{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

hvor længe red i? {{forumTopicSubject}}

Jeg er Gravid i 27 uge, og savner frygteligt at ride.

Hvor længe red i ind i jeres graviditet?

Jeg har lige fået en skøn vallak, som jeg føler mig fuldstændig tryg ved, ihvertfald på jorden, og det er første gang i mange år at jeg har følt sådan en umiddelbar tryghed i nærheden af en hest.

Det kribler jo temmelig meget efter at komme op og sidde på ham, men er det forsvarligt. Han er en frisk herre, men meget stabil og rolig (alle heste kan jo blive forskrækket). Jeg har pt kun mulighed for tur, eller frossen bane, og det sidste nænner jeg ikke.

Jeg tænker kun på skridtture da vi begge er ude af form, men tænkte at kunne skridte ham nogen gange om ugen for stille at få ham i form til jeg er klar til at ride rigtig efter fødsel.

Undskyld det lange indlæg, men havde lige brug at slippe nogen af mine tanker, og søge råd hos jer søde mennesker herinde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor længe red i?
  • #1   31. jan 2010 så længe maven ikke er i vejen og det ikke er en vild hest du har tænkt dig at ride, kan du sagtens ride op til en måned før fødslen ca, du skal bare huske at stoppe hvis det gør ondt

  • #2   31. jan 2010 Jeg har desværre fået forbud på at ride min vallak..han er skøn og meget rolig, emn pga bækken må jeg ikke. det eneste jeg fik lov til at jeg måske måtte skridte en gang imellem men helelr ikke mere end det.

    Men ja som fæhesten siger så kan man ride så længe maven ikke er i vejen og man kan komme op af heste hehe


  • #3   31. jan 2010 Da jeg ventede den første red jeg indtil 8 måned tror jeg det var.. Stoppede med at springe da jeg var 6 mdr henne.. Ved nr 2 havde jeg ikke rigtig noget at ride på så der red jeg ikke.. Men nu venter jeg mig igen og har tænkt mig at fortsætte så længe jeg kan.. smiley

  • #4   31. jan 2010 Jeg red indtil 3 dage før, men ville havdet stoppet en mdr. før men hun kom før tiden ca en mdr. Men det vidtigeste er at du lytter til din krop og mærker med dig selv hvornår det bliver for ubehageligt at ride, jeg red dressur og ture på en times tid indtil 6 mdr. i alle gangarter, derefter blev galop og trav for ubehaligt så jeg skrittede kun en lille tur på ca 30 min frem til jeg stoppede pga. maven var for stor og jeg ikke kunne være i sadlen for forsvidslen..
    Held og Lykke med den lille og ridningen


  • #5   31. jan 2010 Indtil vandet gik for det ikke skal være løgn smiley

  • #6   31. jan 2010 du skal ride så længe du mener du kan.. kender en der til sidst gled ned af røven på den, for ellers kunne hun ikke komme af..!

  • #7   31. jan 2010 jeg forstår slet ikke i tør ride når i er gravide... jeg turde godt nok ikke... heste er levende væsner og uanset om man er en meget rutineret rytter eller hvad, så kan en hest blive forskrækket og man KAN falde af... det ville jeg godt nok ikke risikere

  • #8   31. jan 2010 Jeg er så en af dem der stoppede med det samme testen var positiv. Ville egentlig have fortsat med små skridtture bare - men var ikke villig til at tage risikoen

  • #9   31. jan 2010 ...man kan jo også vælte på cyklen, trappen eller lign... nogle er pyldret andre er ikke. Det er op til en selv... med mindre man har graviditetskomplikationer.

  • #10   31. jan 2010 åh jo det kan man... men en hest er trods alt et levende dyr... som du ikke kan kontrolere 100% altid.. du kan trods alt selv bestemme altid. hvor stærkt man køre på cykel osv... det er så bare min mening

  • #11   31. jan 2010 red til jeg var i 7 måned. og har her i december født en dejlig velskabt dreng, så længe du følger din krops signaler er der ingen fare.

  • #12   31. jan 2010 Jeg stoppede da jeg var i 8. måned. Der havde han sat sig fast i bækkenet, så det gjorde ondt, hvis hesten lavede en uventet bevægelse. Derfor stoppede jeg.

    Jeg sprang ikke, men red ture i alle gangarter. Min hest var en meget stabil vallak på 178 cm, som jeg havde siden han var plag og selv tilredet ham osv.


  • #13   31. jan 2010 tror vist ikke i rigtig fatter min pointe..... måske fordi i regner med i altid har evig kontrol over dyret..

  • #14   31. jan 2010 Maria: Så må du jo bare lade være med at ride hvis du er gravid smiley
    ...men det behøver vel ikke stoppe andre?
    Man er heller ikke herre over "ikke levende ting" man kører på eller i.
    ...kan altså ikke være i en beskyttet bobbel i 9 mdr. men det er min holdning, og andre har lov til at have en anden smiley





  • #15   31. jan 2010 Maria
    Man rider nok også kun på sin hest/ pony når man ved at den er så rolig at der ikke sker noget. selvfølgelig kan en hest blive forskrækket og hopper til side eller noget...men det er lige så farligt at falde ned fra en trappe


  • #16   31. jan 2010 siger jo bare jeg ikke forstår at i tør... der er mange ting i verden jeg ikke forstår :0) det er jo så forskelligt. har jo ikke sagt at gravide ikke må ride smiley det er jo helt op til folk selv....

  • #17   31. jan 2010 Som min læge sagde, så så han ikke noget problem i det, så længe jeg tænkte mig om og ikke red nye heste, vilde heste osv.

    Følte jeg ubehag, skulle jeg stope, men så længe jeg havde det godt med det, var det kun en fordel at jeg fortsatte - det gjorde også fødslen nemmere at jeg havde været aktiv til det sidste.

    Boede på gård, hvor vi rendte og byggede bokse (min veninde og jeg) i ugerne op til fødslen, jeg gik lange ture med hunden, klarede hestene selv og red den ene af dem som nævnt. Min nye hest var jeg først på ryggen af 3 uger efter fødslen.


  • #18   31. jan 2010 Jeg red kun meget lidt da jeg var gravid fordi jeg de første 3 mdr var konstant mega dårlig (kvalme, svimmel og træt som et helt alderdomshjem) og da jeg begyndte at få det bedre fødte jeg 4 mdr for tidligt og måtte ligge 3 mdr på sygehuset før vi måtte komme hjem. Men havde jeg ikke været dårlig havde jeg klart redet til maven kom i vejen.

  • #19   31. jan 2010 jeg red begge gange til jeg var 30 uger henne så ture jeg ikke mere

  • #20   31. jan 2010 Jeg er også gravid, og jeg rider indtil jeg skal føde det gjorde jeg også med min datter... det er godt at holde sig igang smiley

  • #21   31. jan 2010 Jeg stopper bestemt ikke andre, men gyser da når jeg ser dem på hest med mave.
    Det er vel min ret at passe på mit barn?
    Selvfølgelig stopper jeg ikke med at køre bil, eller andre ting - døde ting som jeg nemmere kan kontrollere. Hverken min bil eller cykel er endnu blevet forskrækket over en plasticpose og hoppet til side eller vendt 180 gr og løbet i panik. smiley
    Desuden bliver min mave hurtigt stor og i vejen, plus at mit bækken ikke kan klare belastningen så jeg ville slet ikke byde en hest at slæbe rundt på mig og de ekstra kilo når jeg endda var let at få ud af balance - for det er nemlig også noget der følger med en grav.



  • #22   31. jan 2010 marlene: undskyld mig men er det poselænsdyr vi rider på eller??? du får det til at lyde som om at en hest overhovedet ikke kan bærer en gravid eller overvægtig for dens sags skyld hold da kæft man undskyld sproget hvor er jeg bare træt af at hører igen igen og igen herinde om at en hest ikke kan bærer særligt mange kg så vil jeg så sige at en hest er et arbejdsdyr og kan bærer RIGTIG mange kg uden at have problemer ved det!!!!
    til dem der skriver herinde om hvor farligt det er at man rider når man er gravid og at det ture de i hvert fald ikke hvis de var gravide jamen hallloooo lyder indlægget her ikke på hvor hun pænt spørger dem der har erfarringer med hensyn til hvor vidt de kunne ride?????????????? hvorfor så skrive i et indlæg hvis de ikke svarer på det der bliver spurgt om i stedet for at kommenterer noget som egenlig er ligegyldigt for hende der har oprettet indlægget???????????????

    nå lige et surt opstød undskyld:-)
    jeg red til en måned før jeg skulle føde stoppede da det var begyndt at tynge for meget ned i maven men ja som mange af de andre skriver rid så længe du kan og lyt til din krop om hvornår den siger fra:-)
    jeg er selv gravid for anden gang rider ikke lige nu da der er sne/frost og min hest går med sko på så det ville være som bambi på glatis og det vil jeg ikke risikerer hverken for hesten eller for mig:-) og da jeg ikke har ridehus jaaa så må vi vente til sneen og frosten er væk så jeg siger bare kom sommer kom solskin smiler


  • #23   31. jan 2010 Katja O: Hold da op et humør, tror da vist du skulle tage at gå i seng og håbe at få det rigtige ben ud af sengen imorgen.

    Jeg skrev en hest, men mente nok mest MIN hest ville jeg ikke byde det. Nu er det nemlig ikke alle der rider store Varmblodsheste vel? Og det var nu også meget pga problemet med hvor tyngden ville belaste mest mere end hvor meget. For maven stikker jo FREM og ville på en måde give overvægt den vej frem, hvilket ikke er særlig rart for hesten. Prøv at tag en på ryggen/skuldrene og lad dem lægge vægt fremad - nej tak ;)(For ikke at tale om hvis man lænte sig for meget til en af siderne)


    Trådstarter spørger and I quote: "Hvor længe red i ind i jeres graviditet?"
    Så jeg svarer rent faktisk bare pænt på spørgsmålet!

    God aften til dig også


  • #24   31. jan 2010 Jeg stoppede også da testen var positiv. Og ja mange inkl. lægen sagde 'rid bare'. MEN...

    hvis jeg faldt af og der skete noget med barnet ville jeg AAAALDRIG kunne tilgive mig selv at jeg absolut skulle ride. ikke fordi jeg ikke stoler på min hest - men ene og alene fordi jeg ville græde resten af livet hvis jeg mistede noget så vigtigt - bare for en ridetur der sagtens kunne vente... hesten er der jo stadigvæk - barnet kunne være mistet....

    Men det er min verden - det behøver ingenlunde være din. Jeg kender rigtig mange der red indtil kort før eller den hæslige fjende: bækkenløsning ;/


  • #25   31. jan 2010 Jeg havde aldrig bækkenløsning, heldigvis.

    Men man skal også huske at fosteret ligger godt beskyttet i maven og der skal altså ret meget til for at skade det.


  • #26   1. feb 2010 Dejligt med flere holdninger, når blot der ikke missioneres.

    Jeg red til 12dage før fødsel. De sidste 3 måneder kun skridtture, men før det relativt hård dressur 2x om ugen og vedligehold for resten.

    Det handler i allerhøjeste grad om at lytte til sin krop. Gør det ondt, er ubehageligt eller besværligt, så stop og hyg med hesten fra jorden.

    Faktisk kunne jeg sagtens ride, men udmugningen måtte jeg springe over den sidste måneds tid, for de der løft var bare mere end jeg kunne klare.

    Kunne være sjovt med en tråd hvor man kune spørge om fødslens varighed ifht graden af motion op til fødslen.
    Jeg fødte på 5 timer fra første ve til min datter var i mine arme.
    Nå undskyld: trådspam


  • #27   1. feb 2010 Trine: God detalje lige at få med.

    Jeg var førstegangsfødende og fødte på 10 timer. Havde redet til jeg var i 8. md, jeg mugede ikke til sidst, det gjorde min veninde, men jeg strøede, passede hestene (4 stk), fodrede, vandede (med spand den sidste tid, da rørene var frosset til, så vandet måtte hentes i badeværelset). Jeg gik lange ture med hunden og var generelt aktiv, da vi havde en masse på gården, der skulle ordnes.


  • #28   1. feb 2010 Jeg red ind til min krop sagde stop i 8 måned. Min jordmoder sagde at man bare skulle fortsætte med ridningen, selv om man var gravid. Det eneste man skal være opmærksom på er kroppens signaler, får man ondt skal man selvfølgelig stoppe. Nogen kan ride lige ind til de skal føde, andre kan slet ikke ride overhovedet. Man skal vist mærke det på egen krop.
    Da jeg blev gravid 2. gang red jeg overhovedet ikke, jeg kunne simpelthen ikke. Så der er altså også forskel på graviditeterne.


  • #29   1. feb 2010 Det er nemlig det at der er meget forskel på graviditerne, for da jeg ventede barn nr 2 kunne jeg ikke havde redet, eller foretaget mig så meget som jeg gør nu.

    Ved denne 3 graviditet har jeg det fantastisk, føler næsten ingen besvær, passer uden problemer stalden, med 4 heste, skovler sne osv.

    Så tænker at en ridetur et par gange om ugen i skridt ville være ok. Håber så også på en hurtig fødsel. Den sidste varede 8 timer, den første 41 timer (det var rigtig røv).

    Tak alle, for jeres meninger. Synes også det kunne være sjovt med en tråd hvor vi kan se lidt på fødslernes længde vs aktivitet i graviditeten.



  • #30   2. feb 2010 jeg red til 7 måned stoppede kun pga jeg fik smerter da barnet lå så meget indad så man stadig ikke kunne se det i 7 måned.
    min fødsel tog 15 timer som førstegangs fødende. Men kun fordi de lokkede mig i badekar og det satte fødslen i ro smiley


  • #31   2. feb 2010 Red indtil jeg var 4½ måned henne, og måtte så stoppe da jeg fik voldsomme plukveer...

    Var dog oppe og skridte den 18 januar(1 dag over termin) og fødte forrige mandag den 25 januar:-D


  • #32   3. feb 2010 tillykke stald esmann:-) hvad blev det så dreng eller pige?? jeg venter selv nr2 til juni og får at vide på lørdag om det bliver en pige mere eller en dreng:-)

  • #33   3. feb 2010 Jeg er selv gravid i 29. uge, jeg har så ikke redet, fordi min hest mener verden er meget mere farlig, når jeg sidder på ryggen af ham, end hvis jeg går ved hans side.. Den sidste måned har jeg også gået sygemeldt pga låst bækken og 2 låsninger i ryggen. Er sygemeldt resten af graviditeten..
    Red ved min første graviditet, indtil 20 uge. (Hesten blev solgt) Faldt også af en gang, da hesten snuplede over sig selv.. Min datter på snart 11 år, har det altså fint..

    Tror dog ikke aktivitets niveau og fødslens varighed har nogen sammenhæng.. Passer ikke på mig.. ; )


  • #34   3. feb 2010 Tak for alle jeres meninger. Tror heller ikke altid at aktivitets niveua hænger sammen, For var også aktiv da jeg ventede nr 1, men det tog som sagt 41 timer.

    Men var nu altså ude og ride en skridt tur i dag, turen tog ca 45 min, og nøj hvor var det godt at sidde i sadlen igen. Jeg måtte jo indstille ridningen først og fremmest fordi jeg har været opereret i hånden og gået med gibs på 6 uger før jul. Så det var dælme fantastisk at komme til hest igen.


  • #35   4. feb 2010 Åh det må ha været skønt med en ridetur, ser også selv frem til, at jeg kan ride igen..

  • #36   4. feb 2010 Louise: Skønt med en ridetur:-) Nu venter jeg på at min krop er kommet sig helt over fødslen, og så skal jeg lige en tur til Kiropraktor og få sat bækkenet på plads og så skal jeg også ride igen:-D

    Katja: Fik en skøn pige på 53 cm og 3580g smiley En god fødsel, men blev indlagt 2 dge efter fødslen, da Clara fik en infektion, blev udskrevet lørdag, og fik så selv konstateret en infektion i underlivet mandag:-/
    Men Lykken med et lille liv:-D


  • #37   4. feb 2010 Stald Esmann
    Stort tillykke med den lille pige smiley


Kommentér på:
hvor længe red i?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce