{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.774 visninger | Oprettet:

Hvornår bruger i indspænding? {{forumTopicSubject}}

Først! Jeg har ikke oprettet dette for at diskutere om indspænding er iorden eller ikke, og ønsker ikke kommentarer som "indspænding bør aldrig bruges på unghest" eller lign.

Hvornår begynder i at bruge indspænding på jeres ungheste?
Jeg har en 3-års som er lidt bagud med tilridning. Vi kan longere med trense og ridegjord, men er meget i tvivl om indspænding er for tidligt, da han ikke helt kan bære sig selv endnu.
Hvad har jeres unghest kunne, før i har brugt indspænding?

Håber på en masse positiv respons smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår bruger i indspænding?
  • #1   12. jun 2012 du snakker om indspændings tøjler ik?

    jeg ville på en unghest fortrække en chambon IKKE elastik, men en rigtig. og så først senere bruge indspændings tøjlerne.

    vil mene at hvis du kan styre den i longen så kan du godt lægge chambon på den:)

    når jeg longere min hoppe bruger jeg indspænings tøjler hvis det skal være mere samlet og chambon hvis det kun skal være løsgørene:)

    håber det hjalp:)


  • #2   12. jun 2012 camilla kæthius. - jeg har flere gang søgt på sådan en "rigtig chambon", men jeg har aldrig set dem nogle steder. Kan de være helt "uddøde"??
    Hvor gammel er din hoppe? Kan hun bære sig selv uden indspænding.

    - jeg mener både chambon og indspændingstøjler smiley


  • #3   12. jun 2012 og Astrid

    jeg bruger chambon og indspændings tøjler for at give hesten en ledene hjælp til at komme frem, ned og bruge ryggen.



  • #4   12. jun 2012 Jeg bruger indspänding når jeg longere min hyp smiley de er fuldkommen löse, men dyret slapper bedre af med dem på smiley


    Og jeg longere ham meget själdent


  • #5   12. jun 2012 min hoppe er 8 min kun redet 1 år er kommet meget sent igang og har brugt indspændings tøjler på hende det sidste halve år ja hun han mere eller mindre bære sig selv under indspænings tøjlerne:)


    de findes stadig finder lige et link:)


  • #7   12. jun 2012 http://www.horze.dk/Horze-Gogue-hj%C3%A6lpet%C3%B8jler/10541,da_DK,pd.html denne er lidt billiger:) og det er fordi det hedden en gogue

  • #8   12. jun 2012 Jeg brugte indspædningstøjlerne da jeg begyndte at longere med sadel og trense. Simpelthen af den grund så hun lærte at der blev taget fat i bidet, altså et pres forti. Så hun ikke ville blive spændt og gå i vejret hvis jeg satte mig op på hende og tog i tøjlerne. Hvis det er en følsom hest kan de godt blive bange for det tag der kan komme i deres mund =) Fungerede rigtig godt for min hest. Indspændningstøjlerne var løse og der var også elastik indbygget i dem:)

  • #9   12. jun 2012 Så nej hesten behøver ikke kunne bære sig selv hvis indspændningstøjlerne er løse og bliver brugt korrekt smiley

    Men ville ALDRIG ride med indspændningstøjler på en unghest.


  • #10   12. jun 2012 jeg ville i det hele taget aldrig ride med indspændings tøjler...

    men jeg vil heller ikke longere min hest med alt for løse indspændings tøjler da de så bare slasker voldsomt og river hende i munden...


  • #11   12. jun 2012 Jeg brugte indspændingstøjler på min 4 års i longe. Hun var ikke rigtig klar over hvor hun skulle være, så jeg hjalp hende lidt på vej med dem, hvor de sad løst,.

    Der skulle ikke ret mange gange til før hun fattede det og søger nu selv frem og ned, se evt. billeder under easter..


  • #12   12. jun 2012 Min tre års fik indspændingstøjler på da hun ikk panglede med bidet mere og havde accepteret sadlen smiley
    Du kan sagtens ligge den på nu.
    Jeg starter altid med at den er lidt løs og så spænder den længere ind når Den vænnet sig til den..
    Bruger stadig indspændinger hvis jeg en dag vælger at longere hende, for at hun bliver mindet om at samle sig, hun bruger den faktisk ikk:) så den er der mere som en guide for hende smiley

    Man kan også bruge en glide tøjle, men dette er nemmest hvis man bruger longegjord.


  • #13   12. jun 2012 Indspændingstøjler bør man ikke ride sin hest med.
    - Men da min pony skulle tilrides brugte vi meget tid i longen så han blev vant til at noget rørte ham i munden, og samtidig også blev ledt dybt ned ad tøjlen uden at den hverken hiver eller flår i ham, og dette hjalp meget da han skulle rides, og han gav hurtigt efter på tøjlen og søgte dybt ned, og frem smiley


  • #16   13. jun 2012 Jeg har først brugt indspændinger ved mine heste under longering når de er over 5 år i hvert fald..
    Men sys hvis der er behov for det før pga rigtig dårlig bæring eller mangel på koncentration, så måske som 4 årig, aller tidligst..
    Men brug indspændinger med elastik og sæt dem evt bare i grimen, hvis du kan nøjes med det og det har den rette effekt, for det er træls at ødelægge munden, hvis hesten ligger meget på biddet..
    Skriv evt pb, hvis du har flere spørgsmål.. smiley


  • #17   13. jun 2012 Jeg brugte indspændninger, da Djappa på daværende tidspunkt ikke forstod en brik og slog hovedet op i mit.. Fortryder jeg brugte det, for det hjalp mig ikke da jeg tog dem af :-), men har prøvet det, og bruger det aldrig igen smiley

    Bruger dem når jeg longere ham, aldrig når jeg rider ham, som jeg gjorde engang smiley


  • #18   13. jun 2012 Men så en dag, da min veninde havde været oppe, så forstod han "at gå til biddet" smiley Så det var skønt!

    Selvom jeg havde fået undervisning i ½ år smiley


  • #19   13. jun 2012 Jeg begyndte at bruge indspænding på min lige et par gange inden vi begyndte at træne med rytter, og derefter har jeg ellers longeret ham med indspænding hver gang inden jeg skal op på ham og det har hjulpet rigtig meget på at han søger mere naturligt frem og ned og han har samtidig fået mere bæring, ikke sagt at han har fuld bæring endnu overhovedet, han er jo kun 3 år og har kun været redet 2 måneder med 1-3 dages mellemrum hver gang. smiley

  • #20   13. jun 2012 Jeg sætter indspænding på hurtigst mulig, gerne først gang de har gjord på.
    Starter med det ynderste hul, så de vænner dig til der er noget. og så tager jeg dem ind til deres naturlig holdning, hvor det så får muligheden og at strække næsen frem og suge på bidet


Kommentér på:
Hvornår bruger i indspænding?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce