{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
549 visninger | Oprettet:

Det personlige rum.. {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning?
Når I f.eks. går tur, vil I så have hesten går bag jer eller ved siden af?
Jeg har en meget dominerende vallak (det er min egen skyld han er blevet det) som kan løbe fra mig, og jeg går altid ved siden af ham fordi jeg vil holde øje med hvad han laver. Men så læste jeg i går at hvis man får hesten til at respektere ens personlige rum, vil den følge dig.
Ville gerne høre lidt erfaringer smiley Har i sinde at tage ud og træne stop og frem signalerne, og bare starte helt forfra.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det personlige rum..
  • #1   22. apr 2011 Dino går ved siden af mig, sådan har jeg det bedst og sådan kan jeg bedst give ham de signaler jeg ønsker. Når jeg træner dominerende heste beder jeg dem også gå ved siden af mig, men hvis de så træder foran mig (med skulderen) beder jeg dem bakke og gå ind bag mig, for så at komme op på siden af mig igen.

  • #2   22. apr 2011 Jeg beder min hest gå pænt ved siden af mig for slapt reb med mulen ud for min skulder. På den måde kan hesten både springe fremad og til begge sider, hvis den bliver forskrækket, uden at ramme mig. Samtidig kan jeg altid se hesten ud ad øjenkrogen uden at behøve vende mig om og se på den. smiley

    Der ud over bruger jeg respekten for det personlige rum på den måde, at jeg beder mine heste holde en vis afstand, medmindre jeg giver tegn til, det er ok at komme tættere på. På samme måde "spørger jeg om lov", inden jeg går tæt på hestene og dermed ind i deres personlige rum. Ser sådan på det, at jeg ikke kan forvente noget af min hest, jeg ikke selv er villig til at overholde. Så jeg holder øje med tegn fra hesten, der inviterer tættere på; fremadrettede ører, et nysgerrigt og interesseret blik, en fremstrakt mule osv.


  • #3   22. apr 2011 Camilla A: Jeg har også bogen, men ville gerne høre fra andre "ikke professionelle" hvis du forstår smiley

    Tak for svar begge to!


  • #4   22. apr 2011 Louise: Okay, tak for svar smiley Ja man skal selvfølgelig også respektere hestens personlige rum, men min hest vader bare ind i mig hvis det passer ham..

  • #5   22. apr 2011 Når jeg i det hele taget går med Ofeig synes jeg det er rarrest og hyggeligst at vi går ved siden af hinaden så hun hverken føre mig eller jeg hende, men vi er sammen om at gå (: Jeg træner også en gang i mellem at hun går bag mig og omvendt.
    - Det er en god måde at vende hesten og en selv til at der heller ikke sker noget ved at hesten eller mennesket går forrest eller bagerest og at det ikke betyder at den ene er mere dominerende og bestemmer mere end den anden vil jeg sige (;
    Jeg prøver aldrig at tvinge hende til at gå lige ved siden og klods op af mig. Hun må gå så langt væk fra mig hvis hun har brug for så stort et personligt rum. Vi skal begge to føle os frie.
    Nu hvor jeg sidder her og skriver, kommer jeg faktisk i tanke om noget lidt interrasandt.. Da jeg startede med at arbejde med hms, lærte jeg at en god måde at vise i starten over for en ny hest at den skulle følge mig og vise at jeg var dens leder, var ved at lade hesten gå en meter eller hvor meget jeg selv ønskede bag ved mig. Og det gjorder jeg også i starten med Ófeig, men det ændrede sig lige så stille til at jeg faktisk heller ville have hende op ved siden af mig så vi kunne kigge på hinanden og være lidt tættere forbundet. (:

    En lang kommentar, men kunne ikke stoppe med at skrive da jeg først kom i gang :b

    Mvh. Anna Sofie


  • #6   22. apr 2011 Anne Sofie: Okay tak, jeg vil også helst have hesten ved min side, men det duer ikke rigtigt når han er så dominerende..

    Har I nogen gode træningsøvelser man kan lave med dominerende heste? (udover dem i har nævnt) smiley


  • #8   22. apr 2011 Fortæl din hest at det absolut ikke er i orden at han vader ind i dig eller dit personlige rum og det skal være konsekvent hver gang indtil at han ikke gør det mere og du selv kan indvitere ham ind og han respektere dit personlige rum og stopper der hvor du siger han skal stoppe.
    Og når jeg skriver "fortælle ham" mener jeg at du meget bestemt ryster med rebet og hvis det ikke hjælper så klask ham med rebet på bringen så han bliver lidt "okay, hun vil ikke have mig så tæt på!". Han vil prøve igen og igen og han kan komme til at tage noget af dit personlige rum og få dig til at flytter sig for ham. men du skal hver gang fortælle ham det samme. (:

    Sådan har jeg altid gjort det og min hest og alle dem jeg har arbejdet med bryder ikke mit personlige rum. og jeg bryder ikke deres (;

    håber det var noget hjælp du kan bruge.

    Anna..


  • #9   22. apr 2011 Hov! (;

    Der skal stå; Han vil prøve igen og igen om han kan komme til at tage noget af dit personlige rum og få dig til at flytter sig for ham.


  • #10   22. apr 2011 Min unghest har det bedst med at gå ved min højre side ( har nok noget at gøre med at ´alt det farlige´ er på venstre side når vi går ud smiley

    Jeg er egentlig sådan lidt ligeglad, bare min hest ikke går helt foran mig, Amiga( 22 årig hoppe) går bag mig på tur og vedsiden af mig på bane, og Gaia ( den 2 årige unghest) går som sagt helst ved min højre side..


  • #11   22. apr 2011 Okay jeg vil prøve. Tak smiley Men tror du så (hvis han kommer til at respektere mit personlige rum) at han vil holde op med at løbe fra mig på gåtur?

  • #12   22. apr 2011 Rikke: Okay smiley

  • #13   22. apr 2011 Han KOMMER til at respektere dit personlige rum tro mig! (; Du skal bare være konsekvent og ikke være bange for at sige fra og komme til at smide rebt efter ham for han skal bare lige finde ud af at i skal være fælles om det her og du vil ikke have at han tager dit rum smiley
    Jeg tror helt sikkert at han vil få meget mere respekt, positiv rekspekt for dig og dine handlinger og meninger og det kan godt medføre at han ser dig som en der nu virkelig kan beskytte ham og tage sig af ham så han bliver hos dig når i går tur (: Det tror jeg..



  • #14   22. apr 2011 Tusind tak for hjælpen allesammen! smiley

  • #16   22. apr 2011
    Jeg går på min hests venstre side med hestens skulder ud for min hofte - hvis jeg f.eks. stopper, og hesten træder frem så dens skulder er foran min hofte beder jeg den bakke, til den står ved min hofte igen smiley



  • #17   22. apr 2011
    Jeg er ret ligeglad så længe hesten ikke går fra mig. Har jeg en hest der har travlt og pløjer fremmad så bliver den standset og bakket nogle gange også plejer problemet at være løst-
    Maja er har et lavt energi niveau så hun sakker hurtigt bag ud og går derfor helt bag ved mig, så lang snoren nu er.

    Går jeg med hingsten går han også i løs snor og hvor han vil da han endnu er usikker på det der med pres i grimen.

    Tulle får også lov til at gå hvor hun vil.


  • #18   22. apr 2011 Har det bedst når den går ved siden af mig, så føler jeg ligesom man er lige med hesten + føler man har bedre kontrol over det.. Kan bedst lide når den har skulderen eller halsen ud for mig, hovedet gør heller ikke noget men ikke længere frem end til skulderen.. :-))

  • #19   23. apr 2011 Altså, for mig er det lidt kompliceret. Min part Martell går ved siden af mig, og jeg ville ikke gøre den træning om. Martrell er en meget dominerende pony, men faktisk kun så længe man dominerer ham. Ligeså snart han selv får frihed, kunne det aldrig falde ham ind at gøre nogen noget.
    Når vi har gået tur uden tov, har han altid stoppet lige efter mig, og så vendt sig rundt så hans hoved var lige BAG min skulder, altså et tegn på ''respekt'' og at jeg er i lederposition. Nu er vi ENDELIG kommet dertil at han stiller sig VED min skulder, med sin skulder mod mig, ikke nødvenligvis parallelt med mig, men altid i den position. Altså et tegn på komplet ligestilling. Og det er jeg faktisk en lille smule stolt af, når man tænker på hvor dominerende og ''pisseirriterende'' han kan være, hvis han lige synes at vi skal trave hjem, eller liiige skal have noget græs smiley
    Så i princippet har jeg vel ikke noget personligt rum, men samtidig må Martell tage al den plads han vil have, og det samme gælder mig. Der er bare ikke rigtig nogen af os der benytter sig af det særlig tit smiley


  • #20   25. apr 2011 Jeg har ikke noget personligt rum overfor min hest. Det ønsker jeg ikke..

    Når jeg trækker med ham, får han lov til at gå præcist hvor han vil. Og det fungerer super. Fx i går da jeg trak tur med ham, gik han så langsomt, at tovet var spændt helt ud, jeg gik forrest, og han tullede et par meter bag mig. Og i dag da jeg trak med ham gik han fint ved min side..

    Det er ikke så vigtigt for mig, så længe han ikke stikker af og laver andre unoder, som de andre også skriver.


Kommentér på:
Det personlige rum..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce