{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
643 visninger | Oprettet:

Når hesten ikke vil fremad.. {{forumTopicSubject}}

Min hest lider af lidt seperationsangst som heldigvis er blevet bedre. Men nogen gange når vi rider tur alene vil han bare ikke længere! Hvad er det rigtige at gøre i den situation? Når han bare stopper op og evt. bakker fordi han vil hjem. Skal han så have lov til det, eller skal han "tvinges" frem for at finde ud af der ikke er noget at være bange for? smiley
På forhånd tak for jeres svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten ikke vil fremad..
  • #1   4. aug 2011 Ville hoppe af og trække indtil jeg følte at han var fremadgående igen smiley

  • #2   4. aug 2011
    Jeg ville gøre turene kortere smiley
    Starte forfra, så gå ture på 50meter uden han bliver bange også langsomt øge mere og mere...


  • #3   4. aug 2011 Jeg har prøvet at trække ham, og så er der intet. Men så snart jeg sætter mig op igen starter det forfra smiley

    Jeg rider også meget korte ture og gør dem længere og længere, men nu var mit spørgsmål mere om han skal have lov at gå hjem når han stopper op, eller om jeg skal få ham frem og så selv vende ham hjemad? smiley


  • #4   4. aug 2011 Han skal ikke have lov til at komme hjem når han gør det smiley Gør som du selv skrev, få ham frem og så selv vend ham rundt og hjem

  • #5   4. aug 2011 Ej hvis du hopper af, så viser du ham vej.. Bliver du på ryggen og sparker til den, så tvinger du den..
    Hvis din hest skal have en god oplevelse, så skal du vise den vej og fortælle at det er helt ok at gå der. smiley


  • #6   4. aug 2011 Hvordan får jeg ham så frem? smiley

  • #7   4. aug 2011 Hm, kan godt se at hvis det ikke hjælper at du hopper af og trækker ham lidt også hopper op igen.
    Såå ville jeg evt. virkelig seriøst rose når jeg kunne mærke at han begyndte at få langsommere også INDEN han stoppede så vende ham rundt og gå en anden vej. Eller måske tage en veninde med, som kunne trække ham frem når han stoppede? Det er bare suuper vigtigt med en masse ros! smiley Men jeg ved skisme ikke..


  • #8   5. aug 2011 Jeg synes du skal give hesten den erfaring at det er okay at gå, selvom man ikke er tryg ved situationen. Vær konsekvent, så lige så snart hesten ligger an til at gå frem slipper du presset - og lige så snart hesten tænker tilbage eller står stille ligger du pres. Hvis hesten er ved at panikke, så lad være med at gøre noget andet end et par beroligende ord smiley Når hesten beslutter sig for at gå skal der være KÆMPE jackpot - overdreven ros smiley Bare pas på at du ikke havner i en farlig situation, hvor hesten måske kan komme til at bakke ind i et hegn, ned i en å etc. Grundlæggende er det jo et tillidsspørgsmål - nogle heste er fra naturens side mere mistænksomme end andre, og der skal derfor ligges mere arbejde i at få en hest som bare går afslappet på tur og regner med at førstepiloten har styr på det smiley Når han bakker, så husk ikke at tage i tøjlen, da du let risikerer at det fostærker reaktionen. Hvis han begynder at hoppe lidt rundt, så tænk at det er 'en del af legen', så du undgår at din nervøsitet over hestens nervøsitet, øger den nervøsitet som hesten i forvejen havde. Med tiden vil hesten forhåbentligt danne sig den erfaring, at selvom noget ved første øjekast er farligt, kan jeg godt gå forbi - måske ikke afslappet, men under kontrol. Når hesten kommer med en så spontan reaktion som at stoppe og bakke, er det jo en blanding af mistro (til omverdenen) og mistillid (til rytteren). Min egen overbevisning er, at hvis du kan overbevise hesten om at den mistro/mistillid den nærer ved situationen er ubegrundet, kan hesten lære at slappe af - dette skulle du gerne kunne lære den via den gode erfaring. Selvom hesten tilsyneladende nægter at gå, så tænk at du har hele dagen og lad være med at blive utålmodig, men giv hesten den tid det tager, for at den tør lytte til sin rytters signaler (vise den tillid) - heste vil altid gøre det som er lettest for dem, så på et eller andet tidspunkt skal din hest nok gå fremad - rytterens opgave er at gøre det til en god erfaring for hesten, som har fået en positiv oplevelse i form at den ros, som hesten får ved at lytte på rytterens signal: frem.
    Hvis du hopper af, har hesten trænet DIG smiley Den giver dig et signal ved at stoppe op af utryghed og du reagerer ved at hoppe af. Det er jo fordelagtigt for hesten, da den ikke bliver konfronteret, da den får støtte fra sin fører. Dette betyder ikke at det i træningsøjemed ikke kan være supergodt at gå nogle gode ture i skoven sammen, men i mine øjne bliver alt det hoppen af og på noget rod - det ødelægger begges fornøjelse og er ikke noget der tilgodeser målet med træningen. Men hvis man havner i en situation, der kan være farlig og man ved hesten reagerer fornuftigt ved hånd - så må man hoppe af, sikkerheden er vigtigst :0)

    Håber det kan bruges!
    Natasja


  • #10   5. aug 2011 jeg ville nok stige af vis det er muligt trække ham lidt og så sætte mig op igen men ikke bare hoppe op og ned men som nogle af de andre siger tvinge den frem self skal du stadig være rar men stædig

  • #11   5. aug 2011 Jeg vil sige at du burde trække din hest den rute som du vil ride... gentag det flere gange og lok evt. med godbidder... og ellers vil jeg bare sige tolmodighed.. måske du skal vinde hans tillid endnu mere! og husk nu - det kan være han ikke forstår dine tegn :-).
    - håber du kunne bruge det til noget.

    //helene emiliussen.


  • #12   6. aug 2011 Husk at tænk på at I skal fremad smiley
    Har det selv med at tænke "åh nej, nu er det her han hopper til siden" eller "nu er det her han stopper".


  • #14   7. aug 2011 Aram har også lidt af en seperations angst, der var så kraftigt at han sprang og panikkede hvis han kom hen til et hjørne, i 2 sekunder, og ingen heste kunne se.

    Idag har han det stadig, men det er så minimalt, at det sker yderst sjælden, og kun på vej ned til skoven..

    - Ham gik jeg dog med. Hver gang han stoppede, prøvede jeg og lokke ham frem med stemmen og en positiv energi. Det hjalp bare ikke, så jeg havde en pisk med de dage vi gik ture. Lige så snart han stoppede, og ikke ville frem, fik han en blid, men et lille rap på nummeren. Efter at have givet ham et lille rap et par gange på 2-3 ture, lærte han at gå frem ved berøring af pisken på numsen. For ellers vidste han godt at han fik et lille rap. Gjorde ikke ondt(har testet på mig selv.), men self. gider man da ikke det smiley

    Idag er han stadig ikke bange for pisken(han elsker at lege med pisken!) og har respekt for den smiley


  • #15   7. aug 2011 Og jeg gjorde det for at træne det væk, og vise der ingen grund er til at være bange så længe jeg er i nærheden smiley

  • #16   7. aug 2011 Og grunden til at han nok går frem uden problemer når du trækker, er ofte fordi du er mere fysisk og psykisk til stede.

    At hesten får en masse snak og positiv energi og en masse fysisk berøring, hjælper RIGTIG meget.
    Også at stoppe ved f.eks et smadret træ, så hesten kan se det smiley


  • #17   8. aug 2011 Tusind tak for alle de gode råd og forslag! smiley

    - Ja vi må ride nogle ture sammen Ida smiley


Kommentér på:
Når hesten ikke vil fremad..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce