{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.378 visninger | Oprettet:

Bange for vand... {{forumTopicSubject}}

hejsa smiley
jeg vil meget gerne vaske min 5 års ponys hale da den er rigtig klam smiley Men hun er virkelig bange for vand, hun bliver bange bare hun får en lille stråle på forbenet.. og selvom man bare gør det med en spand til at gøre halen våd med er det jo rigtig svrt at undgå at der løber vand ned af hestens ben...
kunne i det hele taget godt tænke mig at lære hende ikke at være bange for det så man kan vaske hele kroppen til sommer osv..
nogen der har nogle gode måder at vaske hale uden hesten sådan bliver bange for vandet?
og hvordan lærer i jeres "ungheste" ikke at være bange for vand? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for vand...
  • #1   31. mar 2012 gjore det med min at jeg til en start tog et trillebøre med hø i og stille og roligt tog en spand med vand og lille svamp og bøste og vaskede hovende og stille og roligt gik længer op af benet nu kan jeg vaske ham, men han tripper stadig lidt rundt.. håber det kan hjælpe dig

  • #2   31. mar 2012 Altså jeg ville starte med at stå lidt væk fra hesten med en tændt vandslange og så efterhånden som hesten bliver mere og mere fortrolig med vandet gå tættere og tættere på indtil du kan få lov til at ramme hesten med vandet. Jeg havde også en unghest på et tidspunkt som ikke var så begejstret for vand og der gjorde jeg det sådan her og det endte da med jeg kunne vaske ben på den dagligt hvis jeg ville det. Jeg startede så ved forbenene for at hun stadig kunne se hvad der skete og så bevægede jeg mig stille og roligt om mod bagbenene. Håber det hjælper smiley

  • #3   31. mar 2012 Mine heste har også været bange for vandslanger, men nu elsker de dem, stiller sig selv ind foran strålen, og vil spules ind i munden smiley
    Har faktisk det problem nu, at hvis jeg vil vaske 1, så kommer de andre og blander sig nu.

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    Jeg starter med at stå og sprøjte med vandslangen væk fra hesten.
    Det gør jeg nogle gange, så de også vænner sig til lyden, når man tænder den.

    Taler opmuntrende til dem, og giver en godbid hvis de står stille.

    Efter nogle gange får de godbid, hvis de selv nærmer sig vandet.

    Tager også gerne en stor balje og fylder vand i med slangen.
    Bedst er det hvis de er tørstige, og gerne vil drikke imens.
    Godbidder og ros hvis de drikker imens , eller opsøger strålen.

    God fornøjelse smiley


  • #4   31. mar 2012 Okay, det må jeg prøve en dag det er varmt smiley

  • #5   31. mar 2012 Du kan sagtens starte nu og lave "balje-tricket" til tilvænning smiley

  • #6   31. mar 2012 Og tak, håber også min bliver så glad for det en dag :))

  • #7   31. mar 2012 Har også stået bare med en lille spand og vredet en svamp i vandet, i starten var hun virkelig bange for lyden, men til sidst synes hun alligevel det blev meget spændende smiley

  • #8   1. apr 2012 spray på den ene side den anden side så snart han stod stille ros og godbid gentag. masser plads vandslange lidt samme måde ene side anden side foran hesten stopper ros godbid. tolmodighed og træning.

  • #9   1. apr 2012 Det er bare bitte bitte små skridt og så hurtige bevægelser, at hesten slet ikk registrere du bevæger dig...
    Dem der er kommet til mig af heste, som havde angst for vand, starter jeg altid med at lade sig vænne sige til lyden af vand der løbere tæt på eller strinter, UDEN det rammer dem... Dette kan gå over flere dage self...
    Så starter jeg med at kun lade rende vand på hovene og sørge for det kun er lidt ad gangen og at jeg i starten flytter slangen hurtigt igen, og så arbejder jeg mig bare mere og mere opad benene for hver gang, men flytter altid hurtigt slangen igen og skifter side osv... Sørge for hele tiden at flytte hestens fokus, fra forben til bagben og fra venstre side til højre side... Og i starten er det måske kun 2 min og så sætter man bare et minut mere på for hver dag... Og forbinder det altid med at hesten får en masse ros og godbidder...
    Har aldrig haft problemet ret længe med de heste jeg fik hjem i hvert fald... :o)


  • #10   1. apr 2012 Hurtigt svar herfra.

    Du skal tænke i tilvænning, timing og analyse af hesten:)!
    husk mere end 1 sek's mellemrum mellem de gange, du sprøjter med vandslagen væk/på hesten.


    Det handler om, at få hesten til at habituere til vandet, men også om ikke at stress hesten, så derfor husk ikke at gå for hurtigt frem.

    hesten vil tilbyde nogen forskellige adfærds former, for at få >presset< til at forsvinde.
    du skal lærer hesten, at presset forsvinder, når hesten står stille.

    held og lykke med projektet:)


  • #11   1. apr 2012 Okay, mange tak smiley
    Har i haft hesten bundet fast når i har gjort det, eller bare holdt den i hånden?


  • #12   1. apr 2012 Altid i hånden og med plads, så kan den bare tage et par cirkler.


  • #13   1. apr 2012 okay tak for svar alle smiley i dag fik jeg vasket hendes hale i en spand, hun tog det super pænt. Dejligt at kunne se den "rigtige" farve i halen smiley

  • #14   1. apr 2012 havde det samme problem, brug en svamp først tør så fugtig og øg den osv smiley

  • #15   2. apr 2012 Jeg har brugt klikkertræning til min da han skulle vænnes til vand. Startede med at tage en svamp der kun lige var fugtig og gnide ham over alt med den - når han stod pænt stille og afslappet klikkede jeg ham og han fik en godbid. Senere tog jeg lidt mere vand i svampen, sådan at når jeg gned den på min hest så løb der lidt vand ned af pelsen .Senere lidt mere vand i svampen --> videre til måske at bruge en ½-liters vandflaske med vand som man roligt hælder ud over hesten --> til sidst vandslangen.
    ALTID SNAK ROLIGT MED HESTEN og husk at du selv skal trække vejret og signalere ro og sikkerhed for din hest. smiley Den forstår måske ikke hvad vi siger, men den kan 100% aflæse vores kropssígnaler hele tiden. Så aldrig selv virke forvirret og stresset.

    Det vigtigeste er når man tilvender hesten på denne måde med klikkertræning er også at: Hvis hesten viger væk fra vandet/svampen når man vasker den, skal man ALDRIG flytte vandet væk fra hesten . FØRST i det sekund (og LIGE i det sekund) hesten står STILLE fjerner man vandet. På den måde får hesten en kontant ROS i det sekund den gør det man ber den om - altså at stå stille mens den får vand på sig. Gradvist kan man så sætte den tid op der går fra at hesten står stille til at man fjerner vandet og roser.
    Hvis man istedet fjerner vandet/svampen lige så snart hesten går til siden indlærer man automatisk for hesten at "hov hvis jeg flytter mig så kommer jeg væk fra det der er farligt - vandet! Det gør jeg da bare næste gang hun prøver at vaske mig igen!" Og så kommer man altså aldrig videre!

    Håber det giver lidt mening og held og lykke med jeres vaskeri. smiley


  • #16   2. apr 2012 Det var en rigtig god idé! mange tak smiley det vil jeg prøve når vejret bliver varmt nok smiley

Kommentér på:
Bange for vand...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce