{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

Min unghest er farlig {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har en unghest på 2år. Han har aldrig haft en god fortid, og det kan jeg mærke på ham når jeg arbejder med ham. Så jeg tager en hel del hensyn til at han ikke har haft det godt, og han bliver utrolig nemt nervøs i situationer hvor han bliver "presset" til noget han skal gøre. Dvs. hvis han skal gøre noget han ikke vil, eks. at gå frem i longe i skridt (ikke meget at forlange), men sådanne små ting kan han skabe sig helt over. Altså virkelig, han vender røven til mig og prøver at sparke ud efter mig og sådan, der er 3 andre der har prøvet og han gør det samme ved dem. Og sådan er han SLET ikke når man håndtere ham normalt, kun når der bliver forlangt noget af ham.

Har prøvet at drive ham frem ved at løbe ved siden af ham, også trække mig selv mere og mere ind mod midten. Sådan han til sidst kommer til at gå i en slags "longe".
Vil virkelig gerne gøre alt for den hest, der er bare det ene minus dér, at når han skal lave noget han ikke gider. Så begynder han at skabe sig og blive farlig. Nogen gange rejser han sig på forbenene, og tonser væk så man står på vandski efter ham. Bogstaveligt.

Vil kun ham og mig det bedste, så søger nogle råd til hjælp. Hvis i altså har nogle råd, eller kan foreslå en god træner or something. Det skal understreges jeg IKKE vil bruge vold dvs. at slå han eller noget.

Håber jeg kan finde hjælp. Kh. Sarah smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min unghest er farlig
  • #1   1. sep 2011 Man ska finde en meget fin balance mellem om han virkelig er "bange" eller om han prøver dig a.... Personligt ville jeg med en longe pisk li dappe ham bag i når han vender røven mod dig... men ellers må du jo prøv a brug din stemme.... råd a ham... gør ham opmærksom på a du IKKE vil finde dig i det der... Elllers blir han for farlig for dig....

  • #2   1. sep 2011 Har prøvet det, og har longe pisk med hver gang. Det virker men han bliver jo helt oppe at køre .

  • #3   1. sep 2011 Det kan godt være svært med de heste som ikk har haft det godt.... havde selv en fuldblod der bestemt ikk havde haft et godt liv før hun kom til mig...
    Men så er det stemmen du må ha gang i smiley


  • #4   1. sep 2011 Ja det er det vel smiley Må prøve mig lidt frem så smiley

  • #5   1. sep 2011 når plagen ikke er ældre end den er ville jeg slet ikke overveje longering, men almindelig omgang kunne være fint til at få opbygget et godt tillidsbånd mellem jer. Jeg vil anbefale dig at få en god horsemanship træner ud og hjælpe dig igang med små øvelser på banen... Du kan også få lidt inspiration ved at gå på bib. og låne Gitte Naldals bog "fra føl til ridehest".

  • #7   1. sep 2011 Når du har en unghest på blot to år, det er jo næsten kun et føl endnu. Hvis han/hun ikke har haft en særlig god fortid, vel jeg råde dig til at droppe den longe i en periode, også knytte et bånd til ham, så han stoler på dig og føler sig tryk ved at være sammen med dig, så tror jeg også hellere han/hun vel samarbejde sammen med dig, i steden for at modarbejde dig. Jeg tænker lidt horsemanship ville kunne hjælpe lidt på det, hvis problemet er at få ham igang med at arbejde. Horsemanship er jo mange ting, men alle øvelser knytter hest og rytter til hinanden. Jeg ved ikke om du kan bruge mine råd, men jeg håber det var en lille hjælp smiley held og lykke med din unghest fremover.

  • #8   1. sep 2011 Hej du kan finde en dygtigt horsemanship på Den hele Evkipage siden, der bruger jeg Tabita som lige har lært vores at longere og det funkere rigtig godt nu. hende kan jeg stærk anbefale om det så bare er en gang få at se hvad hun kan gøre for dig, så det altså alle pengene værd. men held og lykke smiley
    mvh marianne


  • #9   1. sep 2011 Sæt en snor i grimmen, gå med lidt stram snor i starten og slæk så snoren, så bliver han mere tryg når det kommer lidt af gangen. Når han kan det, så gå over til hyggesnak når i går, og prøv så at lave stop og gå, altså meget langsomt frem, men bestemt o.s.v..
    Det gør vi med alle vores 2 års.
    Min 2 års hingst står bom stille og sover uden grimme ved strigling, hører alt hvad jeg siger. Vi har aldrig brugt hverken råben eller pisk, helt stille og rolig. Så et eller andet sted så virker det altså hos os.
    God fornøjelse med det.


Kommentér på:
Min unghest er farlig

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce