{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bider...
  • #1   27. feb 2011 lær hesten et stop tegn (: min hest krybbebidder, hvilket jeg ikke vil have hun gør når jeg er i nærheden (for at mindske det). Jeg klapper, hvis ikke hun reagere lægger jeg pres i grime fx. og når hun stopper med at krybbebidde slipper jeg pres og roser. Dermed er klappet ligesom advarslen, og på et tidspunkt (hvis du er konsekvent) vil hesten lærer at stoppe når du beder om det (:
    håber det hjælper (:


  • #2   27. feb 2011 hvor tit går du og nulre dens mule, kysser den på mulen, giver den godbidder med hånden.
    hvornår har din hest sidst fået tjekket tænder.
    hvad fodre du med?

    isa>> din hest den kyubbebider ikke fordi den laver unoder, den gør sandsynligvis pga af smerter. rigtig mange heste, der krybbebider, gør det pga mavesår, og for at sænke deres blodtryk.

    når du forhindre den i at krybbebide, forhindre du den samtidig i at sænke sit blodtryk, hvilket øger dens stress.

    jeg kan sagtens forstår at det er træls at hører på især hvis den samtidig laver bøvse lyden.

    men også du skal nok se på din hest´s forhold og foder


  • #3   27. feb 2011 Rikke: Tro mig, jeg ved bestemt godt hvad krybbebidning er, har sat mig utrolig godt ind i det (: Det er en vane hun har, som er forfærdelig, som jeg intet kan gøre ved. Tilgengæld kan jeg mindske det lidt, ved fx. ikke at lade hende gøre det under strigling og så skal hun i løsdrift til sommer smiley

  • #4   27. feb 2011 - jeg straffer hende jo ikke for at gøre det, tværtimod hjælper jeg hende jo (:

  • #5   27. feb 2011 og bare din kommentar om at du hjælper hende fortæller mig at du ikke har sat dig godt nok ind i hvad krybbebidning er....

    for nej det er ikke vane. det er et symptom på at hesten er stresset. og stresset sandsynligvis fordi den har smerter. når den krybbebider, så laver den en sterotyp adfærd, der udløser, endorphiner i kroppen, endorphiner er smerte stillende og beroligende. når du "hjælper" den til at lade være, så forværrer du faktisk dens tilstand.

    du kan hjælpe den på mange andre måder, men du må ikke forhindre den i at udføre sin adfærd.

    du skal se på hvad det er for noget foder den får, og så skal du se på dens almene liv og du er allerede et godt skridt på vej, når du sætter den i løsdrift, for jo mere fold tid jo bedre.

    hvad fodre du din hest med?


  • #6   27. feb 2011 Jeg har haft hesten i et år, og hun har haft det lang tid før jeg lærte hende at kende. Jeg har snakket med dyrelæger og læst en masse, og jeg har fundet ud af at uanset hvad jeg gør vil hun nok aldrig slippe vanen. Hun får ca. 650 g. Vrinsk to gange om dagen + en stor (to hænder fyldt) håndfuld lucerne, og 5-6 kg. hø, halm på folden hele dagen (fra 08.00 til 16.30 ca.)
    Om sommeren står hun på sommergræs fra ca. maj til ca september. (:
    Hun står på halm, hønet er afprøvet og funger ikke, og hun har adgang til saltsten i boksen smiley Bold i boksen er overvejet, men generelt viser hun ikke stor interesse for andet end maden i boksen. smiley

    Hvorfor mener du ikke jeg må stoppe hende i hendes adfærd?(: Ren nysgerrighed.


  • #7   27. feb 2011 Lige en lille bemærkning ang. kryppe bidning.
    Det behøver ikke være af stress. Mange heste starter med at krybbe bide pga mave sår, eller andre problemer i maven.

    Derfor er det som altid utrolig vigtig med masser af grovfoder.
    Har hesten først har vanen er det næsten umuligt at stoppe. Jeg synes det er en fin løsning Isa&tulle har fundet frem til. Det er jo ikke noget der er en straf for heste.
    mvh Dorte


  • #8   27. feb 2011 hvad har hun at spise på folden???

    det er meget vigtigt at hun har masser af god stråfoder at spise, dvs ikke så meget halm, men hø og wrap. korn er ikke egnet til heste.

    ja adfærden har stået på længe, hvilket gør det forfærdeligt, at den ikke har fået den rigtige hjælp.

    når hun udfører sin adfærd, altså bider i krybben eller andet, så får hun sin krop til at lave smertestillende. det smerte stillende det er godt for hendes stress. stress kan man få af smerter. og der virker beroligende på hende.

    når man er stresset, får man ofte smerter, men har man smerter bliver man ofte stresset.. det er ikke til at vide hvad der kom først, stress eller smerte. når man er stresset og har smerter, så stiger ens blodtryk, det er ikke sundt for blodåre, præstation, og heller ikke for hjertet, da det skal arejdet endnu hårdere.

    når du forhindre hende i at bide, forhindre du hende i at få sin krop til at lave smertestillende. og når hun ikke laver smerte stillende så får hun smerter og bliver meere stresset og får højere blodtryk, og så bliver situationen aldrig bedre, og i væreste fald bliver det værre.


  • #9   27. feb 2011 Stod det til mig fik hun også gerne det fineste hø på folden, men da jeg ikke står for den hel af hendes pasning (tilgengæld også det eneste jeg ikke står for) så kan jeg ikke gøre noget ved det før vi flytter til sommer.

    Du bliver kun ved med at kritisere alt hvad jeg gør! Så kom dog med nogle eksempler, eller forslag til hvad jeg kan gøre bedre. Jeg prøver at gøre det bedste for min pony.


  • #10   27. feb 2011 ok, den havde jeg ikke set komme fra dig nadja.......... men, tak for støtten....?

  • #11   27. feb 2011 nej jeg kritisere skam ikke hvad du gør, det eneste jeg kritiserer er at du fortæller img at du ved alt om krybbebidning.
    og jeg er jo egentlig nødt til at vide hvad du gør, for at fortælle dig hvad du kan gøre anderledes..... og da jeg ikke sidder ved min computer hele dagen, får du først svar nu.

    du kan ændre hestens foderplan, så den ikke får alt det korn, som den får nu, den har langt bedre af mere grovfoder, masser af fold tid, hvilket du allerede gør, og ja flytte den til løsdrift som du også allerede har planer om.
    du kan ikke få den til at lave de stoffer, men du kan ved at ændres dens foder, forhåbentligt hele et evt mavesår, så den ikke har behov for at lave smertestillende og beroligende stoffer, og der med, med tiden ændre sin stereotype adfærd.

    indtil da, skal du ikke forhindre den i at krybbebide, selvom det er træls at hører på, men lad den gøre det


  • #12   27. feb 2011 v Forlæng spisetiden!



    Spyt neutraliserer den mavesyre som krybbebidere overproducerer. Derfor er det meget vigtigt at man fodrer hesten med produkter der forlænger spisetiden. Når spisetiden forlænges øges spytproduktionen.

    Det er forholdsvist nemt gjort hvis at man hele tiden sørger for at hesten har noget at tygge på. Her er hø/wrap uhyre vigtigt!



    Man skal tænke på at hesten er ca 10 minutter om at tygge 1 kg havre i sig, hvilket giver ca 3 liter spyt. Hesten er derimod hele 50 minutter om at tygge 1 kg hø i sig og det giver ca 12 liter spyt.



    Derfor er det vigtigt at en krybbebider får meget grovfoder og så lidt krybbefoder som muligt. Alternativt, hvis man står på rideskole eller pension som ikke tildeler mere grovfoder end minimum, kan man tilføre hesten ekstra tyggetid via roepiller og lucerne i krybbefoderet. Men det er langt fra den optimale løsning.



    Normalt siger tommelfinger reglen, at en hest minimum skal have 1% grovfoder af sin samlede kropsvægt. Dvs. en hest på 500 kg bør have 5 kg grovfoder, som minimum. Dog er dette ikke altid nok til en krybbebider. Den bør have så meget, at den altid har noget at tygge på. Den må aldrig løbe tør. Dvs mellem 10 og 20 kg er ikke urealistisk. Men husk på at jo mere grovfoder hesten får, jo mindre krybbefoder skal den have, da grovfoder jo også feder og indeholder en vis mængde foderenheder (FE). For en krybbebider er det langt bedre at få en stor andel grovfoder og en mindre andel krybbefoder. Så længe den stadig er dækket ind med vitaminer og mineraler.



    v Undgå stivelse og sukker



    Stivelse, sukker og fibre er tre betegnelser, som er meget vigtige i hestefodringen generelt, men specielt i fodringen af en krybbebider. Egentlig burde alle heste fodres som krybbebideren, da heste har langt bedre af fibre end af sukker og stivelse, men det er ikke alle der ved det. Så fodringen af en krybbebider er som sådan ikke speciel, det er blot fornuftig fodring.



    Stivelse er den største synder i manges fodring. Stivelse finder man i kornsorter, så som havre, hvede, byg og majs. Mange bruger store mængder korn til deres heste og det er meget forkert!

    I hestens tarmsystem skal alt korn (stivelse) nemlig først igennem tyndtarmen, hvor stivelsen skal omdannes og optages for at give hesten energi. Men hvis man fodre i for store mængder vil tyndtarmens kapacitet bliver overskredet og stivelsen vil passerer videre til stortarmen.

    Stortarmen, som består af blindtarm og tyktarm, er et stort gæringskammer, hvor hesten nedbryder plantefibre ved hjælp af bakterier og mikroorganismer. Hvis stivelsen ikke når at blive optaget i tyndtarmen vil den vandre videre til stortarmen og give ustabilt og dårligt tarmflora. Heste, og især krybbebidere, er afhængige af et stabilt tarmflora.

    Ligeledes giver for store mængder korn også tit fejlgæringer i maven på hesten. Når tyndtarmens kapacitet overskrides vil stivelsen forgæres i hestens stortarm, som så danner mælkesyre. Mælkesyren gør maven sur, hvilket mange af stortarmens mikroorganismer ikke kan tåle. Mikroorganismerne dør og andre bakterier vinder indpas. Det giver så anledning til fejlgæring, hvor hesten får vindkolik, dvs luft i blindtarmen, med store smerter til følge. Ligeledes bevirker mikroorganismernes død at der opstår giftstoffer, som forårsager forfangenhed.



    Noget korn er værre end andet og det handler om hvor let optageligt det er for hestens tyndtarm. Havrens sammensætning er nemme for hesten at optage, hvorimod byg, hvede og majs sammensætning er svær for hesten at nedbryde. Dette handler om hvordan kernens molekyler er sammensat. Derudover har byg, hvede og majs også en meget hård skal, som er næsten umuligt for hesten at tygge. Derfor skal alle kornsorter helst være forarbejdede. Enten valsede, helst varmebehandlede (mikroniserede).



    I stedet for stivelse skal man hellere give hesten fibre, som man finder i roepiller, grovfoder, lucerne osv.

    Stress og Vanens magt



    Men fodring alene får ikke altid hestene til at holde op med at krybbebide og hvis det ikke hjælper kun at fodre korrekt, så må man kigge på hestens samlede leveforhold. Stress og generelle vaner er tit også store faktorer i hestens krybbebidning.



    Stress er et stort problem for mange heste og når man skal ind og kurere krybbebidning, så er det vigtigt at man også sænker hestens stressniveau. Stressede heste producerer nemlig også meget mere mavesyre end afslappede heste gør. Så derfor er det vigtigt at man går ind og kigger på hvilke situationer der kunne være stressfaktorer for hesten og fjerner disse. Det er ikke nemt og hurtigt arbejde, men derimod en lang proces hvor man skal observere sin hest og kende dens reaktionsmønstre.



    Vanen er noget helt andet, men igen også en faktor man ikke kan se bort fra.

    Heste er vanedyr og det er derfor svært for dem at slippe dårlige minder. Hvis hesten en gang har oplevet at den fik smerter i forbindelse med fodringen, så vil den ikke slippe den erindring så let. Og hvis hesten så har oplevet at krybbebidningen afhjalp smerten, så vil den helt sikkert have lyst til at fortsætte. Mange heste krybbebider endnu før den har mærket smerten. Ligesom at mange mennesker tager piller, fordi de ved at smerterne kommer på et tidspunkt.

    Derfor er man mange gange nødt til også at bryde hestens vanemønster og afdække de steder den kan bide i. Eksempelvis kan man tage krybben ned og dække bidemærker til med et bræt eller lignende. Man kan også sætte hesten i en anden boks eller flytte den til en anden stald, så den er i helt ændret miljø, forudsat at den altså ikke vil stresse for meget af flytningen. Her skal man gøre op med sig selv om den stress en flytning kan give, vil være nødvendig for at hesten efterfølgende ikke krybbebider mere eller føler mindre stress.



    Det er MEGET VIGTIGT at man først foretager disse ændringer, når man er sikker på at hesten er smertefri på korrekt fodring. Dvs. når man tydeligt kan se at hestens bideri er aftagende. Ellers fratager man bare hesten dens mulighed for at hjælpe sig selv med smerterne og så er ejerens problem måske løst, men hestens er ikke.



  • #13   27. feb 2011 tak rikke.

  • #14   27. feb 2011 det var så lidt, jeg håber du kan bruge det, og at din hest, en dag holder op med at krybbebide, så du ved at du har hjulpet den

  • #15   27. feb 2011 det håber jeg også. Kan det virkelig passe at en krybbebidder skal have over 10 kg? så bliver den da bollefed!o:

  • #16   27. feb 2011 ja det kan godt passe men det skal være grov foder.. altså hø og wrap... selvfølgelig ikke 10kg korn...

    nej den bliver ikke bolle fed. hesten er indrettet sådan at den skal spise det meste af dagen, og får den 10kg hø, ja så er den ca fodret i 10timer.


  • #17   27. feb 2011 hold da op o: men det er godt at vide, så skal der vidst bestilles hø hjem (:
    tak for hjælpen smiley


  • #18   27. feb 2011 det var til rikke.

  • #19   27. feb 2011 jamen som Fænrik og nadja siger... det var så lidt

  • #20   2. mar 2011 Jeg sys det er godt smiley

Kommentér på:
bider...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce