{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Når hesten ikke trives.. :( {{forumTopicSubject}}

Ja.. jeg købte mig en frieser hoppe i november..
Det startede rigtig fint, hun fik lidt problemer ang yverbetændelse efter fravænning, men det fik vi has på..

Hun lærte et tykkere dækken at kende, huldet er efterhånden også begyndt at gå i den rigtige retning og der var ingen problemer... De kom så desværre snigende efterhånden..

Hun hænger for sig selv på folden, gider ikke nogen, og er bare i det hele taget sur/tvær.. Disse "problemer" var der ikke ved tidligere ejer...

Jeg får besøg af en der kan hjælpe mig lidt med hende, måske gøre det hele nemmere for hende, men et salg kommer jeg ikke udenom! Hun trives klart ikke og kemien er der ikke.. smiley øv øv øv ...

I hvert fald så er hun sat til salg, og jeg håber hun kommer det rigtige sted hen, træningen herfra stopper ikke i hvert fald.. Med mindre det slet ikke bliver bedre..

Nogen andre der har været ude for samme slags?.

Råd søges i hvert fald!!!

Mvh en fortvivlet hesteejer..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten ikke trives.. :(
  • #1   11. dec 2010 Kan du beskrive mere hvad det er der er galt?

  • #2   11. dec 2010 Der er ikke andet galt, end at hun er meget sur og tvær når man vil i nærheden af hende.

    Jeg har ikke forlangt det store af hende eftersom jeg ville se tiden an, og lade hende falde rigtig til.

    der er ingen problemer når de skal ud om morgenen da hun jo gerne vil - og selvfølgelig når hun skal ind til aften og have mad.



  • #3   11. dec 2010 Nu kan det godt være, at dette lyder dumt, men er der nogen andre Friesere i nærheden??

  • #4   11. dec 2010 Men hvad er det der er galt?
    Du skriver hun er sur, hvordan udtrykker hun det?


  • #5   11. dec 2010 Hej Lonnie

    Nej hvor ærgerligt smiley Men det første der faldt mig ind var nu, at det var meget lidt tid at give det - du har jo kun haft hende siden sidste måned! Det tager tid for en hest at vænne sig til nye omgivelser, nye heste og ny ejer! Specielt Frieseren er jo meget knyttet til sin ejer og derfor trives den ikke med hyppig ejerskifte. Har den haft mange hjem? Du skriver også, at du ikke har forlangt det helt store af hende. Men måske er det netop dét der er problemet! Hvis du nu gik nogle ture med hende f.eks. eller skridtede nogle ture og lærte hende godt at kende og måske arbejde noget fra jorden med hende, så kunne det jo være, at I kunne finde melodien sammen. Bare ét eller andet, som hesten også synes er sjovt. Min Frieser er sådan en, der gerne vil arbejdes med og hun elsker udfordringer. Hun har også stået stille da hun var drægtig og gik med føl. Det mistede vi desværre efter kun 5 uger. Der vidste jeg, at det var vigtigt at jeg gik i gang med at ride hende igen, for ellers var hun lidt depri over tabet af hendes føl.

    Jeg synes virkelig, at du skal give det hele en chance til og prøve at sige til dig selv, at det var dén hest du faldt for og prøve at få det til at fungere. Hvis du nu forlangte noget af hende (hvilket min hest elsker når jeg gør!!) så kan det meget vel tænkes, at hun bliver mere glad og at I kan knytte bånd, som det jo var planen da du købte hende.

    Er spændt på at høre hvad der videre sker.

    Mvh. Rikke


  • #6   11. dec 2010 syntes også du skal give hende mere tid og ja så kom igang med at arbejde lidt med hende det styrker jeres bånd og giver måske humør smiley og den som de sorte perler antyder kan os godt ske har noget på sig da friesere jo ofte er nogle små racister smiley

  • #7   11. dec 2010 Tak for mange svar.. smiley nej der er ikke andre frisere, dette var der heller ikke hos forrige ejer, men der er 8 andre heste, en blandet flok... Jeg er 3. Ejer.. Jeg ville utrolig gerne arbejde mere med hende, da det ja kan være fordi hun laver for lidt - selvom hun intet har lavet mens hun har gået med sit føl smiley jeg får bare brug for lidt hjælp til at kunne komme til hende, som jeg vil få på onsdag..

  • #8   11. dec 2010 Tak for mange svar.. smiley nej der er ikke andre frisere, dette var der heller ikke hos forrige ejer, men der er 8 andre heste, en blandet flok... Jeg er 3. Ejer.. Jeg ville utrolig gerne arbejde mere med hende, da det ja kan være fordi hun laver for lidt - selvom hun intet har lavet mens hun har gået med sit føl smiley jeg får bare brug for lidt hjælp til at kunne komme til hende, som jeg vil få på onsdag..

  • #9   11. dec 2010 Ganske rigtigt som Janni siger, er de fleste Friesere lidt racister.. Det er KUN deres egen race, der du'r.. Og så kan de godt virke lidt triste og gnavne, selvom de går sammen med andre heste..

  • #10   11. dec 2010 Ja men hun har ikke gået med nogen andre friesere hos tidligere ejer og der var hun ikke sådan her, kun lidt reserveret.... Jeg er da ked af at bøtten har vendt på denne måde, men havde heller ikke set dette komme..

  • #11   11. dec 2010 Skrev du ikke, at hun har gået med et føl??
    Det er jo hendes eget "blod"...


  • #12   11. dec 2010 Jo men det var "kun" 1/2 år.. Så der er over 1 år før hvor hun ikke har gået med andre frisere.. Der var heller ingen problemer, ifølge tidligere ejer..

  • #13   11. dec 2010 Jeg synes det er en meget lille chance du har givet hende.

    Du har kun haft hende i ca en måned, ikke? :s

    Du må være lederen og vise hende hvordan verden er der hvor hun er nu, så hun kan forstå det hele og hvis hun har dig ved sin side, føler hun sig mere tryg.

    Der gik over to måneder før vi overhovedet red Sietse efter han kom hjem. Han skulle lige se det hele an, finde ud af hvem vi var og han skulle finde ud af at han kunne stole på os.


  • #14   11. dec 2010 Jeg laver kun jordarbejde da hun er for tynd til at kunne rides.. Og får en ud onsdag til at hjælpe.. Har lige brugt nogle år på at lære min misforstået fuldblodsbl. netop det ting som den her skal igang med nu..

  • #15   11. dec 2010 Jeg er utrolig glad for alle jeres svar.. smiley får hjælp til at forstå hende, men når det gik fint i starten, og hun så ændrer adfærd på den måde - på trods af mange ting.. er lige blevet foreslået evt at hænge et stykke tøj jeg har haft på, op hvor hun spiser for at hun lærer min duft bedre at kende.. prøver - måske det virker.. smiley

    Er bare frustreret, og ja blevet bange for hende.. den anden jeg har var ikke truende, men "bare" meget nervøs, og urolig.. så dette er en helt anden adfærd..


  • #16   12. dec 2010 Har ikke selv oplevet det, men min hest's tidligere ejer fortalte, at det havde taget næsten 5 måneder for ham at falde til hos hende (og der var altså både anden frieser og masser af hestekyndighed). Han har ikke haft dette problem hos mig, der er dog også en anden frieser, men han er lige så glad for de andre i flokken af andre racer. Jeg synes også, du skal give hande lidt mere tid, hygge i stalden, lær hende, at forbinde dig med noget godt osv. Held og lykke smiley

  • #17   12. dec 2010 Jeg prøver at vinde hendes tillid - med hjælp.. og afvinde den frygt jeg desværre har fået for hende..

  • #18   12. dec 2010 Som andre skriver , så har du lige købt hende og hun skal vænne sig til sine omgivelser , samt have tillid til dig og sine fold kammerater, det tager tid, da frieseren er en langsom starter.

    Så at hun kun er sur og tvær pt, er helt ok, hun skal nok ændre adfær stille og roligt.

    Og som nævnt, så kan frieseren bedst med sin "egen" race, dermed ikke sagt, at de ikke kan med andre, det tager bare ekstra tid, syntes det er synd du allerede har givet op, for hun har jo ikke rigtig fået en chance og friesere kan være lidt bulderbasse- agtig, men ikke på nogen grov måde, som ikke kan sættes på plads.

    Frieseren kan være reserveret i starten, men vinder du hendes tillid, får du en hest, som gør alt for sin ejer.
    Håber du vil give hende den chance hun har brug for.


  • #19   16. dec 2010 Mine heste ændrede voldsomt adfærd efter de blev flyttet sidste vinter. De blev begge meget ustyrlige og de følte sig ikke tilpas. Jeg valgte simpelthen at flytte dem og nu har jeg mine gode friesere tilbage. Det skal dog siges at jeg har brugt ekstrem meget ti´d fra ´jorden i at træne mine heste og gået utallige ture med dem. Jeg kan kun anbefale at bruge så meget tid som muiligt i starten på dem og jeg garenterer for at hun nok skal blive dit et og alt.

Kommentér på:
Når hesten ikke trives.. :(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce