{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

bider? {{forumTopicSubject}}

ja, jeg er simpelthen sådan i tvivl om hvad min lille shetter ''mener'' når han bider?

jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal skrive om kring det, men vil prøve at skrive lidt, og ellers må i meget gerne spørge!

han er en bette hingst på 1 år, så han er ikke så gammel..
han kan fx. finde på at bide hvis man rør ham, eller hvis man er ude at gå med ham og han ikke lige får sin vilje, og nogle gange bider han egentlig bare uden grund.. hmm, han er en rigtig lille engel, men nogle gange så gør han det bare lige pludselig, og jeg er virkelig i tvivl om hvorfor han gør det? der hvor han boede før, blev han ikke passet så godt, eller faktisk for at sige det rent ud mishandlet.. jeg håber i kan hjælpe mig, for jeg er meget i tvivl om hvorfor han gør det, og hvordan jeg skal håndtere det.

- Nanna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bider?
  • #1   26. mar 2011 Hvis han bider dig når når du røre ved ham, kan det være fordi han ikke særlig godt kan lide at du røre ved ham på der. Men de andre ting ved jeg godt nok ikke hvorfor, det lyder lidt mærkeligt ,måske mangel på opdragelse , Hmm ved det ikke lieg(-:
    Louise(:


  • #2   26. mar 2011 det med at han ikke bryder sig om at blive rørt havde jeg også overvejet, og jeg ved jo heller ikke så meget om hvad der er sket hos hans gamle ejer, udover det langt fra var som det skulle være..
    hmm, måske rigtig nok med opdragelsen, har bare aldrig oplevet det ved andre heste.


  • #3   26. mar 2011 det gjorde min shetlænder hingst også men så blev han kastreret og det hjalp, for inden kunne jeg ikke få ham til at stoppe og han bed hård nogen gange.. /: men ved ikke hvad man ellers kan gøre, hvis du ikke vil have ham til vallak for det vil du sikkert ikke og det er også forståeligt (:

  • #4   27. mar 2011 Jeg er passer for en lille shetter hingst, og han bider altså også nogle gange. Sidste gang blev jeg bidt i hagen, og der kom et kæmpe "sår".
    Jeg ved ikke rigtigt hvordan man vænner dem af med sådan noget.
    For, hingsten jeg passer, gør det hele tiden, uanset, om man rør ham eller ej. Jeg har ikke rigtig mere at sige... smiley


  • #5   27. mar 2011 indlæringsmæssigt hat du 4 valgmuligheder, her kommer definationerne, læs positiv= påfører, negavtiv=fjerner, forstærkning= øger hyppigheden, straf= formindsker hyppigheden :

    Positiv forstærkning:
    noget der øger hyppigheden af en bestemt adfærd når det bliver påført.
    fx i form af shaping, hvor du ignorer uønsket adfærd og belønner ønsket
    her skal du forstærke en adfærd kan ikke kan gør samtidig med at bide, så du øger hyppigheden af dén og derigennem formindsker at bide
    (av hvor kan du blive bidt mange gange)
    dette ville være brugbart hvis det fx var en hund du ikke ønskede skulle hoppe op, så kunne du forstærke den for at ligge ned når der kom gæster, da man ikke kan stå og ligge samtidig, jeg kan ikke umiddelbart se hvordan den kan bruges i dette tilfælde, men måske kan du selv..

    Negativ forstærkning:
    noget der øger hyppigheden af en bestemt adfærd når det bliver fjernet.
    fx i form af et pres som opfører når hesten udviser ønsket adfærd (det vi bruger til at indlære at vige for tryk fx)
    I dette tilfælde kan jeg igen ikke se hvordan den skal kunne bruges, da du ikke kan presse forud for at han lader være med at bide smiley

    Positiv straf:
    noget der nedsætter hyppigheden af en bestemt adfærd når det bliver påført
    fx slag eller stamp i jorden, lyd, skræmmende kropssprog, som du kan udvise idet selv-samme sekund (max 2 sek) efter hesten har bidt.
    For at dette virker, handler det om timing, og adfærden vil sandsynligvis aldrig blive udslukket, men dog vil det formindske hyppigheden af den
    Fx vil du kunne opleve at han tøver før han bider, og du kan hæve hånden og så lader han være.
    Der er risiko for at, hvis du ikke er god til timing, eller helt konsekvent, vil han kunne blive håndsky, hvis du vælger slag, lyd sky osv

    Negativ straf: noget der mindsker hyppigheden af en bestemt adfærd når dette bliver fjernet.
    ex. du er ved at give en godbid, han bider, du fjerner godbidden
    du er ved at kæle ham, han bider, du går
    denne metode forudsætter at han ønsker noget smiley

    En god kombination af dem alle, tilpasset den enkelte situation, vil nok være det der virker bedst, tænker jeg

    God arbejdslyst




  • #6   27. mar 2011 en hingst bider, fordi den vil bestemme, ligesom vildhestene, hvor hingten jo bestemmer. Så du må ikke være bange eller nervøs omkring ham, og vise hvem der bestemmer.
    Hvis han ikke har haft det så godt, kan nervøsitet også spille en stor rolle.
    Du har sætte dig ind i hans problem, men det kan nem være en kompination....
    SÅ.... Han skal have respekt for dig, men samtidig må du vise ham, at hos dig kan han være tryg.
    Men der findes mange andre metoder.....


  • #7   28. mar 2011 Altså, de fleste hingste, unghingste og vallaker som lige er blevet kastereret. Kam finde på at bide, det er mest dominans.
    Ligesom drenge der altid skal slå hinanden, for at de hvem der giver efter.
    Den som giver efter i disse siturationer, vil ryge længere ned i hirakiet.
    Hvis du som den, enten bider, skubber eller gør andet som kan være ubehageligt for den. Så kan du blive fører, eller lederhesten. Det er sådan de lever i naturen.
    Men jeg får ikke ind for at slå hesten, du kan sagtens skubbe den væk når den gør det eller bide let i øret på den. Evt. Fremskaffe en grime som laver et ubehageligt tryk på hesten når du trække ned i den og bruge den istedet for.
    En dag vil han holde op, nogle heste stopper dog aldrig. Og nogle heste skal der ingen "magtkamp" til og andre heste tager det lang tid smiley


  • #8   28. mar 2011 min plage gør det også og jeg vil mene det er ren magt kamp for når jeg er sammen med ham på folden følger han efter og nogle gang begynder han at bide/nape mig og for mig ser det ud som om at det er dominans eller fordi han vil have at jeg standser og så er det dominans igen

Kommentér på:
bider?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce