort at min pony er blevet glad for at arbejde igen. Han runder snart de 20 år, og han er fuld af spilopper. Og det bedste af det hele, han har tabt lidt over 50 kg. og har kun en smule fedtdepoter tilbage på hals og bagdel. smiley

    Jeg kan klart anbefale at skifte Speedi-Beet ud med Fibre-Beet, og tilføje Safe & Sound. smiley

    Hvis jeg skal uddybe noget, så er du meget velkommen til at skrive. smiley


Kommentér på:
Fodring på jordfold

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce