{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

En problem hest, at starte for fra. {{forumTopicSubject}}

Overskriften til dette indlæg er noget af det sværeste jeg nogensinde har skrevet. Jeg havde det lige så svært med at skrive det som en mor ville have ved at skrive "mit barn er et problem barn".
Men jeg ved nu at det er lige hvad han er, en problem hest. Min elskede Condor, mit et og alt, er en problem hest. Jeg har altid vist at han er en svær en, min lige frem problem hest har jeg aldrig forbundet ham med, før nu. Og der for står jeg i en svær situation som jeg ville blive oven ud lykkelig vis i vil prøve at hjælpe min med.
Nårh.. jeg må hellere starte helt fra begyndelsen af hans liv.
Condor 479 blev født og opdrættet på et stutteri, i tyskland. Jeg ved ikke så meget om hans tid der, ud over at jeg forestiller mig at det allerede er der hans liv kom ind i en und cirkel. Han blev solgt til Danmark, jeg kender ikke række følgen af ejerne men jeg ved bare at han har haft en del af dem, og bla. Har været omkring heste handlere.
Men for nogle år siden blev han købt af en pige, der ville bruge ham som spring, og der fra kender jeg hans historie. Han var en særlig hest, han angreb i boksen og så bed han, hun fortæller at han flere gange har bidt hende, voldsomt. Jeg har flere gange skrevet med hende og hun skriver bla. Således: Det er rigtigt at jeg har solgt ham som selvskabshest og at jeg har skrevet i kontrakten at bruges han som ridehest og smider af eller er ondskabsfuld tager jeg ikke ansvaret og derfor ikke stilles til regnskab overfor ham..

Siger ikke han er ond, men det ligger i ham. Jeg havde ham i godt 2 år og har ALDRIG lagt hånd på den hest, men alligevel har han flere gange bidt mig (ikke i boksen under fodring) og har 4 sting i læben fordi han har bidt mig der også. Han har også smidt mig af, hvilket har kostet flere hjernerystelser, og det var ikke fordi man blev bange, men fordi han bare ville a med mig. Derfor solgte jeg ham dengang, og min eneste udvej var en hestehandler i en byttehandel fordi han ikke kunne gå igennem en handelsundersøgelse rent.
Ved at hestehandleren har solgt ham nogle gange, men fået ham tilbage, fordi han ændrede adfærd efter flytningen. Han har haft tarmskyng to gange hos ham også.
For halvandet/to år siden købte jeg ham så tilbage, fordi jeg mener ikke den hest fortjener at have det skidt, men da jeg ikke ville riikere flere ulykker med os blev han sendt ned til western rytteren fordi de dengang jeg ejede ham første gang var som jing og jang. Og han har haft det godt dernede, indtil han skulle ud af huset og jeg derfor ville aflive ham fordi han ikke skulle videre. Westernrytteren kendte så din ridelæres søn og vidste at han manglede en selvskabhest og derfor købte han Condor og skrev under på at han ikke ville blive solgt videre. Og skulle han af med ham af den ene eller anden grund var det som løvemad eller jeg skulle godkende det nye sted..

Men han hedder Condor 479.
Er en dejlig hest, der bare har et skrøbeligt sind og ikke er blevet behandlet ordentlig i sin opvækst. Importeret fra Tyskland, og er dersværre overbevist om at han har lært at springe højt på den hårde tyske måde smiley og det har han ikke kunnet klare, så bliver han presset bakker han helt af og går i panik.
Tror ikke på at det er af ondskab han har angrebet og gjort mig fortræd, men det er helt sikkert af panik og angst..
Min ride læres søn købe ham så, og det var der jeg møde han for alle første gang. OG jeg var forelsket men så ham så ikke i lang tid. Men da han blev nød til at sælge ham, købte min ride lære ham. Og siden har jeg så redet ham men ham er bestemt ikke blevet behandlet pænt. Han er utroligt usikker og har slet ingen selvtillid, han går i panik meget let, og når han føler sig det mindste presset fx vis man trækker med ham og han så stopper op og man bare en gang siger ” Kom så Condor!” Helt uden at gøre noget, går han i panik og forsøger at bakke ud af situationen . Vis man ikke forstår ham, lytter til ham og lader han falde til ro går han direkte amok, ikke for at gøre en fortræd men for at beskytte sig selv. På sammen måde foregår det under rytter han vender hurtigt rundt i et bukke spring og så ligger man der. Ellers er han den sødeste og dejligste hest jeg kender. Men der er så også en sidste ting, han er sød og rolig i boksen, undtagen når man skulle fodre, så begyndte han at tonse rundt i boksen med halsen strakt ud og ørene tilbage, helt ude af sig selv. Når så han for foderet er han den samme igen, og vi tror at det er fordi han simpelt hen har fået bank, og han har nærmest en fobi for foderskovle, så han er sikket blevet stået med foder skovlen.
Han har dog aldrig gjort nogle af disse ting med mig. Derfor var jeg den eneste der red han på rideskolen, og jeg blev tilbudt at købe ham flere gange men det var ikke muligt pga økonomi. Men da jeg så kom hjem for ca. 3 uger siden, spurte min far om jeg ikke lige skulle med over i stalden, og der stod han, min basse. Og så havde jeg sørme fået ham af ridelæren. Jeg har aldrig før i mit liv været så oven ud lykkelig! Jeg græd så han næsten svømmede ud af stalden. (-: Og siden er det bare gået helt vildt fint, vi har redet ture i skoven og en da jeg var ude at gå en tur med ham, gjorde jeg noget vildt skørt.. Satte mig op kun i grimen og så red jeg. Det er den fedeste følelse jeg nogensinde har oplevet.
Men så for en uge siden tog jeg på ski ferie, min ride veninde Julie og hendes familie skulle passe hestene om morgnerne og en af min fars gode venner der har eget et trav stutteri i tysk land skulle passe hestene om aftenen. Jeg bruge lang tid på at tænke over hvad der ville være bedst for ham og jeg er sikker på at jeg også fandt dem bedste løsning. Men så i går da jeg kom hjem ville jeg trække en tur men ham man ham blev ved med at stoppe op og jeg kunne ikke få ham til at gå frem da man jo på ingen måde bare lige kan rynde brynene og sige ”hey basse så er det nu” da han jo så går i panik. Jeg opgav og satte han ind i stalden og hyggede lidt rundt med ham.
I dag da jeg så spørger Julie i skolen siger hun han han var fin de første par dage men så begyndt han men ikke at ville gå frem (Altså når de skulle trækkes ud og ind fra folden) Og de gjorde det han de klappede hm lidt på røven og viftede med armene og så gik han frem. Og jeg ved at de selfølgelig ikke viste bedre men han kan hun praktisk talt ikke trækkes med fordi han er en så følsom hest at han nu forbinde det de har gjort med Gå frem, i stedet for et klik med tungen og et let træk i tovet.
Jeg ved at jeg elsker ham over alt på jorden og jeg vil gøre alt for at løse vores problemer, og nu er jeg så nået det punkt hvor jeg overvejer at starte helt for fra man på helt andre måde, dvs. med reb grime og codeo, og så lave den regel at han ikke må se noget normalt ud styr i 6 måneder så han helet glemmer alt det gamle og triste. Tror i det kan lade sig gøre? Hvad ville i gøre? Har i prøvet noget lignende? Jeg er så helet u troligt meget i 7 sind! Hvad tænker i i forhold til hans problemer?

Det eneste jeg ved er at jeg elsker ham smiley

Jeg ved at det er langt håber i gider læste det! (-:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En problem hest, at starte for fra.
  • #2   31. jan 2011 Mange tak (-:

  • #3   31. jan 2011 jeg ville i første omgang få den tjekket 100% i gennem, for smerter.

    han lyder som min første hest, og han havde virkelig også nogle "adfærds" problemer. han blev købt ved hestehandler, men skulle egentlig have været slagtet.

    den var farlig for sine omgivelser, og jeg har kun mødt 2 der ikke var bange for den.

    den ene var en adfærds træner fra mørkøv, og den anden en slagter fra jyderup.
    adfærdstræneren, brugte en del tid på min hest, men resultatet,var mangelfuldt, jeg brugte mange penge på alverdens behandlinger, så som kiropratik, akupunktur,urter, og massage.

    det tog lang tid at nå til, at han ikke længere var ødelagt af smerter og der af dårlig adfærd, og min tillid til ham skulle bygges op igen.

    men da det endelig lykkedes var jeg lykkelig.
    bahandling,ro og træning og jeg endte med en fantastisk hest, der desværre døde af tarmslyng mindre end et ½ år efter at vi havde fundet hinanden


  • #4   31. jan 2011 Jeg ved han han ikke har undt, men blot er blevet stået, og redet på "de barske tyske metoder" s: Jeg er på ingen måde bange for ham, han er den sødeste hest jeg kender han har bare sine nykker som jeg vil bearbejde fordi det 1 vil være meget nemmere og 2 for hans skyld (-:

  • #5   31. jan 2011 Jeg vil kontakte en med forstand på hesteadfærd - man forelsker sig altid i de meste ufattelige heste, har jeg også selv gjort - og derfor er det vigtigt at få den rette hjælp.

    Ellers ender det galt.
    Jeg ville klikkertræne - samt lave en stresstest af hesten af en professionel adfærdsrådigiver - www.hesteforstand.dk er et godt bud - hun er ufattelig dygtig, dyr men hun ved i den grad hvad hun laver - i modsætning til de fleste andre finder hun roden til problemet i stedet for at behandle symptomerne


  • #6   31. jan 2011 Puha, sikke en historie. Han fortjener virkelig et godt hjem der kan give ham lidt ro!

    Jeg tror at jeg ville tage e par måneder hvos jeg kun gik med ham, og så lærte ham alle grundsignalerne igen. Bare lade ham starte forfra.

    Mht. at din veninde havde dasket lidt til ham for at få ham til at gå, det glemmer han hurtigt hvis det kun var så lidt. Så handler det bare om for dig at vise ham at du ikke ivl gøre det, så han lærer at stole på dig.


  • #7   31. jan 2011 Enig med MC.
    Ville tage det hele stille og roligt, ingen pres overhovedet! Lad være med at ride ham hvis det er det, gå nogle ture, leg med ham på ridebanen, væn ham til 'farlige ting' for det er uden tvivl det han har problemer med?

    Og hvis ikke det virker, vil jeg råde dig til at få en hestevisker ud en dag smiley


  • #8   31. jan 2011 Tak for kommentarene jeg lytter til dem alle (-:

    Jeg tror ikke min veninde har slået ham, men han opfatter bare ting så hurtigt at han nu op fatter det signal hun har givet som gå frem jeg jeg kan jo ikke rende og vifte med armene vær gang han skal gå frem (-;


  • #9   31. jan 2011 Tag det helt roligt, og ja måske masser af ture, basis signalerne, og nok ingen ridning.

    Held og Lykke.


  • #10   31. jan 2011 Wow. Der er nok at gå igang med. Håber at din kærlighed kan læge hans sår på sjælen...

    Ellers helt sikkert, gem alt alm rideudstyr væk, og så lad ham være hest. Og ja få ham tjekket for fysiske smerter i kroppen, og evt. tænderne.

    Msåke løsdrift kan være sagen, hvor han ikke "holdes fanget" på samme måde som i en boks.

    Også holde dig fra ridebane og ridehus, hvis han spænder op og viser tegn på at det vækker grimme minder.

    Lyder fornuftigt også hvad de andre tøser siger. Med sådan en hest, er der vist ikke andet end at prøve sig forsigtigt og langsomt frem. Meld gerne tilbage om hvordan han får det.


  • #11   31. jan 2011 PS: har lige set dine billeder af ham. Der er noget utroligt sårbart over ham og hans øjne. Hvor skønt at se det I allerede kan sammen.

    Så allerede nu er I jo på vej. smiley


  • #12   1. feb 2011 Mange tak for kommentarene (-:

    Og ja der er noget helt særligt over hans øjne, da jeg så ham første gang vendte han det hvide ud af øjnene vær eneste gang et meneske rørte ham..Men det er halt væk nu, kan man kalde det er skridt på vejen? (-:


Kommentér på:
En problem hest, at starte for fra.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce