{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.282 visninger | Oprettet:

Står og sveder ! {{forumTopicSubject}}

Ja, nu var jeg lige ude og fodre til aften her kl. 10 . Så opdager jeg at Celine har stået og svedt, eller stadig sveder .
Da jeg lukkede hestene ind kl. 8 var der ikke noget .
Hun har ALDRIG stået og svedt sådan før, og selvom hun ikke går med dækken og har meget vinterpels, tror jeg ikke det er fordi hun har det varmt, da hendes vindue står på klem, og stalddøren har stået åben fra de blev lukket ind .
Hun spiste sit foder, og hun spiste også det wrab/frøgræs hun havde fået da de kom ind .

Er det bare mig der er hysterisk, eller hvad ? . Kan det være noget begyndende kolik ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Står og sveder !
  • #1   13. nov 2008 Hmm... Er det meget?
    For så kan det nemt være et tegn på kolik smiley


  • #2   13. nov 2008 Altså hun har svedplamager på halsen, og så er hun svedig nede omkring forbenene og på bringen .. Hele hendes pels er på en måde 'faldet' sammen, hvis du kan følge mig . Desuden er hun lidt fugtig mange steder, som om hun lige er ved at svede dér . smiley

  • #3   13. nov 2008 Hmm.. Det kan godt tyde på det er kolik så smiley
    Men det lyder bare underligt hvis hun spiser normalt?


  • #4   13. nov 2008 Ja . Men så var jeg lige inde og læse lidt om det . Når man læser om symptomerne for vindkolik, står der ikke noget om nedsat appetit .

    Her er lige et link:
    (link fjernet)


  • #5   13. nov 2008 Okay smiley
    Jeg må indrømme jeg intet ved om vindkolik.. Men syntes da du skal få dyrlægen ud imorgen - eller måske allerede nu?


  • #6   13. nov 2008 Men igen .. Hun har jo ikke haft nogle mavesmerter . Og det var 2 timer efter at hun var kommet ind, jeg så hun stod og svedte .. Så burde hun da også have mavesmerter eller hvad ?

  • #7   13. nov 2008 Jeg kigger til hende med nogle timers mellemrum . Så kan jeg lige holde øje med hende . smiley .. Hvis ikke det bliver værre, lader jeg hende bare stå, eller må jeg vel kontakte dyrlægen .

  • #8   13. nov 2008 Min hest står også bare og sveder, men det er fordi det er så varmt i vejret (syntes hestene) i forhold til det pels de har lagt.

    Sådan er det i hvert fald med min hest.


  • #9   13. nov 2008 <b>Abel fra Frederikshvile. B</b>

    Det er første gang siden hun er begyndt at lave vinterpels, at hun har stået og svedt . Som sagt er hendes vindue lidt åben, og stalddøren har også stået åben . Derfor kan jeg ikke forestille mig at hun har haft det varmt . MEN det kan jeg self ikke sige med 100% sikkerhed smiley


  • #10   14. nov 2008 min Pony thor har haft det samme en gang...jeg havde dyrlæge ud til ham..der er blevet taget blodprøver og alt muligt..han blev tjekket fra hoved til hov og der var ikke noget i vejen med ham.
    Dyrlægen sagde at det kunne være en let sandkolik...så han fik noget medicin...men rigtig har det ikke hjulpet...men dagen efter var der slet ikke mere i vejen med ham og han har ikke haft det siden.

    Nu står han kun i løsdrift og ikke i boks længere....jeg tænker måske at din hest måske er blevet stresset af en eller anden grund...min pony kan nemlig heller ikke lide at stå i boks


  • #11   14. nov 2008 Læste lige symptomerne på vindkolik. og det tror jeg ikke det er hvis det eneste du har set hun fejler er at hun sveder. Men jeg tror det kan have noget at gøre med at hun har fået træk når både vinduet og stalddøren har stået åbent. Var du ude og ride i går?? og hvis ja hvad tid? og havde hun svedt da i havde redet?

  • #12   14. nov 2008 altså min pony havde det samme sidste år... han havde også vindue i sin boks. han spiste normalt og alt. var fuldstændig som han plejer, men han svedte simpelthen pga den tykke vinterpels!!
    han havde ikke feber eller noget som helst...
    jeg klippede ham på halsen så han kunne komme af med varmen. bagefter var der ingenting smiley så det kan være pga vinterpelsen at den ikke kan komme af med varmen.


  • #13   14. nov 2008 Tag evt temperaturen og pulsen på den. Hvis den er højere end normalt, kan det være tegn på smerter, og en evt begyndende kolik.

  • #14   14. nov 2008 Cille: Okay :')
    håber det bliver bedre.


  • #15   14. nov 2008 Hej. Min hest stod også og svedede helt vilt. Hun var varm og hun var helt sløv og kogte. Jeg trodde hun var syg så jeg tog temperaturen på hende men der var intet at se. Hun spiste sin mad og var ellers i fin form. Og det var pga hun hun syntes det var alt for i stalden og derfor svede hun. Alle vinduer og døre står på klem og det er ikke direkte varmt i stalden men pga hun sætter så ekstremt med pels sveder hun mere enn de andre heste i stalden. Jeg har så nu barberet hende under maven og mellem bagben og en lille smule på brystet. Det hjalp rigtig meget. Hun sveder ikke mere og er heller i varm.
    Det er jo varmere i luften nu enn det plejer og være i november mnd så det er nok også lidt derfor de sveder mere enn der plejer..

    mvh
    Mailen


  • #16   14. nov 2008 hvor gammel er hun har en veninde der lige har fået konstateret forandring i stofskifte på hendes pony da den begyndte på det samme, så jeg vil da spørge en dyrlæge,

  • #17   15. nov 2008 Okay . Nu er det så et par dage siden, og der skete ikke mere den aften . Jeg var ude og se til hende kl. 12 om natten, og opdagede at min fjordbolle også svedte . Så jeg tror simpelthen, at det har været fordi der var sådan et vejrskift den dag . Ingen blæst eller regn og højere temperatur end det havde været i lang tid . smiley .

    Jeg havde også taget hendes temparatur tidligere på aftenen, helt normal . Og jeg havde ikk været ude og ride den dag .


  • #18   15. nov 2008

  • #19   16. nov 2008 Cille&Ronja: Selvom det ikk blæser kan det godt trække ind på hestene og det kan godt være det der har gjort det smiley

  • #20   16. nov 2008 min står og sveder om natten selvom vi har alle vinduer åben så der kommer sirkulation i stalden...
    er er pga hans pels...


Kommentér på:
Står og sveder !

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce