{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

"Hvad er HMS?" {{forumTopicSubject}}

De sidste måneder har jeg beskæftiget mig med meditation, og selvopdagelse og principperne i det, har givet mig et nyt syn på nogle områder i ridning. Så jeg har et spørgsmål til jer, jeg vil høre hvad i synes om.

“Hvad er HMS”

For 2,5 år siden stødte jeg første gang på spørgsmålet; “Hvad er horsemanship?”. Efterfølgene skiftede spørgsmålet form, og fik mange udformninger; Hvordan træner jeg HMS?”, “Hvordan forbedre jeg vores HMS?”, “ Hvilke øvelser indgår i HMS?”.

Hver gang følte jeg mig besværet i at svare, for hvordan kunne jeg beskrive det godt nok ? Det var svært at sætte ord på. Andre end mig synes at have meget lettere ved det, og beskrev det som værende alt fra en tanke til parellis 7 lege. De fleste svarede at det var omgangen med hvorledes du behandlede hesten - men at det ikke var en håndgribelig ting - altså en tanke.. Jeg havde svært ved at slå fast hvordan jeg selv skulle svare.. Fordi jeg synes mit ejet svar på det lå langt fra andres.

Da spørgsmålet dukkede op begyndte HMS at spire som korn i mange unge ryttere, og havde specielt udformet sig til enten tricksridning, cordeoridning eller parelli/monty system-baseret ridning. De havde enten besvaret spørgsmålet dem selv, eller andre havde ledt dem hen et svar. Derfor gjorde de hvad end de troede HMS var - selvom mange andre mente og sagde det var en tanke, eller noget uhåndgribeligt. Mange var tiltrukket af liberty, altså ridning uden udstyr, og så op til andre der kunne ride sådan. De forbandt dette “less is more” princip mht til udstyr med at forholdet mellem hest og rytteren var stærkt.

Det var ikke et tilfælde HMS havde fået så mange rytteres interesse. På markedet havde det vokset kraftigt op, netop på grund af mange ikke vidste hvad det var - derfor ledte mange dem hen til noget håndgribeligt - noget de kunne føle / se / røre ved - købe. Efter inspirerende små film på youtube og udgivelse af dvd og bøger om heste træning på blide metoder, var der næsten en rebgrime, stick og cordeo i hver stald.

Efter 1 år hvor jeg havde leget med HMS, hvor jeg havde brugt metoderne, følte jeg, jeg var kommet langt væk fra det jeg oprindeligt søgte, og jeg følte det hele var gået i stå, og jeg havde glemt meget der var vigtigt. Min hest var blevet overvægtig af aldrig at måtte svede i træningen, syg af sukkeret, tung på tøjlen, var evig øm i hovene af forkert beskæring og så til sidst, blev han jagtet rundt i cirkler fordi han havde problemer i ridningen der kunne rettes ved join up mente min træner.

Derefter begyndte jeg at læse, og der var der jeg begyndte at give mig selv det samme spørgsmål. Hvis det jeg har trænet, og arbejdet på gennem et år, bidløst og barfodet, slet ikke var HMS, hvad var det så ? Folk mente jo det var den måde man begik sig omkring hesten på - og håndterede hesten på. Jamen hvordan skulle hesten så håndteres i træning. Hvor var svaret. Det var ikke det jeg før havde fået undervisning i - for det virkede ikke i en positiv retning.

Jeg fandt svaret 2 år efter.

HMS er ingenting, og alting. Hvad end der er vigtigt for dig. HMS for mig er når jeg føler min hest lærer. Det er ikke den måde jeg begår mig om hesten - også alligevel er det. Jeg træner og begår mig om min hest som jeg kan lide det - og som min hest kan - og som han lære bedst. For mig er det ikke nogen lege - det er jordtræning som jeg træner det. Om HMS er en følelse man får af at ride, eller en måde man fører hesten i et trækketorv er det samme. Det du vælger er vigtigt for dig, følelses mæssigt er for dig og din hest HMS. Det der får jer tættere på hinanden. Det er for evigt individuelt. Derfor behøver den der læser dette heller ikke være enig. HMS er dog aldrig noget der går udover hesten negativt.

HMS er når du føler dig stærk oven på hesten, fordi du har massere selvtillid oven på hesten, eller fordi du føler hesten er godt trænet. Det er fordi du er i udvikling med din hest - netop derfor kan vi kalde det fælleskab i ridning, og et forhold dig og hesten i mellem. Dette er HMS for mig, kreativitet og selvudvikling i ridning, og at finde en vej i træning af heste. Hvad er HMS for jer ? Og først og fremmest hvad mener i om dette ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hvad er HMS?"
  • #1   11. jul 2011 Så sandt så sandt, var os selv kørt død i det hms ræs der var....

  • #2   11. jul 2011 meget flot skrevet. helt vildt.
    Horsemanship er for mig mit mindset omkring hesten. Min prøven i at forstå hestens sprog. At lære sproget, og vejlede hesten på et sprog den kan forstå, og samarbejde. At gå op i hestens ve og vel og altid sørge for den når man kan se at den ikke trives - ligeledes på folden som i træningen.
    Horsemanship er båndet mellem min hest og jeg, og det der giver mig modet til at turde kaste mig ud i fx bidløs ridning i naturen osv. smiley


  • #3   11. jul 2011 mindset (det engelske ord :P)

  • #4   11. jul 2011 - og i øvrigt også at sørge for den når den trives godt smiley

  • #5   12. jul 2011 Hvor filosofisk, men sandt smiley
    - Det beskriver lige præcis grunden til at jeg rider og omgås heste. Dog havde jeg aldrig tænkt på det som værende HMS og så alligevel.. har vel bare aldrig funderet over det.


  • #6   14. jul 2011 Endnu en gang et fint indlæg fra din side smiley

    For mig handler 'HMS' om at få min hest til at have det godt, og samtidig (eller skulle jeg sige - og derfor) selv have det godt.
    Det handler om at være et skridt foran hesten fordi man kender den. At vide hvor meget man kan bede om og hvornår det er tid til at stoppe INDEN hesten er nødt til at fortælle dig det.
    Det handler om at gøre træningen til en leg, men samtidig arbejde hen mod et mål hvor ridningen (træningen) foregår med de mindste signaler og tilgodeser hestens anatomiske behov og begrænsninger.
    Det handler om at stoppe op et øjeblik og overveje 'hvorfor er min hest ikke interesseret i at gøre det jeg beder om' og sammen skabe en løsning, frem for at ty til vold og straf og således bede den om at bære sin smerte i stilhed.
    Det handler om at forstå at nyde og beundre et af de smukkeste, mest trofaste og empatiske dyr i verden og ikke gøre vold mod deres milde sind.


Kommentér på:
"Hvad er HMS?"

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce