{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

Gode råd til krybbe bider s;? {{forumTopicSubject}}

Tja, har li fået ny pony smiley
Og hun er så krybbe bider.. MEGET!
Har hørt om nogle forskellige ting man kan prøve at smører på krybben, ?
Nogle der har nogle ideer?
- det ska i siges at hun er 11, og har gjort det altid, fordi de tidligere ejere har bare givet hende lov s;
Men hun ødelægger krybben, og sine tænder..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til krybbe bider s;?
  • #2   22. jun 2008 arg, nedern s;

    Men vil bare gerne ha hun stopper :b!


  • #3   22. jun 2008 altså den kan jo også krybbe bide fordi den keder sig..sanne!
    det gør de fleste heste,,simpelthen fordi de keder sig i deres boks..hæng måske noget legetøj til hesten óp i boksen..


  • #5   22. jun 2008 Sanne | SS-f***
    Tak, vidste jeg ikk s;



    Det med de keder sig, er ikk tilfældet ved min, da hun går direkte ind i boksen, og bider.


  • #6   22. jun 2008 og når de krybbe bider sluger de luft ja..det kan forsage luft i tarmene og maven som kan udvidde sig og blive til kolik og i sidste ende tarmslyng..også tror jeg sku ik lille musse lever ret meget længere..
    smør noget på du kan få hos land og fitid,,spørg efter det..hvad det hedder kan ik lige huske det..


  • #7   22. jun 2008 synes at en rem er så irreterende,,kender en hest der krybbebider,,men han er holdt fordi han er mere ude og han har legetøj i boksen..og han får smurt sådan noget på..

  • #8   22. jun 2008 Hmm, det er jo 2 sider af samme sag s;
    Har ikk hørt om det før, som sanne fortalte, har kun hørt det med luft, og senere kolik s;


  • #9   22. jun 2008 ja men det kan jo bare være en terori sanne,,heste sluger luft tit fordi de keder sig..det er bevist..heste kan selv lærer det, da de lære det ved at de keder sig og sådan er det bare,,jeg synes du skal enten give hende en rem på eller smøre noget på,,fordi hun kan blive syg og ikke så levende længere,,hvis du forstår..

  • #10   22. jun 2008 du skal passe på med de der krybbebidere, de bliver hurtigt syge i maven!!
    Hvis det er helt galt og i luften, så ville jeg mene du skulle bruge rem!! men eller vand og peber, så bider de IKKE,


  • #11   22. jun 2008 det kan være nødvendigt med rem!!

  • #12   22. jun 2008 rem er ikke ulovligt, hvis den er nødvendig

  • #13   22. jun 2008 årh jeg smutter ..gidr ikk disse hovedløse diskusioner,,hver ved sit og hver sin mening..men synes du skal spørge din dyrlæge hvad hun/han mener,,det koster jo ik noget ^^
    men gider faktisk ikke disse hovedløse diskusioner


  • #14   23. jun 2008 sanne:

    Gode argumenter. En skam at folk ikke vil åbne øjnene og selv prøve at forstå og se logikken i det. =(



  • #15   23. jun 2008 Vito: Kender godt loven, men der er en kringel, lige præcis med rem!!

  • #16   23. jun 2008 ja nemlig smiley Jeg har en krybbebider, og bekæmper det ikke - der er jo en grund til at hesten har gjort det hele sit liv - og sikke mange koliktilfælde han må have haft o_0 underligt at han aldrig har vist dem. Fodrer ham med Roepiller og grønpiller og masser af stråfoder, det er rigtig godt for ham og hans krybbebidning har aftaget. I perioder er der slet ingenting, men det er kun når han spiser . hvilket også bekræfter mig i at det kan være mavesår smiley

  • #17   23. jun 2008 så giv ham masser af stråfoder, og prøv med lidt olie i hans foder. Undgå at fodre med havre og bland evt. lucerne i. Roepiller m. lucerne og olie burde gøre en del for ham

  • #18   23. jun 2008 For pokker, dette er et forum for folk der går op i at holde deres heste naturligt.. en hel del af jer burde vist slet ikke være her inde smiley
    Tænk ikke at sætte sig ind i ny viden og endda slet ikke gide høre efter.. det er der sku intet naturligt hestehold over..
    Og tænk at foreslå direkte dyremishandling (rem) føj for pokker smiley
    Krybbebidning smitter IKKE, heste er ikke i stand til at lære ved at se andre heste gøre noget.. det er bevist igen og igen..
    Krybbebidere har ikke flere maveproblemer pga bidning.. dette er også bevist gennem utallige forsøg og prøver, dog har de oftest maveproblemer.. men de kommer ikke af krybbebidningen.. den kommer af maveproblemerne..
    Krybbebidning skyldes mavesmerter.. mavesmerterne kommer af forkert fodring eller stress.. hesten krybbebider for at udløse enzymer der er smertestillende og beroligende.. derfor kan det udvikle sig til en vane da de kan blive afhængige af disse stoffer..
    At forhindre hesten i at bide er direkte mishandling, da man forhindre dem i at selvbehandle smertenog man dømmer altså hesten til at stå med store smerter den ikke kan gøre noget ved.. det står i den nye lov endda og at man prøver at omgå den for at "mishandle" sine heste, ja så burde man fandeme ikke have hest og slet ikke være herinde smiley
    Krybbebidning kan i de fleste tilfælde stoppes/eller mindskes meget gennem korrekt fodring, og optimale forhold for hesten.. og der findes også flere tilskud der hjælper..
    Og at følge dyrelægens råd er ikke altid det rette her, mange af dem opdatere sig ikke særligt og slet ikke på områder som dette.. og bruger derfor stadig 20 år gammel viden..
    Og ja jeg er sur og tråder sikkert nogle over tæerne, men for pokker, dette er et forum for folk der går op i hestenes velfærd og fatter ikke at man så slet ikke har sat sig ind i tingene eller i det mindste er åben for andre der har..


  • #19   23. jun 2008 Signe *spider-pig* L

    godt skrevet . er fuldstændig enig smiley


  • #20   23. jun 2008 Takker smiley skal nok komme nogen og bide hoved af mig.. så godt med lidt opbakning smiley

  • #21   23. jun 2008 Jeg er fuldstændig enig med Sanne og Signe - de har helt ret begge 2.

    Krybbebidning smitter ikke - ofte er der flere heste i samme stald der krybbebider fordi de fodres med det samme, altså foder med meget stivelse (korn) og sukker (melasse).
    Min veninde har en krybbebider som næsten er stoppet efter hun ændrede hans foder, og den har gået sammen med flere plage der aldrig er begyndt at krybbebide.


  • #22   23. jun 2008 Det er mig der har lavet indlæget, og har ikk hørt om det før, som i snakker om, men det lyder utolig rigtigt smiley
    Så ghun får lov at bide, har aldrig drømt om at sætte en rem på hende, fordi sys det er så synd, og netop derfor oprettede jeg det her under naturlige heste, fordi jeg tænkte at nogle sikkert vidste bedre smiley

    - Vil give hende noget mere hø og halm i boksen, som hun kan guffe. hun får ikk havre, men foderpiller. smiley

    Og går på fold hele dagen smiley


  • #23   23. jun 2008 'SmukkeSN ¤Du vil aldrig blive glemt! '<33¤ ': Lyder fornuftigt.. husk at en hest der krybbebider helst skal have noget at spise hele tiden.. må højest gå ca 3 timer uden.. for jo længere den går jo mere mavesyre (som heste producere hele tiden) og jo mere ondt..
    Så rigtig meget hø/wrap er en god ide også på folden især hvis der ikke er græs..


  • #24   23. jun 2008 Det er også derfor at vi i atalden har foderautomater, som fodre i mindre pertioner, 10 gange om natten smiley
    Altså en gang i timen smiley
    Så står ingen af hestene en hel nat uden mad smiley
    Og hun går på folden hele dagen, med opsatte bure med wrap i smiley



  • #26   23. jun 2008 Er li kommet hjem nede fra hende smiley
    Hun har fået ekstra af både halm og hø i boksen, så nu håber jeg det vil lindre lidt på hendes mavesmerter smiley


  • #27   24. jun 2008 3 timer er MEGET lang tid at vente med grovfoder for en krybbebider, maks ½ time, ellers er det det går galt, og så kommer de ind i den der onde cirkel hvor de får ondt, krybbebider, og får mere ondt og krybbebider mere, og vil så ikke spise, og så får endnu mere ondt, osv.

  • #28   24. jun 2008 ~¤~ Simone Isabell ~¤~ træning tilbydes ~¤ ~:Som jeg også skrev skal de helst have noget hele tiden.. men de kan jo fx ikke spise mens man rider smiley
    Men sjovt du pludseligt er belærende om det, når du før bare mente den skulle tortureres med en rem smiley


  • #29   24. jun 2008 Hun går somsagt ude hele dagen og æder græs og wrap hø :b
    og så står hun inde med en masse wrap hø og halm i boksen hele natten, og bliver fodret med vores foder automater en gang i timen hele natten smiley
    Så hun har mad hele tiden..
    - så nu håber jeg det bliver lidt bedre :b

    Har jo kun haft hende i 2 uger, og der hvor hun gik før, var på en flad mark, hvor hun ikk havde mulighed for at bide i noget, tænker bare, at det måtte ha været vildt smertefuldt for hende s;?


  • #30   24. jun 2008 ¬ 'SmukkeSN ¤Du vil aldrig blive glemt! '<33¤ ': Mon ikke det bliver bedre så, når du ikke har haft den længere..lyder som om du fodre fornuftigt.. bare husk ingen korn eller sukker.. det er det værste..
    Hjælper det ikke, så skal du nok have fat i noget tilskud mod mavesår




  • #31   24. jun 2008 okay, tak for de gode råd smiley

    - og hun får hverken korn eller sukker :b


  • #32   24. jun 2008 ¬ 'SmukkeSN ¤Du vil aldrig blive glemt! '<33¤ ': Super smiley




  • #33   25. jun 2008 okay smiley
    Dyrlægen kommer imorgen til en anden hest i stalden, så vil jeg li hører hende ad, om hun har nogle ideer til hvad der ville være godt til hende smiley


  • #34   25. jun 2008 ¬ 'SmukkeSN ¤Du vil aldrig blive glemt! '<33¤ ': Du kan altid spørger.. men begynder din dyrelæge at sige det bare er fordi den keder sig eller dårlig vane.. så er det fordi din dyrelæge ikke har opdateret sig på området.. desværre er der en del dyrelæger der intet ved om det


  • #35   27. jun 2008 Snakkede med hende igår, og hun sagde bare, at jeg skulle sørge for at give hende godt med halm og hø, fordi det der andet noget, var der noget af i det vi fodre med, så det var der ingen grund til at give hende oveni smiley
    ++' fik li skaffet mig en praktik plads ved hende !!
    Så ska kører rundt med hende i en hel uge efter sommerferien smiley
    Det er vildt nice, fordi hun er sådan en ung en, li i 20'erne, så det ska nok bli hygge smiley


  • #36   27. jun 2008 ¬ 'SmukkeSN ¤Du vil aldrig blive glemt! '<33¤ ': Super.. lyder som om hun har sat sig ind i tingene..
    Og super med praktik plads smiley


  • #37   27. jun 2008 Ja, hehe smiley

Kommentér på:
Gode råd til krybbe bider s;?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce