{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.380 visninger | Oprettet:

Spore, bid, pisk og urutinet rytter. {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning? smiley
Dette er 2 af mine forumindlæg til en anden debat, så bær' over med mine ekstrakommentarer xD

Baahh, jeg skal sgu ikke skrive noget her udover hvad JEG rider med d:
Med min mening bliver jeg sgu bare upopulær på hele HG, frosset eller smidt ud xD
Såå...
Men jeg rider med et 3-delt D-ringsbid på Mich og en stang af gummi på Mex.

Vil så liiiige komme med en kommentar før nogen tænker noget om min gummistang til Flex'n.

Det er ikke et stangbid, men en 'stang'. Okay, svært. Biddet er IKKE delt i 'småstykker' ligesom 2-delt, 3- delt osv d: Og så er det jo af GUMMI, hvilket er ualmindelig blødt - og på alm. bidringe.

Jeg rider med denne 'stang' på hende, da hun er så følsom i munden, men også så ekstremt ivrig efter at komme frem til forhindringerne, men samtidig skal rides for at springe det. Hun er mit eget elskede problembarn, og jeg elsker hende sgu for det d; smiley

Nogen gange 'ser det ud som om' at jeg river hende i munden, men hvis hun skal stoppes BRAT [Ex. blev jeg kaldt op til dommertårnet i Solrød, da hun var ved at gå ind i noget net som lå øg flød på banen], ja, så tager jeg hånden høj og LIGE tilbage.
Folk med erfaringer og rutine på rigtig ridning, vil tydeligt kunne se dette. Og hvis ikke - tjah. Sig til Michael Aabo [International rytter], Søstrene Enemark [Internationale] og Bo Kristoffersen [Landstræneren - ponylandsholdet] at DE ikke ved noget om ridning.

Foor - det er dem der hjælper mig med at få MINE ponyer og mig selv klar til M-S klasser og landsplan. Og hvis man så ser på da jeg startede med sådan en undervisning, hvor hestene stoppede 10 meter udefra på alting, og så til nu - vi er snart klar til MB og skal starte landsstævner næste år?
Tjah, jeg synes nu altså at de ved en del om ridning! (:

Godt så - I kan vel godt mærke at jeg er vant til at snakke om faget med bid, sporer osv. xD
Netop derfor vil jeg ikke komme med min mening om andet end mine egne heste.
Jeg ved godt at alle kan blive bedre ryttere. Sélv Michael Aabo, Tina Lund & Andreas Helgstrand. Vi har alle en uvane vi altid vil kæmpe med (;

/MCM.

Hovsa - den blev sgu ellers lang xD

Kommer liiiiige med en hurtig tilføjelse... -.- [KAN ikke lade være, undskyld! xD]

Jeg kan liiige akkurat holde mig nede på jorden når jeg ser [ISÆR] ponyryttere ride med så hårde bid.
Bebrejd mig ikke for min mening, men gi' dog barnet en hest de kan håndtere istedet for alt det [Undskyld sproget -.-] PIS med at flå hesten i munden!

Jeg kan som sagt holde det ud når man ser en hest med et hårdt bid, og det så ikke bliver brugt.
At flå hesten i munden med et bid der ikke virker da det er for blødt - det er noget fis, så skifter man til et skarpt ét som VIRKER, men flår stadig hesten i munden som før
- Det er ikke noget med at hesten ikke dur i hovedet, det er rytteren der ikke kan ride (:

Ryttere der siger 'xxx, det her bid fungerer altså ikke - kan jeg prøve et hårdere bid?' er TOP i forhold til min mening. At de så får det bid og sidder med en helt rolig og funktionel hånd - det er lige i min skuffe! (:

Men det der med at have et hårdt bid og så flå munden af hesten, det er sgu noget lort. Hvis et hårdere bid med GOD hånd ikke virker, så er det hesten der er problemet.
At flå kæften af den virker bestemt ikke, tro mig, hesten mister al respekt [Hvis den HAR noget], og gør bare endnu flere unoder - for hvem vil søge ind til en hånd der straffer den ved mindste detalje?

Og tis altså (; jeg er da for dårlig til at holde mine beskeder på normalniveau xD

Men som sagt: BEBREJD MIG IKKE FOR MIN MENING!
Jeg ser ikke ned på jer eller retter på jer, for min skyld kan de ryttere sat'me tæske deres heste til krikkerne dør - de kommer aldrig videre med deres ridning.

Så sig mig, hvis der er nogen der synes at dét, jeg lige har beskrevet, er rigtig ridning - hvorfor ser man så aldrig nogen ride sådan på nationalt - såvel som internationalt! - plan?

Ren nysgerrighed - jeg spørger fordi jeg er uvidende på dét punkt (


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spore, bid, pisk og urutinet rytter.
  • #1   11. sep 2007 Tak, Nanna, men jeg har som sagt en hel del at lære.
    Er glad for at der er nogen der tager min mening som en god én xD


  • #2   11. sep 2007 Bah.. Jeg har sgu også haft det hårdt for at lære det xD

  • #4   11. sep 2007 Katrinøøøøh,

    Nej, jeg skriver kun for sjov 0.x

    SELVFØLGELIG, skovl xD


  • #6   11. sep 2007 Stoooort.

  • #8   11. sep 2007 Caro - jeg synes også det er rigtigt omdiskuteret og meget vigtigt emne at snakke om... Jeg er helt enig med dig i de fleste af dine holdninger..

    Jeg er også træt af at se ryttere flå og hive hesten i munden - det er da simpelthen ikke fair overfor hesten. Det er jo ikke den der har valgt at skulle rides rundt på en bane...
    Derfor er det så sandelig rytterens ansvar at både pleje og holde hesten, men også at ride den korrekt.. Hvis ikke man kan dette, må man søge hjælp.

    Mht. skarpe bid - jeg rider jo selv Rock som er MEGET fremadgående, og har netop skiftet mit springbid ud med Mylers Kombi. bid.
    Jeg har nu prøvet at ride på alm. 3-delt messing bid, og det har bare ikke kunne fungere, da han simpelthen såååååå gerne vil springe - hvilket jo egentlig er rigtig fint!
    Med mit nye bid kan jeg (for det meste) sidde stille og roligt med hænderne og derved skabes der ro og bedre kontakt til Rock, og vi kan komme ordentligt over springene smiley

    Et bid er jo sådan set heller ikke hårdt - det er det der holder bidet der bestemmer hvor hårdt/skarpt det skal være.

    Nu når emnet er oppe, synes jeg også jeg ser flere og flere (især ponyryttere) misbruge pisk og spore... Pisk og spore kan være en super fin hjælp, men sandelig også et torturinstrument (ligesom bid).
    Dem der slå, sparker og hiver hesten GENTAGNE gange, burde altså have samme behandling... Ja, det er altså min mening!

    Nå, det blev vidst også lidt langt - men hva fan'... Man skal jo ud med sine aggressioner en gang i mellem smiley
    Nu vil jeg tage ned og ride min dejlige hest - ordentligt!
    Hyggehejsa smiley



  • #9   11. sep 2007 Jeg er enig i det meste du skriver, også dig Christina (:
    Har intet imod "skarpt" bid, sporer og pisk, bare det bliver brugt ordentligt (:
    Hader når nogen fx. bruger pisken, eller haker sporene i hesten, hvis hesten står forkert i en parade, eller træder skævt i en tilbagetrædning.


  • #10   11. sep 2007 Er enig Med Caro, Christina Og Louise :b

    har heller intet imod spore,pisk eller skarpt bid bare man bruger tingene rigtigt (:


  • #11   11. sep 2007 Jeg vil gerne lige indskyde, at jeg selv arbejder med horsemanship, efter Pat Parelli og Monty Roberts metoder - faktisk ret meget..

    Og især Parelli rider da næsten altid selv med bid og sadel - det er altså ikke tortur at bruge sadel og bid på en hest!
    Det er et hjælpemidel for at komunikationen mellem hest og rytter bedre kan forstås..

    Synes det er lidt ondsvagt dem der synes det er "synd" for hesten at putte sadel og trense på - for det hjælpe egentlig bare begge parter smiley
    (Ikke at nogle har sagt at det skulle være synd herinde fra, men har hørt det andre steder!)

    Man har vel sine meninger =)


  • #12   11. sep 2007 Gollum --> ja selvfølgelig... Der er intet flottere end "kun" rytter og hest sammen...
    Jeg har selv redet meget af dette på min gamle pony, Miki...

    Nu synes jeg lidt det afhænger af hvordan man rider med bidet - dressur er jo en "menneske-opfundet-skønheds-disciplin".
    Man bruger jo også bidet (og hesten) til hjælp i landbruget, og på farmene rundt omkring..
    Der får de jo netop kun bid i munden for at hjælpe begge til at kunne forstå hinanden smiley


  • #13   11. sep 2007 Gollum --> hvor kan jeg KUUN give dig ret!

    Bare fordi det er proff. ryttere man snakker om, betyder det jo ik at de rider HESTEVENLIGT... Ikke allesammen i hvert fald...
    De er dygtige og kan deres kram, men hesten er altså en levende dyr der også skal passes på =)



  • #18   11. sep 2007 haha, ja K Z', du har helt ret =)

    Jeg er også RET ond så!

    smiley Stakkels stakkels stakkels vores heste - de døøøøøør...


  • #20   12. sep 2007 Nu synes jeg lidt det løber ud i at hjælpemidler som pisk, sporer og bid er afstraffelse (:

    Vil så hurtigt indskyde, at det bestemt ikke er afstraffelse, eller hårdt, medmindre man GØR det til det!

    SPORER:
    Sporer bør benyttes med omhu, selvom de nok ikke giver megen 'ydre funktion' - hvis man kan sige det sådan.
    Jeg mener, at selvom man bruger sporen hårdere og hårdere, og hesten stadig ikke reagerer, behøver det ikke være uden betydning eller effekt. Hesten får meget nemt opfattelsen af at den bliver straffet og ikke hjulpet, og hvis den en dag skal sælges videre, kan den nye rytter så ikke bruge denne hjælpende funktion.
    Hesten er et flugtdyr - det må vi huske!

    Hesten er ikke opfundet til at rides rundt af stjerner, uslebne diamanter - såvel som ryttere der aldrig burde ha' siddet på en hest! Nej, de er bare blevet udnyttet, med tiden mere sportsligt end som arbejdskraft, af mennesket, så hvorfor skal disse kreaturer straffes?
    Jeg ser i hvert fald ingen grund til det (:

    Det korte af det lange om min holdning til sporer:
    Sporer er et godt, funktionelt og særligt hjælpende hjælpemiddel, så snart den kommer på de rigtige hæle (:

    PISK:
    Uhada (;
    Har så meget at sige om piske, at jeg bare vil tage et 'uddrag' af mine meninger xD

    Pisken bør ligesom sporen (Og ALLE andre hjælpemidler!) slet, slet ikke bruges som straf.
    Hvis hesten ikke går nok sidelæns i schenkelvigningerne, (Hvilket IKKE skal straffes! - da hesten ikke er vant til denne balancekrævende øvelse) ja, så får den sgu tit et par i røven og nogen hak i kæften!
    "Den skal jo gøre hvad jeg siger!!!" - er oftest manges grund til dette, men har de mon overvejet at hesten netop GØR hvad de beder den om?
    Nej, for de ved jo LIGE hvordan DE skal ride, så det er sgu da hesten der er dum! (Ja, men IH hvor har de dog ret -.- ...)
    Hesten skal ikke være bange for pisken, men glad ved den. Et klap på skulderen eller meget lidt ved lysken (Hvilket er funktionelt brug), skal ikke håndteres frygtindgydende for hesten. Som sagt er hesten et flugtdyr, og bare man har brugt pisken forkert et par gange - ja, så kan du glemme alt om en hest med respekt!.
    En pisk skal, som ethvert andet middel skabt til hjælp, være HJÆLPENDE!
    Jeg ser ikke hvad der for mange ryttere kan være så svært i dén del? (:

    BID
    Ja, for pokker.. Det er jo et hovedemne indenfor ridning.
    Folk bliver aldrig enige indenfor nogen af disse emner, hvad vedkommer rigtig såvel som forkert ridning.
    Selv skal jeg jo (måske - vel at mærke) ride med et meget tynd stangbid på Micha.
    Dette skal bruges som en HJÆLP for Micha, og også mig.
    Med det bid hun har nu, begynder hun at gå ud og tvære, hvilket resulterer i at jeg må bruge flere kræfter på at ride rigtigt.
    Det kan af mange forstås på den måde, at jeg må flå hende i kæften for at ride rigtigt, hvilket jo på INGEN måde giver mening.
    Jeg har ingen ret, eller lyst!, til at rive mine heste i munden.
    Begrundelsen af muligvis ridning med stangbid på min sorte skønhed, ligger jo mest af alt i dette, jeg lige har skrevet (:
    Med et stangbid får jeg bedre kontrol, og det gør ikke ondt i munden på hende, da jeg ikke har tænkt mig at bruge ligeså mange kræfter som på hendes nuværende bid. Vha. dette bid får jeg mulighed for at give efter, som min ridning ligger en del baseret på, og hun så ikke går ud og tager biddet.

    Det er ret indviklet, og det var bare noget om MICHAS kommende bid xD

    Om ryttere og bid.
    Det er IKKE synd at bruge bid.
    Proffesionelle mennesker, der er så overdimensionelt DYGTIGE, at det slet ikke er til at forstå, sidder og bruger - ofte mange måneder, hvis ikke år - på at designe perfekte bid, der kan bruges i forskellige situationer, som både er effektivt, men også behageligt for hesten.
    Dvs. at folk, med mange, mange års erfaringer sidder og skaber bid som HJÆLPEMIDLER!
    Endnu engang - husk det! - 'HJÆLPEMIDLER !IKKE! AFSTRAFFELSE!'.

    Ja, bid kan være mishandling, men for pokker kun hvis dem, der håndterer det ikke KAN håndtere det!

    Bid kan være en løsning for bedre og mere håndtérbar ridning. Det kan dog også være en løsning for ivrige pony-mødre - såvel som -fædre - for at få deres ponybarn [Jeg ved det er indviklet..] op i de høje klasser.
    Derfor køber de et hårdere bid, længere sporer og mere kraftfuld pisk - jo flere tæv, des højere springer den!

    Har I lagt mærke til at disse ryttere ikke kommer særlig langt?
    >Ja, hvorfor?
    FORDI:
    *Hesten mister AL mulig respekt, bliver derfor bange og tør ikke springe på egen hånd.

    Det er faktisk hovedårsagen (:

    Håber I gider læse alt dette, som sagt, en mundtlig samtale er lettere at føre med mig end en skriftlig! (:


  • #22   12. sep 2007 Åhå... Børnebibliotikar xD

  • #24   12. sep 2007 Om ridning, vel at mærke xD
    Ikke så meget andet xDD


  • #25   12. sep 2007 Jeg lavede blækregning idag 0.o

  • #26   12. sep 2007 Ja, har ikke skrevet det for sjov xD

  • #27   12. sep 2007 Det vil jeg ikke d:

  • #28   12. sep 2007 Det var jeg klar over xD

  • #29   12. sep 2007 LÆS DET ! xD

  • #30   12. sep 2007 FARVEL

    NU CYKLER JEG TIL GUDSTJENESTE xD


  • #31   12. sep 2007 Jeg SKAL s:

    Men jeg er god til at diskutere dette emne d:


  • #32   12. sep 2007 Haha - Caro skal til gudstjeneste XDD

  • #33   12. sep 2007 Fie MOBBER xD

  • #34   12. sep 2007 JAA - Du sider bare til gudstjeneste imens jeg er ude og ride micha haha - jeg er en rigtig mobber XDD

    ej bare skæg


  • #35   12. sep 2007 Baah.. Men det er dejligt at du vil hjælpe smiley smiley

  • #36   12. sep 2007 hehe XD

Kommentér på:
Spore, bid, pisk og urutinet rytter.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce