{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

En problem hest, at starte for fra. {{forumTopicSubject}}

Overskriften til dette indlæg er noget af det sværeste jeg nogensinde har skrevet. Jeg havde det lige så svært med at skrive det som en mor ville have ved at skrive "mit barn er et problem barn".
Men jeg ved nu at det er lige hvad han er, en problem hest. Min elskede Condor, mit et og alt, er en problem hest. Jeg har altid vist at han er en svær en, min lige frem problem hest har jeg aldrig forbundet ham med, før nu. Og der for står jeg i en svær situation som jeg ville blive oven ud lykkelig vis i vil prøve at hjælpe min med.
Nårh.. jeg må hellere starte helt fra begyndelsen af hans liv.
Condor 479 blev født og opdrættet på et stutteri, i tyskland. Jeg ved ikke så meget om hans tid der, ud over at jeg forestiller mig at det allerede er der hans liv kom ind i en und cirkel. Han blev solgt til Danmark, jeg kender ikke række følgen af ejerne men jeg ved bare at han har haft en del af dem, og bla. Har været omkring heste handlere.
Men for nogle år siden blev han købt af en pige, der ville bruge ham som spring, og der fra kender jeg hans historie. Han var en særlig hest, han angreb i boksen og så bed han, hun fortæller at han flere gange har bidt hende, voldsomt. Jeg har flere gange skrevet med hende og hun skriver bla. Således: Det er rigtigt at jeg har solgt ham som selvskabshest og at jeg har skrevet i kontrakten at bruges han som ridehest og smider af eller er ondskabsfuld tager jeg ikke ansvaret og derfor ikke stilles til regnskab overfor ham..

Siger ikke han er ond, men det ligger i ham. Jeg havde ham i godt 2 år og har ALDRIG lagt hånd på den hest, men alligevel har han flere gange bidt mig (ikke i boksen under fodring) og har 4 sting i læben fordi han har bidt mig der også. Han har også smidt mig af, hvilket har kostet flere hjernerystelser, og det var ikke fordi man blev bange, men fordi han bare ville a med mig. Derfor solgte jeg ham dengang, og min eneste udvej var en hestehandler i en byttehandel fordi han ikke kunne gå igennem en handelsundersøgelse rent.
Ved at hestehandleren har solgt ham nogle gange, men fået ham tilbage, fordi han ændrede adfærd efter flytningen. Han har haft tarmskyng to gange hos ham også.
For halvandet/to år siden købte jeg ham så tilbage, fordi jeg mener ikke den hest fortjener at have det skidt, men da jeg ikke ville riikere flere ulykker med os blev han sendt ned til western rytteren fordi de dengang jeg ejede ham første gang var som jing og jang. Og han har haft det godt dernede, indtil han skulle ud af huset og jeg derfor ville aflive ham fordi han ikke skulle videre. Westernrytteren kendte så din ridelæres søn og vidste at han manglede en selvskabhest og derfor købte han Condor og skrev under på at han ikke ville blive solgt videre. Og skulle han af med ham af den ene eller anden grund var det som løvemad eller jeg skulle godkende det nye sted..

Men han hedder Condor 479.
Er en dejlig hest, der bare har et skrøbeligt sind og ikke er blevet behandlet ordentlig i sin opvækst. Importeret fra Tyskland, og er dersværre overbevist om at han har lært at springe højt på den hårde tyske måde smiley og det har han ikke kunnet klare, så bliver han presset bakker han helt af og går i panik.
Tror ikke på at det er af ondskab han har angrebet og gjort mig fortræd, men det er helt sikkert af panik og angst..
Min ride læres søn købe ham så, og det var der jeg møde han for alle første gang. OG jeg var forelsket men så ham så ikke i lang tid. Men da han blev nød til at sælge ham, købte min ride lære ham. Og siden har jeg så redet ham men ham er bestemt ikke blevet behandlet pænt. Han er utroligt usikker og har slet ingen selvtillid, han går i panik meget let, og når han føler sig det mindste presset fx vis man trækker med ham og han så stopper op og man bare en gang siger ” Kom så Condor!” Helt uden at gøre noget, går han i panik og forsøger at bakke ud af situationen . Vis man ikke forstår ham, lytter til ham og lader han falde til ro går han direkte amok, ikke for at gøre en fortræd men for at beskytte sig selv. På sammen måde foregår det under rytter han vender hurtigt rundt i et bukke spring og så ligger man der. Ellers er han den sødeste og dejligste hest jeg kender. Men der er så også en sidste ting, han er sød og rolig i boksen, undtagen når man skulle fodre, så begyndte han at tonse rundt i boksen med halsen strakt ud og ørene tilbage, helt ude af sig selv. Når så han for foderet er han den samme igen, og vi tror at det er fordi han simpelt hen har fået bank, og han har nærmest en fobi for foderskovle, så han er sikket blevet stået med foder skovlen.
Han har dog aldrig gjort nogle af disse ting med mig. Derfor var jeg den eneste der red han på rideskolen, og jeg blev tilbudt at købe ham flere gange men det var ikke muligt pga økonomi. Men da jeg så kom hjem for ca. 3 uger siden, spurte min far om jeg ikke lige skulle med over i stalden, og der stod han, min basse. Og så havde jeg sørme fået ham af ridelæren. Jeg har aldrig før i mit liv været så oven ud lykkelig! Jeg græd så han næsten svømmede ud af stalden. (-: Og siden er det bare gået helt vildt fint, vi har redet ture i skoven og en da jeg var ude at gå en tur med ham, gjorde jeg noget vildt skørt.. Satte mig op kun i grimen og så red jeg. Det er den fedeste følelse jeg nogensinde har oplevet.
Men så for en uge siden tog jeg på ski ferie, min ride veninde Julie og hendes familie skulle passe hestene om morgnerne og en af min fars gode venner der har eget et trav stutteri i tysk land skulle passe hestene om aftenen. Jeg bruge lang tid på at tænke over hvad der ville være bedst for ham og jeg er sikker på at jeg også fandt dem bedste løsning. Men så i går da jeg kom hjem ville jeg trække en tur men ham man ham blev ved med at stoppe op og jeg kunne ikke få ham til at gå frem da man jo på ingen måde bare lige kan rynde brynene og sige ”hey basse så er det nu” da han jo så går i panik. Jeg opgav og satte han ind i stalden og hyggede lidt rundt med ham.
I dag da jeg så spørger Julie i skolen siger hun han han var fin de første par dage men så begyndt han men ikke at ville gå frem (Altså når de skulle trækkes ud og ind fra folden) Og de gjorde det han de klappede hm lidt på røven og viftede med armene og så gik han frem. Og jeg ved at de selfølgelig ikke viste bedre men han kan hun praktisk talt ikke trækkes med fordi han er en så følsom hest at han nu forbinde det de har gjort med Gå frem, i stedet for et klik med tungen og et let træk i tovet.
Jeg ved at jeg elsker ham over alt på jorden og jeg vil gøre alt for at løse vores problemer, og nu er jeg så nået det punkt hvor jeg overvejer at starte helt for fra man på helt andre måde, dvs. med reb grime og codeo, og så lave den regel at han ikke må se noget normalt ud styr i 6 måneder så han helet glemmer alt det gamle og triste. Tror i det kan lade sig gøre? Hvad ville i gøre? Har i prøvet noget lignende? Jeg er så helet u troligt meget i 7 sind! Hvad tænker i i forhold til hans problemer?

Det eneste jeg ved er at jeg elsker ham smiley

Jeg ved at det er langt håber i gider læste det! (-:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En problem hest, at starte for fra.
  • #1   31. jan 2011 Sikke en frygtelig trist historie.
    Har selv en problemhest, som dog er i en noget lavere grad efterhånden.

    Det lyder som om, at han har en meget plettet fortid.
    Da jeg læste om hans opførsel under fodring tænkte jeg straks på, at de andre heste nok har kunnet tage hans mad engang. Han er virkelig fodergal. Min er nemlig også fodergal, dog igen, i en mindre grad.

    Jeg har netop valgt at give min en lang pause fra almindelig ridning. Omkring ½-1 år får han Muligvis skal han aldrig gå normal ridning igen. Dette er fordi han er ødelagt af dårlige oplevelser og erfaringer.

    Din er en meget kritisk hest her, og han har omgående brug for en han kan stole på. Han har længe været kastebold, og det har kun gjort hans situation værre.
    Jeg tænkte også straks på indianer metoden her. Slip den løs, og lad den komme selv. Slip ham ud på en fold helt alene eller en ridebane, tag grimen af og lad ham gøre præcis som han vil.
    Sæt dig et sted på en skammel eller noget, og lad ham komme tlil dig. Du skal kunne give ham grimen på, og sætte træktorvet i og trække ham stille og roligt.
    Bare det han kommer selv, er et stort skridt for en hest med manglende tillid.

    Jordtræning, forståelse og læssevis af tålmodighed er nøglen her.
    Et forslag herfra kunne være, at få undervisning af ute Lehmann.
    For ikke at forværre hans situation, så skulle hun komme til jer, og jeg tror virkelig i ville kunne bruge det! men det kræver at du vil ofre pengene på det.

    Naturligvis vil jeg som hestemenneske med mine egne personlige erfaringer foreslå, at du får en fdyrlæge på ham. Han kan muligvis have smerter nogle steder, som kan være årsag til nogle af hans adfærdsproblemer.


  • #2   31. jan 2011 Først og fremmest vil jeg gerne give dig stor ros for at lave dette emne og indse, at "hey vi har et problem, og jeg kan ikke klare det helt på egen hånd". Allerede dér er du nået utrolig langt. Man kan ikke behandle et problem, hvis ikke man vil indrømme, at der er et problem. Skulderklap og stor ros til dig!

    Dernæst vil jeg sige, at det lyder til, at din hest har været utrolig meget igennem og når man som hest aldrig rigtigt har fået lov til at knytte sig til nogle bestemt steder og personer, ja så vil jeg mene, at chancerne for at man bliver en urolig og nervøs sjæl er temmelig stor. Det lyder ikke til, at din hest ønsker at gøre nogle noget ondt - og nu er det jo også sådan, at heste ikke kan handle "ondt", men de handler ud fra hvad der før har virket og på deres instinkter. - Derfor, kan man nemt forestille sig, at Condor 479 har oplevet mange grimme ting, som han kun har haft mulighed for at komme igennem, hvis han har reageret med nogle meget voldsomme reaktioner - som at bide eller simpelthen ved at bryde sammen. Hvis det var mig, der skulle træne en sådan hest, ville jeg simpelthen gøre mere eller mindre hvad du selv er inde på, og træne hesten helt og aldeles fra begyndelsen. <b>Men</b> med den viden, at hesten altså har brug for og vide, at der ikke sker den nogle grimme ting. Du skal af med alle de trælse reaktioner han har på tingene, og du skal have indlært nogle nye - mere fornuftige og rolige reaktioner, som han så kan forbinde med noget rart og dejligt. Det tager lang tid, og sådan som du beskriver hesten, tror jeg ikke på at ½ år er et helt realistisk bud. Måske er du heldig og han fanger budskabet hurtigt - men med mange heste tager det længere tid, da de nye reaktioner skal "overtage" de gamle, og det er altid 1000 gange sværere at "erstatte" gamle reaktioner med nye, end det er at begynde helt forfra med en ung hest, som aldrig har oplevet noget grimt eller farligt.

    Hvis jeg var dig... ville jeg først og fremmest undgå alle de siteuationer, hvor du med sikkerhed ved, at hesten bliver utilpas og bryder sammen. Så snart du har muligheden, ville jeg flytte hesten ud på en stor mark - med plads omkring ham, hvor han kunne gå med en mindre flok heste og hygge sig. Ikke noget ind og ud fra boksen, ikke noget fodring, hvor han ikke kan betragte det hele på afstand. Bare stille og roligt, hvor alt foregår i et meget langsomt tempo, så han kan se og opleve, at der ikke sker ham noget grimt. Så kan du øve alle de ting, som han ikke bryder sig om, og som er helt basale for en hest - nemlig, at man kan gå stille, når man bliver trykket fra ét sted til et andet, at man kan stå roligt når man bliver striglet og alle de her ting, som gerne skal være på plads, inden man begynder at arbejde for alvor med hesten. Så kan man udvide dér fra - når alt virker inde på folden, så kan man måske arbejde på en bane - hvor man stadig er i "sikkerhed" i form af, at man har et hegn omkring sig, og så bare stille og roligt udvide derfra.

    Dertil vil jeg gerne nævne, at det er vigtigt at man ikke bliver bange eller forskrægget når hesten "bryder sammen" på denne måde. Hvis hesten lærer, at når den bider eller springer tilbage, så slipper alt pres fra rytterens side, så er det klart, at hesten vil forsøge sig med disse reaktioner i fremtiden. Man kan sagtens være konsekvent i sin træning uden på nogle som helst måder at være hård. <i>Hvis</i> man en dag kommer til at forlange for meget af hesten, og den reagerer ved at falde tilbage til gammel vane, handler det altså om at bevare overblikket og bibeholde det pres som hesten ikke bryder sig om - i det sekund hesten falder det mindste til ro igen, er det selvfølgelig også utrolig vigtigt, at man slipper presset 100% så hesten oplever, at når den så er rolig, så får den altså også total frihed både fra rytteren og det pres der nu må ligge i grime og tov. Det handler selvfølgelig om at undgå alle siteuationer, hvor hesten bliver utilpas - for efterhånden som hesten finder ud af, at de rikke sker den noget, vil den som regel blive mere og mere modig med tiden. Og hvis ikke hesten selv er med på, at det skal gå fremad i træningen, så har man i det mindste de nye reaktioner, som hesten efter god, systematisk træning har lært, som hesten forhåbentligt vil falde tilbage til, i stedet for de træle reaktioner som hesten før har haft. - Det er jo sund fornuft, også for en hest, at hvis man skal vælge mellem at fare sammen og stoppe roligt, når der lægges et pres i grimen, ja så vil man helst vælge den reaktion, som er mindst ubehagelig - altså, at stoppe nogenlunde roligt op og se tingene an <i>sammen med dig</i> i stedet for at flygte og være alene.

    Nu fik jeg skrevet ret meget, og jeg håber du fik noget ud af det. Du kan sikkert ikke bruge det hele, men så håber jeg bare, at du vil tage det til dig, som du selv synes du kan bruge til noget smiley
    - Desuden lyder det virkelig til, at din hest stoler mere på dig end nogen andre han har været hos. Thumps up, det lyder til, at du forstår dig på ham smiley !

    Knus Frederikke
    (Jeg vil gerne anbefale "Træning af heste - på hestens præmisser" af Andrew McLean. Han beskriver utrolig godt hvordan hesten tænker og det her med at erstatte gamle reaktioner med nogle nye - super bog, som jeg virkelig tror vil hjælpe dig med din hest.) - God fornøjelse med hesten smiley


  • #3   31. jan 2011 Annika B • ACP • | Amatørfotograf

    Jeg har også virkelig inderligt undt af ham! Og af din hest selv om det ikke er så voldsomt men det betyder stadig meget!
    Og ja jeg troede også han var foder gal men der er ikke problemer over for andre mennesker når de bliver fodret på folden eller i skuret er der ingen ting det er kun i boksen.
    Jeg tror aldrig jeg vil komme til at ride normalt igen, men jeg vil nå til det punkt hvor han ikke frygter det.
    Jeg gør tit det du beskriver her, hele vore grund er indhegnet det gælder bla. en stor skov og en dag slap jeg ham fri uden for stalden og så gik jeg ned i skoven og han lød rundt og pjattede men jeg blev ved at gå og da vi så kom ind i skoven satte jeg mig ned i en lysning da han så havde leget i 10 minutter kom han travene hen til mig og lagde hovedet ind til mig og så gik han med hovedet ind til mig hele vejen hjem, og jeg vil forsøge at gøre det så tit så muligt for har aldig før oplevet ham så glad og veltilpas (’:
    Jeg er vild med Ute Lehmann, vil over veje et kursus med hende.
    Jeg vil få en dyrlæge og en heste kiropraktor til at kigge på ham men tror ikke der er noget for han er blevet tjekket før.


  • #4   31. jan 2011 Mange tak, jeg er vil så gerne gøre det bedste for ham (-:
    Jeg syndes det lyder godt det du skriver og det er faktisk også det jeg har tænkt. Jeg er meget koldt i hovedet og har helt utroligt meget tålmodighed.
    Jeg har desværre ikke tid til at svare lige nu, man du skal vide at jeg tænker over det du skriver og jeg vil klart komme til at bruge det (-:




  • #5   31. jan 2011 Lyder super med det du skriver.
    Ang. vores hestes fælles problemer, så syntes jeg det er fantastisk at se andre, der tager den samme beslutning som mig, og ikke bare sender dem videre.
    Jeg har dog købt min i den tro at den var helt normal (hvis man kan sige det), så jeg har fået mig en slem forskrækkelse.
    Min har heller ikke noget andre steder end i boksen, og det er jo fordi, at der er heste rundt om:)
    Lyder perfekt det med skoven! Glæder mig allerede til at kunne gøre noget lignende med min, når jeg nu flytter ham:)
    Jeg regner selv med endnu et kursus med Ute, og jeg er 10000000% på, at hun kan hjælpe jer!
    Men ellers så, er det jo bare at starte forfra.
    Gøre som du beskriver, og så væn ham til sadel, hovedtøj, rytter osv. på ny, når du føler, at han er parat.
    Evt. (det har jeg selv overvejet) så kan man prøve at skifte ridestil.
    Jeg er dressurrytter, når jeg altså ikke træner horsemanship, men min hest egner sig bare ikke til det, da han har fået det ødelagt tidligere. Han syntes simpelthen at det er noget l*rt! Så skal han da ikke tvinges! Han er forvirret og ked af det. Måske kan han komme på rette spor ved ikke at lege i sandkasser, men lave noget andet og ride den stil på ture, ellers har jeg overvejet, at ride lidt western stil på ham:)

    Men ros for at kæmpe for ham! og ikke bare sende ham videre! smiley


  • #6   31. jan 2011 Og en kæmpe ros til dig for at beholde sådan en hest! (-:
    Men det lyder bare godt, jeg håber godt nok jeg kan ændre alle tidligere ejeres syn på ham, og deres holdning til heste i det hele taget! (-:
    Vil overveje kursus men hende! (-:



  • #7   31. jan 2011 Jo tak! smiley
    Man knytter sig jo enormt til sådan et fantastisk dyr! smiley
    Det syntes jeg afgjort, at du skal! Jeg har også været lidt i gang med hans gamle ejere, og jeg regner med at køre på! smiley
    Du tør slet ikke drømme om hvad det seneste jeg har fået afvide om ham var, sammenlignet med den hest jeg står med i dag;)
    Det syntes jeg du skal! smiley


Kommentér på:
En problem hest, at starte for fra.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce