{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
885 visninger | Oprettet:

INGEN respekt! {{forumTopicSubject}}

hej alle;)
jeg har et problem med min hest..
han stikker af, og stikker af og stikker af og stikker af..
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi han VED bare jeg ikke kan holde ham, så det er vel en tillært adfærd..
hvordan skal jeg vænne ham af med det for det er skiide træls smiley
han har heller ingen respekt for mig overhovedet.. han gnubber sig op ad mig, skubber mig..

hvad kan jeg gøre for at stoppe ham i det ?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  INGEN respekt!
  • #1   14. dec 2009 Min dreng stak også af med mig .. Hver gang han prøvede drejede jeg ham bare hurtigt ind på en lille volte. Og så trænede jeg enormt meget at han skulle lytte på mine ben osv. Det hjalp meget og jeg er nu helt fri for det. Det med at hesten gnubber sig op ad en, syntes jeg ikke er så respektløst igen. Jeg lader min dreng gøre det. Og det med at han skubber dig, kunne du jo evt. træne den øvelse med dit personlige rum? .. Håber du kunne bruge det til noget. Mvh ..

  • #2   14. dec 2009 find ud af om hesten stikker af pga smerte, inden du mener den ingen respekt har..

    heste kan reagere på de mest besynderlige måder når de har ondt


  • #3   14. dec 2009 han stikker af fordi han VED der er foder og fordi han VED hvor hans boks er .. det er hvergang jeg trækker ham ind..

    det er ikke når jeg rider..


  • #4   14. dec 2009 Når .. Så drej ham alligevel rundt på en volte rundt om dig. Prøv at bruge en kapsun eller en rebgrime ..

  • #5   14. dec 2009 Først og fremmest... mht. at stikke af... Er det noget, der er kommet pludseligt? Har du undersøgt, om der eventuelt kan være noget, der gør ondt på ham?

    Hvis han er frikendt for muskelsmerter mv., ville jeg prøve at gå tilbage fra jorden og arbejde med stopsignalet. Simpelthen starte forfra og arbejde, indtil det "sidder" der igen.

    Angående respekten, så er det jo noget, man gør sig fortjent til ved at sætte tydelige grænser; vise den hvad man ønsker og ellers støtter hesten, når den har brug for det. smiley En god øvelse til respekt for det personlige rum er, når hesten kommer tætter på end ½ meter fra dig, at bakke den ud igen. Dette skal du gøre HVER gang. Først når hesten har forstået, den skal holde sig på afstand, må du begynde at invitere den tættere på igen. smiley

    Og hvis du giver godbidder, så stop helt med dette i en periode. smiley

    Dog skal du, når alt dette er sagt, være opmærksom på, at når hesten gnubber dig, gør den det for at vise hengivenhed. Det er jo sådan, hesten viser hengivenhed overfor hinanden. smiley Ved godt, rigtig mange siger, det er mangel på respekt, når hesten puffer og skubber, men min opfattelse er nu, at det i højere grad handler om kærlighed og hengivenhed, når du sammenligner det med, hvordan hestene viser den slags indbyrdes. smiley


  • #6   14. dec 2009 det med at stikke af, kom da han fandt ud af hvor maden var..

    og det med at gnubbe, det vidste jeg ikke.. det kan bare godt være riiiiiiiigtig irreterende,,


  • #7   14. dec 2009 nårh troede det var under ridning...

    tjah jeg havde nok valgt at prøve at give den hingstekæde på, eller evt give den trense på ude på folden...

    på den måde har du en "nødbremse"

    lyder måske lidt hårdt i nogens øre... men når den stikker af når hun trkker med den, er det farligt...


  • #8   14. dec 2009 jaep, jeg ønsker mig også en hingstekæde, han skal jo stoppes..

  • #9   14. dec 2009 Jeg ville vælge en kapsun eller en rebgrime istedet smiley .. Bare min mening.

  • #10   14. dec 2009 Hm... før, du går til "grove" (sorry, men det er min mening) midler som f.eks. en hingstekæde, har du så prøvet at læse din hest og reagere FØR, han stikker af ved at aflede ham med en eller anden form for øvelse? F.eks. at bakke et par skridt? smiley

  • #11   14. dec 2009 jeg kan altså ikke holde ham?.. han er total ligeglad, gamle ejer havde også problemer med det..
    jeg ved ikke hvornår han gør det, han gør det bare HVER gang..


  • #12   14. dec 2009 En hest sender som regel et lille signal, før den gør noget... Det er bittesmå signaler, men hvis man er opmærksom, kan man godt opfange dem. smiley Jeg kan f.eks. stort set ALTID se, hvad Falle vil gøre, lige før han gør det, og det giver en suveræn mulighed for at tage eventuel uønsket adfærd i opløbet. smiley

    Men ellers vil jeg altså mene, det handler om at indarbejde et stop-signal, der er stærkere end hans trang til at stikke af. Det tager tid, men det vil helt sikkert lønne sig til sidst. En hingstekæde gør blot det, at den påfører ham smerte idet, han vil stikke af, når den er på, men tager du den så af igen, vil problemet med stor sandsynlighed være det samme.


  • #13   15. dec 2009 er det din traver?

    nu har jeg reddet en del travere, og har selv ejet en. Og jeg vil sige.. ( no offence) hvis man vil have en ødelagt hest, er det en traver man skal anskaffe . De er direkte ødelagte i hovedet. selv galopheste er laaaangt bedre. der skal uhyggeligt meget arbejde i hestens psyke før de "fungere" med ryttere på ryggen.

    hvis han har gået løb lærer hestene et "break". Typisk er det galopheste der er værst til det dog. Typisk "breaker" heste fordi de ser noget velkendt. Men det er MEGET individuelt, og ofte usynligt for mennesker hvad der er. Nogle heste kan det være stolper med himmelbag, hegn med græs bagved. spande der står i skygge, osv osv. Et eller andet minder dem om at det er livsnødvendigt at komme væk eller bare at følge deres instinkter. Det kan være indlært gennem løbstræning at hesten husker et hegn med græs bagved , og du bliver anspændt, og den så løber. Hvis din hest er løbstrænet, vil den aldrig lytte til tøjlen når den stikker af. En galophest lærer, at jo kortere tøjle jo mere fart. Det gør mange normale heste også. man tager gerne lige lidt ekstra fat og bliver selv "ophidset" og spændt . hesten mærker det med det samme. Så hvis du sidder og er anspændt, løber hesten.

    når han løber, giv ham tøjle, og sendt dit stop signal, og prøv at træk hårdt i tøjlen til et stop, forhold dig rolig, virker det ikke prøv igen, og prøv igen. der er intet andet at gøre i selve situationen.

    Du må trænet ekstra godt på dit frem og stop signal igen smiley


  • #14   15. dec 2009 TteamTullamore - Fleur Penter -
    Jeg kan faktisk gendkende en del af det du siger med min egen. Det gav mig enormt mange svar på en underlig opførsel hos min traver. Jeg har så fundet en masse løsninger selv. Undskyld kommentaren, syntes bare lige at jeg ville ud med det.


  • #15   15. dec 2009 Der er mange karekteristiske træk hos travere der går igen. typisk fordi stutterierne kører samme "leg" med hestene. Direkte mishandling det gør ved dem. godt jeg "kun" rider i en galopstald nu.

  • #16   15. dec 2009 måske kunne du prøve at så snart du har fået den stoppet så bakke den hen til det sted hvor den stak at igen. hvis den kommer ind til maden og boksen hver gang den stikker af finder den måske ud af at det er det der giver "belønningen". hvis du så slet ikke kan stoppe den kunne du måske tage en trense eller andet udstyr så du bedre kan, og så øve det med at bakke den tilbage.
    Indtil den har fundet ud af at det ikke hjælper noget at prøve og løbe væk og så bare øve det med grimen igen så du ikke hele tiden har brug for stærkt udstyr til at styre den. Du kan også øve meget at stoppe den i grimen så den helt sikkert ved hvad du vil have den til.

    Min pony gnubber også sit hoved ind i en når man har redet (fordi det jo klør) men det er rigtig rigtig trøls. Når han gør det skubber jeg bare hans hoved væk og fortsætter med det jeg var igang med.



  • #17   15. dec 2009 Hold da op. Nej tusind tak for din besked. Ja, jeg havde også et værre arbejde med at få det hele på plads. Og han er nu stadig en sær dreng. Og ja, travere har det ikke altid for godt. Jeg har været derinde efter jeg har købt ham, for at få ham skoet og for at galopere på selve banen,(Han er næsten en galop hest nu smiley Tror jeg fik målt at han løb 65 km/t) og hestene i stalden så ikke særlig godt ud .. Men tak igen smiley .. Undskyld til trådstarter, det har vist ikke det helt store at gør med dit problem ..

  • #18   15. dec 2009 sådan er det smiley fedt du fiksede det .

  • #19   15. dec 2009 Ja, desværre. Ja hold op en dejlig hest jeg fik ud af det smiley ..

  • #20   15. dec 2009 smiley smiley

  • #21   16. dec 2009 BM

  • #22   18. dec 2009 Har du fået løst dit problem?
    Hvis ikke har jeg et lille fif (:
    Enten er der noget der gør fordi den bange, ellers er det nok fordi den gerne vil være lidt fræk (:
    min gamle hest gjorder det samme, den stejlede og løb i galop når den skulle ind, så jeg gjorder jeg det nemmeste.. (:
    Jeg tog dens opmærksomhed, jeg lavede små volter med den inden den bgyndte at løbe, altså trak den rundt i nogle cirkerl på vej ind (: ellers stoppede jeg den og gik lidt igen, gav den en godbid når den gjorder det rigtig, og efter kort tid stoppede den, det handler bare om den skal koncentrere sig om noget andet end at løbe, så får den ikke tid til at tænke på andet (:
    - Håber du kan bruge det.

    //Cecilie og Tinka


  • #23   18. dec 2009 tak alle smiley

  • #25   23. dec 2009 så'en da.. han gør det slet ikke så meget længere, men stadig lidt..

  • #27   24. dec 2009 tak (:
    god jul !! smiley


Kommentér på:
INGEN respekt!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce