{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.757 visninger | Oprettet:

grisepas {{forumTopicSubject}}

hej allesammen
min islænder hoppe har gået i grisepas som den eneste gangart sammen med skridt og galop jeg ved ikke helt hvad årsagen til dene fejlgangart er men hun har været lidt stivbenet (det er blevet meget bedre)
en anden grund er at hun aldrig er blevet rigtig gangsat og jeg ved ikke om hun nogensinde kan blive det
når jeg rider uden sadel syntes jeg jeg kan mærke en lille smule trav i hende men det er kun nogengange
er der noget dårligt ved at lade hende gå i grissepassen som gangart jeg sidder fint i den men jeg ved jo ikke om det skader vera

så mine spørgsmål er

1. hvad kan være årsagen til hendes grisepas
2. tror i hun nogensinde kan lære gangarterne (gangsættes)
3.kan det være rigtigt at jeg ar kunnet mærke traven uden sadel og ikke med sadel fx. hun har jo nok friere bevægelser uden sadel men jeg ved det ikke
4. er der noget somhelst problem i at lade hende grisepasse (jeg er ligeglad men det skal jo ikke være dårligt for hesten)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  grisepas
  • #1   1. mar 2011 havde den nu ikke været islænder så havde jeg kunne give dig svaret. men da islændere jo har flere gang arter,så er mit gæt lige så godt som dit.

    men nej jeg ville ike tro at grisepas er sundt for den, og jeg tror det kan være et smerte problem måske.

    ja det kan godt passe at du uden sadel kan mærke lidt trav. så rider du jo næsten skind mod skind og du kan langt nemmere mærke hestens muskler og den kan mærke dine


  • #2   1. mar 2011 jeg er ret sikker på der nok kan findes nogen rene gangarter inde bagved grisepassen..
    hun er højst sandsynlig godt stiv i ryggen at alt det grisepas, da det ikke løsner op i ryggen..
    nogle heste er låst i ryggen enten pga. sadel eller anatomiske årsager, som kan løsnes op ved en kiropraktor eller lign. så galt tror jeg nu i første omgang ikke man skal sige det er :)..
    har i prøvet at smække nogen forsko på? det kan tit gøre underværker, og ellers prøv med en masse volter, versader osv for at løsne op.. så er jeg sikker på du vil begynde at mærke underværker smiley


  • #3   1. mar 2011 hun er aldrig blevet gangsat så jeg tror det er det der er problemet og ikke smerter
    men man kan jo aldrig vide jeg skal også snart have en dyrelæge til at se på hende for der kan jo være problemer
    men hun har grisepasset i såvidt jeg ved hele hendes liv
    så jeg tror ikke det er pga. smerter men formentelig grundet manglet gangsætning ved tilridning


  • #4   1. mar 2011 kristina
    tak for svar vil da lige prøve med forsko når hun er klar til ridning igen efter foling
    hun står hos min onkel og der skal hun fole for sådan vil vi helst have det.


  • #5   1. mar 2011 forsko kan i hvert fald hjælpe meget.. gangsætning kan man jo teorien altid gøre, og hvordan skal man definere hvornår en hest er gangsat den kan jo altid falde tilbage hvis den kommer ude af form, mangler sko eller anden støtte, får smerter i ryggen, eller en uerfaren rytter etc..
    så det vil jeg ikke mene er et problem.. og det er ALDRIG for sent :)..
    så hvis du er helt sikker på sadlen passer og hun ikke er låst i ryggen..
    så prøv at par forsko og få den løsnet godt op.. start med at finde traven og trav en masse.. når traven så er stabil kan du begynde at finde tölten frem..


  • #6   1. mar 2011 1. Årsagen kan være at hun er generelt bare er stiv over det hele smiley Lav en MASSE smidighedes øvelser i skridt smiley Ved at lave smidighedes øvelser, så kan hun løsne op og ende med at trave i stedet smiley
    2. Det tror jeg ikke ville være et problem smiley
    3. Det kan det sagtens være, men igen, det er nemmere at mærke noget uden sadel end med, så det kan sagtens bare være grissepassen.
    4. jeg ville personligt ikke lade hende gå for meget grissepas, da hun jo så bare bliver mere og mere stiv i kroppen. For at undgå grissepassen, kan du vælge at ligge vægten over på forparten, Dvs. hvis du nu sidder i sadlen, så læn dig fra på sadlen, gerne med et lidt let sæde smiley

    Er hun 5 gænger ? smiley


  • #7   2. mar 2011 jeg har prøvet på at sætte hende i trav men hun er aldrig gangsat så hun ved overhovedet ikke hvad jeg vil have hende til
    jeg ved ikke om hun er 4½ gænger el. 5 gænger da hun som sagt altid grisepasser vi mener dog at have set hende tølte og trave få gange


  • #8   2. mar 2011 fordi hesten ikke er gangsat betyder ikke at den ikke kender til trav og tölt, eller ikke ved hvordan man gør..
    det er jo derfor du skal hjælpe den til at finde over i de gangarter du gerne vil have..
    f.eks for at finde en trav, så er det en god idé med forskoene, så ligger du vægten frem, måske ikke nødvendigvis sidder i let sæde, men læner dig frem og giver den godt med tøjle og når den så falder i trav så roser du den self så den ved det er den rigtige respons, men ellers lad være at bringe hesten ud af balance.. når den har gået grisepas så længe skal du nok ikke forvente mirakler i starten, det kræver mange kræfter fra muskler der nok er næsten ikke-eksisterende, så det kommer til at tage noget tid.. men du må helst ikke lade den grisepasse mere..
    når du har fået en stabil trav hvor du også kan sidde ordenligt og lave volter osv uden hun falder ud af den, så kan du vende tilbage til tölten.. men husk ikke at glemme traven når du begynder på den.. trav er alfa og omega for en god tölt smiley


  • #9   2. mar 2011 okay tak prøver med forskoene og en masse volter self. undskyld jeg har ikke fået det at vide af min ridelærer: hvad er en versade?

  • #10   2. mar 2011 det er en type sidebevægelser der løsner hesten op.. søg evt. på google det er lidt svært at forklare smiley

  • #11   2. mar 2011 okay

  • #12   2. mar 2011 Lav en masse side bevægelser og smidighedsøvelser. lav evt noget bom træning for at få den til at trave. Tit kan hesten ikke grissepasse i volter, da det jo er en gangart lidt ligesom pas, smiley Hvis den slår i grissepas, plejer jeg altid at sætte farten ned, så den går skidt igen.. smiley

  • #13   2. mar 2011 okay tak

  • #14   2. mar 2011 men hun løber altid grisepas så det hjælper ikke at sætte farten ned

  • #15   2. mar 2011 grissepas er jo egentlig ikke ikk rigtig gangart, mere bare en uren tölt eller pas eller hvilken side man nu vil sætte den til smiley
    men det er rigtig at man kan ride en grissepas over mod tölten på en volte, da hesten ikke kan passe på et buet spor..


  • #16   2. mar 2011 okay det vil jeg da prøve
    hvis hun skal have forsko på så skal hun da ikke have bagsko på vel?


  • #17   2. mar 2011 Jeg mente heller ikke at selve grissepassen var en gangart, men at den minder om gangarten pas smiley
    Du mener vel over mod traven på en volte ?


  • #18   2. mar 2011 nej kun forsko.. smiley
    jamen når man forbedrer en pasagtig tölt eller en grisepas rider man den jo over mod traven, men de færreste heste jeg kender kan bære sig i en trav på volte når de ikke har travet i mange år..


  • #19   2. mar 2011 Nårh okay smiley
    - Jeg har modsatte erfaringer, men heste er jo heller ikke ens smiley


  • #20   2. mar 2011 sådan vil det jo være smiley
    men det bedste trådstarter kan gøre er nok at prøve lidt forskelligt og se hvad der gir pote..


  • #21   2. mar 2011 Det jo det, men det er en god ide med forsko smiley

  • #22   2. mar 2011 ja det går man aldrig fejl af, når en grisepasser skal lære traven smiley
    nogengange er det næsten også nok for at få dem til traven.. en utrolig forskel det kan gøre smiley


  • #23   2. mar 2011 Ja det gør virkeligt meget smiley

Kommentér på:
grisepas

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce