{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

Min unghest er farlig {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har en unghest på 2år. Han har aldrig haft en god fortid, og det kan jeg mærke på ham når jeg arbejder med ham. Så jeg tager en hel del hensyn til at han ikke har haft det godt, og han bliver utrolig nemt nervøs i situationer hvor han bliver "presset" til noget han skal gøre. Dvs. hvis han skal gøre noget han ikke vil, eks. at gå frem i longe i skridt (ikke meget at forlange), men sådanne små ting kan han skabe sig helt over. Altså virkelig, han vender røven til mig og prøver at sparke ud efter mig og sådan, der er 3 andre der har prøvet og han gør det samme ved dem. Og sådan er han SLET ikke når man håndtere ham normalt, kun når der bliver forlangt noget af ham.

Har prøvet at drive ham frem ved at løbe ved siden af ham, også trække mig selv mere og mere ind mod midten. Sådan han til sidst kommer til at gå i en slags "longe".
Vil virkelig gerne gøre alt for den hest, der er bare det ene minus dér, at når han skal lave noget han ikke gider. Så begynder han at skabe sig og blive farlig. Nogen gange rejser han sig på forbenene, og tonser væk så man står på vandski efter ham. Bogstaveligt.

Vil kun ham og mig det bedste, så søger nogle råd til hjælp. Hvis i altså har nogle råd, eller kan foreslå en god træner or something. Det skal understreges jeg IKKE vil bruge vold dvs. at slå han eller noget.

Håber jeg kan finde hjælp. Kh. Sarah smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min unghest er farlig
  • #2   1. sep 2011 Ved han, hvad longering går ud på? Lyder som om han ikke ved, hvad han skal, og at han føler sig truet, siden han ligefrem sparker?



  • #3   1. sep 2011 Det lyder lidt som min pony, han ville ikke drives frem i longen, hvis man gjorde dette, vendte han ind mod midten, blottede tænder, og sparkede ud efter mig, aldrig har jeg været så bange for en hest..
    Det viste sig, at han vidste han kunne gøre det, da jeg jo så blev bange, og prøvede noget andet, dengang gik jeg på efterskole, og brugte longepisk da vi longerede (slog ham ikke).

    Jeg ville foreslå du laver nogle tillidsøvelser med ham, så han ved du ikke gør ham ondt, om du så skal bruge et år på at få hans tillid, er det det der skal til smiley
    Du kan evt. få nogle til at stå i midten, og "longere ham, hvor du så går ved siden af ham, når han føler sig tryg ved dette, kan du prøve lige så stille at gå ind mod midten. "


  • #4   1. sep 2011 Hm, jeg ville klart anbefale dig at skrive til Maibritt M. Carter, og høre hende hvad hun kan anbefale dig!
    Hun er super dygtig og jeg ELSKER hende bare! Hun vil nok anbefale dig dobbeltliner (hvis det er fordi du har problemer med longering bl.a. også), og hun anbefaler dig helt sikkert et af hendes fantastiske kurser!

    Jeg har slev haft det problem med min gamle halvpart, og jeg stoppede med at longere ham, fordi jeg ikke turde. Da jeg begyndte igen gjorde han det samme, hvor jeg bare trådte HÅRDT frem mod ham ligesom for at markere at det altså er mig der bestemmer! Og hvis han ikke ville gå frem, fik han en MEGET lille en med longepisken over bagparten, så han sådan set knap kunne mærke det - men følelsen af noget der bevægede sig hurtigt over ryggen af ham fik ham til at gå frem.
    Det fungerede for mig, men brød mig ikke om at skulle rappe ham lidt, heldigvis skulle jeg kun gøre det maks 3 gange pr. longering, i en lille uges tid..


  • #5   1. sep 2011 Nu kan jeg se, du bor i Midtjylland... Ved ikke præcis hvor, selvfølgelig, men hvis jeg var dig, tror jeg, jeg ville prøve at tage kontakt til Ute Lehman ( www.horseinharmony.dk). Hun er super dygtig og har - efter min mening - fantastiske evner både som hestetræner og som underviser. Hun er meget tålmodig, men vedholdende og har en rigtig god måde at forklare tingene på, så de bliver let forståelige og virker indlysende. smiley

    Majbritt Carter er også dygtig indenfor sine metoder, men hun bruger hovedsageligt Monty Roberts' metoder med bl.a. join-up, som jeg personligt ikke er nogen stor fan af, og når din hest opfører sig, som du beskriver blot ved forsøg på at longere , kunne jeg forestille mig, at denne øvelser (altså join-up) muligvis vil være for meget for ham. Men det er et holdningsspørgsmål, og er man til Majbritts måde at træne på, så er hun absolut dygtig, og jeg ved, hun har opnået gode resultater.

    Når jeg læser din beskrivelse af din hest, får jeg lidt den tanke, at han har "lært" på et eller andet tidspunkt i sit liv (det behøver jo ikke være hos dig), at han kan slippe for at gøre det, han ikke har lyst til, ved at true på den måde, så folk bliver bange for ham og lader ham gøre, som han selv vil.

    En anden mulighed er, at han på en eller anden måde føler sig truet af dit kropssprog, når du forsøger at longere ham og derfor reagerer voldsomt, fordi han bliver bange. Men det er svært at vurdere, hvad der sker, når man ikke har set jer arbejde sammen.

    Derfor vil min helt klare anbefaling være at få en dygtig træner ud.


  • #6   2. sep 2011 Det sammen problem har jeg næsten haft.. prøv og brug klikker træning, det hjælper næsten 100 procent. Så du får ind i hestens hoved at det er positivt, og på den måde vil du langsomt nå tillid hvis ikke mere. Og den vil turde mere, for så når du klikker får den en godbid, og den vil tage det som noget positivt;-)

Kommentér på:
Min unghest er farlig

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce