{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
596 visninger | Oprettet:

"Hvad er HMS?" {{forumTopicSubject}}

De sidste måneder har jeg beskæftiget mig med meditation, og selvopdagelse og principperne i det, har givet mig et nyt syn på nogle områder i ridning. Så jeg har et spørgsmål til jer, jeg vil høre hvad i synes om.

“Hvad er HMS”

For 2,5 år siden stødte jeg første gang på spørgsmålet; “Hvad er horsemanship?”. Efterfølgene skiftede spørgsmålet form, og fik mange udformninger; Hvordan træner jeg HMS?”, “Hvordan forbedre jeg vores HMS?”, “ Hvilke øvelser indgår i HMS?”.

Hver gang følte jeg mig besværet i at svare, for hvordan kunne jeg beskrive det godt nok ? Det var svært at sætte ord på. Andre end mig synes at have meget lettere ved det, og beskrev det som værende alt fra en tanke til parellis 7 lege. De fleste svarede at det var omgangen med hvorledes du behandlede hesten - men at det ikke var en håndgribelig ting - altså en tanke.. Jeg havde svært ved at slå fast hvordan jeg selv skulle svare.. Fordi jeg synes mit ejet svar på det lå langt fra andres.

Da spørgsmålet dukkede op begyndte HMS at spire som korn i mange unge ryttere, og havde specielt udformet sig til enten tricksridning, cordeoridning eller parelli/monty system-baseret ridning. De havde enten besvaret spørgsmålet dem selv, eller andre havde ledt dem hen et svar. Derfor gjorde de hvad end de troede HMS var - selvom mange andre mente og sagde det var en tanke, eller noget uhåndgribeligt. Mange var tiltrukket af liberty, altså ridning uden udstyr, og så op til andre der kunne ride sådan. De forbandt dette “less is more” princip mht til udstyr med at forholdet mellem hest og rytteren var stærkt.

Det var ikke et tilfælde HMS havde fået så mange rytteres interesse. På markedet havde det vokset kraftigt op, netop på grund af mange ikke vidste hvad det var - derfor ledte mange dem hen til noget håndgribeligt - noget de kunne føle / se / røre ved - købe. Efter inspirerende små film på youtube og udgivelse af dvd og bøger om heste træning på blide metoder, var der næsten en rebgrime, stick og cordeo i hver stald.

Efter 1 år hvor jeg havde leget med HMS, hvor jeg havde brugt metoderne, følte jeg, jeg var kommet langt væk fra det jeg oprindeligt søgte, og jeg følte det hele var gået i stå, og jeg havde glemt meget der var vigtigt. Min hest var blevet overvægtig af aldrig at måtte svede i træningen, syg af sukkeret, tung på tøjlen, var evig øm i hovene af forkert beskæring og så til sidst, blev han jagtet rundt i cirkler fordi han havde problemer i ridningen der kunne rettes ved join up mente min træner.

Derefter begyndte jeg at læse, og der var der jeg begyndte at give mig selv det samme spørgsmål. Hvis det jeg har trænet, og arbejdet på gennem et år, bidløst og barfodet, slet ikke var HMS, hvad var det så ? Folk mente jo det var den måde man begik sig omkring hesten på - og håndterede hesten på. Jamen hvordan skulle hesten så håndteres i træning. Hvor var svaret. Det var ikke det jeg før havde fået undervisning i - for det virkede ikke i en positiv retning.

Jeg fandt svaret 2 år efter.

HMS er ingenting, og alting. Hvad end der er vigtigt for dig. HMS for mig er når jeg føler min hest lærer. Det er ikke den måde jeg begår mig om hesten - også alligevel er det. Jeg træner og begår mig om min hest som jeg kan lide det - og som min hest kan - og som han lære bedst. For mig er det ikke nogen lege - det er jordtræning som jeg træner det. Om HMS er en følelse man får af at ride, eller en måde man fører hesten i et trækketorv er det samme. Det du vælger er vigtigt for dig, følelses mæssigt er for dig og din hest HMS. Det der får jer tættere på hinanden. Det er for evigt individuelt. Derfor behøver den der læser dette heller ikke være enig. HMS er dog aldrig noget der går udover hesten negativt.

HMS er når du føler dig stærk oven på hesten, fordi du har massere selvtillid oven på hesten, eller fordi du føler hesten er godt trænet. Det er fordi du er i udvikling med din hest - netop derfor kan vi kalde det fælleskab i ridning, og et forhold dig og hesten i mellem. Dette er HMS for mig, kreativitet og selvudvikling i ridning, og at finde en vej i træning af heste. Hvad er HMS for jer ? Og først og fremmest hvad mener i om dette ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hvad er HMS?"
  • #1   11. jul 2011 er enig. rigtig godt skrevet (:

  • #2   11. jul 2011 Kan ikke sige det bedre end
    **Mulla-Wilde** W


  • #3   11. jul 2011 Kan ikke skrive det bedre end
    **Mulla-Wilde** W
    .
    smiley


  • #4   11. jul 2011 Der er rigtig mange, der bruger begrebet HMS forkert.
    Faktisk inklusive mig selv.

    Det er super svært og finde ind til kernen i hvad det egentlig er, og man ser så mange sige "Jeg træner HMS". Og det er ikke rigtigt.

    Men grunden til at det er blevet en "dille" og et brugt begreb, er at det er blevet misforstået fra dag 1, og så bruger folk som fx mig det til at beskrive den træning de har gang i.

    Når jeg træner den såkaldte HMS, er det ikke den rigtige, men den mest kendte. Altså den, hvor du laver jordarbejde, tillidsøvelser, leger med hesten, men også træner tricks.

    Der er ikke en fælles betegnelse for ovennævnte ting, og derfor har begrebet HMS fået den "egenskab" også.

    Det er måske ikke helt rigtigt HMS, men er barring rigtig spring? Indspænding rigtig dressur?

    Håber I forstod, hvad jeg mente, så jeg ikke bliver høvlet ned for en udtalelse, som er misforstået! smiley


  • #5   11. jul 2011 er helt enig.. det er en ting der ikke kan beskrives.. den er ingen ting og alting.. og ja det er blevet en dille.. lige som en form for mode.. rider man ikke på den rigtige måde, siger man ikke det rigtige så er man ond ved sin hest.. tro mig.. er blevet kaldt mishandler og alt muligt andet.. men alligevel konner hesten travende/galopperende til mig på folden..

    jeg har desværre arvet en hel masse dårlige nerver fra min mormor.. derfor er det fedt at kunne kontrollere dem og samtidig fortælle hesten at det ikke er farligt..

    jeg mener ikke det kan trænes eller lign, enden klikker hest og rytter ellers ikke.. jeg valgte ikke min hest, men han valgte mig..


  • #6   11. jul 2011 Super godt skrevet! Det vækker nogle tanker hos mig..

    Er helt enig smiley


  • #7   11. jul 2011 har lige søgt efter en defination

    horse·man·ship
    noun
    The skill of riding horses; equitation.


  • #8   12. jul 2011 Hej :o)
    Jeg har et helt andet syn på det og jeg vil ikke give dig ret. Jeg mener at HMS, Horse - Man - Ship er samarbejdet og omgangen med heste. Og det er ikke diffust og uhåndgribeligt for mig :o)

    Dem der siger de ikke laver HMS med deres heste tager efter min mening fejl - de er jo sammen med hestene og laver ting med dem ergo laver de HMS. Om det så er på hestens præmisser eller om man bare hygger med sin hest, rider konkurrence eller slår den med pisken når den har gjort noget forkert - så er det stadig HMS - omgang med hesten.

    Man kan heller ikke "træne" en hest i HMS - men man kan træne triks med den og man kan prøve at tale dens sprog så godt som et meneske nu kan. Men træne det kan man ikke.

    Det var min mening. Og jeg synes ikke det er udefinerbart eller diffust...

    Hilsen Helene


Kommentér på:
"Hvad er HMS?"

Annonce