{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

Ponyen bliver ved med at tage på.. :/ {{forumTopicSubject}}

Dette er ikke "småsnak" , men lidt for de "avancerede"

Jeg er ved at uddanne mig som dyrepasser med heste som speciale og vi har haft en hel del med foder, bla. hvor mange FE forskellige heste skal have osv.

Min pony, hun BURDE have en vægt på omkring de 500 kg da normen for hendes race (Fjordheste balnding) er 450 - 550 men desværre er jeg ret sikker på at hun vejer pænt over de 550 smiley

Da jeg rider hende så ofte undlader jeg ar regne "let arbejde" med da det ikke sker så tit, det vil så sige at hun har brug for omkring de 3,8 FE om dagen.

Nå, vi fodrer med TM kraft hvor der i et kg er 0,84 FE.
Af det foder får hun ca. 220 g om dagen af, dvs at fra de 220 g TM kraft får hun ca. 0,18 FE.
Hun får omkring 3 - 4 kg hø (Hun æder ikke mere end det).
For at få 1 FE skal der ca 1,6 kg hø til og da hun får 4 kg giver det omkring 2,5 FE

Dvs. i alt får hun 2,68 FE om dagen og altså 1,12 FE for lidt, og med det græs som er på marken lige nu, kan hun umuligt hente de 1,12 + flere (da hun jo tager på) så jeg undrer mig meget over hvordan det er muligt for hende at tage på.. smiley

Kan I hjælpe?
Håber det er til at forstå smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ponyen bliver ved med at tage på.. :/
  • #1   13. sep 2009 OBS!OBS!OBS! RETTELSE OBS!OBS!OBS!

    Da jeg IKKE rider hende *


  • #2   13. sep 2009
    jeg er ikke uddannet eller noget. men nogle heste er bare mere nøjsomme end andre.

    fx spiser min 4 års hoppe ( frede på 165cm i stg) langt under havldelen af hvad min vallak spiser (hann/bl på 166cm i stg, 15 år) .

    selvom de stort set lige store er der kæmpe forskel på hva de skal have for at holde huld.

    om der en videnskabelig forklaring ved jeg ikke.



  • #3   13. sep 2009 man skal huske det kun er vejledende.. ligesom med mennesker og mange andre dyr så er nogen bare mere nøjsomme en andre.

    min dv på 3år skal næsten bare se en håndfuld foder så er hun rund som er flodhest.


  • #4   13. sep 2009 Jeg syns nu ikke det er så avanceret... Nøjsomme racer skal bare ikke ha' så meget som anbefalet. Det er utroligt svært for - specielt sælgere i foderlageret - at fatte. Selv med relativt hårdt arbejde, tager min Napoleon på, selvom at han ikke får noget andet end græs. Så, har man nøjsom race skal man være ultra nøjsom med foderet.
    Mine får, som stut. Bjørholm også siger, 50-60% af hvad de burde have, og så får de vitaminer ved siden af. Selv min plag får kun 'podo supply' selvom det var svært at overbevise sælgeren om at det var sådan det skulle være. Når jeg fodrer med almindelig dosering, bliver hun fed fed fed...


  • #5   13. sep 2009 Hvor uddanner du dig? For jeg ved, at HansenBerg har en foder-underviser (Ulla) som holder kurser i foder til nøjsomme racer - og det er nok her man skulle slå lyttelapperne ud smiley

  • #6   13. sep 2009 Du skal ikke blindt kigge på hvilket antal foderenheder din hest skal have.
    Du skal kigge på hestens huld, og derud fra fodre den, det eneste du skal sikre dig er at hesten får de vitaminer og mineraler den har behov for. Fjordhesten er en meget nøjsom race, som slet ikke behøver det antal foderenheder, men dog skal den have sine vitaminer og mineraler.
    OG HUSK ALTID, AT MAN KOMMER LÆNGST MED AT FODRE MED ØJNENE OG IKKE VEJLEDNINGEN PÅ SÆKKEN. DET ER KUN VEJLEDENDE MÆNGDER!!!!


  • #7   13. sep 2009 Pauline P:
    Fodrer du med fuldfoder? For så kan du jo ikke bare sætte mængden ned, så får den ikke de vitaminer og mineraler den har behov for.
    Derfor er det altid bedst at give de nøjsomme en ren vitamin og mineralblanding. Så kan du tilføje det korn hesten nu har behov for, så er du sikker på at den er dækket med vita og min.


  • #8   14. sep 2009 Hva er en god vitamin og mineralblanding?

  • #9   14. sep 2009 *Stutteri Bjørholm* -laver foderplaner- (Labaniet)
    Det er ikke kun nok at kigge på vitamin og mineraler til hesten, den skal også have en vis mængde tørstof om dagen og 1,5 kg grovfoder / 100 kg hest - Hvilket hun overhovedet ikke får.
    Idag (inden jeg læste noget af det her) kørte jeg ud og købte en sæk roepiller og noget lucerne, fordi jeg ved at roepiller mætter utrolig meget uden at give nogen særlig energi. Men jeg tør simpelthen ikke at give hende mindre foder, pga vitaminer og mineraler, da jeg ved at hun skal have en vis % del, som jeg ikke er sikker på at hun får, fordi hun tager så nemt på.... TM kraft er ikke et fuldfoder med et tilskudsfoder.
    Men hvad vil du så skære ned på for at hun kan tabe sig?
    Vil ikke give hende mindre tilskudsfoder, og wrap skal hun jo have? smiley
    Ang. det der Travo-E som du skriver, hvis jeg skulle give det til min, hvor meget skal hun så have? - Jeg kender ikke produktet smiley

    Pauline P
    Nej,nej, men det var bare sådan at folk som ikke har forstand på det kommer og svarer en hel masse som jeg ikke kan bruge til noget alligevel smiley
    Det er netop Ulla fra Hansenberg som har lært mig det (; - Det er der jeg uddanner mig. smiley

    - Egehøj -
    Anklag mig venligst ikke !
    Hvis jeg kiggede blindt på tal og tabeller, ville jeg jo IKKE skrive herinde og spørge men tænke at sådan skal hun nok se ud, så det gør jeg bestemt ikke . smiley


  • #10   14. sep 2009 *Stutteri Bjørholm* -laver foderplaner- (Labaniet)
    Skifte wrappen fuldstændig vil jeg ikke, da halm ikke er godt grovfoder - men det ved du sikkert godt smiley
    Hun får også halm ved siden af - pt. kører hun kun på halm - Med store protester fra mig - fordi rideskolen ikke har sørget for at der kommer ny wrap.. smiley
    Men det wrap som der bliver brugt, er meget vådt i det, dvs. at hun ikke kan bruge så meget af det jo - Hvilket du sikkert også godt ved.
    + De skal gerne have noget at tygge i, i min. 19 timer og hun skal også have de 1,5 kg grovfoder / 100 kg hest..
    Men det er godt nok dyrt det der Travo smiley
    Men skal det være Travo-Extra eller Travo sport? - Travo-E ik' ?


  • #11   15. sep 2009 Undskyld, det var slet ikke ment som en anklage!!!
    Jeg har bare i mange år arbejdet med vejledning og salg af hestefoder, og har derved oplevet rigtig mange gange at folk troede at de bare kunne sætte mængden ned.


  • #12   15. sep 2009 Egehøj: nej, som sagt... jeg fodrer med vitaminer ved siden af af netop den grund - det står der faktisk også i mit indlæg...

    Ida: Så har du også min søster tror jeg - det er Siri der underviser i adfærd mm... Er du begyndt at have Dorthe? Hun er kanon dygtig.



  • #13   26. sep 2009 Pauline P:
    Nej ikke endnu, jeg er kun lige blevet færdig med grundforløbet, men ved da hvem hun er og hun har en superskøn hest smiley
    Jepp, Dorthe har undervist mig i et år - indgår i undervisningen smiley - + jeg har fået ekstra hjælpe med ponyen her. (;

    Egehøj:
    Okay, det lød bare rigtig meget som en anklage, og jeg ved godt at mængden ikke bare kan sættes ned...

    Stutteri Bjørholm:
    Ved godt at det hedder TM Müsli Kraft, har jeg fundet ud af efterfølgende - men min mor var 100% sikker på at det var TM kraft.. smiley
    Nå, altså nu har jeg skiftet foder, gjorde jeg for 1½ uge, så nu får hun fire normale suppeskeer roepiller, 500 g lucerne og 3 vitamin og mineral brikker som - efter hvad der står på kassen - burde dække hende i.
    2,26 kr på foder + opstaldning + smed + dyrlæge + dit og dat, det render hurtigt op når man har to heste nu, den løsning jeg har nu, koster ikke og så meget, og virker - fohåbentlig.. smiley


Kommentér på:
Ponyen bliver ved med at tage på.. :/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce