{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.125 visninger | Oprettet:

Ponyen bliver ved med at stikke af :-( {{forumTopicSubject}}

Hej Hg..
Jeg har købt min pony Leona tilbage, efter hun har været solgt i et år, jeg solgte hende på grund af, hun altid stak af når jeg red.. Den nye ejer havde mærkeligt nok ingen problemer med det, og derfor købte jeg hende tilbage, og det gik også super godt i en måned med at ride hende.. Men nu er hun begyndt at stikke af igen, jeg kan ikke engang sætte mig op på hende før hun begynder at løbe.. jeg har fået tjekket sadlen..
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ponyen bliver ved med at stikke af :-(
  • #1   1. maj 2012 Hvad med hendes tænder? Er det kun når hun bliver redet det sker?

    Det lyder super træls smiley


  • #2   1. maj 2012 Hmm. Det er en rytterfejl, helt sikkert.
    Det er svært at vejlede uden noget at vejlede ud fra (video hvor den stikker af og lige før den stikker af fx). Hvis du nu kan få hjælp af en erfaren træner, ville det nok være det bedste.

    Hvis dette ikke er muligt, kan du evt sætte dig ned og gennemgå din hverdag med din hest fra lige du træder ind i stalden til du går ud. Virker noget af det forkert og kan noget af din tilgang til hesten være direkte årsag til at den vælger at flygte/stikke af? Vær kritisk! Der er i hvert noget i din omgang med hesten som skal ændres.
    Ved gennemgangen skal du selvfølgelig være mest grundig med ridedelen da det lyder til at være der problemet er.
    Igen: Vær kritisk, noget er der galt og det kan altså godt være rigtig rigtig svært selv at finde ud af hvad man gør forkert, så vær grundig smiley

    Held og lykke!


  • #3   1. maj 2012 Ditte S Tænderne er også tjekket.. smiley

    Moe så du tror ikke det har noget som helst med ryggen at gøre? og tror du jeg bare skal næsten starte tilridningen helt fra bunden af? det var nemlig der det aller første gang skete.. Men det sjove er at hvis vi bare rider andre end steder end på vores egen ridebane er der aldrig noget.


  • #4   1. maj 2012 Det kan nemt have noget med ryggen at gøre også, men problemer i ryggen sker ofte pga af rytteren, så du skal have fat i din ridning alligevel så den ikke får mere ondt i ryggen og så du forhåbentlig kan få redet ryggen god igen smiley
    Du kan godt "pille den fra hinanden" og starte tilridningen forfra igen, det sker der ikke noget ved, MEN du bliver nød til at finde ud af hvad du har gjort forkert så du kan få rettet op på fejlen så du kan få en så fejlfri tilridning som muligt - eller i hvert fald en tilridning hvor fejlen ikke sker igen.
    Når hesten ændrer adfærd nye steder, kan det ofte blive fremprovokeret eller forstærket fordi rytter for det meste også ændre adfærd - ubevidst. Så du bliver stadig nød til at være 100 % klar over hvad du gør, når du rider på den (eller bare er sammen med den) :-))
    Det er super svært at være over sig selv hele tiden og hele tiden være bevidst om sin egen adfærd på ryggen af hesten smiley


  • #5   1. maj 2012 Okay. Tusind tak for svaret.. Vil jeg prøve ! smiley


  • #6   1. maj 2012 Når det kun sker, når du rider på ridebanen, vil jeg mene det er ren frækhed. Det minder om min gamle pony, når den ikke gad mere, så vendte den bare rundt, tog bidet og løb hjem.

  • #7   1. maj 2012 Det er bare underligt at hun vender det hvide ud af øjnene, og krummer hele kroppen helt sammen.

  • #8   1. maj 2012 Når den ikke gjorde det med tidligere rytter kan det være flere grunde. Men du bliver nødt til som Moe siger at pille dig selv fra hinanden og se nøje på din egen adfærd over for din hest. Og så må jeg indrømme at jeg ville få den grundigt tjekket. Evt også for Kissing Spine.
    Heste/ponyer er ikke bare frække. De har altid en grund til at gøre som de gør og de er ikke i stand til at tænke: Hmm, idag vil jeg lige tage røven på min ejer.
    Hesten gør det vi har lært den. Og har vi lært den at den kan løbe med os, så gør den desværre det. og hvis den ikke stoler på dig er det altså meget nemmere for hesten at flygte end blive med dig. Så find ud af hvad i din måde at ride på der tricker det og få en dyrlæge med ind over så du er sikker på din pony ikke har smerter nogle steder.


  • #9   1. maj 2012 Jeg red engang på min mosters fjordhoppe Musse. Fjerde gang jeg red hende satte jeg mig op og så stak hun så af med mig (Ikke så smart når man er kommet op i den forkerte side og moster står med tøjlerne nede på jorden....)
    Hun blev sendt i ridning hvor de så fandt ud af at hun var halt. Hun havde et eller andet i koden og er nu aflivet.

    Så har du tjekket fusserne også? smiley


  • #10   1. maj 2012 En pony kan IKKE være fræk?! Hvornår fatter folk det...

    Der er helt sikkert en grund til dens opførsel.

    Har du fået tjekket ryggen? Min havde en tendens til at stikke af for et års tid siden, jeg fik tjekket ham af kiropraktor Rikke Andersen, og han havde MEGET ondt i ryggen. og var skæv i krop. Efter det blev rettet og vi har trænet en masse tillidstræning, stopsignal, jordtræning, genoptræning stikker han ALDRIG af mere. Han gjorde det flere gange under ridning før.

    Det kan også være dine signaler der er forvirrende. Eller din måde at ride på. Nogle heste protesterer når de rides efter en bestemt ridetype. Måske er den ikke typen der kan rides til bidet via tøjler eksempelvis. Det kan nogle ikke, uden at stresse helt op. F.eks. min egen smiley
    Nu ved jeg ikke om du rider sådan - men hvis du gør, så kan det også være det.


  • #11   1. maj 2012 Kan se du er fra nordjylland.
    Hvor bor du henne?

    Jeg kan evt. komme og se dig ride, og se hvad din pony gør, og hvordan du tackler det. Jeg har en del erfaring lige indenfor dette smiley
    Hvis du selvfølgelig er interesseret i det.


  • #12   1. maj 2012 tak for svarende alle sammen..
    jeg har fået tjekket fusserne også ja. og vi har også tanken om at hun har ondt i ryggen, men da hun har gået et helt år, uden at gøre noget, synes vi det ville være underligt..


    sofie von lilienskjold, jeg bor ved Hadsund, du må meget gerne komme og kigge, hvis det ikke er alt for langt væk fra dig smiley


  • #13   1. maj 2012 Uh, det er lidt langt væk, især når man ikke har kørekort smiley Er selv fra Hjørring.
    Men prøv at kontakt Stine, min gode veninde og træner, www.stinejoy.dk
    Hun kører ud og tager 200 for en time. Hun er helt fantastisk dygtig til problemadfærd og andre ting smiley Tror hun ville kunne hjælpe jer gevaldigt.


Kommentér på:
Ponyen bliver ved med at stikke af :-(

Annonce